[NA] czy taki kolektor wydechowy jest coś wart?

kolektor wydechowy turbo works

Turbo, kompresor, podtlenek azotu, modyfikacje wolnossaka

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Morfi
Donator
Donator
Posty: 1699
Rejestracja: 11 lut 2012, 16:56
Model: NA
Wersja: 1.8 vvt
Lokalizacja: Wrocław

07 mar 2013, 13:35

raczej taki na ebay: [URL=http://www.ebay.com/itm/300866332984?_trksid=p3984.m1423.l2649&item=300866332984&cmd=ViewItem&sspagename=STRK:MEWAX:IT&vxp=mtr]Fusionetics[/URL] W innym aucie mam OBX 4-2-1 ale daje radę dopiero pow. 3000obr. Ten wydech 4-1 daje poprawę na górze i nie pogarsza dołu, podobno :wink:
montego blue ze "świnką w środku", wersja kanadyjska
NAFL 1,8L
Andy
Posty: 1147
Rejestracja: 30 maja 2012, 19:48
Lokalizacja: Gorzów wlkp

06 kwie 2013, 8:24

Wcisnę się do starej dyskusji. Kolektory 4-2-1 występują często w autach seryjnych gdyś mają za zadanie poprawić przebiegi krzywej momentu obrotowego głównie w partiach niskich oraz średnich obrotów. Zmniejsza nam to spalanie i poprawia elastyczność silnika za to górne partie praktycznie nie odczuwają różnicy. Wiadomo ze jeśli damy to zamiast seryjnego żeliwa poprawi cały zakres.

kolektory 4-1 są bardziej odpowiednie do silników wysokoobrotowych , nie odczuwa się zmian w dolnych partiach natomiast w górnych gdy silnik osiąga swoje maksymalne moce wzrost potrafi być na prawde przyjemny. wiąże się to ze dynamiką spalin które powinny osiągać odpowiednią prędkość przepływu. Wiec z grubością rur tez nie wolno przesadzić. Do takiej wolnossącej Miatki 60,3 mm maks :)

Co do chińczyka, ogólnie są niezbyt ciekawe, fakt tanie bo sam materiał na taki kolektor wychodzi około 400-600zł. Natomiast długości kanałów nie są w nich nigdy idealnie równe a to ważne. A przynajmniej jeszcze równoodległościowego chinola w reku nie miałem.
Awatar użytkownika
MiC
Posty: 830
Rejestracja: 02 kwie 2010, 14:35
Model: NB
Wersja: najmocniejsze N/A
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

06 kwie 2013, 8:55

u siebie montowałem chińczyka 4-1 + cały wydech...
moc i moment poszła w górę w całym zakresie obrotów...
N/A is best!!!
LOUD pipes save lives!!!
Andy
Posty: 1147
Rejestracja: 30 maja 2012, 19:48
Lokalizacja: Gorzów wlkp

06 kwie 2013, 9:07

jest lepszy niż żeliwna seria zawsze.. ale to nie to co dobrze zrobiony kolektorek . W starych autach wydechy są jak słomka , a kolektory są badziewnymi odlewami, co nie wsadzisz będzie lepiej. ale w porównaniu do dobrze zrobionego kolektora i wydechu chińczyk się chowa. Chojnacki napisał kilka ciekawych artykułów na temat wydechów, strumiennic i innych badziewi :) Polecam .
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3651
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

06 kwie 2013, 9:19

Andy pisze:jest lepszy niż żeliwna seria zawsze..


chyba serio nie widziałeś seryjnego kolektora z mx5?

Andy pisze:W starych autach wydechy są jak słomka , a kolektory są badziewnymi odlewami, co nie wsadzisz będzie lepiej.

ponawiam pytanie..
na kolektory seryjnie doładodowanych samochodów nawet nie wchodzę. Nie ma lepszego kolektora niż dobry odlew, problem w tym że wykonanie go jest 10x trudniejsze niż szybkie klepki rurowy, a procent tych aut gdzie taki kolektor można znaleść jest po prostu minimalny.

Andy pisze:Chojnacki napisał kilka ciekawych artykułów na temat wydechów, strumiennic i innych badziewi Polecam .


no tutaj tym autorytetem to juz mnie zabiłeś, tak właśnie skumałem wyżej że wywód o momentach rodem z "copy paste" z neta, a wszystko co w necie niesie fama to cytaty chojnackiego bo jako jeden z nielicznych jak uważa tak pisze i wkleja, jak to się ma do konkretnych innych jednostek niż te na których zjedli zęby 10lat temu. Radzę powściągliowść w takich "mądrych" teoriach bo niestety rzseczywistość ma się daleko od tego co jedna krótka teoria 4:1/4:2:1 opisuje.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4/ 19' 6 GJ/ 22' i20N/ 22' i30N
https://www.facebook.com/machinedperformance
Awatar użytkownika
MiC
Posty: 830
Rejestracja: 02 kwie 2010, 14:35
Model: NB
Wersja: najmocniejsze N/A
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

