Speeduino PNP do NBfl NB i NA

Turbo, kompresor, podtlenek azotu, modyfikacje wolnossaka

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

15 mar 2023, 20:29

Czołem,

tak sobie myślę że możnaby coś zrobić dla posiadaczy dwóch pierwszych generacji MX-5, tak by dało się wystroić te auta najlepiej zarówno w wersji wolnossącej jak i doładowanej, z zachowaniem jak największej części funkcjonalności, prostoty i w sensownej cenie. Seryjne ECU dwóch pierwszych generacji dość słabo - granicząco z prawie wcale - poddają się remapowaniu. Wiadomo zawsze można postawić EMU czy innego wypasionego standalone ale konieczność dorabiania wiązki sprawy ani nie upraszcza ani nie obtania ani nie przyspiesza

Tak więc powstaje Speeduino PNP, na pierwszy ogień do NBfl

Założenia (NBFL):
- jak najbardziej plug and play
- sterowanie alternatorem, wentylatorem, klimą, pompą paliwa
- obsługa seryjnej sondy lambda ew. szerokopasmowej na zewnętrznym kontrolerze
- sterowanie doładowaniem i zmiennymi fazami
- obsługa knock sensora (o ile uda mi się to rozpracować ;))
- korekcja Baro
- opcjonalna obsługa COPsów
- wejścia na dodatkowe czujniki (ciśnienia paliwa i oleju)
- opcjonalnie bluetooth
- EGR, druga sonda lambda out
- MAF out, praca w trybie SD ew. Alpha-N jeśli ktoś się uprze na ITB ;)


Stan na:

lipiec: wersja do NBfl gotowa 8-)

sierpien: dołącza wersja do NB :twisted:

wrzesien: i finalnie także do NA :D
Ostatnio zmieniony 23 wrz 2023, 23:33 przez Alex, łącznie zmieniany 5 razy.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
ace
Donator
Donator
Posty: 562
Rejestracja: 03 kwie 2017, 22:35
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Wrocław

15 mar 2023, 20:58

Piękny projekt! Kibicuję!
NBFL 1.8 - Blues Beatdown | NC SPEC - Rocambolesco
Tyś tyś?
Awatar użytkownika
latar
Donator
Donator
Posty: 468
Rejestracja: 12 sie 2020, 14:48
Model: NB FL
Lokalizacja: DLW

15 mar 2023, 22:49

@Alex sam robiłeś to Speeduino czy gotowiec?
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

15 mar 2023, 23:09

To co widać to akurat gotowiec od Transi Productions ale jest to tylko 1 sztuka i więcej nie będzie poza tym ma pewne braki i bez przeróbek nie spełnia oczekiwań więc będzie moje własne dzieło.

Ale ponieważ już jest to będzie łatwiej zacząć i ogólnie proces mam nadzieję przyspieszy


pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
latar
Donator
Donator
Posty: 468
Rejestracja: 12 sie 2020, 14:48
Model: NB FL
Lokalizacja: DLW

16 mar 2023, 9:55

Mam trochę gratów do tego:
• referencyjna płytka (bodajże v3)
• gniazdo i breakout board to NBFL z https://rusefi.com/
• kontroler lambda wideband Spartan2 z https://www.jfetech.nl/
• SpeedySim https://diy-efi.co.uk/product/speedysim

Ponieważ mój projekt stoi całkowicie i zanim zabiorę się za ECU to w aktualnym tempie minął jeszcze 2 lata, chętnie pożyczę co potrzeba. Do developmentu szczególnie przyda się SpeedySim.

Obrazek
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

17 mar 2023, 6:28

Z chęcią wypożyczę wszystko ;-) pw

przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

21 mar 2023, 15:34

Miałem nadzieję obwieścić że odpaliłem auto i już da się jeździć ale niestety. Dostawa części przeciąga się dalej :-(

Ok to choć zamontuje płytkę w obudowie. Z jakiegoś powodu ta akurat płytka wykorzystuje obudowy ECU z NA i niektórych 323, kupiłem z 626 i .... prawie pasuje. Docelowo planuje robić moduł pasujący do obudowy ECU tej generacji do której ma trafić

dziś przyszła paczka od Latar'a - uaaaaaaa.... ale tu obfitość dobra!! :-D

Idzie też zaznajomienie się z KiCadem ObrazekObrazekObrazekObrazek

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Morfi
Donator
Donator
Posty: 1697
Rejestracja: 11 lut 2012, 16:56
Model: NA
Wersja: 1.8 vvt
Lokalizacja: Wrocław

