Kuraka poradnik podpicia ogrzewania tylnej szyby

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

17 wrz 2012, 22:32

Jeśli posiadasz hardtop (lub ogrzewaną miękką szybę) i nie wiesz jak to podłączyć do samochodu, oto udzielam informacji.

Twoja Mazda:
- moze miec fabryczną instalację pod ogrzewanie szyby
- lub nie

W drugim przypadku... no cóż, wystarczy przeciągnąć dwa grube kable od akumulatora poprzez bezpiecznik 10A, oraz wpiąć w kabel gdzieś po drodze przekaźnik domyślnie wyłączony. Następnie ten przekaźnik podpinamy przez włącznik po 12V i wszystko działa. Można użyć podświetlanego przycisku, żeby wiedzieć kiedy ogrzewanie jest włączone.

Jak sprawdzić czy posiadasz fabryczną instalację?

W bagażniku, z tyłu, zaraz pod zatrzaskiem zamka znajduje się gniazdo.
Jeśli jest w nim przekaźnik, przejdź do punku 2.
Jeśli jest gniazdo, a nie ma przekaźnika, przejdź do punku 1.
Jeśli nie ma gniazda... nie masz instalacji.

1. Instalacja uniwersalnego przekaźnika w miejsce oryginalnego
Potrzebny będzie zwykły przekaźnik samochodowy, proponuję taki z mocowaniem na śrubkę:
IMAG0001.jpg
IMAG0001.jpg (56.92 KiB) Przejrzano 924 razy
ponieważ będzie go łatwo zafiksować w bagażniku.
W komplecie z przekaźnikiem będą też konektorki, będzie potrzebne ich 10.
Potrzebne będą też kabelki.

Gniazdo znajdujące się w bagażniku ma do siebie podpięte 4 kable.
Z nich 2 są grube, a 2 cienkie.

Te grube, jak się łatwo domyślić, prowadzą prąd do szyby, natomiast te dwa cienkie odpowiadają za sterowanie przekaźnikiem.

Zakupiony wcześniej w dowolnym sklepie przekaźnik posiada oznaczenie podobne do tego:
Obrazek

Kiedy poprzez ten zawijas (cewkę) płynie prąd, to przełącznik się zamyka i prąd z nózki wejściowej może płynąć przez nóżkę wyjściową.

Lutujemy teraz 4 krótkie kabelki z konektorkiem z jednej strony i kawałkiem blaszki z drugiej - będziemy to łączyć do fabrycznego gniada. Pamiętaj żeby zaizolować blaszki i konektorki! Koszulka termokurczliwa załatwia sprawę, ale czarna izolacja robi to równie dobrze.
IMAG0008.jpg
IMAG0008.jpg (92.69 KiB) Przejrzano 924 razy
Łączymy:
jeden cienki kabelek z jedną nóżką cewki (na przekaźniku najpewniej 86)
drugi cienki kabelek z drugą nóżką cewki (na przekaźniku najpewniej 85)
pierwszy gruby kabel z nóżką wejściową przekaźnika (prawdopodonie 30)
drugi gruby kabel z nóżką wyjściową, u nas będzie to ta zewnętrzna (domyślnie wyłączona), 87.
IMAG0009.jpg
IMAG0009.jpg (72.36 KiB) Przejrzano 924 razy
IMAG0010.jpg
IMAG0010.jpg (60.88 KiB) Przejrzano 924 razy
Przekaźnik zamontowany!
Pamiętaj żeby poizolować połączenia! To ze zdjęć to moja wersja eksperymentalna, no i elektryka prąd nie tyka! Ciebie trzaśnie!

2. Bezpiecznik ogrzewania szyby

Obok akumulatora znajduje się taki magiczny dzynks, z przykrywką lub bez, a w nim miejsce na dwa bezpieczniki.

Pierwszy jest od chowanej anteny, drugi właśnie od ogrzewania tylnej szyby.
Oba z nich mają wartość 10A. Ponieważ nie pamiętam który jest który, wkładamy dwa (:
IMAG0007.jpg
IMAG0007.jpg (91.27 KiB) Przejrzano 924 razy
W nadziei że nie ma zwarcia wkładamy bezpiecznik do gniazda... i kompletnie nic się nie dzieje.
Jeśli coś się stało, to bardzo źle (:

Idziemy teraz na fotel kierowcy:
IMAG0012.jpg
IMAG0012.jpg (104.07 KiB) Przejrzano 924 razy
3. Montaż włącznika do ogrzewania tylnej szyby

Nie zamykając bagażnika, by słyszeć jak cyka przekaźnik, zdejmij osłonę pod kierownicą (trzyma się na dwóch śrubkach). Odnajdź tam wtyczkę (możliwe że niebieską) która ma 5 kabelków:
- niebieski
- niebieski/czarny
- niebieski/czerwony
- niebieski/zółty
- czarny

Czarny i niebieski/czarny odpowiadają za odpalenie przekaźnika w bagażniku.