06 kwie 2013, 9:46

seria do roku 2001 jest ciężka, a w porównaniu do takiego chińczyka ma tez mniejszy przekrój kanałów. (w NBfl kolektor jest już z tego co kojarzę całkiem sensowny)
Uważasz grzes że to lepiej? Oczywiście nie mam tu na myśli jakości wykonania, bo odlew na pewno jest solidniejszy, jednak efektywniej spisuje się akurat ten chinol niż seria odlew.
co w tym seryjnym kolektorze jest takiego dobrego?
N/A is best!!!
LOUD pipes save lives!!!
Andy
Posty: 1147
Rejestracja: 30 maja 2012, 19:48
Lokalizacja: Gorzów wlkp

06 kwie 2013, 13:33

żeliwo ma po pierwsze pory i niedokładności po formie odlewniczej co powoduje zawirowania. Gdyby żeliwo było dobre używano by go w motosporcie. A tak sie nie dzieje .
Awatar użytkownika
Morfi
Donator
Donator
Posty: 1699
Rejestracja: 11 lut 2012, 16:56
Model: NA
Wersja: 1.8 vvt
Lokalizacja: Wrocław

06 kwie 2013, 15:02

Kolektory wykonane jako odlew żeliwny są zawsze tańsze w produkcji seryjnej/masowej od spawanych np. z nierdzewki na potrzeby aut usportowionych. Poza tym technologicznie nie da się odlać kolektora o długości ok. 1,5m.
Wielu aut nie miałem ale w trzech zakładałem kolektor spawany i zawsze było lepiej niż przy żeliwnym.
montego blue ze "świnką w środku", wersja kanadyjska
NAFL 1,8L
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3651
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

07 kwie 2013, 10:50

MiC, zacznijmy od pocztątku: kolektory w mx5 TO NIE ODLEWY. To rorowe konstrukcje, baa.. NB nawiet posiada 4:2:1 ... rzecz w tym, że mazda na tamtym etapie wybrała potencjalnie lepsze rozwiązanie, rurowy kolektor z mniejszym wkładem pracy daje lepsze efekty ze względu na brak problemu z jakością kanałów wewnątrz, gdyby jednak budować kolektor żeliwny na 100% możliwości technologi odlewania, to można wykonać równie dobry kolektor, a nawet lepszy od rurowego, jednak.. koszta żeliwa na takim poziomie są wysokie, dlatego nie spotkamy takiego kolektora byle gdzie, większość żeliw będzie po prostu słaba, ale tam gdzie trzeba, znajdziemy kolektor żeliwny który na pod sobą najlepsze rurki. Mazda wybrała cena/jakość, dlatego mamy kolektory rurowe, które nie są ani złe, ani słabe, dlatego zmiana na "Chiniola" nie daje bezpośrednich efektów w porównaniu do serii, bo seria jest wystarczająco dobra.
Średnica kolektora/ Średnica wydech to odwieczna dyskusja. Istnieje wiele reguł podnoszących potencjał silnika od strony wydechowej, do najważniejszej i dającej najlepsze efekty w silniku N/A rzędowym należy następująca: pole powierzchni przekroju (w wypadku rury- okręgu) każdej nitki wydechowej, musi być możliwie bliskie polu powierzchni przekroju kanałów wylotowych (zaworowych) strony wydechowej cylindra. Nie mniejsze, pod żadnym warunkiem nie mniejsze, ale również nie ochoczo większe.

a teraz już bezpośrednio, bo brak odpowiedzialności i rzucanie na forum "tez" bez pokrycia co raz bardziej mnie wkurza.

Andy pisze:eliwo ma po pierwsze pory i niedokładności po formie odlewniczej co powoduje zawirowania. Gdyby żeliwo było dobre używano by go w motosporcie. A tak sie nie dzieje .


o jakim motorspocie mówisz? Bo ja moje doświadczenia czerpię z IRC/RSMP/GSMP/HCC czy RPP. O jakich homologacjach mówisz? Bo mi najbliższa jest górska E1 z racji naszego zespołu, nie wiele dalej jestem z "n"-ką, jako że u nas w kraju popularna czy s2000.

Więc może w kjs, czy drifcie królują inne rozwiązania, bo po prostu nie ma żadnych restrykcji, ale w tym motorsporcie z którego ja żyję, jest diametralnie inaczej, więc przestań uczyć ojca dzieci robić;)

chrism pisze:Kolektory wykonane jako odlew żeliwny są zawsze tańsze w produkcji seryjnej/masowej od spawanych np. z nierdzewki na potrzeby aut usportowionych. Poza tym technologicznie nie da się odlać kolektora o długości ok. 1,5m.
Wielu aut nie miałem ale w trzech zakładałem kolektor spawany i zawsze było lepiej niż przy żeliwnym.

