Lusterko fotochromatyczne i jego podłączenie w NC1

Technikalia dotyczące generacji NC / NCFL1 / NCFL1

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Bimbak
Posty: 237
Rejestracja: 08 sie 2016, 14:50
Model: NC
Wersja: 3rd gen. Limited

24 kwie 2019, 11:57

Zmęczony ciągłym oślepianiem mnie przez auta stojące za mną postanowiłem coś z tym zrobić. Zacząłem przeglądać popularny portal aukcyjny w poszukiwaniu używanych lusterek fotochromatycznych z innych mazd. Okazało się, że to prawie za darmo rozdają, więc kupiłem trochę na czuja lusterko fotochromatyczne do Mazdy 3 BM, Mazdy CX-5 (jest takie samo) w astronomicznej cenie 49,- PLN z przesyłką.

20190201_111231.jpg
20190201_111231.jpg (2.59 MiB) Przejrzano 746 razy


Okazało się, że pasuje plug-n-play w miejsce fabrycznego lusterka NC1. Mocowane jest jednak za pomocą śruby torx, a nie sprężyną jak w przypadku fabrycznego. Samo lusterko jest odrobinę większe i cięższe. Poniżej zdjęcia porównawcze.


20190323_212738.jpg
20190323_212738.jpg (3.88 MiB) Przejrzano 746 razy
20190331_212546.jpg
20190331_212546.jpg (3.58 MiB) Przejrzano 746 razy
20190323_212139.jpg
20190323_212139.jpg (6.85 MiB) Przejrzano 746 razy
20190323_212109.jpg
20190323_212109.jpg (6.57 MiB) Przejrzano 746 razy

Po montażu i odpowiednim ustawieniu lusterko o nic nie wadzi (a jak wadzi to trzeba przestawić ;) ), ale z początku większy rozmiar trochę rzuca się w oczy. Lusterko z CX-5 ma jednak większy zakres regulacji na ramieniu. Można je odsunąć wyżej i bardziej w prawo, dzięki czemu tworzy mniejsze martwe pole jak fabryczne. Dla mnie - osoby o wzroście 189cm jest na prawdę dużo lepiej bo w końcu mogłem je odsunąć na tyle wysoko, że nie zasłania mi pieszych na pasach z prawej strony jezdni (w końcu widzę chociaż ich stopy :roll: ).

Teraz trudniejsza część - trzeba to jakoś podłączyć. Na innych forach znalazłem pasujący schemat lusterka (poniżej). W samym lusterku piny oznaczone są 1 - 5 (na schemacie A - E). Dla kogoś kto nie ma wtyczki od lusterka cenna będzie tutaj informacja że kolejność pinów we wtyczce jest odwrócona względem lusterka (tzn, że 1-E, 2-D, 3-C, 4-B, 5-A)

2019-03-14 13_10_56-Window.png
2019-03-14 13_10_56-Window.png (70.99 KiB) Przejrzano 746 razy

Wtyczka wygląda następująco. Rozstaw pinów to 2,54mm, 5 pin, producent JST typ 05MEC-B-1A

20190411_193854.jpg
20190411_193854.jpg (2.24 MiB) Przejrzano 746 razy
20190411_193901.jpg
20190411_193901.jpg (2.17 MiB) Przejrzano 746 razy
20190411_193906.jpg
20190411_193906.jpg (2.37 MiB) Przejrzano 746 razy
20190411_193941.jpg
20190411_193941.jpg (2.09 MiB) Przejrzano 746 razy

cdn ... w następnym poście podłączenie elektryczne do auta.
Ostatnio zmieniony 24 kwie 2019, 14:57 przez Bimbak, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Bimbak
Posty: 237
Rejestracja: 08 sie 2016, 14:50
Model: NC
Wersja: 3rd gen. Limited

24 kwie 2019, 12:32

Jak w schemacie w pierwszym poście potrzebujemy +12 które pojawia się po włączeniu zapłonu (E), +12 które pojawia się po włączeniu biegu wstecznego (C) i masę (D) - w sumie jak ktoś dobrze liczył, 3 przewody ;)