Wczepiamy zatem przycisk między niebieski a niebieski/czarny:
Obrazek

I montujemy nasz przycisk w dashu:
Obrazek
Fotek z produkcji włącznika nie ma, ale jest to najzwyklejszy przełącznik który ma dwie nóżki, więc problemu z lutowaniem nie ma. Ten przełącznik jest umieszczony w zaślepce (czymś co było wcześniej zaślepka).

Dioda obok jest dla zmyłki, bo jest od alarmu (:
Mając to zrobione, przy włączeniu zapłonu i zabawie przyciskiem przekaźnik powinien cykać.

Pamiętaj żeby poizolować połączenia!

4. Podpięcie kabelków do samej szyby

No i tutaj jest tak naprawdę największa zagwostka (:
Ale po kolei:

Potrzebujesz dwa długie, grube kabelki i jeden gruby, krótki.
Jeden długi z dwóch stron powinien mieć konektorki.
Drugi gruby z dwóch stron powinien mieć konektorki, a oprócz tego z jednego konektorka niech wychodzi drugi kabelek - krótki - też z konektorkiem.

Wtyczka w aucie ma dwa piny obok siebie i jeden wyżej (albo niżej). Ten samotny to +12V, te obok siebie to masa. Masy łączymy ze sobą oraz z grzałką, pojedynczy 12V - z grzałką.
Tak jest w mojej NA. W Twojej MX może być inaczej. Polecam sprawdzić najpierw miernikiem... chociaż... :mrgreen:

Jeśli jest ta instrukcja nieczytelna, podeślę fotki.

5. Test!

Nachuchaj w samochodzie i poczekaj aż zaparuje... włącz zapłon i ogrzewanie tylnej szyby. Świeci się kontrolka w zegarach!
SANY1355.JPG
SANY1355.JPG (60.15 KiB) Przejrzano 924 razy
Szyba odmarza w zastraszającym tempie! Udało się! Możesz teraz spokojnie napić się piwa.

Rytuał drutingu na dzisiaj został dokonany!

Uwagi
Wypadałoby do zabaw z prądem odłączyć akumulator. Szczególnie łatwo zrobić zwarcie przy podłączaniu przekaźnika.

Podejścia do grzania tylnej szyby są tak różne, jak same MXy. Do 94 roku nie ma przełącznika ogrzewania, włącza się ono automatycznie na 7 minut po każdym włączeniu nawiewu. W późniejszych jest normalniej.

Co więcej! Może się tak nawet zdarzyć że będzie kontrolki ogrzewania szyby w klastrze zegarów... w tych sytuacjach odsyłam do schematów na http://www.mellens.net/mazda/ :twisted:

Sam tę instalację ogarniałem ubiegłej zimy, więc spory kawałek czasu od teraz. Mam nadzieję że jest w miarę jasno i czytelnie, i nic nie pokręciłem. Pamiętajcie, wszystko drutujecie na własną odpowiedzialność! :mrgreen:

Co teraz? Co dalej?

Przed jesiennymi i zimowymi chłodami polecam:
- ogrzewanie lusterek
- podgrzewanie siedzień
- regulację cięgna miksera gorącego/zimnego powietrza - oczywiście na cieplejsze. kabina MX-5 nagrzewa się błyskawicznie.

Miłego drutowania oraz niewielu spięć!=
Ostatnio zmieniony 27 sty 2021, 18:34 przez Kurak, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

17 wrz 2012, 22:59

Ja za chiny ludowe nie mogę znaleźć tej wtyczki niebieskiej pod kolumną kierownicy :/ szukałem pół dnia az mi cała krew do głowy spłynęła :mrgreen:
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

17 wrz 2012, 23:08

Moze faktycznie masz to na timerze... albo nie masz instalacji (: teraz juz nie pamietam, chociaz coś mi świta że kiedyś nad tym dywagowaliśmy.
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

18 wrz 2012, 12:26

Tak, rozmawialiśmy. Dobrze pamiętam, że timer może być schowany gdzieś za fotelem pasażera? a ogrzewanie włączało się samo po włączeniu dmuchawki?
Generalnie auto kiedyś miało HT i ma instalacje do ogrzewanie szybki :)
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

18 wrz 2012, 12:34

Nie, timer powinien byc 'Imasen timer unit' albo podobnie i powinien byc gleboko pod kierownica, przy scianie grodziowej, nieopodal zoltego 'circuit opening relay'.
slawek549
Posty: 220
Rejestracja: 26 wrz 2010, 12:18
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