żeliwo jest tańsze jeżeli nie stawiamy na wysoką jakość, kiedy przychodzi kwestia jakości, robi się 3 razy droższe od spawanych.

kolektor nierdzewny do aut usportowionych to wymysł "chiniolski" czy hamerykański który się doskonale przyjął, ale jest to rozwiązanie fatalne o czym się wielu przekonuje.
Do N/A jeszcze się sprawdza bo obciążenia są niskie, no i stale wysokochormowe nie objawiają swoich chamskich zachować. Przy doładowaniu już nie jest tak kolorowo.

chrism pisze:Wielu aut nie miałem ale w trzech zakładałem kolektor spawany i zawsze było lepiej niż przy żeliwnym.


oczywiście, ale chciałem przypomnieć co napisałem wyżej i dodać:) mx5 nie posiada kolektora żeliwnego:)
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4/ 19' 6 GJ/ 22' i20N/ 22' i30N
https://www.facebook.com/machinedperformance
Andy
Posty: 1147
Rejestracja: 30 maja 2012, 19:48
Lokalizacja: Gorzów wlkp

07 kwie 2013, 14:22

No ma rurowca, Wiec dlaczego w każdym mocniejszym seryjnym aucie, lub mocniejszej wersji seryjnego silnika stosowane sa rurowe kolektory. Tu np opel X20XEV eco 136KM ma żeliwo wersja 160KM x20XER rurowiec. Taki luźny przykład który pierwszy wpadł mi do głowy.
Silniki motocyklowe generujące bardzo wysokie moce, wszystko na rurowcach.

I teraz najlepsze , najszybsze auta świata , czyli F1 w których koszta nie grają najmniejszej roli. Jeżdżą na kolektorach wydechowych rurowych.
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3651
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

07 kwie 2013, 14:50

nie spodziewałem się że zadasz tak proste pytanie, ale skoro to dla Ciebie tajemnica i nic nie zrozumiałeś z tego co piszę o żeliwnych to proszę bardzo:

bo każdy silnik który wymieniłeś, nawet idąc w abstrakcję f1 (na pewno widziałeś i macałeś taki kolektor i wiesz co w nim jak i dlaczego :grraauu: , nie martw się, ja też nie, jedyne co w życiu budowałem z bolidów tego typu to f3/2 czy "lola")
jest silnikiem wolnnossącym. Sens stosowania żeliwa na poziomie precyzyjnym pojawia się w momencie silnika doładowanego, tam żeliwo jest ZAWSZE najlepsze. Takie są fakty, a co do, dlaczego montuje to już dowolna każdego decyzja, co tam widziałeś, Twoja sprawa i każdego indywidualnie kto coś dłubie, nawet kolektor w tytanie, odpowiednio potraktowany pęka, nie ma na to rady. Są tylko stale lepsze i gorsze, które lepiej i gorzej znoszą trudny bycia kolektorem, lepiej pełnią rolę transportu spalin i gorzej, nie ma nic wiecznego, nie ma nic idealnego. Możesz sobie krytykować co chcesz, jak chcesz, wyznawać swoje teorie, owszem Twoja sprawa, ale jeżeli robisz to publicznie, a fakty są inne, to musisz być przygotowany na to, że zawsze znajdzie się ktoś, kto wie lepiej, tutaj ja wiem lepiej, nie przez przekorę, ale doświadczenie i dowody. Dla mnie temat jest zamknięty bo nie widzę sensu wybijać Ci czegoś z głowy kiedy wiesz najlepiej.

Na koniec doszło mi do głowy że warto jeszcze byłby wspomnieć o czynniku wymagającym kompromisu w sporcie zwanego: wagą, ale.. nie chce mi się tłumaczyć zależności jakie ja obserwuję, żywotność/waga/cena/performance i czym to jest okupione, nie wydaje mi się żebyś coś pożytecznego z tego wyniósł.

Andy pisze:I teraz najlepsze , najszybsze auta świata , czyli F1


aha, no i nie chcę Ci po raz kolejny burzyć światopoglądu.. ale istnieją dziesiątki, a nawet setki "lepszych i szybszych" pojazdów kołowych -> nawet samochodów w nadwoziu zamkniętym popularnie zwanych "autami" od F1.
F1 to tylko bolid.. to nie jest tak że bolid to coś naj naj naj... tylko w swoich warunkach, w swojej dyscyplinie są nie do pobicia. Bo nie wyobrażam sobie samochodu hom. E2 który przejeżdża więcej niż 100km za 1 razem, ale to inna sprawa.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4/ 19' 6 GJ/ 22' i20N/ 22' i30N
https://www.facebook.com/machinedperformance
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

07 kwie 2013, 15:46

W F1 jest dużo regulaminowych ograniczeń.

