[NBFL] ABS nie działa na asfalcie

ABS na suchym nie włącza się, na piasku działa

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
czarobest
Posty: 149
Rejestracja: 13 mar 2022, 17:34
Model: NB FL
Wersja: Icon 1.8
Lokalizacja: Łódź

06 sie 2022, 11:58

Pisałem o tym w moim temacie, ale może ktoś będzie w stanie mi coś podpowiedzieć, bo nie wiem jeszcze jak do tego podejść.

Odkąd kupiłem Miatę nie musiałem nigdy awaryjnie hamować, więc nie zobaczyłem problemu. Jednak wymieniałem w czwartek płyn hamulcowy, przed wyjazdem na tor na Motula RBF 600, po wymianie próbna przejażdżka, spokojne hamowania, a następnie chciałem zobaczyć jak hamuje ostrzej. No i wcisnąłem pedał gwałtownie i z mocno, przy prędkości około 60 km/h, rozległ się pisk, zapach palonej gumy i zaczęło obracać auto w prawo. Na zupełnie suchym asfalcie.
ABS w ogóle nie był odczuwalny w tym momencie, próbowałem jeszcze wiele razy, ale zawsze dochodzi do blokady kół, nawet przy prędkości 10 km/h.

Co dziwne, ABS działa jak robię to samo na piasku, czy to wszystkimi kołami, czy tylko częścią, to niezależnie od strony pod którą jest piasek, auto jedzie równo i czuć uderzanie pedału hamulca.

W komputerze błędów nie widać, a kontrolka ABS zapala się przy zapłonie i gaśnie po chwili, zdaję się tak jak należy.

Na razie chciałem zobaczyć, czy czujniki nie szwankują, ale wygląda to równo. Tutaj hamowałem na piasku:
Zrzut-ekranu-2022-08-05-093113.png
Zrzut-ekranu-2022-08-05-093113.png (14.97 KiB) Przejrzano 746 razy
Zrzut-ekranu-2022-08-05-093044.png
Zrzut-ekranu-2022-08-05-093044.png (27.31 KiB) Przejrzano 746 razy
A tutaj urywek z jazdy, gdzie widać, że odczyty są równe. Dziwi mnie tylko zaznaczony fragment, bo różnica się zrobiła i nie wiem czy wtedy ABS nie powinien się uruchomić.
Zrzut-ekranu-2022-08-05-095340.png
Zrzut-ekranu-2022-08-05-095340.png (33.14 KiB) Przejrzano 746 razy
Moja Miatka na forum oraz Instagram
I mój blog motoryzacyjno/miatowo/modelarski - revvedup.pl
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4567
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

06 sie 2022, 21:37

o, ciekawy temat!

ABS ma na pewno rozne strategie np. moze nie dzialac przy malej predkosci tzw. "ice mode", przod powinien regulowac niezaleznie natomiast tył raczej razem by zachowac stabilnosc. Ale na asfalcie suchym czy mokrym powinien dzialac i kropka, cos z tym twoim jest wiec nie tak

W NBFL sterownik ABS jest zintegrowany z pompą jak w NC czy osobno jak w NA?
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
czarobest
Posty: 149
Rejestracja: 13 mar 2022, 17:34
Model: NB FL
Wersja: Icon 1.8
Lokalizacja: Łódź

07 sie 2022, 12:47

Wolałbym żeby nie był ciekawy, a prosty :P.

Tak, powinien działać, dlatego się martwię, a chciałem w tym tygodniu wybrać się na tor :(.
Nie dodałem, a może to coś podpowie, na piasku w samej końcówce hamowania również ściąga na prawo (tak samo jak na asflacie, gdy ABS nie działa), ale to są ostatnie centymetry, jak auto już prawie stoi i może to akurat kwestia tego ostatniego dohamowania.

Diagnostyka ABS w Forscanie również nie pokazuje błedów.

Szczerze mówiąc nie wiem jak to jest tutaj zrobione, wygląda tak, czyli jakby tu była elektronika:
IMG_20220807_132732.jpg
IMG_20220807_132732.jpg (3.66 MiB) Przejrzano 690 razy
PS: Ciekawe czy nie minąłem się z Tobą na Pomorskiej któregoś dnia, tylko jechałem za kimś i omijałem jak zwykle dziury, stąd zobaczyłem w ostatniej chwili kątem oka srebrne NC ;).
Moja Miatka na forum oraz Instagram
I mój blog motoryzacyjno/miatowo/modelarski - revvedup.pl
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4567
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

07 sie 2022, 15:02

Możliwe możliwe, pozdrawiam

Podobnie jak w NC, cały moduł zintegrowany modulator-pompa-sterownik

Masz dokumentację ze schematami? Trzeba by się przyjrzeć co dochodzi do modułu poza masa zasilaniem, sygnałami z czujników prędkości w kołach i sygnałem hamowania.

przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
czarobest
Posty: 149
Rejestracja: 13 mar 2022, 17:34
Model: NB FL
Wersja: Icon 1.8
Lokalizacja: Łódź

11 sie 2022, 18:01

Mam instrukcję serwisową, choć tam to jakoś wszystko nieco inaczej wygląda - ale to może brak obycia ;).

