[NB] Fotelik dziecięcy a poduszka + napinacz pasów

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

12 lis 2013, 14:16

Jak wszyscy właściciele europejskich NB stoję przed dylematem "czy można wozić dziecko w foteliku".

Amerykańskie wersje mają wyłącznik, który zwiera dwa piny z komputera od poduszek. Niestety nie wiem, czy europejska wersja komputera również ma te piny (i tu pytanie do Was) i czy zakup "stacyjki" do odłączania poduchy jest sensowny (czy będzie gdzie ją podpiąć?). Komputer jest w takiej lokalizacji, że rozebranie połowy deski żeby to sprawdzić średnio mi się uśmiecha, więc może ktoś przerabiał ten temat ewentualnie ma wybebeszoną deskę/dostęp do kompa i może zrobić zdjęcie wtyczek?

Znalazłem rozwiązanie odpinające czerwony przewód od poduszki (http://www.jonathansblog.net/mx-5_mazda_how_to_disable_passenger_side_airbag). Podobno działa, miga kontrolka poduchy. Tyle, że nie jestem zbyt chętny by to testować, bo poza poduszką pozostaje drugi niebezpieczny element - napinacz pirotechniczny pasów. Fotelik zamontowany tyłem po odpaleniu ładunku może złamać się w pół albo zostać przygnieciony do siedzenia.

Szczerze mówiąc jestem w kropce głównie dlatego, że amerykanie tego problemu nie mają i nie musieli go przerabiać. Z europejskich miejsc dyskusji niewiele udało mi się znaleźć, poza wspomnianym linkiem - tyle, że to dość proste rozwiązanie problemu.

Jakie są Wasze doświadczenia?
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

12 lis 2013, 15:18

Kiedyś ten temat delikatnie badałem. I niestety, komputer poduszek te piny ma, bo ma wszystkie w gnieździe. Nigdzie nie znalazłem żadnej informacji, jak się zachowuje komp pochodzący z europejskiej wersji po podłączeniu do tych pinów amerykańskiego odcinacza. Sprawdzić eksperymentalnie się nie da, bo na to jest tylko jedna metoda, dość jednorazowa. Jak miałbym tego typu dylemat przed sobą, to pomyślałbym o ściągnięciu z US kompletnego zestawu airbagów, ze wszystkim, aby mieć 100% pewności że to zadziała zgodnie z założeniem w razie W.

EDIT: druga rzecz, amerykańska wersja kontroluje sprawność wyłącznika i ma z tego co pamiętam osobny kod błędu na wypadek kiedy z obwodem coś się dzieje. Europejska nie, co wskazywałoby, że brak stacyjki podłączonej do komputera nie jest jedyną miedzy nimi różnicą. W skrajnym przypadku może to wskazywać, że logiki odłączania poduszki pasażera europejski komputer nie ma wcale, niezależnie czy stacyjkę podepniemy czy nie.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

12 lis 2013, 15:42

A czy powiedzenie czujnikowi zajęcia siedziska pasażera że pasażera nie ma nie deaktywuje napinaczy pasów oraz airbaga?
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

12 lis 2013, 16:28

W NB chyba nie ma tego czujnika, dopiero w FLu sa. Przynajmbiej u mnie nie ma zadnych kabli.
Obrazek
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

12 lis 2013, 19:05

W NB nie ma czujnika w siedzisku pasażera. Szczerze powiedziawszy gdyby była to kwestia wyjęcia jakiegoś "bezpiecznika", to już dawno by go nie było. Problem w tym, że nawet jak odepnę poduszkę i będę pewny, że nic się nie wydarzy złego od tej strony, to nie będę miał żadnej gwarancji co do pasów. I o ile pasy byłyby zapięte na foteliku umiejscowionym w kierunku jazdy lub/i byłyby nie zapięte (ISOFIX - jest miejsce, nie mam zaczepów, musiałbym wspawać nakrętki pod zaczepy), to problem by nie istniał. Niestety w tej chwili fotelik jest umiejscowiony jeszcze tyłem do kierunku jazdy i szczerze mówiąc nie wiem ile czasu jeszcze tak ma pozostać (chociaż teoretycznie przymierzamy się do kupna już normalnego fotelika 9-18kg montowanego przodem do kierunku jazdy).

