Temperatury oleju, wody i ciśnienie oleju.

Jak czytać, jak rozumieć.

Technikalia dotyczące generacji NC / NCFL1 / NCFL1

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

31 lip 2021, 12:37

Zamontowałem zegarki od AutoGauge, mam temp oleju oraz ciśnienie oleju. Temp wody jest całkiem ok kontrolowana i pokazywana przez OEM licznik (po modyfikacji) więc odpuściłem go na razie. Zastanawia mnie czy macie jakieś rady, wytyczne itp odnośnie zachowania, czytania wyników i rozumienia reakcji czujników.

OK, rozumiem, że:

1. Ciśnienie oleju po rozgrzaniu oleju (powyżej 65C?) nie powinno spaść poniżej 1.8-2.0 barów? Jaka jest górna granica dla daily a jaka dla latania między 5 a 7krpm?
2. Zanim olej nie osiągnie minimalnie 70C to znaczy, że nie mogę piłować układu, ale co oznacza piłować? Maks 3, 4 czy nawet 5 krpm jest bezpieczne? Przyznam się, że przy 25C i spokojnej jeździe, potrzebowałem jakichś 10km zanim temp wskoczyła na 70C, w ogóle z 5km żeby ruszyła się ze spodu skali czyli 50C. Ale to przy zmianach biegów do 3krpm.
3. Jaka jest normalna nominalna, temp oleju przy daily i do 30C zewnetrznie? Jak to się będzie rozkładać, zmieniać dla 2.0, 2,5, 2,5+kompresor czy może granice są uniwersalne bez względu na setup?

Zachęcam do poprawia tego co napisałem i dzielenia się przemyśleniami :)
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

31 lip 2021, 19:27

po pierwsze gdzie masz zamontowany czujnik? w kanapce przy filtrze oleju czy w korku w misce. To da rozne odczyty dla tego samego stanu termicznego

temp. oleju zalezy od szybkosci nagrzewania (w wolnossaku glownie przez obroty, w turbo olej dodatkowo podgrzewa turbina) i odbierania ciepla (szybkosc jazdy, chlodnica oleju lub jej brak).

zaleznosc mozliwosci pilowania od temp. oleju uwazam za plynna. Moim zdaniem od 70 st oleju mozesz spokojnie juz krecic pod 7000.

granice temp. oleju sa zalezne glownie od konkretnego oleju. Rozne silniki/setupy moga roznie ten olej grzac ale temperatura przy ktorej lepiej odpuscic jest ta sama dla okreslonego oleju. Ja zawsze odpuszczalem przy mniej wiecej 115-120st (dla pomiaru w misce jak mam teraz to 105-110) ale ja zawsze uzywalem taniego Elfa, zadnych wymyslnych olejow. Zaloze sie jednak ze wiele osob upala auta bez pomiaru temperatur i katuja termicznie zarowno olej wiec finalnie silnik mocniej, mimo to jednak silniki jak muchy nie padaja

wskaznik cisnienia oleju uwazam za srednio potrzebny. Nagly spadek cisnienia i tak zwykle oznacza zgon silnika bo zapewne nie zdarzysz zareagowac. Cisnienie oleju na wolnych obrotach zalezy od temp. oleju i stopnia jego zuzycia. Nie wiem czy znajdziesz jednak szczegolowe dane na ten temat.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

01 sie 2021, 21:57

Z tego co wiem, to czujnik mam w korku. Ale to sprawdzę.
O dziwo jak jadę szybciej, np 100-130kmh to temp oleju mam na poziomie 65C :D wiec teoretycznie za niskiej by móc przyśpieszać energiczniej pomimo, ze przed wejściem na te predkosci, olej był rozgrzany, okolice 80C. To pewnie przez dodatkową chłodnicę oleju, trzyma niskie tempy ale czasem aż za niskie z tego co rozumiem.
Jaka jest minimalne zdrowe ciśnienie oleju? Bo czasem na rozgrzanym, czyli powyżej 80C, mam na jałowym 2.0 ale i czasem 1,5bara. Rozumiem, że na rozgrzanym i jałowym powyżej 1.0bara jest zdrowe i ok?
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