E - to sobie pożyczyłem z zasilania podgrzewania foteli, ale można użyć dowolny przewód wychodzący z górnego zestawu bezpieczników przy lewej nodze. (UWAGA! nie bierzcie plusa z zestawu dolnego ponieważ tam zasilanie jest bezpośrednio z akumulatora bez pośrednictwa stacyjki)
Żeby dostać się do gniazda od tyłu trzeba je wypiąć z tej białej płyty montażowej. Wystarczy wsadzić mały płaski śrubokręt i zwolnić nim blokadę znajdującą między bezpiecznikami a płytą. (Do podłączenia się do tego + ja użyłem przewodu w kolorze jasno niebieskim z czerwonym paskiem)

20190419_182756.jpg
20190419_182756.jpg (2.38 MiB) Przejrzano 739 razy
20190419_182747.jpg
20190419_182747.jpg (2.72 MiB) Przejrzano 739 razy

C - najbliżej znajdziecie w białej wtyczce z szarą klamrą znajdującą się pod zestawem bezpieczników (schowanej pod plastikową osłoną). To czerwono-żółty przewód który prowadzi od czujnika wstecznego do światła cofania w tylnej prawej lampie - znajduje się u góry wtyczki i jego konektor można bardzo łatwo wypiąć z wtyczki płaskim śrubokrętem od przodu. (ja dla swoich potrzeb tutaj użyłem przewodu różowego ze srebrnymi kropkami).
UWAGA! Szara klamra ma blokadę, którą podobnie jak we wtyczkach np komputera, trzeba zwolnić wciskając płaski śrubokręt w otwór na środku klamry który na zdjęciu widać jak ładnie zgwałciłem :roll:

20190419_182853.jpg
20190419_182853.jpg (2.7 MiB) Przejrzano 739 razy
20190419_182924.jpg
20190419_182924.jpg (2.77 MiB) Przejrzano 739 razy

D - dla masy na nowy przewód założyłem końcówkę oczkową i dołożyłem do mocowania zbiorczej masy znajdującej się nad gniazdami bezpieczników kabinowych, przed drzwiami kierowcy w karoserii.


Całość zaplotłem w jedną wiązkę, poprowadziłem do góry wzdłuż fabrycznej wiązki i wyciągnąłem przy lewym słupku.

20190419_182946.jpg
20190419_182946.jpg (3.87 MiB) Przejrzano 739 razy
20190419_182958.jpg
20190419_182958.jpg (2.99 MiB) Przejrzano 739 razy

Dalej nową wiązkę prowadzimy po słupku i ramce wzdłuż wiązki oświetlenia kabinowego aż do lusterka. Wcześniej oczywiście wyposażając przewody w odpowiednią (najlepiej oryginalną) wtyczkę. Jednak jako, że to rozstaw 2,54 mm to można to nawet zaprawić końcówką USB typ A i tak .... pasuje do gniazda :lol: ... ale nie polecam ;)

Wszystko działa jak należy ... mogę tylko polecić takiego moda

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2786
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

24 kwie 2019, 13:45

Dobra robota, na prawdę fajny i rzeczowy poradnik. Pewnie po kolejnej nocnej przeprawie autostradą sam przysiądę do tematu :)
Awatar użytkownika
Bimbak
Posty: 237
Rejestracja: 08 sie 2016, 14:50
Model: NC
Wersja: 3rd gen. Limited

24 kwie 2019, 14:46

Znalazłem też w międzyczasie typ konektora jaki jest potrzebny do lusterka. To JST 05MEC-B-1A

2019-04-24 15_44_27-eMEC-472100.png
2019-04-24 15_44_27-eMEC-472100.png (18.96 KiB) Przejrzano 713 razy
2019-04-24 15_45_00-eMEC-472100.png
2019-04-24 15_45_00-eMEC-472100.png (16.24 KiB) Przejrzano 713 razy

https://www.mouser.de/datasheet/2/564/eMEC-472100.pdf
ODPOWIEDZ