Pacjent: NC1, rok 2008, EU.
Potrzebny czas: 3-4 godziny (robiłem to pierwszy raz)
Minimalne wymagania sprzętowe do zabiegu:
-śrubokręt płaski
-śrubokręt krzyżakowy
-klucz nasadowy 10
Wymieniany moduł zawiera jednocześnie zamek drzwi, siłownik master i 4 cięgna do klamek. Na poniższym schemacie jest to cała część oznaczona numerem 58-310Z. Niestety (dla portfela), nie da się kupić samego, nowego, oryginalnego siłownika.
Przed rozpoczęciem wymiany polecam odpiąć akumulator i zaopatrzyć się także w takie spinki, ponieważ przy zdejmowaniu boczka drzwi normalne jest, że niektóre się połamią. Boczek mocowany jest na 8 spinek.
Zaczynamy. Pierwszą rzeczą jest odkręcenie śruby krzyżakowej umieszczonej pod kątem około 45 stopni w tylnej części cupholdera. Następnie należy wyjąć wnętrze cupholdera. Normalne jest, że wychodzi z oporem, należy to zrobić mocno i nie bać się że pęknie - wbrew pozorom te plastiki są bardzo wytrzymałe.
Kolejną rzeczą którą należy zrobić jest zdjęcie górnej części uchwytu drzwiowego. Robimy to ciągnąc jednocześnie do góry i do siebie. Po zdjęciu ukazuje nam się kolejna śruba, którą należy odkręcić:
Następnie odchylamy wewnętrzną klamkę, bierzemy śrubokręt płaski i podważamy nim delikatnie plastikową blaszkę, za którą kryje się kolejna śruba. Odkręcamy. Po tych czynnościach boczek trzyma się jedynie na ośmiu spinkach.
Od tego momentu dobrze by było, aby szyba kierowcy była całkowicie podniesiona. Ułatwi nam to dostęp do wnętrza drzwi w późniejszych etapach.
Delikatnie acz zdecydowanie ciągniemy za boczek, zaczynając od strony szyby i odrywając go 'na około'. Uważamy na uszczelkę drzwi - są zamocowane do gołej blachy na plastikowych, różowych 'T-spinkach' i jeśli ją przypadkowo z nich zdejmiemy, dodamy sobie niepotrzebnej pracy. Gdy boczek będzie luźno zwisał, delikatnie odpinamy kostkę od tweetera (lub odkręcamy tweeter od boczka jeśli kostka jest zapieczona) i od elektrycznego sterowania lusterek. Obracamy delikatnie klamkę i wyciągamy ją 'tyłem' przez otwór w boczku. Od tego momentu boczek jest całkowicie zdjęty i niezależny od reszty drzwi. Można wyciągnąć z drzwi spinki które nie przetrwały zabiegu i od razu uzupełnić puste miejsca w boczku nowymi.
Po zdjęciu boczka mamy taki widok:
Bierzemy klucz nasadowy 10, odkręcamy wszystkie (jest ich dużo, nie pamiętam ile dokładnie) śruby trzymające plastikową 'wypraskę' w metalowej części drzwi. Po odkręceniu ostatniej delikatnie szarpiemy i powinna 'puścić', lekko opadając w dół i wisząc na kablach. Odpinamy obie kostki siłownika, boczek powinien opaść jeszcze bardziej dając nam dobry dostęp do tylnej części drzwi.
Odpinamy dwa cięgna od wewnętrznej klamki - od tej pory mamy klamkę luzem.
Teraz najbardziej kłopotliwy etap: Zdjęcie blachy przeciwkradzieżowej - trzyma się ona na jednej śrubie 10 i zasłania jedno z cięgien klamki zewnętrznej. Jest umieszczona w tylnej górnej części drzwi. Śrubę da się odkręcić trzymając samą nasadkę w ręce, samą blachę należy potem unieść do góry i do wewnątrz, żeby ją wyjąć. Na zdjęciu blacha widoczna już bez śruby mocującej:
Po zdjęciu blachy ukazuje nam się drugie cięgno:
Odpinamy oba cięgna, odchylając plastikowe zabezpieczenia. Od teraz cały moduł trzyma się jedynie na trzech śrubach zamka.
Odkręcamy je - są bardzo mocno przykręcone, należy uważać żeby nie zniszczyć główek śrub! W tym miejscu zdecydowanie polecam elektryczną wkrętarkę.
Wyjmujemy cały moduł, delikatnie nim manewrując.
Wkładamy nowy moduł. Wszystkie czynności powtarzamy w odwrotnej kolejności pamiętając, aby podpiąć akumulator, podpiąć wszystkie cztery cięgna do klamek i sprawdzić działanie siłownika w instalacji zanim zaczniemy cokolwiek skręcać. Unikniemy frustracji przy ponownej rozbiórce drzwi.
Powodzenia!