02 sie 2021, 4:55

bjorm pisze:
01 sie 2021, 21:57
Z tego co wiem, to czujnik mam w korku. Ale to sprawdzę.
O dziwo jak jadę szybciej, np 100-130kmh to temp oleju mam na poziomie 65C :D wiec teoretycznie za niskiej by móc przyśpieszać energiczniej pomimo, ze przed wejściem na te predkosci, olej był rozgrzany, okolice 80C. To pewnie przez dodatkową chłodnicę oleju, trzyma niskie tempy ale czasem aż za niskie z tego co rozumiem.
Jaka jest minimalne zdrowe ciśnienie oleju? Bo czasem na rozgrzanym, czyli powyżej 80C, mam na jałowym 2.0 ale i czasem 1,5bara. Rozumiem, że na rozgrzanym i jałowym powyżej 1.0bara jest zdrowe i ok?
Masz dodatkową chłodnice oleju? Jeżeli masz temp na poziomie65stopni to IMO czas założyć termostat przed chłodnicą
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

02 sie 2021, 5:49

Tak, jest chłodnica oleju. I tempy rzadko kiedy trzymają się między 80-100c, cały czas poniżej.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

02 sie 2021, 6:11

bjorm pisze:
02 sie 2021, 5:49
Tak, jest chłodnica oleju. I tempy rzadko kiedy trzymają się między 80-100c, cały czas poniżej.
https://www.ebay.co.uk/itm/402490910111 ... O0QAvD_BwE

Coś takiego. A maksymalnie przy upalaniu ile masz? Bo może wystarczy ograniczyć przepływ? Teoretyzuje - nie mam doświadczenia z NC
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

02 sie 2021, 6:15

Jeszcze nie upalalem ale w korku, 30C na zewnątrz, po rozgrzaniu doszło do maks 100C.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
Malcolm_x
Donator
Donator
Posty: 520
Rejestracja: 26 sie 2018, 20:46
Model: NC
Wersja: 2.5
Lokalizacja: poznań

02 sie 2021, 9:03

A nie masz moze tak jak ja, temp oleju w podstawce filtra. Ale puszczona ZA chłodnica oleju? Tak mi pokazuje temp zaraz za chłodnica, bede to z zmieniac. Wtej chwili przy 30 stopniach na zewnatrz przy 100km/h mam w okolicach 65-75 stopni. W miescie przy częstych postojach w korku itd max 90 stopni
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

02 sie 2021, 10:47

Bardzo mozliwe, musze zapytac Marcina jak to zakladal ale jesli tez u niego zakladales to mozliwe ze mamy tak samo.
Zachowanie towich temp niemal dokladnie jak moich.
Ostatnio zmieniony 02 sie 2021, 11:22 przez bjorm, łącznie zmieniany 1 raz.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
Malcolm_x
Donator
Donator
Posty: 520
Rejestracja: 26 sie 2018, 20:46
Model: NC
Wersja: 2.5
Lokalizacja: poznań

02 sie 2021, 10:51

bjorm pisze:
02 sie 2021, 10:47
Bardzo mozliwe, musze zapytac Marcina jak to zakladal ale jesli tez u niego zakladales to mozliwe ze mamy tak samo.
Tak, u Marcina. Pytanie jaka jest alternatywa oprócz korka spustowego..
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

02 sie 2021, 11:23

Malcolm_x pisze:
02 sie 2021, 10:51
bjorm pisze:
02 sie 2021, 10:47
Bardzo mozliwe, musze zapytac Marcina jak to zakladal ale jesli tez u niego zakladales to mozliwe ze mamy tak samo.
Tak, u Marcina. Pytanie jaka jest alternatywa oprócz korka spustowego..
Rozmawiales z Marcinem o tym moze?
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
Malcolm_x
Donator
Donator
Posty: 520
Rejestracja: 26 sie 2018, 20:46
Model: NC
Wersja: 2.5
Lokalizacja: poznań

02 sie 2021, 16:24

Jeszcze nie
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

02 sie 2021, 19:36

Mam info że mam czujnik w misce, w korku. Mało tego, mam też termostat.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

