Strona 1 z 2

[NC] Obniżanie fotela / zmiana pochylenia siedziska

: 30 kwie 2013, 23:47
autor: mgteam
Pewnego dnia podczas wertowania tematów na forum naszych zagranicznych przyjaciół trafiłem na [URL=http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=319461] Seat Lowered -- Rear Seat Rail Anchor Mod[/URL]
Długo się nie zastanawiałem. Zabrałem się do roboty...

1. Wymontowanie fotela - 4 śruby + kostka pod siedzeniem. Nie ma co się rozpisywać. Odkręcamy, wypinamy i gotowe.

2. Ocena sytuacji.
Obrazek
Obrazek
Dwie szyny zakończone mocowaniami. Interesują nas tylko tylne.
Z moich obliczeń wynika, że różnica wysokości między spodem szyny, a miejscem przykręcenia fotela do podłogi to ok 3cm. Zatem trzeba to ustrojstwo wywalić.

3. Krzesanie iskier. Mocowanie trzyma się szyny za pomocą stalowego nitu (zaznaczony na czerwono oraz spawu (zaznaczony na żółto)
Obrazek
Nit albo rozwiercamy albo tak jak ja usuwamy przez zeszlifowanie łba, a spaw rozwiercamy wiertłem min 6. Można większe wtedy mocowanie odpadnie samo jednak wolałem użyć mniejszego + trochę siły żeby nie osłabiać szyny.

4. Odpadło.
Tak wygląda goła szyna po usunięciu rdzy i psiknięciu czarną antykorozją.
Obrazek

5. Skręcamy.
Docinamy płaskownik, naginamy o parę stopni w okolicach 2/3 długości, wiercimy otwory o średnicy i rozstawie tak jak w szynie i skręcamy. Opiszę dokładniej co i jak po majówce.
A wygląda to tak:
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Moim zdaniem jest to dość bezpieczny sposób obniżenia fotela o ok 3cm. Siedzi się wygodniej, wyższe osoby nie szorują głową o dach, wiaterek mniej targa fryzurą, a i w razie (odpukać) rolki głowa będzie niżej. Można nowe mocowanie dopracować naginając je co da dodatkowe parę mm, ale nie chciało mi się bawić.

Polecam :kciuk:

: 01 maja 2013, 8:41
autor: zoharek
Też znalazłem ten wątek i też zamierzam wdrożyć ;) Jaką blachę użyłeś?

: 06 maja 2013, 12:24
autor: mgteam
zoharek pisze:Też znalazłem ten wątek i też zamierzam wdrożyć ;) Jaką blachę użyłeś?

Zawias z marketu budowlanego gr. 4mm, szer. 40mm :razz:

: 06 maja 2013, 15:55
autor: matpilch
ja się tylko zastanawiam, co w razie wypadku.
po pierwsze - nie wiadomo jak toto się zachowa, po drugie - co na to ubezpieczenie..
myśleliście o tym moze? bo mod jest kuszący, ale nie wiem czy chce polegać na byle blaszce z praktikera

: 06 maja 2013, 16:07
autor: himber
Zawsze można zapięcie pasa odkręcić z fotela i przykręcić do tunelu środkowego. W razie dzwona fotel z kierowcą zatrzyma się na pasach.

: 06 maja 2013, 18:59
autor: Tebe
matpilch pisze:ja się tylko zastanawiam, co w razie wypadku.
po pierwsze - nie wiadomo jak toto się zachowa, po drugie - co na to ubezpieczenie..
myśleliście o tym moze? bo mod jest kuszący, ale nie wiem czy chce polegać na byle blaszce z praktikera


Faktycznie istnieje obawa, że coś pójdzie nie tak, ale z drugiej strony oryginał nie robi wrażenia zbyt solidnego. Wciąż przymierzam się do MX-5, dzisiaj miałem okazję w niej usiąść i przy podsunięciu fotela do przodu i "położeniu" oparcia miałem wrażenie, że dopiero wtedy głowa kończyła mi się razem z pałąkiem (czyli wciąż niebezpiecznie). Czy możesz mi w związku z tym powiedzieć jakiego jesteś wzrostu i na jakiej wysokości jest Twoja głowa (względem "roll bara") po tej przeróbce? Widzę, o ile obniżył się fotel, ale jestem ciekaw na ile ta zmiana jest satysfakcjonująca.