Przejrzeliśmy dzisiaj co nieco, koronki wyglądają okej, a zaciski chodzą stosunkowo lekko i wracają...
Następnie znów się przejechałem, bo była akurat okazja po deszczu. No i było tak:
Jadę ze 40 km/h, wciskam mocno hamulec, ABS bije i jadę prosto. Robię tak znowu i znów jest okej. Kolejny raz i trzymając do końca, w końcowej fazie hamowania samochód zaczynało obracać w prawo i słychać było blokujące się koła, przy zatrzymaniu do zera był dość mocno obrócony.

No to jeszcze raz i podczas wciśnięcia przy około 40 km/h na wilgotnej drodze, obróciło auto gwałtownie w prawo, oczywiście z pisko-szuraniem. I to tak, że było to niebezpieczne i gdybym się nie spodziewał i byłoby to na drodze, no to bardzo niefajnie by było. Zająłem cały pas bokiem, mimo tego że od razu odpuściłem hamulec. Wyprostowałem się, bo kontrę automatycznie zrobiłem natychmiast, ale no źle... Potem jeszcze parę razy próbowałem i to samo.

Co dziwne wjechałem potem prawymi kołami na piasek, lewe na asfalcie i nagle ABS działał (choć jechałem już wolniej).

Postanowiłem jeszcze podjechać na stację diagnostyczną i zobaczyć czy mi w ogóle hamulce równo łapią, usłyszałem tylko świetnie i na monitorze obie strony zgadzały się do setnej części tej liczby co tam jest, tak z przodu jak i z tyłu.

W związku z tym, nic a nic nie rozumiem, ale muszę to zrobić, bo to po prostu niebezpieczne. Tylko co, to nie mam pojęcia.

Jeszcze mogę sprawdzić, to co jestem w stanie sam łatwo zrobić czyli bezpieczniki (powinienem od razu może) od ABS i poszukać przekaźników przy module (a przy okazji wszelkie połączenia popsikać jakimś kontaktem). Niby to nie powinno nic zmienić, ale Mondeo zdarzyło się na początku roku gasnąć bez powodu, poszperałem, podumałem i po wymianie jednego przekaźnika od "sterowania silnikiem" od początku roku nic się nie wydarzyło i nigdy nie zgasł - czyli niby działał, ale nie do końca 😉.
Moja Miatka na forum oraz Instagram
I mój blog motoryzacyjno/miatowo/modelarski - revvedup.pl
Awatar użytkownika
czarobest
Posty: 149
Rejestracja: 13 mar 2022, 17:34
Model: NB FL
Wersja: Icon 1.8
Lokalizacja: Łódź

26 sie 2022, 10:02

Mała aktualizacja względem mojego ABSu, jeszcze pompy nie zmieniłem, bo... właściwie każdy przewód był jakoś źle podpięty do obecnej pompy 🙂. To znaczy zamienione były wszystkie ze sobą i trzeba było wszystkie przełożyć.

Teraz jest poprawa, bo auto na suchym jedzie prosto i czuć, że ABS się odpala nawet wtedy. Również przy teście diagnostycznym odpuszcza odpowiednie koło w odpowiednim momencie.

Jednak jest jakiś zamulony, to znaczy jakby miał opóźnienie, czuć lekkie szarpnięcie i dopiero wtedy odpuszcza, no i dość sporo pisku jest przy takim hamowaniu - tyle, że do samego końca idealnie równo bez znoszenia na którąś ze stron, podobnie na piasku w końcowej fazie - już nie obraca na sam koniec. Zapach opon jednak jest 😉.

Teraz muszę chwilę pojeździć i sprawdzić w deszczu. Jeśli dalej będzie coś nie tak, to podmienię pompę - teraz została, żeby nie robić wszystkich zmian na raz i wiedzieć czy się bardziej nie popsuło - a jak tak, to czemu 😉.

Nie wiem jednak dalej czy powinna, aż tak piszczeć w przypadku hamowania na suchym asfalcie - bo czuć spaloną gumę, choć teraz jedzie prosto.

