NC - lampka ostrzegawcza ciśnienia oleju

Technikalia dotyczące generacji NC / NCFL1 / NCFL1

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4567
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

21 kwie 2021, 14:55

Heja,

na wstępie chcialbym zaznaczyc że jestem fanem wszelkich ruszających się analogowych wskazówek. Niemniej jednak, ponieważ ciśnienie oleju to bardzo ważna rzecz a przeoczenie jego spadku na seryjnym wskaźniku jest niestety łatwe zrobiłem sobie taki modzik:



rzecz naprawdę prosta. Potrzebujemy LEDa z oprawką i rezystorem, trochę kabelków, jakieś małe 2-pinowe złącze, 2 zaciski "wampirki" i godzinkę wolnego czasu
IMG_20210421_113320.jpg
IMG_20210421_113320.jpg (1.14 MiB) Przejrzano 1630 razy
IMG_20210421_115834.jpg
IMG_20210421_115834.jpg (518.05 KiB) Przejrzano 1630 razy
podłączenie tuż przy mniejszej wtyczce licznika (2x6pin). pin 1H (kabel zielony, sygnał z czujnika) i 1G (czarno-żółty +12V).

Będę jeszcze musiał zamalować LEDa czarnym markerem bo się zbytnio wizualnie odcina od czerni dookola. Poza tym git, działa jak złoto
Załączniki
IMG_20210421_113327.jpg
IMG_20210421_113327.jpg (550.61 KiB) Przejrzano 1630 razy
Ostatnio zmieniony 21 kwie 2021, 22:39 przez Alex, łącznie zmieniany 2 razy.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2621
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

21 kwie 2021, 21:33

Super pomysł i szacun za ogarnięcie się w kabelkach :)
Tak luźno sobie pomyślałem, czy nie warto byłoby razem z diodą podłączyć jakiś buzzer który zrobi peep. Tylko to pewnie na jakimś prostym układzie który robi peep po 10 sekundach bo inaczej będzie irytować przy odpalaniu. Zazwyczaj olej znika wtedy kiedy nie patrzy się na deskę :)
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4567
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

22 kwie 2021, 15:43

te 10 sek to tylko na starcie, co nie? Bo 10 sek bez oleju np. na prostej na Silesii oznacza ze mozna szykowac nowy olej ... i od razu silnik :bang:

buzzer w sumie niezly pomysl. Wiem po sobie ze w ferworze walki na torze dopiero intensywne bodźce działają :lol: Na Poznaniu mialem kiedyś ustawiony w zegarach warning świetlny i efekt był taki ze zorientowalem sie ze olej sie gotuje pol okrazenia pozniej jesli nie wiecej. Dopiero wlaczenie piszczyka pomoglo.

Tutaj sprawe ratuje troche fakt ze lampka wali prosto w oczy. Buzzer moznaby dorobic wpinajac sie rownolegle, a jakby dac w szereg wylacznik to mozna wlaczac ficzer albo wylaczac.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
bonito
Posty: 286
Rejestracja: 20 sty 2015, 20:16
Model: NC FL2
Lokalizacja: Gdynia

27 kwie 2021, 7:06

Buhahaha - mało nie spadłem z fotela jak przeczytałem tego posta. Bardzo fajnie kolega połączył sobie druciki - niestety całkowicie bez sensu.
Gdyby przeczytał kolega instrukcję serwisową, dowiedziałby się że tzw. "wskaźnik ciśnienia oleju" jest po prostu zwykłym zegarkiem sterowanym obrotami silnika (im większe obroty tym więcej wskazuje) - nie jest połączony z żadnym czujnikiem.

Czyli z tej lampeczki taki ostrzegacz jak z koziej d..y trąbka :D
(oczywiście mówimy o serii NC)
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4567
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

27 kwie 2021, 8:10

bonito pisze:
27 kwie 2021, 7:06
Buhahaha - mało nie spadłem z fotela jak przeczytałem tego posta. Bardzo fajnie kolega połączył sobie druciki - niestety całkowicie bez sensu.
Gdyby przeczytał kolega instrukcję serwisową, dowiedziałby się że tzw. "wskaźnik ciśnienia oleju" jest po prostu zwykłym zegarkiem sterowanym obrotami silnika (im większe obroty tym więcej wskazuje) - nie jest połączony z żadnym czujnikiem.