Wiem, że MX nie jest wybitnie rodzinnym autem, ale jadąc do pracy chciałbym mieć ten komfort, że mogę też podrzucić małą do dziadków. W tej chwili moje siedzenie pasażera jest zajmowana może raz w miesiącu, jak dobrze pójdzie.

PS Pomysł z wiązką, poduchami itd. ze stanów mi się podoba, ale nie wiem czy gra jest warta zachodu. ReXy są w tak promocyjnych cenach, a ich spalanie tak zbliżone do czarnej, że kto wie, czy to nie tańsza/szybsza opcja :ryjezesmiechu:

No nic, czekam na dalsze opinie bo wiem, że kilka osób tu już korzystało z fotelików - pytanie co/gdzie/jak.

PS majkel może czas najwyższy, żebym przeprowadził eksperyment. Suma sumarum jak się nie powiedzie, to i tak efekt będzie zamierzony - nie będzie jaśka :mrgreen:
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Mały Książe
Posty: 2983
Rejestracja: 14 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Planeta B-612

12 lis 2013, 19:14

Kurak pisze:A czy powiedzenie czujnikowi zajęcia siedziska pasażera że pasażera nie ma nie deaktywuje napinaczy pasów oraz airbaga?

nie na 100% nie, sprawdzone w praktyce.. :mrgreen:
w NB walną dwie poduchy, nawet gdy jedzie sam kierowca.
Awatar użytkownika
Dziubas
Posty: 1701
Rejestracja: 11 sie 2007, 18:08
Model: NB
Wersja: miatasm.com
Lokalizacja: Warszawa

14 lis 2013, 15:06

Co prawda do NA, ale nie znalazłem jakiegoś prostego sposobu, żeby łatwo On/Off zrobić, więc po prostu odpuściłem wożenie dzieciaka na tym etapie mazdą...

Choć w zasadzie to najbezpieczniejszy sposób ever - tyłem do kierunku, w otoczeniu zamkniętym plastikiem. Cóż, pocieszyć mogę, że to w zasadzie szybko mija :)
Były: NA 1992 1.6, NA 1996 1.8 NB 2000 1.8 Dzik
Są: Dzik V2 - NB/2000/1.8VVT/ITB/EMU oraz Lifted Kameleon NB/2000/1.8/
http://miatasm.com/kameleon-siodmy-kole ... -w-polsce/
https://www.facebook.com/miatasmcom/
marcin.klan
Posty: 112
Rejestracja: 15 paź 2011, 18:45
Lokalizacja: Gdańsk

31 maja 2015, 21:24

Mam podobny problem jak Wy, mianowicie chciałbym przewozić Miatą NBFL dziecko w foteliku odwrotnie do kierunku jazdy.
Co zrobić, aby było to bezpieczne, jakie są rozwiązania tego problemu?
Można odpiąć po prostu kostkę od poduszki? Czy NBFL ma napinacze pasów? Co wtedy z napinaczami? Czy po podpięciu kostki ponownie błąd na desce będzie się nadal wyświetlał, konieczne będzie kasowanie komputerem?
Szukam tylko pewnego rozwiązania, w tym temacie nie ma żartów i nie chcę w żaden sposób ryzykować.
Awatar użytkownika
Sigma
Donator
Donator
Posty: 842
Rejestracja: 15 wrz 2010, 19:24
Model: NB FL
Wersja: Unplugged
Lokalizacja: Toruń

01 cze 2015, 10:15

Jest podpięty temat o fotelikach, w którym wrzuciłem rozwiązanie :) poszukaj, linka podrzucę jak będę przy kompie ;)

Edyta:

To w tym temacie masz wszystko: viewtopic.php?t=1797
"A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away." – Antoine de Saint-Exupéry
Obrazek
marcin.klan
Posty: 112
Rejestracja: 15 paź 2011, 18:45
Lokalizacja: Gdańsk

