Bez względu na wiek, kondycję i reputację Twojego auta - przygotuj się. W tym wątku przeczytasz mądrości emiksowych podróżników, którzy zasadniczo stosują 4 rady w podróży miatą:
- Skontroluj auto przed wyjazdem
- Zabierz w podróż niezbędne minimum części
- i narzędzi
- Zadbaj o właściwą ochronę Assistance
1. Skontroluj auto przed wyjazdem:
Nawet mx5 regularnie serwisowana i bez istotnych znanych Ci przypadłości powinna się poddać czynnościom sprawdzającym. Jeśli – z różnych powodów – nie zrobisz tego sam(a), daj któremuś ze znanych Ci forumowych fachowców do ogólnych oględzin. Jeśli zamierzasz zrobić to sam(a), poniżej lista minimum, o czym warto pamiętać:
- sprawdź w stacji diagnostycznej sprawność układu hamulcowego i zawieszenia
- sprawdź poziom wszystkich płynów i w razie potrzeby uzupełnij lub wymień
- sprawdź ciśnienie w kołach jezdnych i dojazdówce, w razie potrzeby wyrównaj lub napraw
- sprawdź napięcie akumulatora i doładuj w razie potrzeby
- wymienić żarówki (nie, tych za zegarami nie trzeba
)
- wymienić komplet gumowych przewodów chłodziwa
2. Zabierz w podróż niezbędne minimum części i materiałów eksploatacyjnych:
- świece
- kable wysokiego napięcia
- klocki hamulcowe
- czujniki położenia wałka rozrządu i wału korbowego
- termostat
- olej (w zależności od stylu jazdy i charakteru Twojego egzemplarza, 1L na dolewki powinien wystarczyć na kilka tysięcy km)
- chłodziwo (zwłaszcza, jeśli nastąpi jego, chłodziwa, utrata po podjęciu próby naprawy nieszczelności)
- płyn hamulcowy (po co? hmm…, bo lepiej mieć)
- wysprzęglik, przewód sprzęgła
- alternator
3. Zabierz w podróż narzędzia i inne materiały pomocnicze:
- klucz do kół
- lewarek
- pompka/kompresor do kół i/lub pianka (nie wszyscy są zdania, że pianka rozwiązuje problem, nawet doraźnie, natomiast dopompowanie może wystarczyć na dojazd do wulkanizacji)
- mały komplet nasadek (5-14) plus dodatkowo nasadka 17
- podstawowy zestaw narzędzi (śrubokręty, kombinerki i, oczywiście, młotek
)
- czytnik OBD
- latarka (najlepiej czołówka)
- rolka taśmy izolacyjnej
- rolka taśmy naprawczej (duct tape)
- trytytki
- rękawice lub rękawiczki jednorazowe, szmaty do wycierania, ręcznik plażowy do leżenia pod autem
- kawałek gumowego wężyka
- komplet bezpieczników
- komplet żarówek
- WD40
- Poxylina
4. Zadbaj o właściwą ochronę Assistance:
- sprawdź, czy w trakcie wyjazdu lub bardzo krótko po planowanym powrocie nie kończy Ci się termin ważności przeglądu i ubezpieczenia auta
- wydrukuj oświadczenie o kolizji w języku kraju, do którego się wybierasz
- wydrukuj Konwencję Wiedeńską o ruchu drogowym i sprawdź wyposażenie obowiązkowe auta w kraju, do którego się wybierasz
(patrz poradnik Peecera ) - sprawdź, czy odpowiadają Ci warunki Twojego Assistance: ile zdarzeń w ciągu roku pokrywają, na jaką odległość holują za granicą, jakie kraje obejmują, jakie inne koszty (hotel, podróż, itd.) zwracają, itd.
- zarejestruj się na forach w krajach do których jedziesz, bo brać emiksowa - lepsza od Assistance
I to by było na tyle, jeśli chodzi o przygotowanie miaty do dłuższego wyjazdu. Oczywiście, jest oprócz tego mnóstwo ważnych tematów organizacyjnych w podróży, które – ogarnięte – sprawią, że podróż miatą będzie jeszcze przyjemniejsza: limity na kartach płatniczych, koszty przewalutowania za granicą, prędkość i ew. limity w roamingu, polisy na podróż, EKUZ, formalności w podróży autem w leasingu lub nie swoim, sprzęt turystyczny, tanie noclegi, bilety itd. Jeśli któryś z tych tematów Cię interesuje, przeczytaj wpis nickesha poniżej, albo… zadzwoń do niego

poniżej treść pierwotnego wpisu z 14.05.2019, od którego wątek się zaczął:
Cześć,
Wybieram się moją NA latem do Petersburga i chciałem Was prosić o rady, jak przygotować auto do takiej podróży. Podejrzewam, że tego lata oprócz mnie będą jeszcze inni, którzy swoje leciwe miaty wyciągną po raz pierwszy w długą podróż i może ten wątek im też się przyda.
Moja NA ma 25 lat, 275.000 km przebiegu, robi rocznie 10.000 km i jeździ po torze, więc na bieżąco jest w niej wszystko sprawdzane i sprawne.
Mam dwa pytania:
- Czy w ramach rutynowego serwisu przed wyjazdem zwrócić na coś szczególnie uwagę lub profilaktycznie wymienić, np. gumowe przewody chłodziwa itp.?
- Co ze sobą zabrać, żeby drobne usterki móc samodzielnie naprawić na drodze: poza oczywistym olejem, płynem chłodzącym i zestawem narzędzi, brać jakieś typowe drobne części, jak termostat itp.?
Z góry dziękuję za rady!
