[NC] Samodzielny serwis okresowy

Technikalia dotyczące generacji NC / NCFL1 / NCFL1

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
RazorsPl
Posty: 74
Rejestracja: 20 sie 2018, 18:20
Model: NC FL2

15 lip 2023, 20:05

Witam wszystkich. Sprawa wygląda następująco. W moim życiu nadszedł czas że dojrzałem do tego, żeby samodzielnie wykonać przegląd mojej Mazdy. Mam na to wreszcie czas, warunki i chęci a pieniądze wole zainwestować w lepsze części niż roboczogodziny autoryzowanego serwisanta. Do tej pory wszystkie przeglądy wykonywane były w ASO. Mazda radzi robić to co 20 tyś. km ale
zawsze są robione co 15 tyś. chociaż pewnie według niektórych to i tak zbyt rzadko. Jednak przyjmijmy, że to okej, nie upalam za często auta i nie dyskutujmy teraz na ten temat.
Ostatni 8 przegląd ASO został wykonany 11.08.2021 przy przebiegu 72489km. Na liczniku mam aktualnie 86 tyś. z hakiem a też nabijałem wolno km, przez co minęło dużo czasu, więc pora się za to zabrać :)

Na ostatnim przeglądzie zostały wymienione: uszczelka pod korek, płyn hamulcowy, olej.

Na następnym przeglądzie tym samodzielnym planuję wymienić:

- olej
- filtr oleju
- filtr powietrza
- klocki hamulcowe przód

Pytanie, co jeszcze powinienem wymienić tak obligatoryjnie? Na co w aucie powinienem zwrócić szczególną uwagę, co potencjalnie może być do wymiany(jak np. klocki hamulcowe)? Czy elementy elektrycznie składanego dachu też warto by było jakoś serwisować, ASO nie wykonywało w ostatnim czasie żadnego smarowania mechanizmów dachu czy coś w tym stylu :idea:
A może lepiej zawieźć auto do sprawdzenia na jakąś stację diagnostyczną i wymieniać elementy, według zaleceń osoby kompetentnej?

Na koniec dodam oczywistą, oczywistość. Maździna sprawuje się perfekcyjnie, nic jej nie dolega, to jest stu procentowo serwis okresowy, nic absolutnie się nie sypie czy niedomaga.
Za każdą poradę i wskazówkę stukrotne dzięki!
Awatar użytkownika
monkahead
Donator
Donator
Posty: 1388
Rejestracja: 31 gru 2019, 8:56
Model: NC FL
Wersja: Summer Edition '12
Lokalizacja: Sosnowiec

15 lip 2023, 20:40

Zbliżasz się do 100k km, może zmiana oleju w skrzyni oraz dyfrze?
mutra
Donator
Donator
Posty: 3669
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

15 lip 2023, 23:41

Nie napisałeś z którego roku to auto.
Płyn hamulcowy co dwa lata. Płyn w chłodnicy co 100tys albo co 5 lat z tego co kojarzę.
W nb paski co osiem lat nie wiem jak w Nc
Świece co 6 lat albo 100tys
Awatar użytkownika
monkahead
Donator
Donator
Posty: 1388
Rejestracja: 31 gru 2019, 8:56
Model: NC FL
Wersja: Summer Edition '12
Lokalizacja: Sosnowiec

16 lip 2023, 9:06

Nawet jeśli auto jest z 2014, to można wymienić oba płyny o których wspomniałeś.
Awatar użytkownika
RazorsPl
Posty: 74
Rejestracja: 20 sie 2018, 18:20
Model: NC FL2

16 lip 2023, 9:10

Auto 2011, 2012 wyjechało z salonu :) Wymienie oba :)
Awatar użytkownika
RazorsPl
Posty: 74
Rejestracja: 20 sie 2018, 18:20
Model: NC FL2

16 lip 2023, 9:11

Auto 2011, 2012 wyjechało z salonu :) Wymienie oba :)
Ostatnio zmieniony 16 lip 2023, 19:40 przez RazorsPl, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
flatline
Donator
Donator
Posty: 2189
Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom+Recaro
Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
Kontakt:

16 lip 2023, 9:32

Świece? Przynajmniej warto zweryfikować stan :)
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."

Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Awatar użytkownika
monkahead
Donator
Donator
Posty: 1388
Rejestracja: 31 gru 2019, 8:56
Model: NC FL
Wersja: Summer Edition '12
Lokalizacja: Sosnowiec

16 lip 2023, 12:40

No więc tak, ja u siebie wymieniłem olej w skrzyni biegów oraz dyfrze przy około 45k km, profilaktycznie, auto miało wtedy 8 lat. Oleje wymienisz bez problemu sam na kanale/podnośniku.

