[NA] Montaż świateł dziennych w NA

(bez przerabiania auta)

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

21 lis 2007, 19:29

Ok, to napisze nowy temat.

Na razie napotkaliśmy pewne problemy :( Automat okazał się niesprawny. Działał tak jakby "na odwrót". Czyli przy wyłączonym silniku mi świecił światła. I to w odwrotnej kolejności bo wpierw dzienne a potem dopiero postojowe. W odwrotnej kolejności do tego co było w schemacie. Oczywiście można zamienic te białe z brązowymi kabelkami, ale to i tak nie załatwia sprawy, bo zmasowany automat daje światło a nie powinien. Powinien dopiero jak będzię miał plus z alternatora. Ech..

Jutro rano dzwonie do kolesia który sprzedał mi ten automat i zobaczymy co on na to (dzisiaj sie tłumaczył, że nie ma schematu przy sobie i ze dopiero jutro będzie miał).
Dzisiaj montaż trwał od po 10-tej do po 18-tej :P Ale z przerwą od 13-tej do 15-tej bo do pracy musiałem jechac. A to już drugi dzień :P Nie idzie wszystko tak sprawnie jak by sie myślało :)
Koleś który sprzedaje automaty mieszka akurat niedaleko mnie (może 20km), wiec w razie czego mogę podjechać a nie czekac na przesyłkę znowu tyle czasu :P

Na razie wstępnie jest w5w na kierunku, ale jak by sie udało dopaść te 23W to było by już wszystko dopięte na ostatni guzik :)
vox
Posty: 879
Rejestracja: 21 paź 2007, 5:29
Model: NB
Lokalizacja: Branice opolskie

22 lis 2007, 6:51

DieSpinnePL pisze:z przerwą od 13-tej do 15-tej bo do pracy musiałem jechac

niezła praca :mrgreen: płacą przyzwoicie :?:
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

22 lis 2007, 11:36

vox, płacą tak, ze jeżdżę czym jeżdżę :)
Ale jeszcze wieczorkami między 21 a 22 jeżdżę ;) Nie ma lekko :P

Ale nie to chcialem napisać!

Otóż MAM ŚWIATŁA DO JAZDY DZIENNEJ ZAMONTOWANE!
Wszystko w temacie świateł zapięte na ostatni guzik. Jedynie zostały mi kierunkowskazy do przerobienia jak dopadne te żarówki. Na razie jeżdżę na tych pomarańczowych w5w. Światło nie jest złe, ale mogło by go być więcej. Pozatym ten kierunkowskaz przy takiej małej żarówce bardzo szybko mruga. Niby to w niczym nie przeszkadza, ale jak sie wsadzi tę żarówkę z podanego linka to będzie już genialnie :)

Dodam tylko, że przez 3 dni razem z wujkiem montowaliśmy te światła. Ale dzisiaj 2h, wczoraj najdłużej a przedwczoraj też jakieś 2h. Więc w 1 dzień spokojnie można się uwinąć, zwłaszcza mając już tutorial napisany przezemnie :)
Nam dodatkowo utrudnił życie facet, dołączając BŁĘDNĄ instrukcję do automatu! Instrukcja na 1 stronę a dwa błędy, które kosztowały nas sporo czasu i troche nerwów.

Dzisiaj po pracy (znowu jade na 13:30 do 14:20 ;) ) przysiąde i postaram się napisać tutorial. Postaram się napisać go tak, żeby każdy kto chce mógł skopiować mojego wujka pomysł. IMO rewelacyjny pomysł.


Edit: Tutorial znajduje się [URL=http://forum.mx5klubpolska.pl/viewtopic.php?t=951]tutaj[/URL]
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

25 lis 2007, 19:36

Hej, tutaj fotki z mojej przeróbki swiateł kierunkowskazów na swiatła dzienne. Użyte technologie to diody led i żarówka 15W

http://picasaweb.google.pl/demol.mx5/WiatADzienneWMX5

Zasada działania jest taka ze mam w kokpicie przełącznik na światła dzienne i w momencie jego załączenia lampy świateł mijania zamykają sie gasną żarówki natomiast zapalają sie światła dzienne :) niebawem nakręcę filmik to zobaczycie jak to działa. Oczywiście pomysł zrealizowałem parę dni temu, jakby co to pytajcie to podpowiem co i jak
Fuksja i Turkus :)
vox
Posty: 879
Rejestracja: 21 paź 2007, 5:29
Model: NB
Lokalizacja: Branice opolskie