Czyli z tej lampeczki taki ostrzegacz jak z koziej d..y trąbka :D
(oczywiście mówimy o serii NC)
ach te instrukcje obsługi i wiara w to co jest w nich napisane... Owszem wskaznik jest sterowany przez elektronike licznika ale czujnik mininalnego cisnienia oleju jest (obok filtra oleju), dziala, jest podlaczony do zegarow i ma wplyw na dzialanie wskaznika.

Zresztą mialem kiedys przypadek jeszcze w 1.8 ze olej wyciekal w tempie ekspresowym (tak, wymiane oleju tez mozna sp...) i wskazowka zaczela nagle opadac na zero.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
lano
Posty: 116
Rejestracja: 13 maja 2019, 19:07
Model: NC
Wersja: 1.4
Lokalizacja: Poznań

27 kwie 2021, 10:11

bonito pisze:
27 kwie 2021, 7:06
Buhahaha - mało nie spadłem z fotela jak przeczytałem tego posta. Bardzo fajnie kolega połączył sobie druciki - niestety całkowicie bez sensu.
Gdyby przeczytał kolega instrukcję serwisową, dowiedziałby się że tzw. "wskaźnik ciśnienia oleju" jest po prostu zwykłym zegarkiem sterowanym obrotami silnika (im większe obroty tym więcej wskazuje) - nie jest połączony z żadnym czujnikiem.

Czyli z tej lampeczki taki ostrzegacz jak z koziej d..y trąbka :D
(oczywiście mówimy o serii NC)
Niby można Ci przyznać troszkę racji, ale jednak nie. Faktycznego ciśnienia oleju ten wskaźnik nie pokazuje, ale tak jak napisał @Alex - jeśli czujnik przy filtrze oleju pokaże 0, to wskazówka przestanie działać. Więc ta "zdrutowana lampka" jak najbardziej ma sens.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4567
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

27 kwie 2021, 10:20

jedyna durna rzecza ktora zrobila Mazda jest uzycie czujnika ktory daje rozwarcie gdy jest ok. Wiec jesli np. urwie sie kabel albo czujnik zepsuje tak ze nie bedzie dawal zwarcia przy braku cisnienia to wskaznik na desce bedzie radosnie pokazywal ze wszystko wporzo :bang: . Moj mod pokazuje wiec takze czy czujnik jest sprawny, rzecz jasna jesli ktos nie chce go robic to niechze nie robi :lol:
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Ziolko73
Donator
Donator
Posty: 316
Rejestracja: 08 sty 2020, 16:16
Model: NC
Wersja: 1.8/2.5
Lokalizacja: Będzin

27 kwie 2021, 19:41

Hm.moim zdaniem ten wskaźnik coś tam jednak ma wspólnego z ciśnieniem oleju. Jak jeszcze miałem silnik 1.8 i gdy poziom spadał do minimum, to po tym wskaźniku już widziałem że trzeba dolać bo pokazywał mniejsze ciśnienie, po uzupełnieniu oliwy wskazywało większe ciśnienie. Więc Bonito chyba raczej Ty nie masz racji, myślisz że Mazda dała by dla ozdoby taki wskaźnik?
Może PCM jakoś interpretuje wartości podane z czujnika ciśnienia oleju, wiadomo że im wyższe obroty tym wyższe ciśnienie i dlatego niektórzy porównują go do obrotomierza.
MX5 NC 1.8 => 2.5🏁
Strojenie RomDrop by Alex®️
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4567
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

27 kwie 2021, 20:57

Czujnik ciśnienia jest progowy 0-1, wskazówka steruje niestety nie PCM a elektronika licznika. Bierze pod uwagę obroty i temp chlodziwa odczytywane po CANie, oraz sygnał z czujnika z pinu 1H. Jeśli na wejściu z czujnika pojawi się zwarcie do masy wskazówka od razu wędruje na 0

przy użyciu Tapatalka


pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
niezalogowany
Posty: 252
Rejestracja: 17 lut 2021, 20:40
Model: NC
Wersja: szybki ponton
Lokalizacja: Wrocław