02 sie 2021, 19:48

Czujnik w korku spustowym pokazuje najniższe temperatury. Raz że nie jest to bezpośrednia droga przepływu oleju dwa że podczas jazdy to miejsce jest skutecznie chlodzone. Zobacz temperatury jakie podawałem w wątku o wskaźnikach (też mam czujnik tak umieszczony) . Uważam że możesz śmiało upalac już od 60 stopni mierzonych w tym miejscu, bo to oznacza że w najgoretszych miejscach masz przynamniej 10-15 st więcej

Odpuszczalbym powyżej 105-110stopni. Tzn wyższy bieg i jazda przynajmniej 70-80kmh by schłodzić


pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

02 sie 2021, 20:00

Dzięki za sugestie :) Bardzo dzięki.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
unaimed1337
Donator
Donator
Posty: 384
Rejestracja: 25 gru 2014, 18:41
Model: NC FL
Wersja: Turbo
Lokalizacja: Rybnik/Kraków

02 sie 2021, 21:21

bjorm pisze:
31 lip 2021, 12:37
Zamontowałem zegarki od AutoGauge, mam temp oleju oraz ciśnienie oleju. Temp wody jest całkiem ok kontrolowana i pokazywana przez OEM licznik (po modyfikacji) więc odpuściłem go na razie. Zastanawia mnie czy macie jakieś rady, wytyczne itp odnośnie zachowania, czytania wyników i rozumienia reakcji czujników.

OK, rozumiem, że:

1. Ciśnienie oleju po rozgrzaniu oleju (powyżej 65C?) nie powinno spaść poniżej 1.8-2.0 barów? Jaka jest górna granica dla daily a jaka dla latania między 5 a 7krpm?
2. Zanim olej nie osiągnie minimalnie 70C to znaczy, że nie mogę piłować układu, ale co oznacza piłować? Maks 3, 4 czy nawet 5 krpm jest bezpieczne? Przyznam się, że przy 25C i spokojnej jeździe, potrzebowałem jakichś 10km zanim temp wskoczyła na 70C, w ogóle z 5km żeby ruszyła się ze spodu skali czyli 50C. Ale to przy zmianach biegów do 3krpm.
3. Jaka jest normalna nominalna, temp oleju przy daily i do 30C zewnetrznie? Jak to się będzie rozkładać, zmieniać dla 2.0, 2,5, 2,5+kompresor czy może granice są uniwersalne bez względu na setup?

Zachęcam do poprawia tego co napisałem i dzielenia się przemyśleniami :)
1. Na wolnych obrotach przy mocno rozgrzanym oleju wszystko powyżej 1 bara jest ok. Na wyższych obrotach wszystko powyżej 4 barów jest ok. U mnie do 5 tysięcy obrotów rośnie ciśnienie, powyżej chyba okolice 6 barów trzyma.
2. Ja przed 60C nie wchodzę na doładowanie i raczej poniżej 4k obrotów. Pełen but i pełne doładowanie to dopiero od >80C.
3. Z tego co widzę to mierzysz w misce, więc tam zawsze będzie "zimniej", na ile stopni masz termostat? U mnie przy 2.0 + turbo normalne temperatury przy daily i <30C to okolice 80 stopni, ale mierzone w podstawce filtra, czyli w misce pewnie z 70C.
2.0 będzie miało najniższe temperatury, potem 2.5, potem 2.5 + kompresor. Górna granica natomiast jest taka sama dla wszystkich :P.
OutRun - NCFL 2.0 Turbo viewtopic.php?f=22&t=16824
331.2hp 373nm
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

03 sie 2021, 20:57

Ad.1. Na rozgrzanym juz silniku przy podrozy w okolice 6krpm, widze jakies 5-5,5 bar.
Ad.2. To spoko, ja zalozylem sobie ze granica rpm dla temp ponizej 65C na zegarku (czyli realne jakies 75C wedle waszych wyliczen), to 3500.
Ad.3. Niestety nie wiem na ile ten termostat tam działa. Musiałbym dopytać.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
ODPOWIEDZ