[DIY] Świecące Obrysówki

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

18 sty 2015, 13:14

Hani09 poprosił mnie o instrukcję dot. robienia obrysówek, a jak już ją napisałem to od razu wkleję i tutaj. Może się przyda.


Potrzebne materiały:
* oprawka gniazdo żarówki W5W z uszczelką i kabelkami- 4szt.
* żarówki W3W lub LED - 4szt. (w5w są za mocne!)
* rura termokurczliwa izolacyjna
* peszel czarny na przewód
* przewód 1x2x0,5mm2 lub 1mm2 - ok 8m (ja używałem YnTKSYekw bo jest odporny na wysokie temperatury i warunki atmosferyczne
* narzędzia czyli śrubokręty itp.
* cyna i lutownica
* wiertarka/wkrętarka i wiertło najczęściej fi12
* opalarka lub zapalniczka
* konektor płaski 4szt lub końcówka kabel-oczko

Wykonanie:

1. Odkręcamy wszystkie obrysówki. Najprawdopodobniej nie odejdą same i trzeba lekko je podważyć płaskim śrubokrętem. Na około świateł jest uszczelka która z wiekiem zdążyła się mocno przykleić do zderzaka.

2. Odkręcamy lampy tylne i przednie. Przy wyjmowaniu tyłu trzeba uważać by nie złamać zaczepów. Lampa bardzo mocno się trzyma.

3. W obrysówkach wiercimy dziury na średnicę główki gniazda W5W a następne pilnikiem wyżłabiamy dwa większe zęby by zaciski z gniazda weszły do dziury.

Obrazek

Warto zrobić mniejszą dziurkę, a potem rozwiercić niż zrobić za dużą. Nie chcemy wilgoci w środku obrysówki.

4. Przeciągamy przewód od gniazd w których siedzą obrysówki do lamp oświetlenia samochodu powyżej. Ja z przodu zakładałem oświetlenie dzienne więc było mi łatwiej bo nie było zderzaka. Normalnie trzeba będzie odkręcić osłony na dole zderzaka i osłonę plastikową w nadkolu.
- Warto zostawić zapas kabla.
- Jeśli kupiliście peszel by osłonić przewód co ja częściowo zrobiłem z tyłu trzeba go na tym etapie również nałożyć.

Obrazek

Zdjęcie niżej ciemne ale widać czerwony przewód niepalny wystający ze zderzaka.

Z tyłu kabel przeciągamy przez przestrzeń w zderzaku do dziury pomiędzy obudową lamp a zderzakiem.

Obrazek

5. Na tym etapie zaczyna się najlepsza część drutowania czyli lutowanie.
Na początek proponuję zacząć od przylutowania kabli od strony świateł.

Przód:
Po odkręceniu reflektora przedniego zauważymy metalową listwę z czarnymi kablami. Jest to masa. Zalecam przy okazji porządnie ją wyczyścić bo po latach mocno zdążyła skorodować i jest to najczęściej przyczyna źle działających świateł (szybki kierunkowskaz, brak awaryjnych itp.)

Obrazek

Możemy również wymienić samą śrubę która jest już mocno skorodowana i do niczego się nie nadaje. Ten zabieg zdecydowanie poprawi elektrykę w samochodzie.

Jeden z kabli oświetlenia obrysowego podłączamy do tej listwy masowej za pomocą konektora płaskiego. Kabel do konektora można zacisnąć lub zalutować (ja lutowałem i zaciskałem).
Drugi kabelek musimy podłączyć równolegle do przewodu +12V oświetlenia pozycyjnego z reflektora.
Po zlokalizowaniu kabla od oświetlenia przecinamy go na pół i równolegle dolutowujemy dodatkowy kabel który pójdzie do obrysówki. Wcześniej na kabel nakładamy rurę termokrucz by zaizolować instalację. Gotowe podłączenie powinno wyglądać tak:

Obrazek

Obrazek

Po skończeniu nie przykręcamy jeszcze reflektora. Gdyby coś było nie tak z lutami itp. to lepiej jeśli mamy wszystko jeszcze otwarte:)


Tył:
Tu sprawa jest trudniejsza ponieważ przewody do światła pozycyjnego są na jednej kostce z resztą. Nie pamiętam który to dokładnie kolor niestety więc trzeba oświecić światło pozycyjne i mierzyć miernikiem gdzie pojawia nam się +12V.