27 kwie 2021, 21:13

Alex pisze:
27 kwie 2021, 10:20
Moj mod pokazuje wiec takze czy czujnik jest sprawny, rzecz jasna jesli ktos nie chce go robic to niechze nie robi :lol:
hmm ale jak? skoro i tak wpinasz się w to samo miejsce co zegary?
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4567
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

28 kwie 2021, 6:00

Tak że - co widać na filmie - gdy przekrecisz kluczyk ale nie odpalisz silnika to przy sprawnym czujniku lampka się zapali a zgaśnie dopiero gdy rozrusznik zakręci.

przy użyciu Tapatalka


pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
niezalogowany
Posty: 252
Rejestracja: 17 lut 2021, 20:40
Model: NC
Wersja: szybki ponton
Lokalizacja: Wrocław

28 kwie 2021, 8:22

aaaa, fakt, wskaże początkowy brak ciśnienia przed odpaleniem :) good point
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

28 kwie 2021, 17:53

W połączenie nie wnikam ale te cudowne "szybkozłączki" to proszenie się o kłopoty wtedy kiedy to ma zadziałać bezbłędnie.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4567
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

29 kwie 2021, 8:40

zobaczymy. Moja praktyka pokazuje ze dla pradow rzedu 20mA ile bierze LED i warunkow w kabinie szybkozlaczki beda dzialac do konca zywota tego auta

wlasciciele seryjnych NC nie maja ŻADNEJ sygnalizacji czy czujnik jest sprawny
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Krzych
Donator
Donator
Posty: 492
Rejestracja: 25 sty 2016, 14:38
Model: NC
Wersja: NC 2.5 + NA 1.8vvt
Lokalizacja: Gorlice/Małopolska

05 maja 2021, 13:30

Alex pisze:
27 kwie 2021, 10:20
jedyna durna rzecza ktora zrobila Mazda jest uzycie czujnika ktory daje rozwarcie gdy jest ok. Wiec jesli np. urwie sie kabel albo czujnik zepsuje tak ze nie bedzie dawal zwarcia przy braku cisnienia to wskaznik na desce bedzie radosnie pokazywal ze wszystko wporzo :bang: .
Alex pisze:
29 kwie 2021, 8:40
wlasciciele seryjnych NC nie maja ŻADNEJ sygnalizacji czy czujnik jest sprawny
Alex, nie mam 100% pewności, czy w NC działa to tak samo jak w NAfl/NB (do weryfikacji), ale prawdopodobnie ten wskaźnik daje informację o uszkodzeniu, tylko w dość nieoczywisty sposób :D.
W mojej NA, gdzie znajduje się podobnie działający czujnik, (silnik 1.8 z NBFL) przerwanie obwodu/uszkodzenie czujnika objawia się w ten sposób, że wskazówka od "ciśnienia oleju" radośnie pokazuje, że wszystko jest w porzo (ląduje na środek skali) jeszcze zanim odpalisz silnik!
To raczej powinno zwrócić uwagę kierownika. Z tego co pamiętam, nie reaguje też na pozycję pedału gazu już po odpaleniu silnika.
Jeśli czujnik ulegnie awarii w trakcie jazdy, to tego nie zauważysz...

Fakt, mogło by coś świecić po oczach, pikać albo coś...ale jest to zrobione prosto, do bólu prosto.
tytusr
Posty: 541
Rejestracja: 13 cze 2015, 9:27
Model: NC FL
Wersja: 20th anniversary
Lokalizacja: Szczyrk
Kontakt:

06 maja 2021, 0:45

Warto chyba jednak zainstalować niezależny czujnik ciśnienia i temperatury oleju w podstawce filtra. Macie jakieś propozycje co do zegarów? Jakie i gdzie w NC zamontować?
NCFL 2.5/ 274 KM/ 323 Nm :bicz:
Awatar użytkownika
luki_92_92
Donator
Donator
Posty: 1055
Rejestracja: 27 wrz 2014, 23:09
Model: NC
Wersja: PRHT '08 2.5
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