- olej do skrzyni biegów Motul Gear 300 75W90 >> 3l wystarczą, lejesz do przelania w korku wlewowym
- resztę oleju możesz wykorzystać do wymiany w kopułce od drążka zmiany biegów, około 200ml, stary olej odsysasz strzykawką 100ml (dostępna w każdej aptece za 5zł) z wężykiem
- olej do dyfra, jeżeli masz szperę, to olej musi mieć dodatek do LSD, np. Valvoline Heavy Duty Axle Oil 80W-90 limited slip, wystarczy 1l, lejesz do przelania w korku wlewowym
- zasada jest taka, że zawsze najpierw odkręcasz korek wlewowy, żeby mieć pewność, że nalejesz nowy olej i pozwala to na łatwiejsze zlanie oleju, po odkręceniu korka spustowego

20210516_170551.jpg
20210516_170551.jpg (498.41 KiB) Przejrzano 1797 razy
Poziom oleju góra skrzyni biegów.jpeg
Poziom oleju góra skrzyni biegów.jpeg (266.81 KiB) Przejrzano 1797 razy

- momenty dokręcania poniżej

skrzynia.jpg
skrzynia.jpg (83.09 KiB) Przejrzano 1797 razy
dyfer.jpg
dyfer.jpg (91.37 KiB) Przejrzano 1797 razy

- podkładki aluminiowe dostaniesz na allegro albo w sklepie z art. metalowymi, nie musisz koniecznie kupować w ASO, średnic nie pamiętam ale znajdziesz bez problemu na podstawie numerów OEM Mazdy

podkładki.jpg
podkładki.jpg (14.17 KiB) Przejrzano 1797 razy


- płyn do chłodnicy warto wymienić ze względu na jego właściwości antykorozyjne, Mazda zaleca FL22 ze względu na zawartość fosforanów (chyba, do sprawdzenia) ale ogólnie nie sugeruj się kolorem płynu (zielony), bo teraz jest taki miasz-masz na rynku że głowa boli, trzeba bardzo uważnie czytać karty materiałowe od płynów G11/G12/G12+/G12++ >> chyba jedyny płyn nadający się do Mazdy to Ravenol FL22 (zielony), wchodzi około 6-6,5l. Korek spustowy jest dostępny bez problemu pod autem, po lewej stronie, ma kształt krzyżyka, można zlać płyn bez kanału, podnośnika. W instrukcji jest napisane, że aby prawidłowo odpowietrzyć układ, trzeba przytrzymać trochę na obrotach około 2000-3000 rpm >> proponuję doczytać o tej procedurze, jeszcze nie zmieniałem płynu u siebie, będę zmieniał po wakacjach. Link >> https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=654254. Upewnij się że masz płyn, a nie koncentrat.

odpowietrzanie.jpg
odpowietrzanie.jpg (38.62 KiB) Przejrzano 1797 razy

- płyn do wspomagania, tutaj musisz sprawdzić jaki (ATF III?), jeszcze nie zmieniałem płynu u siebie, będę zmieniał po wakacjach, kolor czerwony, jest sporo fajnych filmików na YT jak to łatwo zrobić. Najłatwiej bez kanału będzie podnieść przód na podnośniku, oba koła naraz, żeby można było swobodnie kręcić kierownicą, odpiąć przewód powrotny, tak żeby przy kręceniu kierownicą (bez włączonego silnika!), stary płyn zlewał się do butelki, a nowy uzupełnia się na bieżąco w zbiorniczku wyrównawczym. Odpowietrzasz kręcąc kołami do oporu, prawo+lewo, po uzupełnieniu płynu.

- świece, NGK ILTR6A-13G Laser Iridium, numer 3789, OE Mazda L3Y1-18-110, nasadka 16mm, zdecydowanie zalecam wymianę przed 100k km bo dużo osób pisze na forum, że przy takim przebiegu lubią się zapiekać i to jest główny problem, a nie zużycie elektrody. Świece zgodnie z książką serwisową, dostępne bez problemu. Moment dokręcania 10-14Nm ale NGK twierdzi że 15-20Nm, można sprawdzić na podstawie rozmiaru gwintu świecy, są tabele. Jeszcze nie zmieniałem płynu u siebie, będę zmieniał po wakacjach.
Awatar użytkownika
Maximus1919
Posty: 79
Rejestracja: 15 lis 2020, 15:23
Model: NC FL2
Wersja: Club
Lokalizacja: Poznań

13 kwie 2024, 6:56

monkahead bardzo fajnie wszystko opisałeś ;)
A co do oleju silnikowego, macie jakieś konkretne propozycje, na coś szczególnie zwrócić uwagę? Dla przykładu przy 2.0 z przebiegiem około 45tys km
Moja rozpoczynająca się przygoda z NCFL2 Club :D :twisted: viewtopic.php?f=22&t=36714&view=unread#unread
Awatar użytkownika
monkahead
Donator
Donator
Posty: 1388
Rejestracja: 31 gru 2019, 8:56
Model: NC FL
Wersja: Summer Edition '12
Lokalizacja: Sosnowiec

13 kwie 2024, 18:20

Ja leję Elf 5W30 i silnik nie wziął grama oleju, nawet na MC. Natomiast warto częściej wymieniać, max do 10k km.

