09 sty 2012, 18:25
Polecam przeczytać coś o aerodynamice... [URL=http://www.auto-swiat.pl/1-aerodynamika]tekst[/URL]
"- Panie doktorze, porozmawiajmy o aerodynamice samochodów. W danych technicznych można znaleźć współczynnik oporu powietrza Cx. Jego wartość wynosi - w zależności od samochodu - około 0,3.
- To wartość średnia. Jeszcze kilka lat temu ten współczynnik wynosił 0,34 ? 0,36. Dziś, dzięki komputerowemu wspomaganiu projektowania karoserii, można opracować bardzo opływowe kształty, znacznie zmniejszyć współczynnik Cx do 0,26 ? 0,27. A pojazdy prototypowe często mają Cx równy 0,15. - Jaki kształt pojazdu, z punktu widzenia aerodynamiki, jest optymalny? - Kształt odwróconej o 90 stopni spadającej kropli wody. Ale tu dochodzimy do pewnej sprzeczności. Optymalny z punktu widzenia aerodynamiki kształt karoserii auta wcale nie musi być optymalny z punktu widzenia wygody, bezpieczeństwa, ergonomii. Dlatego konstruktor musi kierować się wieloma względami, a nie tylko oporem powietrza. Gdyby było inaczej, samochody miałyby kształt zbliżony do dziobu samolotu. Poza tym trzeba pamiętać, że aerodynamikę pojazdu można poprawić poprzez dodanie spoilerów i osłon. W ten sposób można obniżyć Cx nawet o 7 procent. - Jaki opór stawia powietrze przemieszczającemu się pojazdowi? - Samochód pokonując opór powietrza nadaje mu energię kinetyczną, ale sam tę część energii traci. Gdy prędkości są niewielkie - opór powietrza jest niezauważalny. Ale rośnie on w kwadracie prędkości. Do 40 km/h energia, jaką traci samochód na pokonanie oporów powietrza, jest niewielka, wynosi zaledwie 0,5 kW. Ale już przy 120 km/h wynosi 16 kW, czyli prawie 22 KM. Jednym ze skutków tego zjawiska jest zwiększenie zużycia paliwa. - Co to jest siła nośna samochodu? - Trzeba tu przypomnieć z fizyki prawo Bernullego, z którego wynika, że im szybszy opływ powietrza lub cieczy, tym ciśnienie maleje. W odniesieniu do samochodu wygląda to w ten sposób, że jego kształt musi być taki, aby przy dużych prędkościach nie następowało pogorszenie przyczepności. Siła nośna musi dociskać samochód, a nie odrywać go od powierzchni. Osiąga się to między innymi dzięki takiemu ukształtowaniu tyłu auta, aby opływająca je struga powietrza była urywana. Można to osiągnąć odpowiednim ukształtowaniem tylnej części samochodu (dlatego też często w autach kompaktowych pokrywa bagażnika jest dość wysoko umieszczona), albo też montując z tyłu specjalnie ukształtowany spoiler. - Wśród niektórych kierowców panuje moda na spoilery; czy mogą one poprawić aerodynamikę? - Mogą, ale w zwykłym samochodzie, którym poruszamy się z niewielkimi prędkościami, spoilery niewiele pomogą, służą raczej do ozdoby, do podkreślenia charakteru auta niż do rzeczywistej poprawy aerodynamiki. Ale w autach wyścigowych, rajdowych, które jadą z dużymi prędkościami (nawet 200 km/h i więcej) zwiększają siłę docisku. Najbardziej rolę spoilerów widać w bolidach Formuły 1. Bez nich żaden pojazd F1 nie zrobiłby przy pełnej prędkości nawet jednego okrążenia. - Kierowca nie ma wpływu na aerodynamikę auta. Czy zatem powinien coś na ten temat wiedzieć? - Rzeczywiście, nie ma wpływu na sam kształt auta. Ale może w czasie jazdy pogarszać jego aerodynamikę, zwiększać opory powietrza. W jaki sposób? Choćby wożąc na dachu bagażnik, a w nim jakieś przedmioty, pakunki czy modne ostatnio rowery górskie. Taki bagaż na dachu bardzo zakłóca strumień powietrza opływającego auto, zwiększa opory, a tym samym ma wpływ na zwiększone zużycie benzyny. Jest to najbardziej zauważalne wtedy, gdy prędkość samochodu znacznie przekracza 100 kilometrów na godzinę. Rozmawiał Roman Dębecki"[/b]
[URL=http://www.mx-5.pl/viewtopic.php?t=2896]Moja Mazda MX-5 NA BRG[/URL]
[URL=http://picasaweb.google.pl/chrisnoveek]Galeria MX-5[/URL]