26 lis 2007, 6:11

Dobra fotorelacja, ale...:
1. w jaki sposób rozwiązałeś sprawę trzymania się diody kierunkowskazu do obudowy :?: już wiem ... :oops: trochę ambarasu z wymianą, ale ponoć są trwałe
2. jak rozumiem usunąłeś pomarańczowy plastik z wnętrza lampy
3. w miejscu dawnego kierunku włożyłeś 2-włóknową 5/21W żarówkę robiącą za postój i dzienne - dobrze kombinuję :?: chyba znowu nie :???:
4. w jakim celu są te oporniki ceramiczne (ciepło :?: )przecież to diody
5. rozrysuj dla potomnych połączenia, także z przełącznikiem :idea:

pzdr
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

26 lis 2007, 13:04

Ad1. Kierunkowskaz do obudowy wklejony został na gorący klej :)

Ad2. Pomarańczowy plastik usunąłem już wcześniej rozklejając lampę wcześniej podgrzewając opalarką.

Ad3. W miejscu kierunku jest jednowłóknowa żarówka 15W (przy żarówce 21 W jest zbyt jasne swiatło i nie widać dobrze migającego obok kierunkowskazu dodatkowo znacznie nagrzewa sie obudowa lampy - zmierzyłem po 30 miniutach 67 stopni celcjusza) oraz z boku otwór o średnicy 10mm z włożoną białą diodą do światła postojowego.

Ad4. Oporniki są po to aby zasymulować wkręconą żarówkę i aby kierunkowskazy świeciły we właściwym tempie (bez tego migają zbyt szybko ponieważ diody nie pobierają tyle prądu co żarówka). Opornik znacznie się grzeje przy dłuższej pracy (powyżej 10 minut) więc dokręciłem do niego aluminiową blaszkę.

Ad5. Zaraz coś narysuję :)
Załączniki
schemat.jpg
schemat.jpg (54.84 KiB) Przejrzano 1078 razy
Fuksja i Turkus :)
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

26 lis 2007, 22:41

demol, wrzuć fotkę jak i gdzie zamontowałeś ten włacznik dziennych.
vox
Posty: 879
Rejestracja: 21 paź 2007, 5:29
Model: NB
Lokalizacja: Branice opolskie

27 lis 2007, 6:33

demol pisze:Zaraz coś narysuję :)

artysta :grin: I wszystko jasne :!:
Napisz jeszcze jaki był orientacyjny koszt wszystkich części, bez tego co bezcenne, czyli pracy Twej ...
pzdr
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

27 lis 2007, 14:47

vox pisze:Napisz jeszcze jaki był orientacyjny koszt wszystkich części


Diody do kierunkowskazów(z allegro) - 32 zł
Diody do postojówek - 3zł
Oporniki - 4zł
Przekaźnik - 6zł
Żarówki 15W - 4zł
Kilka metrów kabla kabla - 5zł
Fuksja i Turkus :)
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

27 lis 2007, 14:54

A jeszcze mi się przypomniało, plus po zapłonie (ten który jest podtrzymany podczas zapłonu bo jest tez taki co w trakcie rozruchu silnika jest wyłaczany) łatwo znaleźć - to niebieski przewód we wtyczce przewodu biegnącego ze stacyjki :) polecam naciąć - oskalpować kawałek naskórka przewodu i dolutować swój kabelek z duża ilością kalafonii i cyny :) no i koniecznie zaizolować!
Fuksja i Turkus :)
Sławek
Posty: 33
Rejestracja: 01 sie 2007, 13:41
Lokalizacja: Łódź

27 lis 2007, 15:52

ale Demol, wiesz co- to nie do końca zgodne z kodeksem drogowym. Światła do jazdy dziennej powinny zapalać się razem z pozycyjnymi (znaczy w tym przypadku tylko z tylnymi), i powinny włączać się samoczynnie i wyłączać też (to to powiedzmy nie jest takie ważne). Czy masz możliwośc włączyć i pozycyjne i światła dzienne ?
koń w galopie, baletnica w tańcu, fregata pod żaglami, roadster topless
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

