Strona 1 z 1

2011 NCFL 2.5 185KM mocno doinwestowana

: 27 mar 2024, 12:47
autor: SzymonLBN
2011r. Mazda MX-5 NCFL 2.5L (w papierach 1.8). Przebieg ok. 123 tys. km. (silnik - ok. 65-70k km mniej, jest z 2015 roku).
Manual 5 biegów. Szpera mechaniczna (z krótkimi przełożeniami 4.1, odpowiednimi dla 5 biegówki).
Karoseria kompletnie bez rdzy (nawet widoczny na zdjęciu rudawy dyfer, chociaż niepotrzebnie - został też ogarnięty, niektóre zdjęcia są stare).
Przeszło renowację i konserwację spodu (i nie tylko). Silnik nie bierze oleju. OC do października. Przegląd wypada pod koniec maja.

Samochód zakupiony przeze mnie w połowie lutego 2020r. od (formalnie) piątego właściciela, który realnie był drugim ( bank / właściciel_1 -> pośrednik / bank / właściciel_2 -> ja).
Ta sztuka jest dosyć wyjątkowa bo ma w pełni polski rodowód, nie była sprowadzana.
Przy inspekcji auta nie znalazłem nic niepokojącego - ZERO szpachli w elementach metalowych (jest tylko w plastiku - tylny błotnik), zarejestrowane były 2 bardzo drobne szkody (na mniej niż 2 tysiące).
W jednym tylnym nadkolu był lekko grubszy lakier niż reszta auta. Więc jedna szkoda to podmalowanie nadkola po obcierce parkingowej, a druga to naprawa plastiku - tylnego zderzaka.
Od spodu były tylko powierzchowne ślady (drobny nalot) rudej, dach był w świetnym stanie (i w takim jest do dziś), więc zdecydowałem się na zakup.
Nie udało mi się wykryć problemu z pobieraniem oleju, co jest znaną bolączką właśnie wśród silników 1.8. Przekonałem się o tym już po pierwszej trasie w drodze do domu.
Jako że i tak planowałem swap 1.8 -> 2.5, więc to jedynie przyspieszyło moją decyzję o tej zmianie :).
Po swapie nie bierze ani grama oleju, jeździ dużo lepiej, a na mieście, przy spokojnej jezdzie, pali 10L/100.
Przy dynamicznej jeździe - potrafi spalić kilkanaście (silnik zestrojony jest pod pb98) - moc 185KM (można w razie potrzeby jeszcze łatwo podbić, kupując ostre wałki).
Po zmianie silnika był testowany na torze w Ułężu (robione kilka rund po 3-4 okrążenia, potem chłodzenie) - wszystko OK.
Generalne założenia tego projektu były takie: stworzyć długowiecznego NC'ka który "przeżyje" wszystkie inne NCki :)
Do tego miał prowadzić się lepiej i przyjemniej niż stockowa wersja, miał być bardziej dynamiczny i miał wyglądać lepiej, ale nie chciałem też wyglądem "odlecieć" za daleko od tego co fabryka dała.
Obecnie jest na felgach MOMO Quantum EVO 17x8 z oponami Michelin Pilot Sport 4 235/45/17 (kupione w połowie 2022r), które są ciut za duże (przy tej szerokości powinny mieć profil 40, a nie 45, ale uparłem się na Michelin, a oni takiego profilu nie mają).
Dach co sezon był impregnowany.
ECU dodatkowo posiada funkcje: Launch control, flat shift oraz ograniczenie obrotów silnika (tzw. tryb serwisowy, gdy komuś zostawiamy auto).
Po konserwacji i usunięciu rdzy zawsze garażowałem auto po sezonie letnim. W sezonie letnim też stoi w garażu, jeśli nim akurat nie jeżdzę.
Auto jest dostosowane dla osób wyższych, jest więcej przestrzeni pomiędzy dachem, a siedziskiem niż standardowo.
Ta MX5'ka jest mocno doinwestowana (może nawet przesadnie), a cena jaką podaję i tak jest bardzo daleko od "wyjścia na zero" ze wszystkimi wykonanymi modyfikacjami.
Przyczyna sprzedaży - co roku robię coraz mniejsze przebiegi, a teraz mam małego dzieciaka na głowie i nawet nie mam pasującego fotelika (bez bazy, na pasy), by się z nim przejechać, więc spadek sięga niemal do zera.