Jak wygląda sprawa z kolektorem w silniku doładowanym, ale kompresorem, nie turbo?
Awatar użytkownika
MiC
Posty: 830
Rejestracja: 02 kwie 2010, 14:35
Model: NB
Wersja: najmocniejsze N/A
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

07 kwie 2013, 16:37

fuck, no oczywiscie że mazda ma rurowy 4-2-1, ale wstyd :oops:
wracajac do kolektora rurowego mazdy to wcale nie jest powiedziane że przekrój rurek z jakich jest zrobiony jest optymalny dla tego silnika, dlatego wrzucenie chinola o większym przekroju wpływa korzystnie na parametry. Przy projektowaniu silników priorytetem nie jest najwyższa moc, jest wiele innych czynników jakie silnik musi spełnić...
dokładnie taką samą sytuację miałem w Oplu, gdzie do sinika 8 zaworowego wrzuciłem kolektor lexmaula dedykowany do wersji 16 zaworowej (wieksza srednica) Operacja zaowocowała dodatkowymi KM.
N/A is best!!!
LOUD pipes save lives!!!
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3651
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

07 kwie 2013, 21:20

MiC pisze:wracajac do kolektora rurowego mazdy to wcale nie jest powiedziane że przekrój rurek z jakich jest zrobiony jest optymalny dla tego silnika

oczywiście że nie jest, ale jest "całkiem" dobry, zawsze można coś poprawić, przy tym co jest na rynku jest szansa że się poprawia w stosunku do serii jest spora.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4/ 19' 6 GJ/ 22' i20N/ 22' i30N
https://www.facebook.com/machinedperformance
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

18 wrz 2014, 19:29

Słów kilka o chińskich kolektorach Turboworks w praktyce.

Miałem w rękach 2szt do MX-5 1.8, jeden do NA, drugi do NBfl. Ani jeden ani drugi nie wchodził i wadził o drążek kierowniczy. Po odpowiedniej zabawie udało się go włożyć. Nie pasował, dotykał nadwozia.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Zapadła decyzja. Cięcie i przespawanie tak, żeby leżał jak należy.
Reakcji na to co zobaczyłem możecie się domyślić.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

I te piękne kanały o dużych przekrojach:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Oryginalni "splanowana" flansza ":
Obrazek

Efekty pracy uzdatniającej to do użytku:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek
Każdy wnioski może wyciągnąć sam.
ubek
Donator
Donator
Posty: 1345
Rejestracja: 24 lis 2012, 22:05
Lokalizacja: Łańcut

18 wrz 2014, 21:09

:o:o:o
White NA BP'95
Andy
Posty: 1147
Rejestracja: 30 maja 2012, 19:48
Lokalizacja: Gorzów wlkp

19 wrz 2014, 21:34

Te od turbo wyglądają dokładnie tak samo . Ssące też maja często zadziory po cięciu Alu wewnątrz.
kicu13
Posty: 51
Rejestracja: 30 sty 2017, 22:33
Model: Inny
Wersja: Miracle
Lokalizacja: bot

08 maja 2018, 15:25

Trochę odgrzebię temat.
Czy wymiana kolektora wydechowego w NB ma sens? Z czasem zostanie wymieniony cały układ wydechowy ale no chciałem zacząć od początku. Czy taki zabieg ma sens,czy nie warto w NB wymieniać kolektora i w ogóle nie warto wymieniać układu wydechowego?
Awatar użytkownika
Chezus
Donator
Donator
Posty: 1167
Rejestracja: 07 lip 2016, 20:45
Model: NB FL
Wersja: Impuls
Lokalizacja: SZA

11 maja 2018, 10:29

Jak już wymieniasz układ, to leć od końca. Generalnie wiele nie ugrasz jak nię pójdą za tym dalsze mody mechaniczne. Inna sprawa, że seryjna Miata brzmi nawet ładnie, ale jest zdecydowanie za cicha. Ja tam niedługo wrzucam konkret przelot. Zrobię, to wpadnij ocenić.
The answer is always Miata.
kicu13
Posty: 51
Rejestracja: 30 sty 2017, 22:33
Model: Inny
Wersja: Miracle
Lokalizacja: bot

11 maja 2018, 15:15

"konkret przelot"- a mógłbyś dokładnie powiedzieć co zamierzasz robić? Całość zmieniasz czy jak? Przymierzam się do zmiany układu wydechowego ale własnie zdania są podzielone, z tego co widzę od czego zaczynać.
ODPOWIEDZ