27 lis 2007, 23:21

demol, też zastanawiałem się nad zdemolowaniem lampy i wywierceniem dziury na dodatkową żarówkę, ale mi sie jednak odwidziało, bo po pierwsze nie można wrocić do stanu pierwotnego ( w moim obecnym sposobie można i to łatwo) a po drugie obawialem się... bo przecież ten srebrny ekran przewodzi prąd! Jak Ty to rozwiązałeś?? Bo trzeba zachowac pewnie kroki ostrożności, żeby sie to wszystko nie popsuło :P
Jak Ty to zabezpieczyłeś? masz jakieś fotki lampy od środka?
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

27 lis 2007, 23:50

Mam nadzieję ze ten film odpowie na większość waszych pytań :)

http://www.youtube.com/watch?v=Sx_NQ6qpxF0
Fuksja i Turkus :)
vox
Posty: 879
Rejestracja: 21 paź 2007, 5:29
Model: NB
Lokalizacja: Branice opolskie

28 lis 2007, 7:53

Szacuneczek za włożony wkład pracy w demonstrację :!:
Kilka uwag odnośnie filmu: niewłaściwe oświetlenie filmowanego obiektu - lepsze by było punktowe (silna latarka diodowa) oraz źródło światła nie powinno być w kadrze, bo oślepia.
pzdr
JTMX-5NBFL
Posty: 385
Rejestracja: 23 lut 2007, 22:54
Lokalizacja: żegnam wszystkich

28 lis 2007, 9:02

vox, czyba nie obejrzałeś filmu do końca... autorzy prosili o wyrozumiałość.
Dla mnie filmik był odlotowy a najważniejsze, że nie było reklam! :lol:
Żałuję że mieszkam w Poznaniu, albo inaczej.... żałuję, że jeżdżę mx-5, albo jeszcze inaczej.... szkoda, że te auto jest takie tanie, bo zaczynają nim jeździć niewłaściwi ludzie!
Sławek
Posty: 33
Rejestracja: 01 sie 2007, 13:41
Lokalizacja: Łódź

28 lis 2007, 9:33

no filmik zajebisty
faktycznie, też zauważyłem że migacze trochę są mało widoczne, i myślę że byłoby dobrze włączyć te boczne lampki do współpracy jako migacze (możnaby wykorzystać oprawki wyjęte z pierwotnych postojówek).
Nie do końca zauwazyłem, gdzie wmontowałeś diody pozycyjne, i w ogóle co to są za diody- jakiego typu.

A ja pracuję nad systemem, zeby się swiatła dzienne włączały samoczynnie, i zeby pracowały jako dzienne normalne zarowki, a jako postojowe- włączone szeregowo. To wymaga 3 przekazników i 2 diód :)
koń w galopie, baletnica w tańcu, fregata pod żaglami, roadster topless
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

28 lis 2007, 11:01

Sławek pisze:jako dzienne normalne zarowki, a jako postojowe- włączone szeregowo.


Ja nie wiem jak Ty masz zamiar sprawić, zeby przy włączeniiu świateł mijania nie osłabły Ci światła mijania. Bo jak zesłabną światła do jazdy dziennej to przecież światła mijania tez osłabną. A przecież w MX5 nie można narzekac, że światła w nocy za mocno świecą, a jeszcze zabrac im troche mocy to wg mnie może przyczynić się do tego, że już w ogóle mało będzie widać :P Albo to moje tylko subiektywne odczucie, że w mx5 lampy nie świecą rewelacyjnie ( jeżdże jeszcze passatem z biksenonowymi skrętnymi lampami z doświetlaniem zakrętów :P )

demol, prezentacja super.
Przedemna jeszcze prawdopodobnie zmiana żarówek w kierunkowskazach. Mam pytanie do Twojej przeróbki. Czy jak Ci sie spali żarówka to czy możesz ja wyciągnąć? Bo na filmiku za wiele sie nie dowiedziałem, oprócz tego ze jest na kleju.
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

28 lis 2007, 11:50

DieSpinnePL pisze:Czy jak Ci sie spali żarówka to czy możesz ja wyciągnąć? Bo na filmiku za wiele sie nie dowiedziałem, oprócz tego ze jest na kleju
Jesli mowisz o kierunkowskazie to raczej sie nie spali bo to sa diody LED które przeżyją ten samochód :)
Fuksja i Turkus :)
looker
Posty: 208
Rejestracja: 22 cze 2008, 19:09
Lokalizacja: Poznań / Rakoniewice
Kontakt:

