Strona 1 z 6

[NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 29 wrz 2020, 20:14
autor: Alex
Witajcie,

jako że pytania o nagłośnienie w NCku często się powtarzają a ja pastwię się nad tym już pewien czas - podzielę się wnioskami. Może pozwoli to komuś uniknąć błędów

UWAGA: ciągle zbieram doswiadczenia, moje zdanie bywa ze sie zmienia wiec ten post ulega czasem aktualizacji


Sprawa dotyczy seryjnego radyjka nie-Bose wraz z 6 głośnikami, coś takiego:
962c71e55bd7cb15b00f449d1130b089e03de581b9986589accfabbca3ed3bc0.jpg
962c71e55bd7cb15b00f449d1130b089e03de581b9986589accfabbca3ed3bc0.jpg (10.67 KiB) Przejrzano 5877 razy
W stanie fabrycznym gra to bardzo słabo. Z CD odrobinę lepiej, z radia FM tragedia, brak innych zrodel niz ww.


BRZMIENIE
Elementy który ograniczają brzmienie w NC to:
- głośniki nisko-średniotonowe (szerokopasmowe, owalne z 2 membranami). Z moich obserwacji wynika że konstrukcja i użyte materiały powodują że po kilkunastu latach nie nadają się do niczego, poza natychmiastową wymianą. Odzyskać z nich można a nawet warto gniazda, można z nich zrobić przejściówki, nie trzeba będzie ciąć wiązki auta, oraz plastikowe daszki chroniące przed wodą

polecam zamontowac glosniki 165mm w panelach/adapterach z MDF. W seryjnym miejscu montażu glośnika do prowadnicy szyby jest ok 66mm, panele maja grubosc np. 6mm

wymiana mid-wooferow to jest absolutna podstawa. Bez wymiany zdegradowanch glosnikow a obstawiam że jest >90% szans ze sa zdegradowane będzie bardzo źle


- brak wytłumienia drzwi. Konstrukcja jest ogólnie niezła, ale wytłumienie daje bardzo dużo. Wątek o wytłumieniu
viewtopic.php?f=28&t=34763

- głośników wysokotonowych, jeśli są sprawne nie ma co ruszać. Ich wymiana bez zmiany miejsca montażu zbyt wiele nie pomoże. Jeśli ktoś chce istotnej poprawy trzeba myśleć o montażu w słupkach

- przedliftowe radio brzmi tak sobie, poliftowe trochę lepiej. Dobry aftermarket to dalszy postęp, ale nie oczekujcie za dużo bez wymiany głośników i wytłumienia drzwi. UWAGA! poliftowe radio ma nieco inną ramke (kolor, kształt) więc nie jest to najlepsze rozwiązanie dla estetów


FUNKCJONALNOŚĆ
Na początku należy podjąć decyzję czy zachowujemy oryginalne radio, czy też chcemy je wymienić.

1. by wymienić radio należy zakupić ramkę, coś takiego:
rameczka.jpg
rameczka.jpg (23.29 KiB) Przejrzano 5877 razy
koszt ok 200zł np. na allegro plus do tego radyjko 1DIN lub 2DIN, jakie sobie chcemy


2. zostawiając seryjne radio ale chcąc je rozszerzyć o niezbędne dzisiaj źródła (AUX, BT, USB) mamy kilka opcji, zaczynając od imho najbardziej sensownych:


taki oto moduł BT (allegro, aliexpress). Są wersje z mikrofonem i bez, cena rzędu 50-70zl. Moim zdaniem najsensowniejsza opcja do seryjnego przedliftowego radia, z którego cudów i tak nie uzyskamy

Obrazek

- jakość dźwięku nawet niezła, minimalnie gorsza niż dużo droższa WEFA, lepsza od transmiterów FM i kabelków aux. Obsługuje tylko kodek SBC więc uwaga co do głośności z telefonu obowiązuje. Są w pewnych warunkach słyszalne lekkie zakłócenia ale mają taką charakterystykę że nie drażnią.
- wygoda użytkowania w miarę
- montaż odrobinę bardziej skomplikowany niż Wefa. Oprócz wtyczki do radia trzeba podpiąć masę i zasilanie najlepiej na kabel zasilania anteny dzięki czemu moduł BT nie uruchamia się gdy mamy wyłączone radio. Jest to dla mnie dużym plusem
- moduł jest niewielki, można upchnąć go za radiem i nic nie widać ani żadne kable się nie pałętają.
- działa z radiem przedliftowym i poliftowym.