Poniżej szczegóły dotyczące wykonanych modyfikacji:

Zmiany wprowadzone w 2020:
- reflektory przednie - polerka + oklejenie bezbarwną folią ochronną
- instalacja JASS PERFORMANCE MX5 NC SEAT LOWERING ADAPTERS (by dało się jeździć komfortowo też z założonym dachem jeśli masz > 185 cm wzrostu)
- dodatkowe zmiany w siedzeniu kierowcy dla wysokich ludzi: modyfikacja pianki siedziska (wycięty oryginalny element mam zachowany) i modyfikacja sposobu mocowania siedzienia (metoda znana z forum.miata.net)
- instalacja ramki na radio 2 DIN + radio z Android (ATOTO A6 PRO - A6Y2721PB)
- instalacja kamery cofania
- instalacja tylnych czujników parkowania
- impregnacja foteli skórzanych i skórzanej części boczków drzwi

Zmiany wprowadzone w 2021:
- Kierownica i gałka skrzyni biegów zmodyfikowane i obszyte skórą przez Maximonia Car Design:
Ustalony zakres prac to:
1. Dołożenie "bicepsów" na typ Sport Individual
2. Podpórki wewnętrzne obręczy kierownicy
3. Zmiana geometrii dolnej/bocznej części obręczy na płaską
4. Przebudowa dolnej części obręczy na płaską w zakresie linii prostej ok. 20 cm
5. Wzmocnienie i usztywnienie dolnej części obręczy podwójnym kordem (stalowy usztywniający + aluminiowy profilujący)
6. Frezowanie obręczy pod zmianę - nowe kotwiczenia skóry (schowanie szwów, aby powierzchnia była równa i gładka)
7. Ergonomiczne profilowanie tylnej części obręczy - tzw wcięcia na palce
8. Pogrubienia obręczy na całym obwodzie o 3mm (zwiększenie grubości/przekroju obręczy o 6mm)
9. Nowa oryginalna pianka podkładowa firmy 3M
10. Obszycie oryginalną skórą automotive class I nappa (skóra gładka jednolita - dół i góra kierownicy) - kolor czarny/antracyt
11. Obszycie oryginalną skórą automotive class I perfored (skóra perforowana - boki obręczy kierownicy ) - kolor czarny/antracyt
12. Wszycie skórzanego paska centrującego na godz. 12:00 - kolor jasny szary - szerokość ok. 10mm
13. Sześć łączeń skóry - dwa górne przy pasku pionowe + dwa środkowe oraz dwa dolne poprzeczne/proste
14. Przeszycie wzór "krzyżak" nicią 1 kolor jasny szary
+ obszycie gałki zmiany biegów skórą automotive class I nappa (skóra gładka jednolita)
- Aluminiowy zbiornik wyrównawczy płynu chłodniczego od IL MOTORSPORT: https://www.ilmotorsport.de/en/nc/tunin ... ank/l/2402
- Klocki hamulcowe przód + tył Stoptech (kupione w 2021, czyli za czasów gdy Stoptech był jeszcze dobry)
- Tarcze hamulcowe Stoptech
- Kolektor wylotowy od FIVE'a
- Układ wydechowy w pełni wykonany ze stali nierdzewnej
- Oplot przewodów hamulcowych
- Rollbar cybul (kolor: czarny połysk)
- Lżejsze koło zamachowe aluminium
- Sprzęgło kevlar
- Szpera mechaniczna
- Świece NGK
- Filtr powietrza K&N
- Stabilizator przod 28mm
- Stabilizator tył racing beat
- Nowe łączniki stabilizatorów
- Sprężyny obniżające Eibach Pro-Kit (-30mm)
- Rozwiercenie wahaczy + nowe sruby, podkładki
- Montaż manetki od wycieraczki od Mazdy 6 (miała dać dokładniejszą regulację, ale wg mnie - bez efektu)
- Nowy akumulator YUASA (ładowany po sezonie i odkładany na półkę w garażu, bardzo ładnie trzyma napięcie)
- Regeneracja i malowanie zacisków hamulcowych
- amortyzatory billstein (używane)

