[NC] Camber

Technikalia dotyczące generacji NC / NCFL1 / NCFL1

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Yaskier
Posty: 244
Rejestracja: 09 maja 2011, 20:50
Lokalizacja: Sosnowiec

08 lut 2012, 14:02

Hej,
Rozważam opcje wymiany w mojej Miatce sprężyn na Eibacha -30mm.
Jednak jak wiadomo będzie to mieć spory wpływ na camber, zwiększy się negatyw nawet o kilka stopni.
Ciekaw jestem czy Wy (np Five lub Marcin30) przeprowadzając swoje modyfikacje zainteresowaliście się tematem. Ponoć akurat w MX-5tkach jest możliwość regulacji cambera.

Jestem zwolennikiem serii z prostego powodu - cały setup auta jest dostosowany z grubsza do drogowych warunków. Zmieniając jeden element (np. zawieszenia) wpływa się automatycznie na inne elementy.

Dla mnie auto ma przede wszystkim dobrze jeździć, dopiero w drugiej kolejności wyglądać. I boje się tego, ze obniżenie o te 3cm spowoduje pewną "ułomność", np dłuższa droga hamowania o nie wiem, strzelam 1m? A w zakrętach może być lepiej. Lub gorzej.

Badaliście temat?
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

08 lut 2012, 14:54

Jak zmienisz spręzyny to i tak czeka Cie geometria kół, więc ustawią Ci seryjne wartości i taki camber którego sie nie obawiasz, czyli jak mniemam lekko na minusie z tyłu jak to bywa przeważnie w mx-5 a przód albo na 0 albo tez lekki minus. Podejrzewam, że tak jest w NC.
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

08 lut 2012, 15:13

Jeżeli chodzą Ci takie myśli po głowie (i bardo słusznie) to mógł byś pomyśleć o dedykowanym zawieszeniu a nie sprężynach obniżających. Także o krótszych / regulowanych łącznikach stabilizatorów, żeby zniwelować preload ze stabów, który się do jakiegoś stopnia wytworzy po obniżeniu.

A tak ogólnie to Camber Ci ustawią na zbieżności. Poszukaj jakichś fajnych nastawów na zakręty i każ sobie takie zrobić.

Będzie bezpieczniej bo będziesz miał lepszą trakcje w zakręcie - no chyba, że się prostych obawiasz ;)

Pozdro
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
Yaskier
Posty: 244
Rejestracja: 09 maja 2011, 20:50
Lokalizacja: Sosnowiec

08 lut 2012, 15:35

No właśnie nie byłem pewien czy na zbieżności ustawiają camber, a jeśli już to wątpię czy wiedzą jaki jest w serii :) Poza tym charakterystyka zawieszenia jest taka, że camber się zmniejsza wraz ze wzrostem obciążenia na dane koło (i w efekcie chwilowym obniżeniem wysokości zawieszenia). Przy krótszym skoku zawieszenia ta charakterystyka tez się chyba zmieni co ma wpływ na wartość "wyjściową" ustawienia czyli w spoczynku. Tak mi się wydaje.

Jasne, że najlepiej wstawić dedykowane zawieszenie, ale moje ma obecnie przejechane 30 tys i jest w świetnej formie i nie mam ochoty wydawać kilku tysi dla -30mm :) Simple as that. Stad moje rozterki czy jest sens cokolwiek ruszać właśnie.

O anti roll barze tez myślałem i jest to stosunkowo tania i prosta modyfikacja, żeby wstawić regulowany i trochę go usztywnić.

Nie wiem też jak przy obniżeniu samymi sprężynami dadzą radę seryjne amory Bilsteina, czy tłumienie wbicia i wybicia będzie ok dla zmienionej charakterystyki.

No generalnie ciężki temat :)
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

08 lut 2012, 15:41

Każdy dobry zakład będzie wiedział jakie są nastawy w NC.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

08 lut 2012, 16:04

Yaskier pisze:a jeśli już to wątpię czy wiedzą jaki jest w serii :)

Nastawy seryjne mają w bazie danych urządzenia pomiarowego. I je się koryguje w zależności od wysokości zawiechy. Więc dopóki nie wyjdziesz ze zmianą wysokości poza zawartość tabelki, ustawią Ci bez problemu nastawy zgodne z seryjnymi. A nawet gdybyś zmienił wysokość tak, że się w tabelce nie zmieścisz, to doświadczony ustawiacz Ci je na palcach przeliczy bez problemu.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Yaskier
Posty: 244
Rejestracja: 09 maja 2011, 20:50
Lokalizacja: Sosnowiec

08 lut 2012, 18:25

Ok, trochę mnie uspokoiliście, ale tylko trochę :)
Czy ktoś wie jakie powinny być ustawienia przy seryjnych amorach i sprężynach Eibacha -30mm?
I czy takie amory będą się dobrze sprawdzać przy niższym zawieszeniu?

edit: coś znalazłem co może pomóc, ale nie wiem na ile te dane są wiarygodne:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Aslid76cmVKkdEVUcEE0bFZuUEN1YXNjRi1jc2c3ZFE

edit2: w instrukcji do sprężyn wszystko jest wyjaśnione :)
http://www.mossmotors.com/graphics/products/instructions/916-171_INST.pdf
Ostatnio zmieniony 08 lut 2012, 18:49 przez Yaskier, łącznie zmieniany 1 raz.
LubMich
Posty: 720
Rejestracja: 27 wrz 2009, 12:55
Lokalizacja: Warszawa/Kraków

08 lut 2012, 18:48

pochylenie przy wysokości tył 363mm, przód 360mm (jakie wartości Wy macie? albo ile jest seryjnie? ):
przodu -0stopni 51min (+-1stopień)
tyłu -1stopien 25min.. (+-1stopien)

tyle wg. mojego wydruku.. ja mam minimalnie większe kąty.. ale w tolerancji..
Ostatnio zmieniony 08 lut 2012, 18:55 przez LubMich, łącznie zmieniany 1 raz.
Yaskier
Posty: 244
Rejestracja: 09 maja 2011, 20:50
Lokalizacja: Sosnowiec

08 lut 2012, 18:51

Nie pomylił Ci się czasem przód z tyłem? :)
LubMich
Posty: 720
Rejestracja: 27 wrz 2009, 12:55
Lokalizacja: Warszawa/Kraków

08 lut 2012, 18:55

pomylił.. wpisałem odwrotnie ..już edytuję ;-)
matpilch
Donator
Donator
Posty: 4239
Rejestracja: 10 lut 2010, 18:44
Model: Inny
Lokalizacja: Toronto

08 lut 2012, 20:12

tak jak Ci pisałem w PW, b6+eibach pro kit to w miare sprawdzone połączenie, poza tym zerkopol załatwia sprawę gdyby coś jednak nie zagrało.

a ponieważ ja na swoj set już czekam to pewnie wymienimy kilka smsow znowu :mrgreen:
miata lov!
Yaskier
Posty: 244
Rejestracja: 09 maja 2011, 20:50
Lokalizacja: Sosnowiec

08 lut 2012, 21:29

No to bomba, daj znać jak założysz :)
Wiem tez, ze te sprężyny są akcesoryjne (numer części: 4100-77-779) i to mnie trochę uspokaja, ze ten duet jednak daje radę. Choć z drugiej strony B6 jakby nie patrzeć jest przeznaczony do seryjnej sprężyny, dopiero B8 ma skrócony skok.
Just in case w poprzednim poście wkleiłem link do instrukcji ;)
ODPOWIEDZ