[NB] Sonda lambda

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

autopaga
Posty: 3342
Rejestracja: 05 sie 2012, 22:37
Lokalizacja: Szczecin

10 cze 2013, 17:35

Zastanawiam się czy działa mi prawidłowo sonda lambda. Po pierwsze mam strasznie czarne końcówki wydechu, już po przejechaniu kilku kilometrów (auto nie dymi). Druga rzecz to śmierdzi mi benzyną czasami wyjeżdżając z garażu, trzecia sprawa, wciąż nie mam idealnego zapłonu, czasami ma odchylenia w serwisowym lub na jałowym, silnik się trochę za bardzo telepie i ogólnie według mnie auto za słabo przyspiesza. Czy moja dedukcja może być słuszna? Warto kupować w ciemno nową sondę? Przewody sprawdzałem dochodzi sygnał do kompa.
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

10 cze 2013, 19:42

Sprawdź co sonda zwraca, możesz miernikiem uniwersalnym nawet jak sobie wyprowadzisz kabelki do wnętrza.
autopaga
Posty: 3342
Rejestracja: 05 sie 2012, 22:37
Lokalizacja: Szczecin

10 cze 2013, 20:46

Masz na myśli rozgałęzić przewody wyprowadzić je do kabiny podpiąć do multimetra i odpalić auto? Na co ustawić multimetr?
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

10 cze 2013, 20:46

Kurak pisze:Sprawdź co sonda zwraca, możesz miernikiem uniwersalnym nawet jak sobie wyprowadzisz kabelki do wnętrza.


Jakie wartości powinna zwracać sprawna sonda.
ubek
Donator
Donator
Posty: 1348
Rejestracja: 24 lis 2012, 22:05
Lokalizacja: Łańcut

10 cze 2013, 21:25

powinna falowac od 0,2 chyba do 0,9V, wepnij sie w czarna kostke.

trzeba miec dobry miernik zeby sprawdzić czy sonda pracuje w calym zakresie.

a jak ze spalaniem?
autopaga
Posty: 3342
Rejestracja: 05 sie 2012, 22:37
Lokalizacja: Szczecin

10 cze 2013, 22:18

To jest wielka niewiadoma, licznik mi przekłamuje, nawet nie próbuje wyliczać.
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

11 cze 2013, 7:57

autopaga pisze:Masz na myśli rozgałęzić przewody wyprowadzić je do kabiny podpiąć do multimetra i odpalić auto? Na co ustawić multimetr?


Na volty (:

Obrazek
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

11 cze 2013, 8:10

ubek pisze:powinna falowac od 0,2 chyba do 0,9V, wepnij sie w czarna kostke.

trzeba miec dobry miernik zeby sprawdzić czy sonda pracuje w calym zakresie.

Ano. Będzie sobie oscylować, skrajne możliwe wartości to 0,1 - 0,9 V. Tylko rzeczywiście zwykłym cyfrowym multimetrem cięzko to zaobserwować nawet na niskich obrotach, a w czasie jazdy to praktycznie niemożliwe. Szybciej się uda zauważyć kompletny pad, czyli nie daje żadnego sygnału lub daje stałe napięcie.
Aby coś zaczęła generować musi się nagrzać do przynajmniej 300 stopni. Grzejnikiem, lub jeśli jest zwalony spalinami.

autopaga pisze:Druga rzecz to śmierdzi mi benzyną czasami wyjeżdżając z garażu

Korekta z NB nie działa na wolnych obrotach, nie działa na nienagrzanym silniku, nie działa w górnym zakresie obrotów aż do WOT. Więc w tego typu przypadkach sondę można pominąć bo i tak nie jest brana pod uwagę.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
jubilat
Posty: 105
Rejestracja: 23 kwie 2013, 18:50
Lokalizacja: krzeszowice

11 cze 2013, 18:29

który kolor za co odpowiada?? bo w NA są chyba dwa czarne, szary i niebieski? pomidzy którymi co powinno być ?
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

11 cze 2013, 20:09

jubilat pisze:który kolor za co odpowiada?? bo w NA są chyba dwa czarne, szary i niebieski? pomidzy którymi co powinno być ?

