[NBFL] Demontaż boczków drzwiowych - tutorial

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Scyzor
Donator
Donator
Posty: 882
Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
Model: NB FL
Wersja: Memories II
Lokalizacja: SC

19 lip 2022, 22:03

Ma ktoś może namiar na jakiś tutorial obrazkowy/video - jak rozebrać boczki drzwiowe w NBFL? Szyba kierowcy zaczyna stawiać coraz większy opór przy zamykaniu i chyba powinienem nasmarować prowadnice, zanim moje lenistwo doprowadzi do zerwania linki.
Czy na tę okoliczność trzeba dozbroić się w jakieś spinki, które z pewnością się zerwą?

Thank you from the mountain.
jd45das
Posty: 82
Rejestracja: 07 maja 2021, 21:03
Model: NB FL
Lokalizacja: trójmiasto

19 lip 2022, 22:12

Na yt jest sporo filmików omawiających ten temat (wiem, bo ostatnio sam musiałem szukać, u mnie już szyba kierowcy nie chciała się podnieść bez pomocy ręką :D).
GRL
Posty: 64
Rejestracja: 20 kwie 2021, 22:11
Model: ND RF
Wersja: 2.0
Lokalizacja: zachodniopomorskie

19 lip 2022, 22:35

Awatar użytkownika
806u
Posty: 132
Rejestracja: 17 lut 2020, 13:35
Model: NB FL
Lokalizacja: Warszawa

20 lip 2022, 13:41

Przy zdejmowaniu delikatnie podważaj samą spinkę bo mi się udało wyrwać całe mocowanie. Spinek jest 6. Naprawiłem to matą szklaną i żywicą i przy okazji wzmocniłem pozostałe. Strona kierowca/pasażer mają lustrzane odbicie tych mocowań. Mi wszystkie spinki przetrwały ale w razie czego są dostępne w większości sklepów motoryzacyjnych.
Załączniki
IMG_20210123_170214.jpg
IMG_20210123_170214.jpg (1.84 MiB) Przejrzano 1049 razy
20210327_111646.jpg
20210327_111646.jpg (4.59 MiB) Przejrzano 1049 razy
20210327_111639.jpg
20210327_111639.jpg (5.81 MiB) Przejrzano 1049 razy
Awatar użytkownika
806u
Posty: 132
Rejestracja: 17 lut 2020, 13:35
Model: NB FL
Lokalizacja: Warszawa

20 lip 2022, 13:49

Możesz też przesmarować bez zdejmowania boczka ale to jest raczej doraźne a nie fachowa robota. Opuść szybę i jakimś smarem w spreju z rurką popsikaj od góry prowadnice szyby. Skoro problem jest przy zamykaniu to smar dotrze do tej części prowadnicy gdzie rolki mają już opór.
Awatar użytkownika
Scyzor
Donator
Donator
Posty: 882
Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
Model: NB FL
Wersja: Memories II
Lokalizacja: SC

20 lip 2022, 14:49

Podziękował Panowie @jd45das, @GRL za tutoriale - zapewne się przydadzą.
806u pisze:
20 lip 2022, 13:49
Możesz też przesmarować bez zdejmowania boczka ale to jest raczej doraźne a nie fachowa robota. Opuść szybę i jakimś smarem w spreju z rurką popsikaj od góry prowadnice szyby. Skoro problem jest przy zamykaniu to smar dotrze do tej części prowadnicy gdzie rolki mają już opór.
Dzięki za szczegółowe info. Myślę, że jak znajdę czas, to jednak będę chciał rozebrać drzwi. Gdybym jednak postanowił pomóc sobie doraźnie i nasmarować prowadnice bez rozbierania drzwi - polecisz coś dobrego? Bo WD i inne dziwadła to raczej wysuszają zamiast smarować.
Awatar użytkownika
806u
Posty: 132
Rejestracja: 17 lut 2020, 13:35
Model: NB FL
Lokalizacja: Warszawa

20 lip 2022, 15:09

Ja miałem zdjęte boczki więc miałem łatwy dostęp i posmarowałem całe prowadnice. Użyłem do tego smaru do prowadnic okiennych ŁT43 bo akurat taki miałem pod ręką ale wydaje mi się że spokojnie wystarczy bo nadaje się łożysk tocznych i ślizgowych.
jd45das
Posty: 82
Rejestracja: 07 maja 2021, 21:03
Model: NB FL
Lokalizacja: trójmiasto

20 lip 2022, 16:20

Jak szukałem samemu informacji to najczęściej przewijał się smar litowy (którym chyba wyżej wspomniany ŁT43 jest).
stpman
Posty: 627
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

21 lip 2022, 19:39

Masz dostępny specjalny smar litowy w spray'u od WD-40 Specialist taki w żółtym opakowaniu, znajdziesz na Allegro.
Kilka osób polecało go na YT w tutorialach.
W sumie to w weekend planuje go użyć na mojej Miacie to dam znać czy działa :)
Awatar użytkownika
Scyzor
Donator
Donator
Posty: 882
Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
Model: NB FL
Wersja: Memories II
Lokalizacja: SC

22 lip 2022, 13:54

stpman pisze:
21 lip 2022, 19:39
Masz dostępny specjalny smar litowy w spray'u od WD-40 Specialist taki w żółtym opakowaniu, znajdziesz na Allegro.
Kilka osób polecało go na YT w tutorialach.
W sumie to w weekend planuje go użyć na mojej Miacie to dam znać czy działa :)
Daj zatem znać :)
Tymczasem upatrzyłem sobie coś takiego jak niżej. Jako jedyny z ŁT-43 ma aplikator z długą rurką.
Zrzut ekranu 2022-07-22 145316.jpg
Zrzut ekranu 2022-07-22 145316.jpg (25.76 KiB) Przejrzano 971 razy
stpman
Posty: 627
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

23 lip 2022, 11:12

@Scyzor użyłem właśnie tego WD-40 Specialist - biały smar litowy w spray'u.