03 cze 2015, 21:07

Dzięęęęęki Sigma!
Fotelik już zamówiony :D
Yogi
Posty: 406
Rejestracja: 10 maja 2014, 8:26
Lokalizacja: EL

04 cze 2015, 12:30

odktorego roku był motowany isofix ?
mam juniora w drodze a emiksa nie zamierzam sprzedawać...
Obrazek nbfl 1.8 sportive
ravestation
Posty: 1563
Rejestracja: 09 paź 2007, 11:31
Model: Inny
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

04 cze 2015, 12:43

Ja u siebie w msm 2004 mam isofix
bezdaszniki: Audi 80 Cabriotel 2.0 '94 - sold | Audi TT Roadster 1.8T '02 - sold | Porsche Boxster 2.7 '02 - sold | Mazda MX-5 1.8T '91 - sold | MSM '04 - sold
inne czasoumilacze: Mini JCW '03 - sold | Evo 9 '08 - sold | S3 '16 - in | Cayman S '06 - in
Awatar użytkownika
Sigma
Donator
Donator
Posty: 842
Rejestracja: 15 wrz 2010, 19:24
Model: NB FL
Wersja: Unplugged
Lokalizacja: Toruń

04 cze 2015, 15:25

NBFL mają na 100%. Nie wiem jak NB :)
"A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away." – Antoine de Saint-Exupéry
Obrazek
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

04 cze 2015, 15:47

Miałem nbfl 2001 i nie było isofixa
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

04 cze 2015, 15:49

isofix nie jest w fotelu a za nim
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
Skyluker
Donator
Donator
Posty: 849
Rejestracja: 15 maja 2009, 15:31
Model: NB
Wersja: Miracle
Lokalizacja: Kraków

08 cze 2015, 11:21

NB 2000 nie ma.
Awatar użytkownika
Sigma
Donator
Donator
Posty: 842
Rejestracja: 15 wrz 2010, 19:24
Model: NB FL
Wersja: Unplugged
Lokalizacja: Toruń

08 cze 2015, 11:51

W USA jest obowiązek montowania isofixa we wszystkich nowych autach od 2002. Wiec to bym się doszukiwał daty granicznej :) może potwierdzi ktoś z nbfl 2002?
"A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away." – Antoine de Saint-Exupéry
Obrazek
mateo
Posty: 291
Rejestracja: 21 paź 2009, 15:16
Lokalizacja: Żelazna - Warszawa

18 cze 2015, 10:56

Talking Head
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

18 cze 2015, 12:07



Rozwiązanie stare jak internety, tylko jest jeden problem - robienie tego z podłączoną klemą i bez odczekania czasu, aż z kondensatorów zejdzie prąd może skończyć się trwałym kalectwem ;)

Do tego nie deaktywuje to pirotechniki pasów.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
elbe
Donator
Donator
Posty: 375
Rejestracja: 04 cze 2007, 8:13
Lokalizacja: Piekary Śląskie

18 cze 2015, 14:38

Mocowania do Isofixa nie dało by sie przełożyć? (Przyspawać)

Ten mechanizm zatrzasniecia i zwalniania jest w foteliku.
Pasy dla dziecka tez sa w foteliku.
Fotelik musi miec sie tylko czego złapać.

Elementy w fotelu samochodu (mocowanie isofix) sa tylko porządnymi hakami przyspawanymi do konstrukcji auta (o ile dobrze wiem).

To rozwiązywało by problem napinaczy.