: 06 maja 2013, 20:11
autor: kantOS
Myślę że "bawienie się" w okolicach szyn to niezbyt dobry i bezpieczny pomysł.
Już bardziej polecam wycięcie gąbki przy stelażu pod fotele. Siedzisko sie obniży a nie będziemy ingerować w konstrukcję z zakresu bezpieczeństwa.

: 07 maja 2013, 0:39
autor: mgteam
Nie robiłbym tego modu w ten sposób gdyby miało to wpłynąć negatywnie na bezpieczeństwo. Myślicie, że uderzenie, szarpnięcie czy inne skutki wypadku szybciej zetną 4 śruby niż oryginalne 2 nity + punktowy zgrzew? Poza tym zastosowany przeze mnie płaskownik jest dwa razy grubszy i 1,5 raza szerszy od oryginalnego uchwytu. Zawsze można spawać, ale w moim wykonaniu powrót do oryginału to 15min z jednym kluczem w ręku. Każdy zrobi jak uważa z mojej strony to tylko propozycja :wink:

Co do wysokości... głowa pójdzie o tyle niżej o ile obniżymy siedzisko. W tym przypadku ok 3cm. Osobiście lubię siedzieć dość pionowo tym bardzie zdecydowałem się na ten mod.
182cm wzrostu i mimo obniżenia przy moim ulubionym ustawieniu fotela głowa nadal nad rollbarem (właściwie tylko włosy :razz: ).

: 09 maja 2013, 15:01
autor: Fiveopac
mgteam, dobra modyfikacja, zastanawialem sie kilka razy nad nią, musze sie kiedys przymierzyc do twojego siedziska. Dzieki za swietny opis modyfikacji. Jesli kiedys zabiore sei za modyfikacje oparcia fotela to sie kusze na podobny mod, moze nawet powycinam te blaszki na cnc z nierdzewki to bedzie dla potomnych ;)

: 09 maja 2013, 16:31
autor: michan
kantOS pisze:Już bardziej polecam wycięcie gąbki przy stelażu pod fotele


Tylko, że nie ma tam co wycinać. :razz:

: 09 maja 2013, 22:28
autor: skuri
A co gdyby zamiast płaskownika, oryginalny element -odwrócić ?-widać to doskonale na foto nr.2-tzn. przykręcić na odwrót,tak jakby od góry. Jest to technicznie możliwe ? Podejrzewam iż ma on swoją jako taką wytrzymałość i można go <trochę nagiąć>. Czy przy tym modzie, jako że robimy tylko tylne mocowanie, pozycja w fotelu nie jest hmmm.....dziwna.

: 10 maja 2013, 10:31
autor: mgteam
Fiveopac pisze:powycinam te blaszki na cnc z nierdzewki to bedzie dla potomnych

... dla potomnych trzystukilowych hamburgerów :lol:

skuri pisze:A co gdyby zamiast płaskownika, oryginalny element -odwrócić ?-widać to doskonale na foto nr.2-tzn. przykręcić na odwrót,tak jakby od góry. Jest to technicznie możliwe ?

Technicznie nie jest to możliwe. Przy pierwszym podejściu pomyślałem o tym samym, ale przy przymiarce wyszło, że ten element jest zbyt mocno wygięty i całość opiera się na zgięciu, a nie w miejscu przykręcenia do podłogi. Mam nadzieję, że się rozumiemy :wink:
skuri pisze:
Czy przy tym modzie, jako że robimy tylko tylne mocowanie, pozycja w fotelu nie jest hmmm.....dziwna.

