Uruchomienie tempomatu w NC jest mozliwe w modelach z rynku niemieckiego ale tylko w roczniku 2006. Nowsze maja to juz wyciete z ECU. Nie wiem, czy wersja silnikowa robi różnice.
Modele z USA ponoc bez ograniczen poddaja sie przerobce i nawet maja pełną instalace ku temu. Czytalem, ze podobnie jest z modelami greckimi i francuskimi ale to na razie nie potwierdzona plotka.
Podsumowując cala przerobke w skrocie potrzebujemy:
1. Panel cruise controll od mx-5, cx-7, rx-8
2. Przelacznik hamulca podwójny (cztery piny)
3. Podmienic panel na kierownicy wraz z przewodami
4. Przedluzyc przewod od kolumny kierownicy do ECU - pin 1AQ
5. Zmasowac drugi przewod
6. Podlaczyc nowy przelacznik hamulca
7. Pociagnac przewod do ECU - pin 1AF
8. Zmasowac drugi przewód.
A teraz jedziemy bardziej szczegółowo.
Jak juz wspomnialem, do uruchomienia tempomatu potrzebujemy kilku brakujących rzeczy, a mianowicie:
1. Podwójnego przełącznika przy pedale hamulca. Występuje w modelach z tempomatem i w np mazdzie 6. Cena ok.75 zł.
2. Panelu z obsługą tempomatu. Cena - drobne 1200 zł

Na szczescie jest alternatywa - kupic uzywany panel

Wydłubujemy panel i kierownice mozemy wystawic na allegro jako JEdyna f POLSce!!!1 lub podlaczyc pod plejsteszon

To nas szczegolnie interesuje. Nie przejmujcie sie kolorem wykonczenia. Wnętrze panelu da sie bez problemu przelozyc do naszej oryginalnej kierownicy co oczywiście czynimy.
Zabieramy sie za zdjecie kierownicy. Odpinamy akumulator i pastwimy sie nad calal eketryką (wciskamy hamulec, mrugamy dlugimi itp aby wyladowac resztke pradu w obwodach).
Z tylu kierownicy wydlubujemy dwie gumowe zaslepki po obu stronach kiery i odkrecamy kluczem "10" srubki trzymajace poduszke:
Airbag gustownie sobie zwisa. Odpinamy od niego klips od klaksonu oraz zolty klips trzymajacy przewody wchodzace do poduchy (przedtem wydlubujemy czarny klips posrodku zoltej wtyczki).
Odpinamy takze wtyczke panelu od radia z portu w kolumnie.
Nastepnie zaznaczamy markerem pozycje kierownicy wzgledem osi kolumy, kluczem 21 odkrecamy kiere i zdejmujemy ja z wieloklina.
Podmiana panelu to pikus i nie ma sensu tego opisywac bo byle szympans sobie z tym poradzi.
Od strony kolumny, po zdjeciu pierscienia jak na fotce, znajduje sie tylne gniazdo w ktorym w chwili obecnej brakuje kilku kabelkow, chyba ze mamy auto z usa lub to szczescie, ze instalacja jest kompletna

Brakujace piny do wtyczki bierzemy ze starego panelu


Przewod czerwony (mój losowy wybór) przykrecamy do masy. W moim przypadku miejsce niezbyt trafne ale dziala

Teraz nurkujemy pod kierownice, lokalizujemy przelacznik nad pedalem hamulca, obracamy go o 45 stopni i pieknie nam wypada w nasze lepkie ręce. Podmieniamy na swiezo zakupiony podwójny przelacznik a nastepnie robimy do niego okablowanie. Piny do wtyczki wiadomo skąd bierzemy

Teraz dobieramy sie do ECU. Jesli ktos nie wie jak do niego sie dodłubac, to lepiej niech sie nie zabiera za ta przerobke albo modli sie, zeby mial kompletna wiązke

Jak widac dorobilem juz we wtyczce "1" przewody wychodzace z 1AF i 1AQ. Schemat lokalizacji pinow ponizej. Dla ułatwienia, są one zaslepione bialymi zaslepkami od strony kabelkow, co ulatwia ich lokalizacje.
Pinologia ecu:
Aby wcisnąć nowe piny bez nadmiernych emocji wystarczy podważyć tę zaślepkę (uniesie sie na 1 mm) i piny elegancko wchodzą na swoje miejsce od strony przewodów (po uprzednim usunięciu zaslepek


Fotka jak smutno wyglada kierownica bez cruise control:
A tu juz szczesliwa kierowniczka z dzialajacym tempomatem

Nawet podswietlenie dziala heheh
Do pelni szczecia potrzebna by byla takze tarcza zegara z miejscem na kontrolke tempomatu. Zwykle NC niestety jej nie maja. Podmieniamy tarcze, wkladamy fabryczna diodę od spodu i mamy informacje czy tempomat jest wlaczony, aczkolwiek jakos wyobrazam sobie zycie bez kolejnej kontrolki i raczej podaruje sobie ten temat

N'joy

Update: szczegółowy temat na miata.net : https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=536038