A jak podrośnie to recaro (i chyba inne firmy tez) robią taki fotelik ze pasami z auta mocowane sa "plecy fotelika" a sam fotelik znow ma swoje pasy. Fotelik założony jest na w pełni zaciśniętym pasie wiec pirotechnika pasów nic nie zrobi dziecku.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

18 cze 2015, 15:46

elbe pisze:Mocowania do Isofixa nie dało by sie przełożyć? (Przyspawać)


Mówisz o bezpieczeństwu swojego dziecka - gdybym sam tego nie spawał (a w NB niestety nie miałem otworów do przykręcenia ISOFIXa), nie miałbym żadnego zaufania, czy jest to wytrzymałe (psychologicznie trudne do zaakceptowania).

elbe pisze:A jak podrośnie to recaro (i chyba inne firmy tez) robią taki fotelik ze pasami z auta mocowane sa "plecy fotelika" a sam fotelik znow ma swoje pasy. Fotelik założony jest na w pełni zaciśniętym pasie wiec pirotechnika pasów nic nie zrobi dziecku.


Dokładnie takie foteliki mamy - poduszka jest aktywna, bo fotel jest odsunięty do końca i jest to już bezpieczne.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Awatar użytkownika
polokokt
Donator
Donator
Posty: 1235
Rejestracja: 23 maja 2012, 8:42
Model: NC FL
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: WL

18 cze 2015, 16:12

A Cybex Juno 2 Fix? Mam taki, jest z poduszką przed dzieckiem. Pasy nie trzymają pleców fotelik (jak we wspomnianym Recaro który mam dla starszej córki) tylko trzymają poduszkę przed dzieckiem. Nawet jak napinacz zadziała, to i tak nic nie dociśnie, bo "luz" miedzy dzieckiem a poduszką reguluje się samemu w ustawieniach poduszki. Bardziej "ściągnąć" tego luzu już sie nie da, jak naciągnę pasy. Kwestia ile miejsca zajmuje poduszka powietrzna auta po odpaleniu i czy sie "wyrobi" przed poduszką fotelika, która dużo miejsca nie zajmuje. W każdym razie teraz jak wożę dzieciaki to już w tym Recaro ze swoimi pasami.
mateo
Posty: 291
Rejestracja: 21 paź 2009, 15:16
Lokalizacja: Żelazna - Warszawa

22 cze 2015, 13:51

Choć, legenda głosi że airbag może wybuchnąć przy ponownym spinaniu złączki (ja w to nie wierzę), ale spinam będąc poza samochodem, rękami od dołu (tak, że gdyby nawet wybuchła, to by mnie nie trafiła). Gdyby tak mogło być, nie byłoby tam złączki - tylko sztywne podłączenie. Nikt o zdrowych zmysłach, nie zrobiłby spinki tam gdzie zaśniedzenie styków może spowodować wybuch poduszki. 2 nie słyszałem o poduszce, która wybuchła przy wyjętym kluczyku. Serio, a świat długi i szeroki.
Talking Head
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

22 cze 2015, 14:05

mateo pisze:Choć, legenda głosi że airbag może wybuchnąć przy ponownym spinaniu złączki (ja w to nie wierzę), ale spinam będąc poza samochodem, rękami od dołu (tak, że gdyby nawet wybuchła, to by mnie nie trafiła). Gdyby tak mogło być, nie byłoby tam złączki - tylko sztywne podłączenie. Nikt o zdrowych zmysłach, nie zrobiłby spinki tam gdzie zaśniedzenie styków może spowodować wybuch poduszki. 2 nie słyszałem o poduszce, która wybuchła przy wyjętym kluczyku. Serio, a świat długi i szeroki.


W poduszce jest kondensator, który na wypadek podania sygnału w momencie, w którym zostanie utracone zasilanie ma za zadanie ją odpalić. Dlatego przy odpinaniu istnieje ryzyko wystrzelenia poduszki. Zresztą w większości serwisówek jest o tym informacja. A Twój argument, że jest tam wtyczka... powiem tak - na paskach wielorowkowych też nie jest napisane, żeby nie pchać tam paluchów przy odpalonym silniku - rozumiem, że to dlatego, że jest to absolutnie bezpieczne do dotykania?
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Awatar użytkownika
PRYMUS_BMW
Donator
Donator
Posty: 877
Rejestracja: 24 maja 2012, 10:37
Model: NB FL
Wersja: Unplugged
Lokalizacja: WPR

22 cze 2015, 14:08

Sigma pisze:W USA jest obowiązek montowania isofixa we wszystkich nowych autach od 2002. Wiec to bym się doszukiwał daty granicznej :) może potwierdzi ktoś z nbfl 2002?