Jeśli chodzi Ci o kolory po stronie sondy (nie wiązki) to wydaje mi się, że powinny być 2 szare (białe) od grzejnika. Reszta to sygnałowe i miedzy nimi mierzysz napięcie. Może mi się oczywiście z głowy omsknąć z sondą od innego silnika :mrgreen:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
jubilat
Posty: 105
Rejestracja: 23 kwie 2013, 18:50
Lokalizacja: krzeszowice

11 cze 2013, 20:43

Jeśli chodzi Ci o kolory po stronie sondy (nie wiązki) to wydaje mi się, że powinny być 2 szare (białe) od grzejnika. Reszta to sygnałowe i miedzy nimi mierzysz napięcie. Może mi się oczywiście z głowy omsknąć z sondą od innego silnika :mrgreen:

Po
eM


Do takich zazwyczaj byłem przyzwyczajony (uniwersalne sondy Bosha) sprawdziłem dwa czarne biały i niebieski :D przechodzą w dwa białe szary i czarny (i mowa tu tylko o kolorach od wtyczki do sondy) Ehhh mój Emiks... elektryk z ułańska fantazja to sklecał :D
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

12 cze 2013, 11:24

jubilat pisze:Ehhh mój Emiks... elektryk z ułańska fantazja to sklecał :D

Nie miał wtyczki przy wymianie i klecił :mrgreen:
jubilat pisze:Do takich zazwyczaj byłem przyzwyczajony (uniwersalne sondy Bosha) sprawdziłem dwa czarne biały i niebieski :D

Pamięć mi się odetkała. 2 czarne, biały i niebieski to konwencja sond Denso. Nie mam w głowie, ale wygogluj papier od jakiegokolwiek modelu, będzie wiadomo który do czego.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
ubek
Donator
Donator
Posty: 1348
Rejestracja: 24 lis 2012, 22:05
Lokalizacja: Łańcut

12 cze 2013, 13:35

zrobilem zdjecie z ulotki ktora dostalem razem z sonda proszę (sygnałowy to niebieski):
Załączniki
IMG_0165.JPG
jubilat
Posty: 105
Rejestracja: 23 kwie 2013, 18:50
Lokalizacja: krzeszowice

12 cze 2013, 16:37

Dziękuje :)
Zyga
Posty: 52
Rejestracja: 02 paź 2015, 14:39
Model: Inny

07 sty 2016, 19:23

Siema , potrzebuje kupić sondę lambdę tą za katalizatorem (nbfl 1.6) jaką polecacie ? słyszałem że najlepiej założyć oryginał denso
winebago
Posty: 67
Rejestracja: 09 sie 2015, 7:45
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

08 sie 2016, 10:32

Cześć,
odkopie trochę temat bo nie bardzo wiem gdzie zapytać ;)

Mam mały problem z obrotami objawia się tym że na zimnym silniku (wskazówka od temp nie jest w pionie) auto na postoju (bieg jałowy lub wciśnięte sprzęgło) przydusza się- obroty spadają do 500. Wyczyściłem przepustnice nic nie dało. Dziś pojechałem do mechanika wprowadził samochód tryb serwisowy i wyszedł błąd z sondą lambda. Sprawdził ją i stwierdził że jest do wymiany bo grzałka sondy lambda nie daje zwarcie.

Czy na ciepłym silniku, można zmierzyć działanie grzałki?

Pytanie brzmi czy faktycznie trzeba wymienić tą sondę? Czy wymiana sondy pomorze na problem tych obrotów?

Z góry dzięki za wszystkie podpowiedzi :)
szymek
Posty: 1491
Rejestracja: 06 cze 2013, 14:55
Lokalizacja: Poznań

08 sie 2016, 15:14

Auto zimne, przekręć kluczyk w stacyjce i sprawdź organoleptyczne, czy sonda robi/zrobiła się gorąca... powinna poparzyć Tobie paluchy ;)
winebago
Posty: 67
Rejestracja: 09 sie 2015, 7:45
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

08 sie 2016, 15:39

o widzisz na to nie wpadłem ;) rozumiem że na zapłonie czy odpalić silnik ?
szymek
Posty: 1491
Rejestracja: 06 cze 2013, 14:55
Lokalizacja: Poznań

08 sie 2016, 16:20

Na zapłonie.
winebago
Posty: 67
Rejestracja: 09 sie 2015, 7:45
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

08 sie 2016, 19:34

szymek pisze:Na zapłonie.

Ktoś może potwierdzić czy metoda szmek jest dobra? Sprawdzilem lambda jest zimna:/

Wysłane z mojego SM-N9005 przy użyciu Tapatalka
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

08 sie 2016, 20:56

winebago pisze:Ktoś może potwierdzić czy metoda szmek jest dobra? Sprawdzilem lambda jest zimna:/

aby tak to sprawdzić to musisz sondę wykręcić z wydechu. ale to bez sensu, zmierz rezystancje obwodu grzejnika, powinna wynosić jakies kilka-kilkanaście omów a nie żadne zwarcie jak Twój serwisant gadał i będzie wszystko jasne.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
ODPOWIEDZ