06 maja 2021, 4:41

Autogauge premium + obudowa od malcolma robią robotę i wyglądają jakby stąd były, ja do siebie taki sam zestaw kupiłem :) fotka z tematu malcolm_x jak coś
Załączniki
F6904AE7-4075-4390-A601-340FC825D307.jpeg
F6904AE7-4075-4390-A601-340FC825D307.jpeg (640.79 KiB) Przejrzano 1220 razy
Obrazek
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

06 maja 2021, 6:48

Wszystko fajnie dopóki nie masz Bose 😣
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
luki_92_92
Donator
Donator
Posty: 1055
Rejestracja: 27 wrz 2014, 23:09
Model: NC
Wersja: PRHT '08 2.5
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

06 maja 2021, 7:10

Mam bose i dokładnie taki zestaw u mnie się montuje razem z nowym silnikiem, przeżyję utratę głośnika grającego w szybę kosztem możliwości monitorowania parametrów pracy oleju, żeby uniknąć powtórki z rozrywki ;)
Obrazek
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

06 maja 2021, 7:26

W jaki sposób ten zestaw niby miałby ci pomóc uniknąć tego co ci się stało z 1.8? Wiesz już w ogóle co dokładnie się tam stało?
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
luki_92_92
Donator
Donator
Posty: 1055
Rejestracja: 27 wrz 2014, 23:09
Model: NC
Wersja: PRHT '08 2.5
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

06 maja 2021, 7:48

Panewa, wskaźnik temp i ciśnienia może by mi pomógł do tego nie dopuścić, a samo miejsce gdzie się to stało było zbiegiem okoliczności raczej, jakbym nie zgasił pewnie po chwili jazdy byłoby to samo
Obrazek
Awatar użytkownika
Krzych
Donator
Donator
Posty: 492
Rejestracja: 25 sty 2016, 14:38
Model: NC
Wersja: NC 2.5 + NA 1.8vvt
Lokalizacja: Gorlice/Małopolska

06 maja 2021, 8:18

tytusr pisze:
06 maja 2021, 0:45
Warto chyba jednak zainstalować niezależny czujnik ciśnienia i temperatury oleju w podstawce filtra. Macie jakieś propozycje co do zegarów? Jakie i gdzie w NC zamontować?
Warto, szczególnie gdy masz pod maską nieseryjne rozwiązania lub upalasz serię na torze.
luki_92_92 pisze:
06 maja 2021, 4:41
Autogauge premium + obudowa od malcolma robią robotę i wyglądają jakby stąd były, ja do siebie taki sam zestaw kupiłem :) fotka z tematu malcolm_x jak coś
Potwierdzam, daszek od Malcolma to bardzo fajna opcja, miałem okazje widzieć na żywo - zegary wyglądają jakby miały tam być od początku.
Gdyby nie to, że zanim Malcolm się ujawnił zakupiłem UKP Pro, to i u mnie pod szybą znalazło by się to rozwiązanie. Tymczasem u mnie wygląda to tak (głośnik bose pozostał na miejscu):
daszek2.jpg
daszek2.jpg (303.85 KiB) Przejrzano 1196 razy
daszek dla NCeka.jpg
daszek dla NCeka.jpg (227.29 KiB) Przejrzano 1196 razy
Plusem zegarów jest lepsza czytelność - w trakcie jazdy kątem oka szybciej zauważysz niebezpieczne wychylenie wskazówek niż odczytasz wartość wyświetlaną na wyświetlaczu.
W praktyce - w obu rozwiązaniach bez alarmu dźwiękowego lub najlepiej wizualno-dźwiękowego masz duże szanse przegapić moment, gdy sprawy zaczynają przybierać zły obrót (np zbyt wysoka temp oleju)...
Więc jeśli zegary to tylko z alarmem. W UKP alarmy można sobie dowolnie poustawiać, zarówno dla wartości min jak i max.
Możliwości UKP nie kończą się na wyświetlaniu ciśnienia i temperatury oleju, posiada kilkanaście wejść, m.in. dla czujników temperatur, prędkości, AFR, EGT, ciśnienia w dolocie, obrotów silnika itd. jest też wbudowany data-logger.
Dla wolnossaka UKP jest trochę na wyrost, natomiast przy doładowanym silniku pozwala zaoszczędzić nieco miejsca na dodatkowe zegary.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4567
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