W moim czołgu (Chevrolet Trailblazer wersja US) z 2005 nie ma isofixa...
w mojej NBFL 2004 jest
pozdrawiam
Prymus

historia PRYMUSKI --> viewtopic.php?f=22&t=12115
mateo
Posty: 291
Rejestracja: 21 paź 2009, 15:16
Lokalizacja: Żelazna - Warszawa

22 cze 2015, 14:23

dmk pisze:
mateo pisze:Choć, legenda głosi że airbag może wybuchnąć przy ponownym spinaniu złączki (ja w to nie wierzę), ale spinam będąc poza samochodem, rękami od dołu (tak, że gdyby nawet wybuchła, to by mnie nie trafiła). Gdyby tak mogło być, nie byłoby tam złączki - tylko sztywne podłączenie. Nikt o zdrowych zmysłach, nie zrobiłby spinki tam gdzie zaśniedzenie styków może spowodować wybuch poduszki. 2 nie słyszałem o poduszce, która wybuchła przy wyjętym kluczyku. Serio, a świat długi i szeroki.


W poduszce jest kondensator, który na wypadek podania sygnału w momencie, w którym zostanie utracone zasilanie ma za zadanie ją odpalić. Dlatego przy odpinaniu istnieje ryzyko wystrzelenia poduszki. Zresztą w większości serwisówek jest o tym informacja. A Twój argument, że jest tam wtyczka... powiem tak - na paskach wielorowkowych też nie jest napisane, żeby nie pchać tam paluchów przy odpalonym silniku - rozumiem, że to dlatego, że jest to absolutnie bezpieczne do dotykania?


Tylko, że kondensator jest w poduszce (za złączką, nie przed) po odpięciu i ponownym podpinaniu kondensator jest pusty.

Teoretycznie, jest takie prawdopodobieństwo, że może być naładowany, przy odpinaniu. Istnieje takie prawdopodobieństwo. Tak samo jak istnieje prawdopodobieństwo, że piłka tenisowa przejdzie przez ścianę. Insza inszość, że dla bezpieczeństwa nie powinno się odpinać zaraz po wyjęciu kluczyka.

Tak w serwisówkach jest taki opis. Po to by można było bezpiecznie odłączać poduszkę od razu po wjechaniu na stanowisko.
Talking Head
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

22 cze 2015, 14:31

mateo pisze:Tylko, że kondensator jest w poduszce (za złączką, nie przed) po odpięciu i ponownym podpinaniu kondensator jest pusty.


Co Ty za bzdury wypisujesz. Co ma znaczenie gdzie jest kondensator? Masz dwa kable, żadnej wyrafinowanej logiki - jak pojawi Ci się przepięcie elektrostatyczne to w najlepszym wypadku masz połamane ręce.

mateo pisze:Teoretycznie, jest takie prawdopodobieństwo, że może być naładowany, przy odpinaniu. Istnieje takie prawdopodobieństwo.


Masło maślane?

mateo pisze:Tak samo jak istnieje prawdopodobieństwo, że piłka tenisowa przejdzie przez ścianę. Insza inszość, że dla bezpieczeństwa nie powinno się odpinać zaraz po wyjęciu kluczyka.


W swojej niewiedzy zapędziłeś się tak daleko, że pewnie nie zdajesz sobie sprawy, że system SRS jest aktywny również w zaparkowanym aucie? W nowszych, bardziej zaawansowanych systemach po wyjęciu kluczyka są inne obostrzenia, ale nie odcinają one zasilania poduszek tak czy inaczej.

mateo pisze:Tak w serwisówkach jest taki opis. Po to by można było bezpiecznie odłączać poduszkę od razu po wjechaniu na stanowisko.


Nie, w serwisówkach jest informacja, że musi minąć minimum pół godziny od odłączenia klemy akumulatora do momentu ruszenia jakiejkolwiek wtyczki oznaczonej na żółto.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
ODPOWIEDZ