09 lut 2009, 15:14

nagle okazalo sie, ze potrzebuje tych info. nie doczytalem. nie wiedzialem. uswiadomil mnie pan policjant, ktory dal mi pouczenie i przy okazji 100zl mandatu za brak pasow. mowil mi tez cos, ze w tych malych swiatlach nie powinno byc swiatel dziennych, bo na tyle auta z boku rowniez powinny swiecic, a te sa zwyklymi odblaskami. mysle, ze przestudiuje temat i bede powoli dzialal w tym kierunku. dzieki za rady na forum, naprawde rozswietlaja umysl. szczegolnie krok po kroku Slawka :wink:
spilner
Posty: 847
Rejestracja: 06 lut 2009, 9:02
Lokalizacja: Wwa

09 lut 2009, 16:55

looker pisze:mowil mi tez cos, ze w tych malych swiatlach nie powinno byc swiatel dziennych


Możesz jaśniej? Nie łapię. W których małych światłach nie może być świateł dziennych? W przednich eks-kierunkowskazach?

looker pisze: bo na tyle auta z boku rowniez powinny swiecic, a te sa zwyklymi odblaskami


Czy może chodzi o pozycyjne boczne?
Rozjaśnisz?

edit: Na początku napisałem obrysówki, a to trochę co innego.
I know I get a lot of stick from the other two idiots about thinking this, but the MX-5 is a car that smiles when you drive it. It wants to be driven, in the way that those husky dogs actually enjoy pulling sledges. - James May
looker
Posty: 208
Rejestracja: 22 cze 2008, 19:09
Lokalizacja: Poznań / Rakoniewice
Kontakt:

10 lut 2009, 1:38

no chetnie bym to zrobil, jednak tyle pamietam. bardziej skupialem sie na tym, zeby namowic na odstapienie od manadtu:/ poza tym dla mnie to byla czarna magia, mowie tyle ile pamietam. niemniej chodzilo mu oczywiscie o te swiatelka, o ktorych wspominasz...
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

10 lut 2009, 1:45

looker, ale spilner wspomina o 2 róznych światełkach :P Lepiej napisz jakie masz to może coś to rozjasni, bo ja też nic z tego co napisałeś nie kumam o które chodzi ;)
spilner
Posty: 847
Rejestracja: 06 lut 2009, 9:02
Lokalizacja: Wwa

10 lut 2009, 9:54

Nie wydaje mi się, żeby można było przyczepić się do tego rozwiązania świateł dziennych w kierunkowskazach pod oczkami. Wymogi dotyczące rozmieszczenia są spełnione, więc jeśli działają prawidłowo i powierzchnia się zgadza, to wszystko jest OK.

Zainteresowanie panów w niebieskim mogą wzbudzić światełka pozycyjne boczne, jeśli np. są białe z przodu i czerwone z tyłu. Wtedy mogą zostać uznane za obrysówki opisane w par.2 załącznika nr 2 do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, a na aucie rozmiarów Miaty nie powinno takowych być.

Inaczej, jeśli pozycyjne boczne zostają pomarańczowe. Tak długo jak ten warunek jest spełniony, stosuje się par. 12 ust. 2 pkt 8 w zw. z ust. 1 pkt 16 tego rozporządzenia i mogą sobie świecić, jak np. w volvo s40/v50.
Akurat w autku tak niewidocznym jak Miata wolałbym żeby świeciły.
I know I get a lot of stick from the other two idiots about thinking this, but the MX-5 is a car that smiles when you drive it. It wants to be driven, in the way that those husky dogs actually enjoy pulling sledges. - James May
trewor
Posty: 157
Rejestracja: 05 lis 2007, 14:02
Lokalizacja: Ruda Śląska

13 mar 2009, 14:38

no to i ja mam taki system jak kolega Demol przedstawil.. wszystko na podstawie jego insuktarzu.. w tym miejscu OGROMNE PODZIEKOWANIA za wsparcie telefoniczne dzisiaj przy perypetiach, rozpisze sie troche wiecej moze ktos ma podobna sytuacje do mnie przy przekaznikach (4 zamiast 2) i pare innych cudow, pokaze pare fotek jak tylko ogarne aparat bo w trakcie pracy odmowil posluszenstwa..
jeszcze raz dziekuje Demolowi!.. wszystko dziala:)!.
ODPOWIEDZ