PS: Może ktoś z NBFL może mi powiedzieć jak tam działa ABS w takim przypadku (depnięcie do podłogi na suchym asfalcie przy około 50-60km/h)?
Moja Miatka na forum oraz Instagram
I mój blog motoryzacyjno/miatowo/modelarski - revvedup.pl
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

26 sie 2022, 12:33

czarobest pisze:
26 sie 2022, 10:02
Mała aktualizacja względem mojego ABSu, jeszcze pompy nie zmieniłem, bo... właściwie każdy przewód był jakoś źle podpięty do obecnej pompy 🙂. To znaczy zamienione były wszystkie ze sobą i trzeba było wszystkie przełożyć.

Teraz jest poprawa, bo auto na suchym jedzie prosto i czuć, że ABS się odpala nawet wtedy. Również przy teście diagnostycznym odpuszcza odpowiednie koło w odpowiednim momencie.

Jednak jest jakiś zamulony, to znaczy jakby miał opóźnienie, czuć lekkie szarpnięcie i dopiero wtedy odpuszcza, no i dość sporo pisku jest przy takim hamowaniu - tyle, że do samego końca idealnie równo bez znoszenia na którąś ze stron, podobnie na piasku w końcowej fazie - już nie obraca na sam koniec. Zapach opon jednak jest 😉.

Teraz muszę chwilę pojeździć i sprawdzić w deszczu. Jeśli dalej będzie coś nie tak, to podmienię pompę - teraz została, żeby nie robić wszystkich zmian na raz i wiedzieć czy się bardziej nie popsuło - a jak tak, to czemu 😉.

Nie wiem jednak dalej czy powinna, aż tak piszczeć w przypadku hamowania na suchym asfalcie - bo czuć spaloną gumę, choć teraz jedzie prosto.

PS: Może ktoś z NBFL może mi powiedzieć jak tam działa ABS w takim przypadku (depnięcie do podłogi na suchym asfalcie przy około 50-60km/h)?
Może masz zapowietrzoną pompę - jak ktoś kombinował z przewodami to mógł zapowietrzyć układ.
W moim nbfl na drogowej oponie abs spinał odrazu na suchym
Awatar użytkownika
czarobest
Posty: 149
Rejestracja: 13 mar 2022, 17:34
Model: NB FL
Wersja: Icon 1.8
Lokalizacja: Łódź

26 sie 2022, 13:00

mutra pisze:
26 sie 2022, 12:33
Może masz zapowietrzoną pompę - jak ktoś kombinował z przewodami to mógł zapowietrzyć układ.
W moim nbfl na drogowej oponie abs spinał odrazu na suchym
Odpowietrzaliśmy ją właśnie po zmianie przewodów i dojścu do porządku (dosłownie wszystkie były zmienione), a przynajmniej staraliśmy się. Jest może jakaś procedura co do tego w tym aucie, poza standardowym pompowaniem i odkręcaniem przewodów? Jest niby spory postęp bo już nie obraca, ale może jednak będzie trzeba spróbować podmienić pompę w takim razie jeśli to nie jest tak, że tak to tym aucie jest - dzięki.
Moja Miatka na forum oraz Instagram
I mój blog motoryzacyjno/miatowo/modelarski - revvedup.pl
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

26 sie 2022, 18:59

czarobest pisze:
26 sie 2022, 13:00
mutra pisze:
26 sie 2022, 12:33
Może masz zapowietrzoną pompę - jak ktoś kombinował z przewodami to mógł zapowietrzyć układ.
W moim nbfl na drogowej oponie abs spinał odrazu na suchym
Odpowietrzaliśmy ją właśnie po zmianie przewodów i dojścu do porządku (dosłownie wszystkie były zmienione), a przynajmniej staraliśmy się. Jest może jakaś procedura co do tego w tym aucie, poza standardowym pompowaniem i odkręcaniem przewodów? Jest niby spory postęp bo już nie obraca, ale może jednak będzie trzeba spróbować podmienić pompę w takim razie jeśli to nie jest tak, że tak to tym aucie jest - dzięki.
Był jakiś patent z mostkowaniem przewodów w gnieździe diagnostycznym z tego co pamiętam.
Jeżeli powietrze jest w pompie absu to pompowanie pedałem dużo nie pomoże niestety
Awatar użytkownika
czarobest
Posty: 149
Rejestracja: 13 mar 2022, 17:34
Model: NB FL
Wersja: Icon 1.8
Lokalizacja: Łódź

26 sie 2022, 19:47

mutra pisze:
26 sie 2022, 18:59
Był jakiś patent z mostkowaniem przewodów w gnieździe diagnostycznym z tego co pamiętam.
Jeżeli powietrze jest w pompie absu to pompowanie pedałem dużo nie pomoże niestety
W tym gnieździe zwierałem po to, by sprawdzić czy dobre koło mi się odblokowuje w dobrym momencie, bo tam robi serię ABS po 0.5 sekundy. Chyba, że jest jeszcze jakiś inny tryb odpowietrzania na innych zworkach. To nie wiem teraz za bardzo jak się zabrać za odpowietrzanie czegoś takiego, bo nie mogę znaleźć instrukcji nigdzie.
Moja Miatka na forum oraz Instagram
I mój blog motoryzacyjno/miatowo/modelarski - revvedup.pl
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4567
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