18 wrz 2012, 13:11

Ta wtyczka może być wpięta w jedną z zaślepek na desce op lewej stronie kierownicy.
prex
Posty: 873
Rejestracja: 21 paź 2009, 18:37
Model: NB
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

24 wrz 2012, 14:56

A to ja się podłącze z ciut innym pytaniem, ale również w tej tematyce, mianowicie: Mam HT bez podgrzewanej szyby - da się to przeżyć, jednak w tej konfiguracji również nie działają mi podgrzewane lusterka (załączają się automatycznie z podgrzewaniem tylnej szyby w sofcie - softtop jest down pod HT). Czy da się jakoś uruchomić lusterka przy złożonym sofcie?? Dodam, że odpięcie wtyczki z dachu nie pomaga.
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

24 wrz 2012, 22:14

Zależy jak masz podpięte lusterka. Jeśli szeregowo z ht (a tak wynika) to wystarczy zewrzeć piny od grzania szyby i powinno banglać.

Ale miej zapasowy bezpiecznik, tak na wszelki wypadek :P
prex
Posty: 873
Rejestracja: 21 paź 2009, 18:37
Model: NB
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

25 wrz 2012, 19:33

Kurak pisze:Zależy jak masz podpięte lusterka. Jeśli szeregowo z ht (a tak wynika) to wystarczy zewrzeć piny od grzania szyby i powinno banglać.

Ale miej zapasowy bezpiecznik, tak na wszelki wypadek :P

Czyli proponujesz odpiąć wtyczkę od ST i tam w kostce je zewrzeć poprzez bezpiecznik?? Nie działa to dodatkowo jakoś tak, że jak ST jest założony, to dodatkowo umasowywuje obwód??
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

26 wrz 2012, 8:37

prex pisze:Czyli proponujesz odpiąć wtyczkę od ST i tam w kostce je zewrzeć poprzez bezpiecznik?? Nie działa to dodatkowo jakoś tak, że jak ST jest założony, to dodatkowo umasowywuje obwód??


Masz we wtyczce 3 piny (taj w aucie). Dwie masy i plusa. Masy maja byc zwarte do siebie i do dachu, a plus tylko do dachu. Na mellens.net są schematy do NB (:
Awatar użytkownika
Kim Son San
Posty: 2017
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
Model: ND
Wersja: 200+
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

26 wrz 2012, 9:50

Cała strona wątku, zdjęcia, pytania i odpowiedzi, a ja ciągle nie wiem jak podpić ogrzewanie tylnej szyby. Próbuję, próbuję i moje ogrzewanie dalej trzeźwe chodzi :mrgreen: :???:
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
adastra
Posty: 60
Rejestracja: 08 sie 2012, 12:11
Lokalizacja: Poznań

20 sty 2013, 12:00

Kurak pisze:Idziemy teraz na fotel kierowcy:


Dobre! :mrgreen:
Pozdrawiam,
adastra

była: NA 1.6 '96 :sad:
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

07 lis 2015, 23:10

Obrazek

Naprawiłem obrazki, zima idzie, grzejta się ludzie.
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

07 lis 2015, 23:11

prex pisze:Czyli proponujesz odpiąć wtyczkę od ST i tam w kostce je zewrzeć poprzez bezpiecznik?? Nie działa to dodatkowo jakoś tak, że jak ST jest założony, to dodatkowo umasowywuje obwód??


A i jest tak faktycznie, że niektóre ST mają stycznik który blokuje grzanie szyby jeśli ST jest złożony, ale wydaje mi się że to dopiero w NB weszło.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4595
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

08 lis 2015, 6:03

Kurak pisze:Naprawiłem obrazki, zima idzie, grzejta się ludzie.

nieizolowane konektory :facepalm: :kciukdol:

powinno byc cos takiego
Obrazek

albo termokurcz na caly konektor, nie tylko koncowke z kablem. No chyba ze ktos lubi fajerwerki
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

09 lis 2015, 2:10

Kurak pisze:Pamiętaj żeby poizolować połączenia! To ze zdjęć to moja wersja eksperymentalna, no i elektryka prąd nie tyka!


Na obrazkach jest wersja deweloperska! :mrgreen:
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

10 maja 2017, 12:14

odkopię :)

Masz może fotki z pkt. 2?

Mam aktualnie dach z grzaną szybą ale we wtyczce jest brak prądu :)
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

27 sty 2021, 18:35

Oto złoty szpadel dla mnie, naprawiłem obrazki w poście.
ODPOWIEDZ