Wysłane z mojego SM-S911B przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Maximus1919
Posty: 79
Rejestracja: 15 lis 2020, 15:23
Model: NC FL2
Wersja: Club
Lokalizacja: Poznań

15 kwie 2024, 6:36

Dzięki ;)
Moja rozpoczynająca się przygoda z NCFL2 Club :D :twisted: viewtopic.php?f=22&t=36714&view=unread#unread
Awatar użytkownika
Maximus1919
Posty: 79
Rejestracja: 15 lis 2020, 15:23
Model: NC FL2
Wersja: Club
Lokalizacja: Poznań

23 kwie 2024, 18:19

Pany, mam małe pytanko do was, gość w sklepie motoryzacyjnym trochę mnie rozłożył na łopatki dziwnymi pytaniami.
Olej do silnika wybrałem Motula SAE 5w30 Ford WSS (Ponoć do tego silnika jest ten dedykowany z Motula)
Ale schody zrobiły się jak trzeba było wybrać olej do skrzyni biegów i do dyfra…
Bo wg. Jego katalogów powinny być jakieś ,,specjalne” czyli serwis. Jak powiedziałem jemu że mam konkretne oleje (te co są podane powyżej) to zaczął mi wymyślać że niekoniecznie i że on mi się pod tym nie podpisze jak coś się zepsuje 8-)
Także głowa kwadratowa… I zasugerował mi tego typu oleje
Załączniki
IMG_4809.jpeg
IMG_4809.jpeg (4.17 MiB) Przejrzano 110 razy
Moja rozpoczynająca się przygoda z NCFL2 Club :D :twisted: viewtopic.php?f=22&t=36714&view=unread#unread
Awatar użytkownika
Gieras
Donator
Donator
Posty: 344
Rejestracja: 29 sie 2020, 16:00
Model: NC
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Mazowieckie

23 kwie 2024, 20:45

Jak wymieniałem olej w dyfrze 2 lata temu to robiłem research i zdecydowałem sie na mineralny Motul 90PA SAE90 GL5. Niestety nie pamietam dlaczego, ale pamietam ze research zajął mi duuuzo czasu. Potrzebujesz miedzy 0,6-0,8 litra. Na pewno manual Haynesa wskazuje na SAE90 GL5.

Natomiast do skrzyni wlalem jedne z tych z Twojego obrazka czyli sytnetyczny Motul Gear300 75W90. 2 litry GL5 lub GL4 w 5-biegowej i 2,1 litra GL4 w 6-biegowej.
Awatar użytkownika
niezalogowany
Posty: 253
Rejestracja: 17 lut 2021, 20:40
Model: NC
Wersja: szybki ponton
Lokalizacja: Wrocław

23 kwie 2024, 22:13

W dyfrze przede wszystkim jest rożnica czy otwarty czy LSD (jak LSD to specjalny do LSD musi być), do skrzyni leją jakieś łzy jednorożca od forda, ponoć najlepiej się sprawdzają i dwójka dobrze wchodzi xD
Awatar użytkownika
Maximus1919
Posty: 79
Rejestracja: 15 lis 2020, 15:23
Model: NC FL2
Wersja: Club
Lokalizacja: Poznań

23 kwie 2024, 22:39

Właśnie mi gość z tego sklepu coś tłumaczył że jak mam LSD to powinienem wlać obojętnie który, a dla podbicia efektu dodać jakiś dodatek/ceramizator (chyba że ten 75w140 to tam nic nie trzeba bo jest taki zajebisty :ugeek: )
Moja rozpoczynająca się przygoda z NCFL2 Club :D :twisted: viewtopic.php?f=22&t=36714&view=unread#unread
Awatar użytkownika
Gieras
Donator
Donator
Posty: 344
Rejestracja: 29 sie 2020, 16:00
Model: NC
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Mazowieckie

23 kwie 2024, 23:00

Maximus1919 pisze:
23 kwie 2024, 22:39
Właśnie mi gość z tego sklepu coś tłumaczył że jak mam LSD to powinienem wlać obojętnie który, a dla podbicia efektu dodać jakiś dodatek/ceramizator (chyba że ten 75w140 to tam nic nie trzeba bo jest taki zajebisty :ugeek: )
Tylko po co słuchać gościa ze sklepu, skoro można poszukac w jakimś sprawdzonym źródle, np. Manualu Haynesa. Są w nim parametry wszystkich płynów ustrojowych samochodu. Do skrzyni powinien mieć SAE 75W90, wiec ten W140 może być za gesty przy rozgrzanej skrzyni do codziennej jazdy.
Awatar użytkownika
Gieras
Donator
Donator
Posty: 344
Rejestracja: 29 sie 2020, 16:00
Model: NC
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Mazowieckie

23 kwie 2024, 23:03

Maximus1919 pisze:
23 kwie 2024, 22:39
Właśnie mi gość z tego sklepu coś tłumaczył że jak mam LSD to powinienem wlać obojętnie który, a dla podbicia efektu dodać jakiś dodatek/ceramizator (chyba że ten 75w140 to tam nic nie trzeba bo jest taki zajebisty :ugeek: )
W NC jest tylko jeden rodzaj szpery, lub jej w ogóle nie ma. Tak wiec jezeli masz wersje ze szpera to lej mineralny SAE90 GL5. Akurat w dyferencjału konkretna jakość oleju ma bardzo duże znaczenie, wpływa zasadniczo na żywotność mechanizmu.
Awatar użytkownika
monkahead
Donator
Donator
Posty: 1388
Rejestracja: 31 gru 2019, 8:56
Model: NC FL
Wersja: Summer Edition '12
Lokalizacja: Sosnowiec

24 kwie 2024, 6:10

Maximus1919 pisze:Właśnie mi gość z tego sklepu coś tłumaczył że jak mam LSD to powinienem wlać obojętnie który, a dla podbicia efektu dodać jakiś dodatek/ceramizator (chyba że ten 75w140 to tam nic nie trzeba bo jest taki zajebisty :ugeek: )
Zmień sklep. Temat wałkowany na forum setki razy. Do mechanizmu różnicowego ze szperą, musi być olej opisany jako olej do szper (limited slip). Żaden olej na rynku nie rozwiązuje haczenia dwójki na zimnym. Dobierz oleje zgodnie z zalecaną lepkością i dodatkami i tyle.

Wysłane z mojego SM-S911B przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
SrogaDroga
Donator
Donator
Posty: 104
Rejestracja: 01 mar 2022, 10:13
Model: NC FL2
Wersja: Club
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

24 kwie 2024, 9:18

niezalogowany pisze:
23 kwie 2024, 22:13
do skrzyni leją jakieś łzy jednorożca od forda, ponoć najlepiej się sprawdzają i dwójka dobrze wchodzi xD
W ramach uzupełnienia: Ford Motorcraft Synthetic MT Oil (XT-M5-QS)
Ale powodzenia z kupieniem tego ;)
Awatar użytkownika
Maximus1919
Posty: 79
Rejestracja: 15 lis 2020, 15:23
Model: NC FL2
Wersja: Club
Lokalizacja: Poznań

24 kwie 2024, 10:51

monkahead pisze:
24 kwie 2024, 6:10
Maximus1919 pisze:Właśnie mi gość z tego sklepu coś tłumaczył że jak mam LSD to powinienem wlać obojętnie który, a dla podbicia efektu dodać jakiś dodatek/ceramizator (chyba że ten 75w140 to tam nic nie trzeba bo jest taki zajebisty :ugeek: )
Zmień sklep. Temat wałkowany na forum setki razy. Do mechanizmu różnicowego ze szperą, musi być olej opisany jako olej do szper (limited slip). Żaden olej na rynku nie rozwiązuje haczenia dwójki na zimnym. Dobierz oleje zgodnie z zalecaną lepkością i dodatkami i tyle.

Wysłane z mojego SM-S911B przy użyciu Tapatalka
Wezmę te oleje co pisałeś wyżej i tyle, bo trochę tego jest za dużo i nie chce narobić jakiegoś niepotrzebnego bałaganu przez źle dobrane płyny ustrojowe ;) Tym bardziej że średnio mam czas żeby teraz wszystko analizować bo furkę zaraz trzeba składać do kupy i odpłać na sezon :D
Moja rozpoczynająca się przygoda z NCFL2 Club :D :twisted: viewtopic.php?f=22&t=36714&view=unread#unread
Awatar użytkownika
flatline
Donator
Donator
Posty: 2189
Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom+Recaro
Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
Kontakt:

24 kwie 2024, 12:14

W EU ekwiwalent to https://allegro.pl/oferta/olej-przeklad ... 5370516148

Ale cena jakby miał w sobie płatki złota ;)
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."

Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
ODPOWIEDZ