Intensywnie wypsikałem po prowadnicach i rolkach, jeździłem szybami i znów psikałem.

Efekt moim zdaniem jest zadowalający, szyby jeżdżą wyraźnie lżej i ciszej.

Wg mnie efekt wart włożonej pracy ;)
Awatar użytkownika
Scyzor
Donator
Donator
Posty: 882
Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
Model: NB FL
Wersja: Memories II
Lokalizacja: SC

23 lip 2022, 13:59

stpman pisze:
23 lip 2022, 11:12
Wg mnie efekt wart włożonej pracy ;)
I cała operacja tylko przez szczelinę od góry drzwi, bez ich rozbierania?
Namówiłeś mnie :P
stpman
Posty: 627
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

23 lip 2022, 14:48

Trzeba zdjąć boczki i odkleić częściowo ta folię na drzwiach, ale ogólnie robota prosta :)
jd45das
Posty: 82
Rejestracja: 07 maja 2021, 21:03
Model: NB FL
Lokalizacja: trójmiasto

23 lip 2022, 20:08

Ja zachęcam do rozebrania całkiem tz z wyjęciem szyby. Zdjęcie boczka to 3 spinki i 3 śrubki (osłona klamki, dwie w uchwycie drzwi). Potem odklejenie części folii, opuszczasz szybę do około połowy, 3 śruby trzymające szybę, 2 śruby trzymające blokady szyby, wyciągasz szybę, potem dwie nakrętki trzymające prowadnice, jedna u góry, druga od dołu drzwi.

Wtedy można porządnie wyczyścić prowadnice ze starego smaru, który pewnie będzie zbity na samym spodzie (polecam jakiś brake cleaner do czyszczenia) i dolną część szyby z brudu.

Dzisiaj się za to wziąłem, około 2-3h nieśpiesznej roboty na obie szyby. Narzędzia potrzebne: grzechotka z przedłużką, nasadki 10mm i 12mm, śrubokręt, smar, brake cleaner, jakieś szmaty.
Szyby śmigają aż miło także polecam :kciuk:.
Awatar użytkownika
Scyzor
Donator
Donator
Posty: 882
Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
Model: NB FL
Wersja: Memories II
Lokalizacja: SC

27 lip 2022, 9:02

Dzięki wszystkim za podpowiedzi i rady.
"Na szybko" pewnie w pierwszej kolejności spróbuję wariantu z aplikacją smaru przez górną szczelinę. Ale drzwi i tak chyba będę rozbierał bo dojrzewam do decyzji o ich wygłuszeniu. Tak więc nabyta tutaj wiedza z pewnością się przyda.
Awatar użytkownika
Scyzor
Donator
Donator
Posty: 882
Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
Model: NB FL
Wersja: Memories II
Lokalizacja: SC

10 sie 2022, 15:41

Za namową kolegów - nasmarowałem prowadnice na razie bez demontażu drzwi. Efekt widać od razu, tyle że wraz z poprawą szybkości działania szyb, pojawił się dziwny dźwięk przy otwieraniu szyby. Mam się bać? :D
Filmik demonstracyjny (z dźwiękiem): https://1drv.ms/u/s!AmVkvOFGxs_Qh4N2R8H ... w?e=Hw6ouB
Awatar użytkownika
806u
Posty: 132
Rejestracja: 17 lut 2020, 13:35
Model: NB FL
Lokalizacja: Warszawa

11 sie 2022, 10:26

Ten dźwięk dochodzi bardziej ze środka drzwi czy może uszczelka wewnętrzna/zewnętrzna wpada w jakiś rezonans? Jeśli od uszczelki to przy opuszczonej szybie umyj obie uszczelki i potem szybę.
Awatar użytkownika
Scyzor
Donator
Donator
Posty: 882
Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
Model: NB FL
Wersja: Memories II
Lokalizacja: SC

11 sie 2022, 19:01

806u pisze:
11 sie 2022, 10:26
Ten dźwięk dochodzi bardziej ze środka drzwi czy może uszczelka wewnętrzna/zewnętrzna wpada w jakiś rezonans? Jeśli od uszczelki to przy opuszczonej szybie umyj obie uszczelki i potem szybę.
Ciężko stwierdzić - raczej z wnętrza, z wskazaniem przedniej części.
Awatar użytkownika
806u
Posty: 132
Rejestracja: 17 lut 2020, 13:35
Model: NB FL
Lokalizacja: Warszawa

23 sie 2022, 10:55

Jeśli to skrzypienie nadal występuje to ja bym na Twoim miejscu zdjął boczki i sprawdził jak to wygląda w środku. Przy okazji możesz sobie sprawdzić stan drzwi od wewnątrz zwłaszcza na dolnym rancie i otworach którymi ścieka woda.
ODPOWIEDZ