06 maja 2021, 12:36

niech ktos sproboje odpiac czujnik, zobaczymy co sie stanie. Ja obstawiam ze nic, no chyba ze zegary monitoruja stan wejscia przed przekreceniem kluczyka. Pamietajmy ze stan OK (??!!) to otwarty obwod wiec ideantyczna sytuacja jak odpiety czujnik, urwany kabel

dodatkowy zegar cisnienia oleju spoko, ale watek byl o bardzo budzetowym modzie to raz. Poza tym - IMHO - najwazniejsza funkcja wskaznika cisnienia oleju jest ostrzeganie najlepiej głośnym piskiem o niskiej wartosci, czyli prawie to samo co moj modzik. No, mozna sobie cisnienia prog ustawic, w seryjnym ukladzie nie ma tak dobrze. Zreszta wydaje sie ze czujnik ma nisko ustawiony prog, lampka gasnie blyskawicznie juz podczas krecenia rozrusznikiem.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Krzych
Donator
Donator
Posty: 492
Rejestracja: 25 sty 2016, 14:38
Model: NC
Wersja: NC 2.5 + NA 1.8vvt
Lokalizacja: Gorlice/Małopolska

06 maja 2021, 13:39


Alex pisze:niech ktos sproboje odpiac czujnik, zobaczymy co sie stanie. Ja obstawiam ze nic, no chyba ze zegary monitoruja stan wejscia przed przekreceniem kluczyka. Pamietajmy ze stan OK (??!!) to otwarty obwod wiec ideantyczna sytuacja jak odpiety czujnik, urwany kabel
Zegary nie monitorują ciśnienia przed przekreceniem kluczyka, w NA efekt uszkodzonego czujnika widać dopiero, gdy przekręca się stacyjkę w pozycję "zapłon", jeszcze przed odpaleniem silnika. Czujnik i wkaźnik w zegarach muszą dostać napięcie.

Edit, znalazłem filmik ....

https://youtu.be/kx_VKH7C5Dk



Sorki za offtopa z tymi zegarami ...



Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4567
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

06 maja 2021, 13:54

Krzych pisze:
06 maja 2021, 13:39
Alex pisze:niech ktos sproboje odpiac czujnik, zobaczymy co sie stanie. Ja obstawiam ze nic, no chyba ze zegary monitoruja stan wejscia przed przekreceniem kluczyka. Pamietajmy ze stan OK (??!!) to otwarty obwod wiec ideantyczna sytuacja jak odpiety czujnik, urwany kabel
Zegary nie monitorują ciśnienia przed przekreceniem kluczyka, w NA efekt uszkodzonego czujnika widać dopiero, gdy przekręca się stacyjkę w pozycję "zapłon", jeszcze przed odpaleniem silnika. Czujnik i wkaźnik w zegarach muszą dostać napięcie.
monitorowanie to jedno a pokazywanie wyniku to drugie. Zegary w NC maja stałe zasilanie, wiec moga monitorowac stan linii do czujnika. Jesli tego by nie robily to jest naprawde krotka chwila po pojawieniu sie +12 po zapłonie gdy moglyby wykryc czy jest przywarcie do masy ktore znika. Ja - i pewnie wielu innych uzytkownikow - zwykle odpalam auto tak ze wkladam kluczyk do stacyjki i od razu przekrecam do oporu na rozruch, nie czekam chwili na zaplonie bo i po co. Wydaje mi sie wtedy nie widac nawet migniecia mojej lampki, a LED jest przeciez szybki, to nie żarówka.

Na moim filmiku widac e testow zalaczylem na zaplon na chwile by zobaczyc czy LED swieci, nastepnie dalem rozruch, LED zgasl blyskawicznie

update: LED gasnie blyskawicznie jesli silnik byl chwile wczesniej uruchomiony. Jesli odpalamy zimny to jakas sekunde po uruchomieniu
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
ODPOWIEDZ