Drugi problem to długości przewodów. Przestrzeń jest minimalna dlatego trzeba uważać by nie uszkodzić innych przewodów bądź nie poprawiać swojej instalacji.
Lutujemy wszystko tak samo jak z przodu i zostawiamy.

6. Teraz zabieramy się za lutowanie gniazd W5W i kabli. Najprostsza i najszybsza czynność.

Obrazek

Jak widać w zderzakach są fabryczne dziury. Ja miałem kabel w podwójnej izolacji, niepalny więc peszle stosowałem tylko w przejściach.

7. Zakładamy żarówki i sprawdzamy czy wszystko świeci

8. Jeśli świeci, skręcamy całość i cieszymy się nowymi światełkami.

Obrazek
Ostatnio zmieniony 18 sty 2015, 13:37 przez turbo pchała, łącznie zmieniany 1 raz.
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
Awatar użytkownika
hani09
Posty: 155
Rejestracja: 28 maja 2014, 18:21
Model: NA
Wersja: Nbfl
Lokalizacja: Warszawa

18 sty 2015, 13:24

Wielkie dzięki z takim opisem to już chyba każdy sobie poradzi.
NB 1.6 Miracle
NA 1.8 +
GSL
Donator
Donator
Posty: 103
Rejestracja: 18 mar 2014, 21:35
Model: NC FL
Wersja: 20th Anniversary
Lokalizacja: Słupsk

18 sty 2015, 14:47

Dzięki za świetny opis, właśnie miałem się za to zabrać.
Chciałem jednocześnie zamontować światła dzienne, napisz gdzie się z nimi wpinałeś (same się załączają?)
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

18 sty 2015, 14:57

GSL pisze:Dzięki za świetny opis, właśnie miałem się za to zabrać.
Chciałem jednocześnie zamontować światła dzienne, napisz gdzie się z nimi wpinałeś (same się załączają?)


No to mnie czeka następny DIY :lol: Dzienne mają swój moduł który jest zasilany bezpośrednio z +12V. Dodatkowo doprowadzamy tylko sygnał z pozycji.
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
jqb
Donator
Donator
Posty: 1174
Rejestracja: 03 wrz 2012, 17:14
Model: Inny
Wersja: Ikarus ;)
Lokalizacja: Warszawa

18 sty 2015, 15:25

Dokładałeś dodatkowy bezpiecznik? (widać na zdjęciu oprawkę na kablu)
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

18 sty 2015, 15:30

To od oświetlenia dziennych. Wszystko jest na bezpieczniku ze świateł pozycyjnych. Ma chyba 5A więc dodatkowy 1A z 4szt. żarówek W3W nic mu nie robi.
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
Awatar użytkownika
Pirat
Donator
Donator
Posty: 1224
Rejestracja: 09 maja 2012, 22:21
Model: NA
Lokalizacja: Rybnik

18 sty 2015, 16:51

No to skoro pojawił się ten tutorial, to warto tutaj dodać, że najlepszą oprawką jest ta, z kierunkowskazów z Matiza :D
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4682
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

18 sty 2015, 17:03

Ja lutowałem przewody obrysówek do przewodów idących do żarówek pozycyjnych. Z przodu nie wyjmowałem lampy, ani zderzaka. Trochę trudno było przeprowadzić przewody. Z tyłu było dużo łatwiej po wyjęciu lamp.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

18 sty 2015, 17:11

czester_ pisze:No to mnie czeka następny DIY Dzienne mają swój moduł który jest zasilany bezpośrednio z +12V. Dodatkowo doprowadzamy tylko sygnał z pozycji.


Ja dzienne polecam na dwa przekaźniki po własnej instalacji. Przekaźniki w szeregu, pierwszy normalnie rozpięty, spina się przy 12V po kluczyku, a drugi normalnie spięty, rozpina się po doprowadzeniu 12V z pozycyjnych. Zasilanie przez bezpiecznik wprost ze skrzynki bezpieczników :)
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

18 sty 2015, 17:17

Kurak pisze:
czester_ pisze:No to mnie czeka następny DIY Dzienne mają swój moduł który jest zasilany bezpośrednio z +12V. Dodatkowo doprowadzamy tylko sygnał z pozycji.


