Potrzebne materiały:
* oprawka gniazdo żarówki W5W z uszczelką i kabelkami- 4szt.
* żarówki W3W lub LED - 4szt. (w5w są za mocne!)
* rura termokurczliwa izolacyjna
* peszel czarny na przewód
* przewód 1x2x0,5mm2 lub 1mm2 - ok 8m (ja używałem YnTKSYekw bo jest odporny na wysokie temperatury i warunki atmosferyczne
* narzędzia czyli śrubokręty itp.
* cyna i lutownica
* wiertarka/wkrętarka i wiertło najczęściej fi12
* opalarka lub zapalniczka
* konektor płaski 4szt lub końcówka kabel-oczko
Wykonanie:
1. Odkręcamy wszystkie obrysówki. Najprawdopodobniej nie odejdą same i trzeba lekko je podważyć płaskim śrubokrętem. Na około świateł jest uszczelka która z wiekiem zdążyła się mocno przykleić do zderzaka.
2. Odkręcamy lampy tylne i przednie. Przy wyjmowaniu tyłu trzeba uważać by nie złamać zaczepów. Lampa bardzo mocno się trzyma.
3. W obrysówkach wiercimy dziury na średnicę główki gniazda W5W a następne pilnikiem wyżłabiamy dwa większe zęby by zaciski z gniazda weszły do dziury.
![Obrazek](https://lh6.googleusercontent.com/-imb1WsQai7I/U-nzgeRHq7I/AAAAAAAAA_E/NAMBcRe9iL0/w1218-h685-no/IMG_20140809_233953.jpg)
Warto zrobić mniejszą dziurkę, a potem rozwiercić niż zrobić za dużą. Nie chcemy wilgoci w środku obrysówki.
4. Przeciągamy przewód od gniazd w których siedzą obrysówki do lamp oświetlenia samochodu powyżej. Ja z przodu zakładałem oświetlenie dzienne więc było mi łatwiej bo nie było zderzaka. Normalnie trzeba będzie odkręcić osłony na dole zderzaka i osłonę plastikową w nadkolu.
- Warto zostawić zapas kabla.
- Jeśli kupiliście peszel by osłonić przewód co ja częściowo zrobiłem z tyłu trzeba go na tym etapie również nałożyć.
![Obrazek](https://lh6.googleusercontent.com/-V7p7Tnjm5js/U-nzTwVJdfI/AAAAAAAAA8s/lV0O75sA3C0/w1218-h685-no/IMG_20140809_192306.jpg)
Zdjęcie niżej ciemne ale widać czerwony przewód niepalny wystający ze zderzaka.
Z tyłu kabel przeciągamy przez przestrzeń w zderzaku do dziury pomiędzy obudową lamp a zderzakiem.
![Obrazek](https://lh4.googleusercontent.com/-9Dh_ohF-E7A/U-nzdm5-faI/AAAAAAAABc8/u4S-YR3zsGo/w1218-h685-no/IMG_20140809_225950.jpg)
5. Na tym etapie zaczyna się najlepsza część drutowania czyli lutowanie.
Na początek proponuję zacząć od przylutowania kabli od strony świateł.
Przód:
Po odkręceniu reflektora przedniego zauważymy metalową listwę z czarnymi kablami. Jest to masa. Zalecam przy okazji porządnie ją wyczyścić bo po latach mocno zdążyła skorodować i jest to najczęściej przyczyna źle działających świateł (szybki kierunkowskaz, brak awaryjnych itp.)
![Obrazek](https://lh5.googleusercontent.com/-CFS8klKhMC0/U-nzI3hUTpI/AAAAAAAAA64/wxhC3a5jSr4/w1218-h685-no/IMG_20140809_172926.jpg)
Możemy również wymienić samą śrubę która jest już mocno skorodowana i do niczego się nie nadaje. Ten zabieg zdecydowanie poprawi elektrykę w samochodzie.
Jeden z kabli oświetlenia obrysowego podłączamy do tej listwy masowej za pomocą konektora płaskiego. Kabel do konektora można zacisnąć lub zalutować (ja lutowałem i zaciskałem).
Drugi kabelek musimy podłączyć równolegle do przewodu +12V oświetlenia pozycyjnego z reflektora.
Po zlokalizowaniu kabla od oświetlenia przecinamy go na pół i równolegle dolutowujemy dodatkowy kabel który pójdzie do obrysówki. Wcześniej na kabel nakładamy rurę termokrucz by zaizolować instalację. Gotowe podłączenie powinno wyglądać tak:
![Obrazek](https://lh3.googleusercontent.com/-ydgexWrqYvU/U-nzMOy1RmI/AAAAAAAAA7U/dhbwxLOh5cM/w1218-h685-no/IMG_20140809_175643.jpg)
![Obrazek](https://lh4.googleusercontent.com/--GEjw1xzoYg/U-nzOVmObvI/AAAAAAAAA7s/GYRIMdiETpM/w385-h684-no/IMG_20140809_181034.jpg)
Po skończeniu nie przykręcamy jeszcze reflektora. Gdyby coś było nie tak z lutami itp. to lepiej jeśli mamy wszystko jeszcze otwarte:)
Tył:
Tu sprawa jest trudniejsza ponieważ przewody do światła pozycyjnego są na jednej kostce z resztą. Nie pamiętam który to dokładnie kolor niestety więc trzeba oświecić światło pozycyjne i mierzyć miernikiem gdzie pojawia nam się +12V.
Drugi problem to długości przewodów. Przestrzeń jest minimalna dlatego trzeba uważać by nie uszkodzić innych przewodów bądź nie poprawiać swojej instalacji.
Lutujemy wszystko tak samo jak z przodu i zostawiamy.
6. Teraz zabieramy się za lutowanie gniazd W5W i kabli. Najprostsza i najszybsza czynność.
![Obrazek](https://lh6.googleusercontent.com/-5YmQH5lM-SE/U-nzhAaPU6I/AAAAAAAAA_Y/CYpWNb35UD0/w385-h684-no/IMG_20140809_234533.jpg)
Jak widać w zderzakach są fabryczne dziury. Ja miałem kabel w podwójnej izolacji, niepalny więc peszle stosowałem tylko w przejściach.
7. Zakładamy żarówki i sprawdzamy czy wszystko świeci
8. Jeśli świeci, skręcamy całość i cieszymy się nowymi światełkami.
![Obrazek](https://lh6.googleusercontent.com/-eMooxBAmNWA/U-nz-5FnzGI/AAAAAAAABFM/Zttcmc4l_j4/w1218-h685-no/IMG_20140810_204811.jpg)