Zmiany wprowadzone w 2022:
- kompletna renowacja "od spodu" i nie tylko (pod zderzakiem) - usunięcie wszelkich śladów rdzy, zabezpieczenie przeciw korozji (w tym ogarnięte też i profile zamknięte).
Oglądanie auta od spodu to teraz czysta motoryzacyjna pornografia :)
- montaż dyfuzora https://www.ebay.pl/itm/192402236920
- montaż front lipa (BOFI Racing, imitacja oryginału) https://bofiracing.co.uk/body-styling/s ... -nc-09-12/
- felgi MOMO Quantum EVO 17x8 i nowe letnie opony Michelin Pilot Sport 4 235/45
- rant drzwi oklejony ochronną gumą (całość - boki i dół po obydwu stronach

Zmiany wprowadzone w 2023:
- instalacja przełożeń 4.1 (czyli właściwych dla 5 biegówki) w dyfrze ze szperą + wymiana uszczelek i oleju (MOTUL) + usunięcie powierzchownej korozji z obudowy. Auto jeździ dużo fajniej po tej zmianie.
- dodanie naklejek a'la "carbon" na srebrne elementy kierownicy https://www.ebay.pl/itm/155063007185

Zmiany wprowadzone w 2024:
- instalacja skórzanych mieszków dla manetki skrzyni biegów i hamulca ręcznego + zmiana oleju w skrzyni (REDLINE MT-90) oraz dolanie oleju do wieżyczki od góry + zmiana tulei na wykonaną z brązu: https://kmparts.pl/produkt/tuleja-dzwig ... egow-braz/ (oryginał zachowany)
- olej i filtr oleju są już wymienione na nowy sezon - ENEOS HYPER MULTI 5W30
- nowe listki wycieraczek BOSCH

Drobne mankamenty:
- co kilkaset/kilkadziesiąt km pojawia się błąd P2401 - mechanik stwierdził że to przez to, że katalizator jest japońskiej firmy: KATANIMA ;) ponoć w takim przypadku to normalne. Dam OBD, w radiu jest android i program, który to kasuje. Operacja kasowania zajmuje 30 sek.
- boczek tapicerki siedzienia kierowcy - do poprawy, są drobne przetarcia od wsiadania (dorobię zdjęcie).
- dekielki od felg MOMO - z jednej strony są oryginalne MOMO, z drugiej - logo MAZDA (mam jeszcze 2x MAZDA dodatkowo, jeśli ktoś woli mieć z obydwyu stron to samo).
- delikatne dźwięki ze spodu, słyszalne (bardzo rzadko) gdy zatrzęsie się mocniej silnik - to zdiagnozowana kwestia - wydech za kolektorem w jednym miejscu jest blisko jednej z rozpórek podwozia
- można rozważyć poprawy mocowanie dyfuzora - obecnie jest na klej, a lepiej byłoby to rozegrać jednak 'mechanicznie', potrafi się z czasem luzować, ostatnio poprawiłem innym klejem (mam zapas, może ten będzie lepiej się sprawować)
- do rozważenia też, czy nie warto by zrolować tylne nadkola - rzadko, w wyjątkowych sytuacjach zdarza się usłyszeć lekką obcierkę przy obecnym zestawie felg i opon

Gratisy/dodatki, etc.:
- komplet oryginalnych felg Mazda 17x7 (do renowacji, są ślady użytkowania, ale prostowanie nie jest potrzebne) + opony dunlop sport maxx 205/45 stan db
- windschott - pasujący do rollbara cybula https://www.ebay.pl/itm/155583317741
- oryginalne radio
- rożne drobne częśći
- dyfer otwarty z dłuższymi przełożeniami - od 6 biegówki (rozebrany na części)
- chemia do impregnacji dachu (2 rodzaje - jeden to 303 Fabric Guard, a drugi - lepszy: GTECHNIQ - nawet jeszcze nie napoczęte opakowanie)
- chemia do czyszczenia filtra powietrza KNF (jeden komplet nienapoczęty - drugi - końcówka)
- naklejki boczne: https://pl.aliexpress.com/item/1005005515566455.html (kolor: srebrny mat)
- taśma 3M czarna do "dechromyfikacji" - chciałem zakleić chrom wokół grilla
- bak paliwa pb98
- dla nie targujących się klientów ;) w gratisie prawie nowy czarny kask

Cena 82 000
Lokalizacja: Lublin