26 sie 2022, 20:00

tryb testowy ABS w NA
viewtopic.php?f=25&t=510&p=462107&hilit ... bs#p462107

w NBfl powinien byc chyba w Forscanie?
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
czarobest
Posty: 149
Rejestracja: 13 mar 2022, 17:34
Model: NB FL
Wersja: Icon 1.8
Lokalizacja: Łódź

26 sie 2022, 20:35

Alex pisze:
26 sie 2022, 20:00
tryb testowy ABS w NA
viewtopic.php?f=25&t=510&p=462107&hilit ... bs#p462107

w NBfl powinien byc chyba w Forscanie?

Dokładnie tak samo jest tutaj i to miałem na myśli w pisząc o trybie diagnostycznym - tak sprawdziłem czy dobrze przełożyliśmy przewody hamulcowe i jest teraz już okej ;).

Tylko w takim razie powinienem go odpalić podczas odpowietrzania w jakiś sposób? Bo tak bez odkręcania niczego go odpalałem ;).

W Forscanie jest tylko samodiagnostyka (przynajmniej jak podpinałem swoim sprzętem) i ona nic słyszalnego nie robi, po załadowaniu paska pokazuje tylko, że 0 błędów. No ale w NB zostawili złączę diagnostyczne z NA i mam ten tryb tak samo ;).
Moja Miatka na forum oraz Instagram
I mój blog motoryzacyjno/miatowo/modelarski - revvedup.pl
Awatar użytkownika
czarobest
Posty: 149
Rejestracja: 13 mar 2022, 17:34
Model: NB FL
Wersja: Icon 1.8
Lokalizacja: Łódź

02 wrz 2022, 19:21

Informacyjnie ciąg dalszy moich zmagań ;).
Na początku tygodnia niestety przy dojeździe do domu poczułem, że coś jest nie tak i auto ma opór, wysiadłem, sprawdziłem wszystkie koła i lewe przednie było gorące, a reszta zimna.
No i musiałem chwilowo nie jeździć, umuwiłem się z kolegą i kupiłem na początek przewody hamulcowe - to była taka myśl, bo niby zaciski były robione przez poprzedniego właściciela, no i miałem nadzieję, że może to pomoże z ABSem ;).

Ostatecznie na razie ich nie założyłem, bo plan jest taki, że będę psikał co jakiś czas penetratorem na złącze i zobaczymy za jakiś czas czy się dadzą odkręcić 😉.
IMG-20220901-162824.jpg
IMG-20220901-162824.jpg (2.87 MiB) Przejrzano 471 razy
Okazało się, że lewy zacisk się przycinał dość mocno, po wyczyszczeniu obsady tłoczka z rdzawego nalotu i złożeniu chodzi jak złoto, a koło kręci się bez żadnego oporu po każdym puszczeniu hamulca - więc to naprawione i mogę już przynajmniej jeździć i obserwować 😉.
IMG-20220902-134718.jpg
IMG-20220902-134718.jpg (1.5 MiB) Przejrzano 471 razy
Za wiele to jednak nie dało w kwestii ABS więc postanowiliśmy wyciągnąć pompę. I zamontować kupioną przeze mnie wcześniej.
IMG-20220902-143610.jpg
IMG-20220902-143610.jpg (3.18 MiB) Przejrzano 471 razy
To dało efekt i chodzi to jeszcze lepiej, ale dalej pracuje dość dziwnie. To znaczy koła zaczynają piszczeć i auto trochę rzuca na boki, bo raz puszcza prawy przód, a potem lewy (tak mi się wydaje) przez co chodzą na zmianę. Ale bez obrotu auta i generalnie jest dosyć dobrze, przy mniejszej prędkości poprawiło się również, bo czuć bardziej ABS na nodze i chodzi jakby zupełnie jak należy nawet na asfalcie.
Przy większej też jest lepiej, no ale to dalej nie jest ideał - bo jakby ciągle za późno ten ABS reaguje na blokowanie kół i puszcza po chwili. I szczerze mówiąc już nie wiem co zostało, bo zaraz wszystko wymienię 😛.

Jak się uda odkręcić za jakiś czas, to jeszcze te przewody z przodu podmienię, bo teraz było to ryzykowne i skończyło by się pewnie ciągnięciem nowych od samej pompy 😉.
Moja Miatka na forum oraz Instagram
I mój blog motoryzacyjno/miatowo/modelarski - revvedup.pl
ODPOWIEDZ