Nie czuć większej różnicy, ale jeśli już to w moim odczuciu jest to zmiana na plus.

: 14 maja 2013, 21:29
autor: meo87
Świetny pomysł! Chciałem go zrealizować w NB ale niestety tutaj jest to inaczej rozwiązane i nie da się tak zrobić:/

[URL=http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=b040410341b5cef0]Obrazek[/URL][URL=http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=51109f5ee2cd247c]Obrazek[/URL]

: 15 maja 2013, 11:05
autor: mgteam
meo87 pisze:Świetny pomysł! Chciałem go zrealizować w NB ale niestety tutaj jest to inaczej rozwiązane i nie da się tak zrobić:/

Fakt widze, że w NB standardowo jest na płasko także nie ma na czym obniżyć.

Może sposobem kantOS'a?
kantOS pisze:polecam wycięcie gąbki przy stelażu pod fotele


Dodam, że w Daewoo Matiz działa sposób z NC. Jest dokładnie tak samo :mrgreen:

: 14 cze 2013, 11:24
autor: Marcin30
Mod niemożliwy do przeprowadzenia w polifcie.

: 14 cze 2013, 11:54
autor: mayones
mgteam - świetny mod! Sam mam 184cm i też chętnie schowałbym czuprynę ;-). Czy mógłbyś zamieścić jakąś fotkę top-down po przeróbce która pokaże całe auto? Jestem ciekawy czy ta różnica wysokości fotela/stylebara nie wychodzi niekorzystnie bo mam wrażenie że konstruktor specjalnie zrobił to "podbicie" żeby wyrównać wysokość obu elementów.

Jeszcze raz gratki za pomysł! :winner:

: 17 cze 2013, 11:02
autor: Yaskier
Marcin30 pisze:Mod niemożliwy do przeprowadzenia w polifcie.


Mógłbyś rozwinąć proszę? Tam chyba są inne mocowania o ile się nie mylę, ale dokładnie tematu nie badałem.

: 17 cze 2013, 22:57
autor: Marcin30
W NcFl są płaskie mocowania foteli. Nie ma już czego obniżać.

: 18 cze 2013, 10:41
autor: mgteam
Czyli po tym modzie w NC siedzi się jak w NCFL... fajnie :smile:

: 18 cze 2013, 10:43
autor: Marcin30
Na to wygląda :wink:

: 18 cze 2013, 11:34
autor: matpilch
to może mocowanie z NCfl przełożyć do NC?

: 18 cze 2013, 14:48
autor: mgteam
No tak tylko skąd wziąć takie mocowania? To jest część zespolona z prowadnicami (przynajmniej w NC) także w grę wchodzi tylko i wyłącznie szaber.

: 17 lis 2013, 20:44
autor: tmx89
pytanko :) jak gruby ma byc taki plaskownik ;)

: 19 lis 2013, 10:06
autor: guardian
tmx89 pisze:pytanko :) jak gruby ma byc taki plaskownik ;)


4-5mm ani mniej (bedzie sie uginal) ani wiecej (przerost formy a poza tym ciezko wygiac w imadle)

: 19 lis 2013, 10:34
autor: zoharek
A mógłby ktoś podać długości, rozstawy otworów, etc? Coby nie wyjmować fotela 2x... :)

: 19 lis 2013, 11:05
autor: wojteq
airbag fotela nie zgłasza problemu po odpięciu i ponownym zapięciu?

: 19 lis 2013, 11:06
autor: zoharek
nie

: 19 lis 2013, 11:08
autor: wojteq
podziękował!
To jeszcze jedno pytanie, jeżeli modyfikujemy tylko tylne mocowanie to nachylenie siedziska się zmienia?

: 19 lis 2013, 11:51
autor: zoharek
Odpowiedz sobie sam na to pytanie :P

: 19 lis 2013, 12:23
autor: wojteq
Dopiero teraz przyuważyłem, że w pierwszym poście jest link :mrgreen: