Ciągle włączony nawiew.

Technikalia dotyczące generacji NC / NCFL1 / NCFL1

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
niezalogowany
Posty: 252
Rejestracja: 17 lut 2021, 20:40
Model: NC
Wersja: szybki ponton
Lokalizacja: Wrocław

12 maja 2022, 20:47

Koledzy i koleżanki, autko mi szwankuje... :(

Jadąc dzisiaj nagle zaczęło coś syczeć z nawiewów i od tamtej pory nawiew jest cały czas włączony na maxa, nawet gdy chcę go wyłączyć. Jak tylko włączę zapłon, włącza się też nawiew. Niezależnie od położenia pokrętła ustawienia siły nawiewu... Co ciekawe cały czas nawiew reaguje na pozostałe pokrętła, mogę wybrać jak ciepłe powietrze i którędy na lecieć.

Czy ktoś z szanownej braci spotkał się z podobnym problemem?

Autko to NC PRHT 2008r, klimatronic.
Ostatnio zmieniony 13 maja 2022, 9:04 przez niezalogowany, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

13 maja 2022, 8:09

daj wiecej info np. klimatronik czy manual?
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
niezalogowany
Posty: 252
Rejestracja: 17 lut 2021, 20:40
Model: NC
Wersja: szybki ponton
Lokalizacja: Wrocław

13 maja 2022, 9:05

O damn. Faktycznie całkiem zapomniałem. Podszedł update pierwszego posta.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

13 maja 2022, 18:52

Spojrzyj na schemat. Niestety moduł klimatronika nie jest połączony z magistrala Can więc trzeba diagnozować na piechotę

przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
niezalogowany
Posty: 252
Rejestracja: 17 lut 2021, 20:40
Model: NC
Wersja: szybki ponton
Lokalizacja: Wrocław

18 maja 2022, 9:58

Ze schematu wynika, że najprawdopodobniej PowerMOSFET (zwany przez ludzi rezystorem dmuchawy [SIC!]) spalił się "na zwarcie"... Jeszcze zobaczę jak dokładnie wygląda sygnał go sterujący z centralki klimy (bo jest łatwo dostępna) bo niestety:
1. Sam MOSFET siedzi w korpusie nagrzewnicy... od strony grodzi !!! dostępu w sumie nie ma, chyba trzeba by rwać deskę żeby do niego się dostać :(
2. Koszt nowego w ASO to około 9 stówek, gdzies tam zamiennik za 4 stówki... za mosfeta zamkniętego w obudowie z radiatorem i wtyczunią - rozbój !!! ;/
Awatar użytkownika
niezalogowany
Posty: 252
Rejestracja: 17 lut 2021, 20:40
Model: NC
Wersja: szybki ponton
Lokalizacja: Wrocław

25 maja 2022, 22:46

:winner: Wygrana !!

udało mi się dzisiaj bez rwania deski rozdzielczej wymienić rzeczonego ostatnio MOSFETa - nawiew znów działa tak jak trzeba :D

Dostęp jest dramatyczny i najlepiej mieć jakieś małe kręcidło do bitów/nasadek, żeby w koszmarnie ograniczonej przestrzeni jakoś te dwie śróbki wykręcić - ale da się !!!
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

26 maja 2022, 0:35

niezalogowany pisze:
25 maja 2022, 22:46
:winner: Wygrana !!

udało mi się dzisiaj bez rwania deski rozdzielczej wymienić rzeczonego ostatnio MOSFETa - nawiew znów działa tak jak trzeba :D

Dostęp jest dramatyczny i najlepiej mieć jakieś małe kręcidło do bitów/nasadek, żeby w koszmarnie ograniczonej przestrzeni jakoś te dwie śróbki wykręcić - ale da się !!!
Gratulacje. Zamontowałeś zamiennik?
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

26 maja 2022, 7:04

czasem mam wrazenie ze przy konstrukcji Miaty bral udzial co najmniej jeden ginekolog ;)

uzywka 30zl i tyle to powinno kosztowac
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
niezalogowany
Posty: 252
Rejestracja: 17 lut 2021, 20:40
Model: NC
Wersja: szybki ponton
Lokalizacja: Wrocław

26 maja 2022, 8:18

Upolowałem jedyną w tym czasie na allegro używkę + sprawdziłem ją w układzie zastępczym (zasilacz laboratoryjny etc.) przed wsadzeniem - głupio by było tyle się gimnastykować i wsadzić tam coś co nie działa... Instrukcja sprawdzenia zwykłym multimetrem jest w serwisówce w necie.

Na prawdę ten element powinien kosztować 30 zł, no w ASO 150 max. całość składa się z MOSFETa, 3-4 rezystorów, diody, 4 blaszek jako złącze, płytki PCB (takiej 2x2cm) oraz radiatora alumioniowego i wypierdka z plastiku jako obudowy... Jeśli to kosztuje 1k zł to radio, gdyby było tak liczone, kosztowało by tyle co cała MX5 w salonie...
Awatar użytkownika
niezalogowany
Posty: 252
Rejestracja: 17 lut 2021, 20:40
Model: NC
Wersja: szybki ponton
Lokalizacja: Wrocław

31 maja 2022, 22:19

Gdyby kogoś interesowało:

rozebrałem moduł wyciągnięty z auta i zgodnie z oczekiwaniami w środku znalazłem zwartego na stałe MOSFETa. Jest to K2500 - dostępny na allegro za około 15 zł, wygląda na to że dobrym zamiennikiem jest też IRFP2907.

EDIT: dla potomnych: numer części: ne5161b15
Galantyboy
Posty: 4
Rejestracja: 14 wrz 2021, 14:09
Model: NC FL
Wersja: Niseko
Lokalizacja: Łódź

13 sie 2022, 14:24

niezalogowany pisze:
31 maja 2022, 22:19
Gdyby kogoś interesowało:

rozebrałem moduł wyciągnięty z auta i zgodnie z oczekiwaniami w środku znalazłem zwartego na stałe MOSFETa. Jest to K2500 - dostępny na allegro za około 15 zł, wygląda na to że dobrym zamiennikiem jest też IRFP2907.

EDIT: dla potomnych: numer części: ne5161b15
Cześć, czy masz może zdjęcia rozebranego mosfeta?
U mnie dmuchawa przestała działać i zdawało mi się, że tu również winny będzie rezystor dmuchawy ale po zdemontowaniu i rozebraniu, nie widzę niczego spalonego, oprócz zabrudzonego lutu od mosfetaObrazek
Obrazek
PS. tak, widzę ten odprysk, musiało pęknąć podczas odginania płytki bo odłamek był w środku.
Awatar użytkownika
niezalogowany
Posty: 252
Rejestracja: 17 lut 2021, 20:40
Model: NC
Wersja: szybki ponton
Lokalizacja: Wrocław

13 sie 2022, 18:16

Hej, niestety nie znalazłem zdjęcia, ale po moim również nic nie było widać. Tu masz instrukcje jak sprawdzić go multimetrem:
https://www.nocnik.org/miata/manual/maz ... 00300.html

Możesz też sprawdzić czy sam bezpiecznik (termiczny, ten spod blaszki, niebieskie nóżki) się nie "spalił"...

Ja swój najpierw odlutowałem od płytki, dzięki czemu nie odprysła obudowa. Twój IMO należało by wymienić choćby ze względu na ten odprysk.
Te zabrudzone luty wyglądają na ślady po topniku z produkcji, normalka.

Jak chcesz to ja swój spalony zregenerowałem, możemy się dogadać. Ale jest też na allegro używka za 30 zł z tego co widzę.
ODPOWIEDZ