Vinyl vs Sonnenland w NA/NB/NBFL

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Ziolkov
Posty: 309
Rejestracja: 07 gru 2012, 11:09
Lokalizacja: Warszawa

05 maja 2020, 21:20

Cześć. W przyszłym miesiącu czeka mnie wymiana poszycia dachu. Jeżdżę z dachem z NB FL ale vinyl popękał na rantach i przerwał się na całej długości górnej krawędzi tylnej szyby.
Mam na stole dwie oferty w bardzo podobnej cenie: 1) sonnenland + wymiana pasków i montaż (szyba zostaje stara) za 1800PLN oraz vinyl (z nową szybą) za 2300 PLN- obie firmy w Warszawie. Vinyla już miałem (fakt że leciwego) z minusów stwierdzam pękanie na rantach. Plus że ładnie trzyma kolor nie płowieje. Czy ktoś z Was ma doświadczenie w dłuższym użytkowaniu Sonnenland i mógłby się wypowiedzieć co jest bardziej korzystne w kwestii estetyki/użytkowania /konserwacji? Dzięki

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

mutra
Donator
Donator
Posty: 3669
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

05 maja 2020, 21:52

Ziolkov pisze:
05 maja 2020, 21:20
Cześć. W przyszłym miesiącu czeka mnie wymiana poszycia dachu. Jeżdżę z dachem z NB FL ale vinyl popękał na rantach i przerwał się na całej długości górnej krawędzi tylnej szyby.
Mam na stole dwie oferty w bardzo podobnej cenie: 1) sonnenland + wymiana pasków i montaż (szyba zostaje stara) za 1800PLN oraz vinyl (z nową szybą) za 2300 PLN- obie firmy w Warszawie. Vinyla już miałem (fakt że leciwego) z minusów stwierdzam pękanie na rantach. Plus że ładnie trzyma kolor nie płowieje. Czy ktoś z Was ma doświadczenie w dłuższym użytkowaniu Sonnenland i mógłby się wypowiedzieć co jest bardziej korzystne w kwestii estetyki/użytkowania /konserwacji? Dzięki

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka
Tak naprawdę musisz sobie odpowiedzieć tylko na jedno pytanie: czy będziesz składał dach w temperaturze poniżej 10 stopni. Jeżeli tak to zakładaj moher. Jeżeli nie to vinyl jest dużo prostszy w konserwacji.

W kwestii montażu starej szyby to wybadaj jak to będzie zrobione bo przeszczep szyby z vinylu do mohera IMO wymaga wstawienia nowej uszczelki.
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4671
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

06 maja 2020, 7:59

Jestem zdecydowanie za materiałem. Tylko zrobionym w sprawdzonym miejscu.
A już cena za vinyl, którą podałeś to jakaś abstrakcja.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Awatar użytkownika
Paffko
Donator
Donator
Posty: 383
Rejestracja: 18 maja 2014, 13:18
Model: ND
Wersja: Deep Crystal Blue
Lokalizacja: Radom

06 maja 2020, 8:51

Były na forum i Facebooku oferty wymiany Vinylu za 1200-1400 PLN z robotą i nowym Vinylem to proponuje sprawdzić.
Sonneland o niebo trwalszy i dla mnie lepiej wyglada niżVinyl ale to juz kwestia gustu
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3402
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Memories 2
Lokalizacja: Sosnowiec

06 maja 2020, 9:02

Vinyl to badziewie, na dodatek niepraktyczne w niskich temperaturach. Tu w ogóle nie ma co się zastanawiać - wybór to Sonnenland. ;)
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
Awatar użytkownika
tomasz01
Donator
Donator
Posty: 3518
Rejestracja: 16 cze 2015, 21:43
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Warszawa Usrynów

06 maja 2020, 9:04

Porozmawiałem trochę ostatnio z Norbertem z wiatrolapydocabrio - trochę historii mam bo robiłem tam 2 nowe dachy, a w 3 innych poprawiał naciąg i inne duperele ;)
Z tymi tańszymi dachami trzeba ciut uważać (mowa tutaj o NA z odpinaną szybą bo taki mnie interesuje).

Główna różnica pomiędzy dachami to grubość samego zamka - seria 13mm, Norbert stosuje 10mm a te brytyjskie w okolicy 1000 to 8mm - dużo łatwiej się zużywają.
A druga kwestia to materiał jakim zamki są obszyte i sposób obszycia - najsłabszym elementem poza zamkiem jest ten materiał od strony dachu do którego wszyty jest zamek.

Mam w miacie teraz bardzo ładny materiałowy dach z grzaną szybą i chcę go wymienić na vinyl z plastikiem - ideał do NA :D

Niczego nie sugeruję a tylko piszę co się dowiedziałem :)
Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

06 maja 2020, 9:17

Ode mnie też głos za winylem :)
NA wygląda obłędnie z czarnym, połyskującym dachem.
Materiał to bajka NB/NC/ND.