Ja dzienne polecam na dwa przekaźniki po własnej instalacji. Przekaźniki w szeregu, pierwszy normalnie rozpięty, spina się przy 12V po kluczyku, a drugi normalnie spięty, rozpina się po doprowadzeniu 12V z pozycyjnych. Zasilanie przez bezpiecznik wprost ze skrzynki bezpieczników :)


No ale od tego jest przecież automat w zestawie. Wszystko ma w sobie zawsze... chyba że same lampy kupujesz to inna bajka.
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
GSL
Donator
Donator
Posty: 103
Rejestracja: 18 mar 2014, 21:35
Model: NC FL
Wersja: 20th Anniversary
Lokalizacja: Słupsk

18 sty 2015, 18:01

czester_ pisze:
GSL pisze:Dzięki za świetny opis, właśnie miałem się za to zabrać.
Chciałem jednocześnie zamontować światła dzienne, napisz gdzie się z nimi wpinałeś (same się załączają?)


No to mnie czeka następny DIY :lol: Dzienne mają swój moduł który jest zasilany bezpośrednio z +12V. Dodatkowo doprowadzamy tylko sygnał z pozycji.

Ale chciałbym żeby świeciły razem z pozycyjnymi i mijania (masz tak na 3 fotce) - czyli wtedy bez podpięcia tego modułu trzecim kablem do pozycyjnych?
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

18 sty 2015, 18:25

Moje światła to dzienne+pozycyjne 2w1. Po odpaleniu auta świecą się dzienne, po zapaleniu świateł dzienne gasną i zapala się oring pozycyjny. Zdjęcie z telefonu dlatego wydaje się że świeci mocno całość.

Świecące się światło dzienne razem z mijania jest niezgodne z przepisami.
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
GSL
Donator
Donator
Posty: 103
Rejestracja: 18 mar 2014, 21:35
Model: NC FL
Wersja: 20th Anniversary
Lokalizacja: Słupsk

18 sty 2015, 18:49

czester_ pisze:Moje światła to dzienne+pozycyjne 2w1. Po odpaleniu auta świecą się dzienne, po zapaleniu świateł dzienne gasną i zapala się oring pozycyjny. Zdjęcie z telefonu dlatego wydaje się że świeci mocno całość.

Świecące się światło dzienne razem z mijania jest niezgodne z przepisami.

ok. fajne są te lampy, wiem o jakie chodzi. Fanie wyglądają na maździe? Warte tych monet?
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

18 sty 2015, 18:52

Zobacz na moim profilu;) wg. mnie warto ale niektórym za dużo światełek może się nie podobać. Mojej laluni zdecydowanie w tym do twarzy.
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
tbone001
Posty: 63
Rejestracja: 08 wrz 2014, 20:40

18 sty 2015, 21:14

A gdzie można kupić te oprawki do w5w (w3w)? Ja mam obrysówki (kupiłem auto już z nimi), ale niestety zostały zrobione niedbale i ciągle coś jest nie tak. Obecnie prawa przednia czasem przerywa, a do lewej przedniej nie dochodzi prąd i oprawka żarówki ma wciśnięty głęboko jeden styk. Chciałbym to zrobić porządnie i wymienić wszystkie 4 oprawki.
MX-5 NA 1.6 115KM 1992 Silver Stone Metallic
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

18 sty 2015, 21:18

Najlepiej giełdy elektroniczne jak Wolumen w Wawie. Na allegro są rzadziej albo słaby wybór.
http://allegro.pl/oprawa-gniazdo-zarowk ... 86092.html
http://allegro.pl/oprawka-w5w-w3w-t10-d ... 17710.html
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
tbone001
Posty: 63
Rejestracja: 08 wrz 2014, 20:40

18 sty 2015, 21:23

Allegro już dzisiaj długo przeglądałem. Szukając przez google znalazłem tylko archiwalne ogłoszenia do oprawek, które się nadają i ogłoszenia nie zostały ponowione. Te, co podałeś do nich linki, widziałem, ale moim zdaniem nie będą dobrze pasowały - jedna ma 3 zakotwiczenia, a nie 2, a druga nie ma uszczelki. Ale dzięki za trop, odwiedzę giełdę elektroniczną pod GUSem.
MX-5 NA 1.6 115KM 1992 Silver Stone Metallic
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

18 sty 2015, 21:37

Jak byłem na giełdzie w wakacje to co drugi sklep miał pełne półki z elektryką do samochodów. Kupiłem te oprawki chyba po 3zł:)
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
ODPOWIEDZ