[NA] Komora wybieraka

Skrzynia M15M-D 5b

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
seb.szef
Posty: 18
Rejestracja: 16 sty 2025, 8:52
Model: NA
Wersja: 1.8 | '95
Lokalizacja: Kraków

28 kwie 2025, 20:46

Cześć,
szukam po forum, ale konkretnie tej informacji nie mogę znaleźć. Robię serwis uszczelnień skrzyni pod drążkiem zmiany biegów i przy tej okazji chciałem wymienić tam więcej pierdół. Oglądając wcześniej różne filmiki na yt w temacie tego miejsca zauważyłem różne sytuacje - niektórzy w komorze wybieraka mają suchutko, a niektórzy zalany olej i przy tej okazji go wymieniają. Doszukałem się, że w serwisówce od NB z 2005 roku jest opisane, że należy tam wlać około 80-90ml oleju. W serwisówce NA z lat 90 zero informacji na ten temat - jest tylko informacja o 2,0l oleju wchodzącego do przekładni. NB to teoretycznie bliźniaczy model i teoretycznie ta sama skrzynia - ma nawet to samo oznaczenie, jednak już wizualnie w tym miejscu widać różnice w konstrukcji. Nawet próbowałem zapytać chatugpt o to i dostałem informację, że faktycznie komora ta jest oddzielna od komory przekładni, więc zalewając tu olej nie "przelejemy" skrzyni, ale twierdzi, że fabrycznie to miejsce nie było zalewane olejem, lecz smarowane gęstym smarem dla zapewnienia płynności pracy wybieraka (jakim tym smarem, to nie wiadomo, zalecał użyć smar silikonowy, albo lekki litowy). Już całkiem zgłupiałem. Rozmawiałem też z serwisem Mazdy (może nie bezpośrednio serwisem), to gość stwierdził, że w sumie nie wie, w dokumentacji ma tylko informację o 2l oleju do przekładni i trzeba by pisać pytanie prosto do Mazdy o archiwalną dokumentację serwisową. Załączam zdjęcie jak wygląda skrzynia u mnie + jeden z filmików na którym można zobaczyć tą bliźniaczkę z NB, która ma zupełnie inną pokrywę górną i jest zalewana olejem :D

I moje pytanie, żeby wybrzmiało poza ścianą tekstu: czy ktoś wie tak na pewno, czy to miejsce powinno się zalewać, czy tylko smarem liznąć?

Filmik:


Moja skrzynia (NA rocznik 94/95, 5biegowa):
IMG_5372.JPEG
IMG_5372.JPEG (954.24 KiB) Przejrzano 169 razy
Awatar użytkownika
Donek
Posty: 1351
Rejestracja: 29 lip 2009, 16:50
Model: NA
Wersja: Sunburst Yellow
Lokalizacja: Warszawa

28 kwie 2025, 21:28

Ja zawsze wymieniam tam olej, jak go nie ma to nalewam zgodnie z dokumentacją. Trzeba wlać tyle żeby ten element w który wchodzi wybierak był zanurzony w oleju. Chyba ok 100ml
Awatar użytkownika
seb.szef
Posty: 18
Rejestracja: 16 sty 2025, 8:52
Model: NA
Wersja: 1.8 | '95
Lokalizacja: Kraków

28 kwie 2025, 21:51

Zgodnie z którą dokumentacją ?
Awatar użytkownika
Kimi
Posty: 14
Rejestracja: 23 sty 2024, 20:21
Model: NA
Lokalizacja: Wrocław

29 kwie 2025, 0:15

w manualu serwisowym do mojej miaty (dokument z 93 roku) jest coś takiego:
Załączniki
shift lever.PNG
shift lever.PNG (102.29 KiB) Przejrzano 152 razy
Awatar użytkownika
seb.szef
Posty: 18
Rejestracja: 16 sty 2025, 8:52
Model: NA
Wersja: 1.8 | '95
Lokalizacja: Kraków

29 kwie 2025, 9:20

O i to jest pomocna odpowiedź, dzięki! Czy mógłbym prosić Cię o przesłanie tego manuala? Moja jest z 94 bądź 95, ale to jest konstrukcyjny model 93 właśnie.

EDIT: znalazłem manual z 1992 - jest tam to samo co podesłałeś, dzięki wielkie ! :) Wcześniej posługiwałem się takim manualem na stronie internetowej "mellens" czy jakoś tak i tam nie znalałem nic w tym temacie.
Awatar użytkownika
Kimi
Posty: 14
Rejestracja: 23 sty 2024, 20:21
Model: NA
Lokalizacja: Wrocław

29 kwie 2025, 13:18

trzymaj:
https://drive.google.com/file/d/1jqLN4m ... sp=sharing

1708 stron - miłej lektury :p

Zostawię jeszcze kilka słów kluczowych, co by potomnym w szukajce lepiej wyskoczyło:
workshop manual instrukcja serwisowa warsztatowa serwisówka dokumentacja
Awatar użytkownika
seb.szef
Posty: 18
Rejestracja: 16 sty 2025, 8:52
Model: NA
Wersja: 1.8 | '95
Lokalizacja: Kraków

30 kwie 2025, 9:16

Dzięki ! W sumie nazbierałem trochę takich różnorakich materiałów i może zrobię też tak, że wrzucę to na Drive i udostępnię tu gdzieś na forum całą paczkę.
ODPOWIEDZ