Ale to moje - absolutnie indywidualne - zdanie.

(Miałem i jeden i drugi - teraz mam szmatę i tylko niechęć przed straceniem kasy na wymianie powoduje, że nadal jeżdżę pod szmatą - tak to bym już dawno wrócił do plastiku)
Obrazek
Awatar użytkownika
Ziolkov
Posty: 309
Rejestracja: 07 gru 2012, 11:09
Lokalizacja: Warszawa

06 maja 2020, 15:08

Fifkers pisze:Jestem zdecydowanie za materiałem. Tylko zrobionym w sprawdzonym miejscu.
A już cena za vinyl, którą podałeś to jakaś abstrakcja.
Mała korekta: za vinyl 1700 poszycie 300 montaż z nową grzaną szybą (Nie ma opcji wszywania starej).

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

06 maja 2020, 20:59

Miałem obydwa 8-)
I zdecydowanie wolę vinyl- poprostu łatwiej go utrzymać w czystości :)
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Awatar użytkownika
Ziolkov
Posty: 309
Rejestracja: 07 gru 2012, 11:09
Lokalizacja: Warszawa

07 maja 2020, 8:31

Tomai pisze:Miałem obydwa 8-)
I zdecydowanie wolę vinyl- poprostu łatwiej go utrzymać w czystości :)
Aaaaand... sold.... niestety moja stoi przez większość roku (w tym w zimie) na dworze A czasem też pod drzewami. Jak sobie pomyśle o szorowaniu tego syfku i ptasiego guano które czasem się trafi z mochera to faktycznie chyba wolę vinyl. Reszta argumentów jak widzę jest czysto estetycznych .

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3402
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Memories 2
Lokalizacja: Sosnowiec

07 maja 2020, 8:37

Nie, nie jest. Vinyl przy niskich temperaturach się nie rozłoży bez uprzedniego rozgrzania - inaczej go zniszczysz. Szmatkę zrzucasz i jedziesz. ;)
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

07 maja 2020, 9:05

Winyl nie jest bezobsługowy.
Należy o niego dbać z o wiele większą starannością niż o szmatę.
Szmata jak się przetrze, porwie, przetnie - szyjesz łatkę i po sprawie.
Z winylem nie jest tak łatwo - można kleić, ale w niektórych miejscach ciężko zrobić to dobrze i trwale.
Sucha (niezaimpregnowana) szmata się przeciera i brudzi łatwo.
Suchy winyl pęka i koniec.
Dodatkowo temperatura jest czynnikiem dość dużym - szmata jak to szmata - ale winyl kurczy się i rozciąga w zależności od temperatury: możesz mieć przypadek, w którym dach po jesiennej przejażdżce będzie po prostu ... za krótki by go złożyć. Będziesz musiał rozgrzać winyl i spokojnie pracować by go złożyć nieuszkadzająć.

Szmata w użytkowaniu jest o wiele przyjemniejsza.
Ale jesteś na forum MX-5 - tu nie ma normalnych ludzi i część (jak ja) woli mimo wszystko pieprzyć się z winylem, bo wygląd i stylówa są czasami ważniejsze... (czego właścicielom MX-5 chyba nie trzeba tłumaczyć).

Więc to nie jest prosta decyzja i - niestety - nikt jej nie podejmie za ciebie, bo to mocno indywidualne.
Obrazek
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

07 maja 2020, 18:05

No oczywiście każdy może używać Miaty inaczej :P

Moja nocuje w garażu, ewentualnie czasem w pracy stoi na dworze. Przy niskich temp. dachu nie składam. Impregnacja zawsze 2 razy w roku.
Vinyl pęka bo bokach- fakt- ale.... łatwiej go czyścić :kciuk:
No co kto lubi 8-)

Ps. Teraz mam materiałowy:(
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Kriskristoferson
Posty: 20
Rejestracja: 05 maja 2019, 19:48
Model: NB
Wersja: '99
Lokalizacja: Wieluń

07 maja 2020, 21:26

Powiem tak, był vinyl jest moher. I tak zostanie. Nie jest to jakoś uciążliwe. Czyszczenie dbanie ale jak dbam o całe auto to o dach tym bardziej. Polecam Cabrio Pietryga jeżeli chodzi o moher. Przyjechałem rano i o 12 wyjechałem z wymienionym poszyciem. Ile aut tyle opinii i każdy chwali to co ma :)
———————————
Wszystkie Krzyśki to fajne chłopaki.
Red NB 1.8 1999 E987 :diablo:
Awatar użytkownika
Ziolkov
Posty: 309
Rejestracja: 07 gru 2012, 11:09
Lokalizacja: Warszawa