emulator zmieniarki np. WEFA (jest kilka rodzajów różniących się wejściami AUX USB BT i obecnością lub nie zewnętrznego mikrofonu, ja miałem najbardziej wypasiony i wszystkomający WF-606)

koszt ok 300zł
- jakość dźwięku przyzwoita, o niebo lepsza od transmiterów FM i tych po kabelku pod warunkiem że nie przesadzamy z głośnością telefonu Głośność na max powoduje spłaszczenie dynamiki, nie polecam. Należy dać przynajmniej jeden a najlepiej dwa kliki poniżej max wtedy gra podobnie jak CD
- zachowujemy działanie sterowania z kierownicy (przełączanie utworów, odbieranie/odrzucanie połączeń).
- wada którą znalazłem to automatyczne parowanie się z telefonem nieważne czy mamy włączone radio czy nie. Jeśli nie a ktoś zadzwoni to miotamy się klikając na telefonie by rozmówca nas usłyszał a my jego. To mi przeszkadzało i m. in. dlatego się Wefy pozbylem


- transmiter FM :kciukdol:

Rozwiązanie bardzo proste i tanie. Wpinamy w gniazdo zapalniczki dostrajamy do radia i działa. Przetestowałem 2 modele Baseus'a za ok 50zł każdy oraz nieco droższy Xiaomi Roidmi 3S. Z tej trójki najlepszy jest ostatni, jednak:
- jakość znośna ale od CD odbiega, czasem mamy szumy piski trzaski gdy trafimy na lokalna stacje nadającą blisko częstotliwości ustawionej na transmiterze itp
- obsługa (rozmowy, przełączanie źródeł i utworów) średnio wygodna, nie działa sterowanie na kierownicy poza głośnością
ogólnie nie polecam


- kabelek AUX do wejścia MEDIA :kciukdol:
kabelek.jpg
kabelek.jpg (13.03 KiB) Przejrzano 5877 razy
koszt ok 30zł na allegro. Wpinamy w telefon albo dorzucamy moduł BT z allegro za kolejne 30 parę zł.

Koszty niewielkie, jakość niestety słaba. Trzasków i szumów z FMu nie ma ale jest o wieeeeeele za cicho. Wprost z telefonu ledwo słychać nawet na max, z modułu trochę głośniej ale trzeba kombinować z zasilaniem (wprost z ładowarki były gwizdy od alternatora, używałem małego powerbanka) ale najgorsze było dziwne nienaturalne brzmienie. Nie polecam, długo się męczyłem i nie wiedziałem o co chodzi.

Ta opcja robi sie mocno bez sensu wobec istnienia gotowych modułów BT, niemalże plug'n'play, które znalazłem



by zamontować kabelek AUX, zmieniarkę czy inny moduł należy wymontować radio np. wg filmiku poniżej.


w skrócie:
- wyciągamy 2 trójkąty po bokach radia
- zdejmujemy plastik i odkręcamy blachę pod kierownicą
- wykręcamy kilka śrubek mocujących radio, najgorsza jest jedna z boku od strony kierownicy. Przy montażu radia najlepiej ja zgubić Obrazek

zewnętrzny mikrofon zmieniarki/modułu ma dość długi kabelek. Ja zamontowałem go w zegarach, jednak nie wiem czy jest to miejsce optymalne
IMG_20200906_173346.jpg
mikrofon w zegarach
IMG_20200906_173346.jpg (577.92 KiB) Przejrzano 5877 razy
aha: jesli ktos sie z czyms nie zgadza smialo dawajcie. Konstruktywna polemika motorem rozwoju :)

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 29 wrz 2020, 20:33
autor: bjorm
Trochę żartem a troche nie, ale jak już wleci ci kolektor Five'a i jakikolwiek customowy wydech to zapomnisz o radiu. Nie dość, że go nie słychać to i nie chce się go słuchać. U mnie poprzedni właściciel zamontowa głośniki Clearwater z UŁESA, chodzi to lepiej niz BOSE w mojej byłej NCFL ale miodność wydechu naprawde spowodowala ze nie sluchame radia przez miesiac wakacji z autem. A jesli jestes calkiem uzalezniony od muzyki to serio, zastanow sie czy chcesz kolektor, bo nawet jego wymiana spowoduje ze cale operaje ktore mialy pomoc jakosci audio, beda w sumie jak psu w żyć.

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 29 wrz 2020, 20:43
autor: Alex
ojoj, to kolektor na seryjnym wydechu powoduje az taka zmiane? :shock:

kolejny argument ze audio musi być oprócz tego że czyste - odpowiednio głośne :lol:

glosnego wydechu u mnie nie bedzie, jesli juz kiedykolwiek to przelaczany seria <- pstryk -> ryk na tor :diablo:

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 29 wrz 2020, 21:20
autor: bjorm
Tak jak Irek kiedys pisal, jakbys mial porownac co daje wiecej dB albo jak wplywa na doznania akustyczne z wydechu to custom kolektor + OEM wydech brzmi mocniej OEM kolektor i custom wydech.

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 30 wrz 2020, 8:25
autor: pavlacos
Bez przesady. Jezdzilem z samym kolektorem i nie jest upierdliwe (poza górą).
Cichsze niz cobalt
Ale to kwesia chyba ucha

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 30 wrz 2020, 9:04
autor: bjorm
Ja mialem porownanie kol OEM + racing Beat vs kol custom + OEM wydech i wg mnie kol custom i oem wydech brzmialo chyba lepiej niz kol OEM i racing beat :)
No ale jak juz pisales, kwestia ucha, doswiadczen i wymogow :)

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 21 lut 2021, 22:19
autor: Jozef
Witaj Alex
Mam w mojej NC takie radio jak Twoje. Chcę kupić emulator WF-606, i tu kłopot: nie mam w kierownicy sterowania telefonem. Producent WF-606 sugeruje, by do sterowania telefonem (odbieranie i rozłączanie rozmów) wykorzystać przyciski na panelu radia, i załącza informacyjny rysunek jak w załączeniu :
IMG_20210221_221324.jpg
IMG_20210221_221324.jpg (9.1 KiB) Przejrzano 5619 razy
I tu zaczynają się schody, na rysunku przedstawiono inny model radia. Mam wątpliwości: czy, i które przyciski naszego radia mogą sterować połączeniami telefonicznymi. Będę Ci bardzo wdzięczny jeśli zechcesz to sprawdzić na swoim odbiorniku. Kupowanie w ciemno emulatora nie miałoby sensu.
Pozdrawiam
Jozef

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 21 lut 2021, 23:42
autor: Andrut
Jozef pisze:
21 lut 2021, 22:19
Witaj Alex
Mam w mojej NC takie radio jak Twoje. Chcę kupić emulator WF-606, i tu kłopot: nie mam w kierownicy sterowania telefonem. Producent WF-606 sugeruje, by do sterowania telefonem (odbieranie i rozłączanie rozmów) wykorzystać przyciski na panelu radia, i załącza informacyjny rysunek jak w załączeniu :
IMG_20210221_221324.jpg
I tu zaczynają się schody, na rysunku przedstawiono inny model radia. Mam wątpliwości: czy, i które przyciski naszego radia mogą sterować połączeniami telefonicznymi. Będę Ci bardzo wdzięczny jeśli zechcesz to sprawdzić na swoim odbiorniku. Kupowanie w ciemno emulatora nie miałoby sensu.
Pozdrawiam
Jozef
mam zmieniarkę elektroniczna i odbieram połaczenia przyciskami od radia. Chyba te strzałka góra/dół jak dobrze pamietam.

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 22 lut 2021, 14:24
autor: Jozef
Dzięki Andrut
Pozdrawiam
Jozef

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 22 lut 2021, 21:10
autor: Andrut
Jozef pisze:
22 lut 2021, 14:24
Dzięki Andrut
Pozdrawiam
Jozef
żebyś mnie źle nie zrozumiał przyciskami od radia na kierownicy. Ale bezpośrednio z radia chyba też się da jak dobrze pamiętam

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 22 lut 2021, 23:05
autor: Jozef
OK, teraz dobrze zrozumiałem. Dziękuję za korektę odpowiedzi. Będę szukał dalej, między innymi u dostawcy emulatora WF606.
Pozdrawiam
Jozef

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 23 lut 2021, 16:24
autor: Andrut
Jozef pisze:
22 lut 2021, 23:05
OK, teraz dobrze zrozumiałem. Dziękuję za korektę odpowiedzi. Będę szukał dalej, między innymi u dostawcy emulatora WF606.
Pozdrawiam
Jozef
Na forum jest oferta przycisków na kierownice. kup je i po problemie. Jak poskładam auto to sprawdzę ale chyba dało się odebrać przyciskami na radiu. W każdym razie po zmianie głośników najlepszy mod!

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 23 lut 2021, 16:32
autor: Alex
przyciski do sterowania radia są tanie i łatwo dostępne, kupuj i instaluj. Jeśli chcialbys prawie nowa WF606 taniej to daj info na PW, chce sie rozstac ze swoja. Zmiana koncepcji ;)

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 23 lut 2021, 18:12
autor: Jozef
Dziękuję za zainteresowanie, temat już opanowany. Większość odbiorników fabrycznych (w tym omawiany w postach j/w) ma sterowanie zdublowane, na kierownicy i na panelu radia. W tym przypadku odbieranie i rozłączanie rozmów odbywa się przyciskami 5 i 6 zlokalizowanymi pod wyświetlaczem. Informacja o możliwości zakupu emulatora używanego spóźniona o kilka godzin, przelałem kasę na konto Dostawcy.
Pozdrawiam
Jozef

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 19 mar 2021, 19:09
autor: niezalogowany
a co myślicie chłopaki o takim cudzie?
https://www.banggood.com/CSR8675-blueto ... mds=search
+ zbieranie informacji z kierownicy (pomiar sygnałów wchodzących do radia przez ADC) i sterownie tym cudem

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 19 mar 2021, 21:44
autor: Andrut
niezalogowany pisze:
19 mar 2021, 19:09
a co myślicie chłopaki o takim cudzie?
https://www.banggood.com/CSR8675-blueto ... mds=search
+ zbieranie informacji z kierownicy (pomiar sygnałów wchodzących do radia przez ADC) i sterownie tym cudem
Osobiście nie chciałbo by mi się w to bawić mając opcje zakupu zmieniarki na miejscu której podpięcie to 1 kabel i chyba daje wiecej możliwości niż ta płytka. No i gwarancja krajowa

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 20 mar 2021, 8:18
autor: Tomai
Panowie a ten emulator WF-606 skąd ma zasilanie? Z tej wtyczki szerokiej białej odrazu? Czy osobny kabel?
Drugie pytanie ,gdzie go najlepiej zamontować? W schowku?

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 20 mar 2021, 9:41
autor: Alex
Wszystko w szerokiej wtyczce. Podpinasz i śmiga. Gdybyś chciał używke WF-606 taniej to mam do sprzedania.

przy użyciu Tapatalka


Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 21 mar 2021, 20:00
autor: Andrut
Tomai pisze:
20 mar 2021, 8:18
Panowie a ten emulator WF-606 skąd ma zasilanie? Z tej wtyczki szerokiej białej odrazu? Czy osobny kabel?
Drugie pytanie ,gdzie go najlepiej zamontować? W schowku?
Z radia zaciąga prąd ja mam na rzepach w schowku wpięty.

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 21 mar 2021, 21:09
autor: Alex
niezalogowany pisze:a co myślicie chłopaki o takim cudzie?
https://www.banggood.com/CSR8675-blueto ... mds=search
+ zbieranie informacji z kierownicy (pomiar sygnałów wchodzących do radia przez ADC) i sterownie tym cudem
No jeśli chcesz się bawić to czemu nie. Fajnie ze moduł obsługuje AptX, większość niestety tylko SBC co ogranicza jakość dźwięku. Natomiast jego cena jest trochę przegieta.

przy użyciu Tapatalka


Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 22 mar 2021, 12:20
autor: niezalogowany
Widzę, że przegiete jest wszystko co na CSR8675, ostatecznie smiga do mnie takie coś (warunkiem było aptx i wyprowadzenia na sterownie) podstawowe połączenie powinno być proste, zbieranie sygnałów z kierownicy można przeciągnąć w czasie :)

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 22 mar 2021, 14:25
autor: monkahead
niezalogowany pisze:Widzę, że przegiete jest wszystko co na CSR8675, ostatecznie smiga do mnie takie coś (warunkiem było aptx i wyprowadzenia na sterownie) podstawowe połączenie powinno być proste, zbieranie sygnałów z kierownicy można przeciągnąć w czasie :)
Daj proszę znać jak to podłączysz, interesuje mnie ten mod. Używam teraz Bose po AUX ale denerwuje mnie kabelek Obrazek

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka


Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 23 mar 2021, 8:14
autor: Alex
Mam taki moduł na sprzedaż gdyby ktos potrzebował. Montaz prosty, trzeba tylko podpiąć zasilanie i masę Obrazek

przy użyciu Tapatalka


Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 23 mar 2021, 9:05
autor: niezalogowany
wielce mnie zastanawia, dlaczego ten moduł nie jest zasilany z wtyczki... ma ktoś jakiekolwiek info?

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 23 mar 2021, 10:06
autor: Alex
niezalogowany pisze:
23 mar 2021, 9:05
wielce mnie zastanawia, dlaczego ten moduł nie jest zasilany z wtyczki... ma ktoś jakiekolwiek info?
tez tego nie rozumiem

mozesz zapytac skosnookich braci, good luck my friend :lol: ;)

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 24 mar 2021, 19:24
autor: Tomai
Podlączylem dziś WF-606 zakupiony od Alexa, podłączenie bardzo proste, 1 wtyczka do radia i to wszystko.
Podłączyłem telefon przez Bluetooth, posłuchałem Spotify, YouTube jakość bardzo dobra, bliska CD.
Polecam :)

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 24 mar 2021, 20:01
autor: Alex
niezalogowany pisze:Widzę, że przegiete jest wszystko co na CSR8675, ostatecznie smiga do mnie takie coś (warunkiem było aptx i wyprowadzenia na sterownie) podstawowe połączenie powinno być proste, zbieranie sygnałów z kierownicy można przeciągnąć w czasie :)
Ciekawym jak to działa. Chciałbym w końcu coś co nie daje żadnych zakłóceń. Pauza w Spotify, głośność na maks i żadnych gwizdów ani swistów. Tak mi się marzy. Podlaczyles sygnał symetrycznie? Bo takie jest wejście w radiu ale Chińczycy w swoich modulach to olewają

przy użyciu Tapatalka


Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 26 mar 2021, 11:30
autor: niezalogowany
Alex pisze:
24 mar 2021, 20:01
niezalogowany pisze:Widzę, że przegiete jest wszystko co na CSR8675, ostatecznie smiga do mnie takie coś (warunkiem było aptx i wyprowadzenia na sterownie) podstawowe połączenie powinno być proste, zbieranie sygnałów z kierownicy można przeciągnąć w czasie :)
Ciekawym jak to działa. Chciałbym w końcu coś co nie daje żadnych zakłóceń. Pauza w Spotify, głośność na maks i żadnych gwizdów ani swistów. Tak mi się marzy. Podlaczyles sygnał symetrycznie? Bo takie jest wejście w radiu ale Chińczycy w swoich modulach to olewają

przy użyciu Tapatalka
Niestety chyba tak mocno analogowej elektorniki nie ogarniam :) zarzucisz jakimś schematem do tego symetrycznego połaczenia?
Dzisiaj siedzę nad prototypem rozwiązania, może później kilka fotek wrzucę.

EDIT:
Dobra po lekkim podszkoleniu stwierdzam, że nawet bym mógł to podłączyć symetrycznie i zobaczyć czy wnosi do coś do sytuacji. Dzisiaj jednak chcę auto mieć ASAP na chodzie więc będzie plan minimum:
3 linie audio + zasilanie, wszystko z jednej wtyczki

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 26 mar 2021, 13:39
autor: Alex
ogólnie rzecz biorąc połączenie NIEsymetryczne (unbalanced) to sygnał plus masa, natomiast SYMETRYCZNE (balanced) sygnał+ sygnal- (to samo co sygnał+ ale w przeciwfazie) i masa.
Balanced-vs-Unbalanced-500x302.gif
Balanced-vs-Unbalanced-500x302.gif (11.04 KiB) Przejrzano 5130 razy
zaletą transmisji symetrycznych jest zmniejszenie zakłóceń. Dlatego używa się tego powszechnie w sprzęcie profesjonalnym, nie tylko nagłośnieniowym, zresztą nie tylko audio.

natomiast konkretnie w radiach w NC złącze zmieniarki/aux wygląda tak:
OQT9fnh.jpg
OQT9fnh.jpg (59.68 KiB) Przejrzano 5130 razy
jak widać wejścia są typu symetrycznego!

Niestety dostępne kabelki aux, moduły BT, przynajmniej te które widziałem, zwykle używają tylko masy i obu wejść + (lewy i prawy). wejścia - pozostają niepodłączone, wiszą w powietrzu. To najgorsze możliwe potraktowanie wejścia symetrycznego jakie istnieje!

niezalogowany: jesli mozesz to sprawdz czy połączenie pinów 2F (left -) i 2D (right -) do 2G (signal gnd) coś zmienia względem pinów wiszących w powietrzu

Re: [NC1] modyfikacje seryjnego audio krok po kroku

: 26 mar 2021, 16:33
autor: niezalogowany
Tak jak pisałem wcześniej, z płytką, której użyłem spokojnie można by to podłączyć symetrycznie, omijając wzmacniacz który tam siedzi i wpinając sie bezpośrednio w moduł QCC3008, o tu:
BT_podlaczenie_symetryczne.png
BT_podlaczenie_symetryczne.png (923.38 KiB) Przejrzano 5119 razy
Ale... nie wiem czy jest sens. Podłączyłem asymetrycznie, na szybko, niżej opiszę. Na moje ucho gra dobrze, w pauzie w spotify'u przy głośności na maxa nie słyszę w sumie nic. Nie wiem czy to zasługa AptX, samego QCC3008, wzmacniacza na płytce czy tego, że do audio pociągnąłem ekranowane przewody ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Jest OK.

Niestety w fazie testów na biurku podłączałem radio na głucho, bez głośników, więc nie robiłem testu z symetrycznym podłączeniem o który prosiłeś.

A zrobiłem tak:
Po tym jak zobaczyłem, że moduły do 100 zł nie wiedzieć czemu potrzebują zasilania spoza wtyczki AUX (chyba już wiem w sumie, ale to potem...), stwierdziłem, że zrobię to sam. Przy okazji czegoś się nauczę, coś pobawię. Założenia na gotowo: bez modyfikacji kabli w aucie, wszystko wpinane wtyczką AUX, obecne AptX lub LDAC i sterowanie z kierownicy.

Ogólnodostępne wtyczki niestety mają wadę - zawieraja tylko niezbędne 4-5 pinów (3X audio + 2X na AUX do masy), nie znalazłem nigdzie samej wtyczki ani też samych pinów, toteż trzeba było zrobić swoją:
BT_wtyczka.png
BT_wtyczka.png (805.83 KiB) Przejrzano 5119 razy
Potem przyszedł czas na obudowę, wspominaną płytkę z modułem BT i kabelkologię. W obudowie jest miejsce na raspberry pi pico, które w przyszłości będzie obsługiwać przyciski z kierownicy oraz włączać moduł BT po zapłonie (i trzymać przez kilka minut po wyciągnięciu kluczyka?)
Całość jak na razie bardzo prototypowa, włączana ręcznie, żeby nie łączyła się z telefonem jak jej nie potrzeba.
BT_proto.png
BT_proto.png (3.5 MiB) Przejrzano 5119 razy
Całość w aucie siedzi pod radiem i chwilowo sobie lata.
BT_w_aucie.png
BT_w_aucie.png (3.39 MiB) Przejrzano 5119 razy
Do zrobienia zostało:
- podłaczenie mikrofonu (w sumie głupota, że tego nie zrobiłem...)
- gadanie z radiem w celu obsługi przycisków z kierownicy
- automatycznie włączanie modułu po stacyjce
- opcjonalnie - wypisywanie na radiu utworu i aktywacja AUX w radiu dopiero po podłączeniu telefonu - wymaga komunikacji z chipem BT w celu wyciagnięcia danych i rozpracowania sygnałów TEXT DATA/TEXT CLK z radia (jestem przekonany, ze właśnie po to są... ) - dłuższy temat