[NA] problem z alternatorem - piszczenie, ładowanie...

zamiennosc alternatorow, ladowanie, piski ...

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

bl
Posty: 27
Rejestracja: 04 sie 2011, 10:27
Lokalizacja: gliwice

18 mar 2013, 10:38

witam,

kwestia tyczy się mx-5 na 1.8.
zacznę od pytania:
czy ktoś wie, jak wygląda zamieność alternatorów w mx?
z jakiego silnika do jakiego pasują itp? istotne, bo gdyby moja usterka była powazna, to moze warto kupic jakis uzywany?

opis sytuacji:
Po zakupie auto popiskiwało nieco przy zapalaniu na zimnym silniku.

niedawno wybrałem się do garazu by przepalić auto, i okazało się że pisk jest stały.

wymieniłem więc pasek na nowy, za całe 19 zł, uradowany, że problem został rozwiązany, ale nic z tego :)


1: okazało się, że alternator przestał ładować.
2: jak naciągnę mocno pasek, nie świeci się kontrolka, ale słychać piski.
3: jak pasek jest wmiarę luźny, pisków brak, ale zapala się kontrolka :-) [ładowania nadal niema]
4: widzę, że dość mocno grzeje sie koło pasowe - o ile rozumiał bym gdyby tak się działo na luźnym pasku, to to samo albo nawet bardziej dzieje sie przy napiętym.



czy ktoś ma jakieś pomysły co jej padło?
dzisiaj podjadę do elektryka, ale może ktoś coś doradzi?

obawiam się że poprzedni właściciel przegwałcił naciągiem paska łożyska, ktore albo się grzały i coś padło w altku, albo coś jescze innego.
co ciekawe, kręcąc ręką alternator, nie ma luzow, nie słycghać też jakiego innego niepokojacego dźwięku.
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

18 mar 2013, 12:38

Nie założysz innego alternatora, niż ten od 1.8 NA. Może jest jakiś problem z osiowością wału i alternatora. Jak wyglądał stary pasek (np. krzywo ścięcy)?
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

18 mar 2013, 12:45

bl pisze:czy ktoś ma jakieś pomysły co jej padło?

Padł jej alternator lub jego regulator najpewniej :mrgreen: Dokładną diagnozę zrobi Ci elektryk, bo nie da się tego sprawdzić zdalnie, nie mając pacjenta przed sobą. Dopóki nie będziesz mieć sprawnego, ładującego alternatora, nie przejmuj się piszczeniem pasków. Problemy z regulacją powodujące chwilowe skoki obciążenia alternatora również powodują piski pasków, więc to może być po prostu efekt uboczny.

Do Twojej mazdy szukasz w razie czego alternatora z NA. Modele z NB są sterowane przez ECU, czego Twoje ECU nie zrobi, musiałbyś się wyposażyć w dodatkowy sterownik.
Do sprawdzenia pozostaje kwestia mocowania, z tego co pamiętam któreś wersje NA miały inne ucho mocujace, może ktoś w głowie to ma, bo ja nie pamiętam dokładnie.

A tak naprawdę, możliwe że naprawa Twojego to będzie jakiś niedrogi drobiazg po prostu.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
bl
Posty: 27
Rejestracja: 04 sie 2011, 10:27
Lokalizacja: gliwice

19 mar 2013, 9:25

cześć,
jednak ładuje.
z tym że musiałem dość mocno na moje oko naciągnąć pasek. [czyli przy słabszym naciągu nie było odpowiedniego obrotu na alternatorze].

dzisiaj jadę do mechanika, więc zweryfikujemy moje obserwacje, natomiast ładowanie się pojawiło, i pisk występuje np tylko przy zapaleniu zimnego auta, przez pierwsze powiedzmy 5 sekund.

moje doświadczenia podpowiadają mi jednak że naciąg paska jest zbyt mocny, więc może np koło alternatora już dostało za swoje.
zobaczymy, niech oceni to ktoś kto ma rozeznanie, bo mnie nawet ciężko się określić czy koło pasowe wygląda jakoś nie ciekawie.



dzięki panowie za wsparcie.
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

19 mar 2013, 9:59

Skoro piszczy tylko przez pierwsze 5 sekund to masz poprostu slaby akumulator i kazde odpalenie powoduje taki spadek ze alternator ma duzo do nadrobienia. Popularna zimowa przypadlosc wielu aut (roznych).
grziwan
Posty: 58
Rejestracja: 06 lut 2013, 10:10
Lokalizacja: KK/Wrocław

19 mar 2013, 21:07

Nie elektryk, nie mechanik, koniecznie elektromechanik :D Grosze bierze taki spec a sprawdzi kompleksowo, mam w kędzierzynie-koźlu jednego magika, nie masz daleko więc jak chcesz namiary to chętnie się podzielę :P

A jeśli pasek musi być bardzo mocno naciągnięty żeby pojawiło się ładowanie to albo jest jakiś poślizg na linii pasek-alternator, albo alternator generuje jakiś opór więc proponuje rozebrać i przeczyścić na początek...
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

23 mar 2013, 20:58

majkel pisze:A tak naprawdę, możliwe że naprawa Twojego to będzie jakiś niedrogi drobiazg po prostu.

Zwykle koszt maksymalnie 150 - 200zł.

grziwan pisze:A jeśli pasek musi być bardzo mocno naciągnięty żeby pojawiło się ładowanie to albo jest jakiś poślizg na linii pasek-alternator, albo alternator generuje jakiś opór więc proponuje rozebrać i przeczyścić na początek...

No i paski muszą być w sensownej kondycji. Jeśli jest stary i zużyty, to od jego wymiany zacznij. Sprawdź, czy nie ma oleju na pasku i kółkach napędzających.
Do tego wypadałoby podłączyć woltomierz i sprawdzić, jakie napięcia są w instalacji przy wyłączonych odbiornikach energii elektrycznej i włączonych wszystkich (światła, radio, nadmuch powietrza do kabiny, itp.) podczas pracy silnika.

Alternator, to zwykle nic wielkiego, jeśli chodzi o naprawę w tych samochodach. Gorzej może być, jeśli przesadzi się z naprężeniem pasków...
ODPOWIEDZ