08 maja 2020, 22:46

Heh wstępnie umówiłem się na vinyl i zobaczymy. Najwyżej zamienię się z Arvim na moher:p

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

Ghostdog
Posty: 116
Rejestracja: 03 kwie 2020, 16:47
Model: NA
Lokalizacja: Warszawa

13 maja 2020, 9:17

Czysto estetycznie to szmaciak wygląda o wiele lepiej od winylu ;)
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

13 maja 2020, 10:20

Mam chwilkę czasu w pracy więc dorzucę subiektywny komentarz, za którego jeden fragment pewnie mi się dostanie za chwilę :lol:

To jest taka dyskusja jak "co lepsze, H4 czy ksenony". Jedno i drugie świeci, ksenon lepiej ale żarnik kosztuje tyle, co 40 żarówek H4. Przy czym wpakować ksenon czy LEDy do NA to tak jakby przyjść na rozprawę do sądu w kreszowym dresie.

Wiadomo, że chronologicznie to moher jest następnym krokiem w ewolucji, ale vinyl po prostu pasuje do NA, która ze współczesnym dachem dużo traci ze swojego charakteru.

Moher pasuje do NB, bo NB jest generalnie nijakie, w środku i na zewnątrz wygląda jak hyundai accent więc tam nie ma to znaczenia :D

Jeśli trzymasz auto pod chmurą i narażone jest na UV przez cały rok (bo to UV masakruje vinyl, a nie niskie temperatury, nowy, porządny vinyl jest mięciutki i elastyczny, po prostu lata robią swoje i wtedy na mrozie jest plastikowy) to vinyl szybciej ci zniszczeje niż moher. Ale dłużej będzie czysty.

Wg mnie, jeśli nie jesteś ortodoksem i nie musisz zrzucać dachu przy każdym odpaleniu auta, to w zimie po prostu poczekaj aż nagrzejesz kabinę (i dach) i wtedy vinyl też można złożyć. A najlepiej to bez względu na rodzaj poszycia po prostu jeździj w zimie, jak normalny człowiek, z dachem nad głową.
Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

13 maja 2020, 12:04

Myślę że pielęgnacja też nie jest bez znaczenia, należy pilnować czystości odpływów i samego dachu a przede wszystkim impregnować vinyl aby słoneczko go nie zniszczyło za szybko.

Poza tym podpisuję sie pod punktem widzenia Pirula :)
Awatar użytkownika
Ziolkov
Posty: 309
Rejestracja: 07 gru 2012, 11:09
Lokalizacja: Warszawa

13 maja 2020, 12:14

Grzybohun pisze:Myślę że pielęgnacja też nie jest bez znaczenia, należy pilnować czystości odpływów i samego dachu a przede wszystkim impregnować vinyl aby słoneczko go nie zniszczyło za szybko.

Poza tym podpisuję sie pod punktem widzenia Pirula :)
Co masz na myśli pisząc o odpływach? Rozumiem że chodzi o sytuację kiedy w uszczelkach dachu zbiera się woda bo odpływ jest niedrozny? Jest jakaś różnica pomiędzy moherem a vinylem w tym temacie?

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

13 maja 2020, 13:06

Jedno i drugie ci zgnije jak nie będzie z rynny swobodnie odpływać woda.

W kwestii pielęgnacji vinylu to już niejednokrotnie było wspominane żeby używać płynów blokujących UV, np. 303 aerospace protectant. Z uwagą, że stosowanie tego na 20letni, sparciały już vinyl wiele nie pomoże ;)
Awatar użytkownika
Ziolkov
Posty: 309
Rejestracja: 07 gru 2012, 11:09
Lokalizacja: Warszawa

13 cze 2021, 20:26

Cześć wszystkim.
Podzielę się praktyczną obserwacją a propos wymiany poszycia w stelażu NB/NB/FL mocowanym na NA na nowy vinyl.

Otóż jeśli macie NA ze stelażem od NB/NBFL i wymienicie poszycie na aftermarket to po instalacji dach ma tendencję do składania się w niewłaściwym miejscu co powoduje jego przytrzaśnięcie pomiędzy elementami stelaża. W konsekwencji prowadzi to do przyszczypania dachu i dziury w nowym poszyciu. Ja zauważyłem u siebie niewielki ubytek i na szczęście zdążyłem się zorientować w sytuacji zanim zrobiła się duża dziura. Cała historia jest opisania na stronie Jass Performance które ma na to swój patent:
http://www.jassperformance.com/manuals/retainer.pdf

Zakładam że w moherze ten problem nie występuje. Pozostawiam ku przestrodze.
ODPOWIEDZ