22 mar 2023, 6:44

Nareszcie, jesteś wielki :winner: Co będzie można wykrzesać w wolnossaku z pomocą Twojego sterownika?
montego blue ze "świnką w środku", wersja kanadyjska
NAFL 1,8L
Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

24 mar 2023, 6:16

Kibicuję! Takiego ECU potrzeba, jest to świetna inicjatywa ;)

„Miatuino” ma szanse wypełnić lukę po MS na rynku czy raczej celujesz w możliwości DET3?
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

24 mar 2023, 7:01

Morfi: sądzę że efekty beda zalezne od talentu stroiciela ;) Na pewno mozliwosc dopracowania map paliwowych i zaplonu po tuningach dolotu, wydechu sie przyda. Regulacja odcinki - wiadomo :twisted: Dodatkowe bajery - jeszcze sie za duzo TunerStudio nie bawilem ale sa na pewno np. flatshift


zdecydowanie cel jest blizszy MS niz DET3. Ma byc plug-and-play przy minimalnych czynnosciach dodatkowych, bez zadnych nieodwracalnych przerobek, cięcia przewodow itd. I ma od razu ruszyc i dac sie jezdzic tzn. bedzie wgrana mapa startowa

W przypadku NBfl i NB jedyne co trzeba bedzie to podlaczyc wężyk do MAPsensora. I juz wolnossak smiga, mozna stroic i jezdzic np. kompletujac graty do turbo. Po zamontowaniu turbo elektronika jest gotowa, odpalamy i stroimy

w miedzyczasie mozna bedzie dodawac opcje typu sonda szerokopasmowa itd. Auto bedzie caly czas moglo jezdzic.

W NA bedzie odrobine wiecej dzialan, oprocz MAPsensora trzeba bedzie wymienic czujnik przepustnicy i cos zrobic z AFM. Jeszcze mysle jak to najsensowniej rozwiazac. [UPDATE] bez ruszania AFM i seryjnego TPSa tez jezdzi :lol: Wiec mozna modyfikowac krok po kroku jak zalozylem :)
Ostatnio zmieniony 23 wrz 2023, 23:37 przez Alex, łącznie zmieniany 2 razy.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
latar
Donator
Donator
Posty: 468
Rejestracja: 12 sie 2020, 14:48
Model: NB FL
Lokalizacja: DLW

24 mar 2023, 7:27

@Alex jak się domyślasz po gratach to miałem taki sam plan na migrację do turbo:
1. Sterownik p&p jedynie z MAP sensorem
2. Sonda szerokopasmowa
3. Cewki o sekwencyjny zapłon
4. Większe wtryski (zółte albo zestaw p&p Boscha od Bofiracing)
5. Turbo

W międzyczasie utrzymywanie auta w stanie jezdnym i jednoczesne ogarnianie TunerStudio i drogowej hamowni. No...ale samochód jeszcze nie na kołach i taki stan jeszcze potrwa.
Więc do dzieła i kibicujemy.

PS Flatshifty to w NB/FL chyba nie pyknął tak łatwo bez wymiany przepustnicy na elektroniczną.
Awatar użytkownika
czarobest
Posty: 149
Rejestracja: 13 mar 2022, 17:34
Model: NB FL
Wersja: Icon 1.8
Lokalizacja: Łódź

25 mar 2023, 19:27

Dzisiaj testowana była moja Miatka, niestety 1.8 coś nie chciało zbyt dobrze na razie chodzić, ale pewnie @Alex ogarnie i następnym razem będzie lepiej.

Co prawda pewnie trochę panikowałem, bo nigdy do tego nie podchodziłem, a dziwne dźwięki trochę mnie przerażały, ale mam nadzieję, że nie było tak źle :P. W każdym razie i tak nie mogę się doczekać, żeby zostać klientem i móc wybuchnąć silnik stroić ;).
IMG-20230325-172702.jpg
IMG-20230325-172702.jpg (3.14 MiB) Przejrzano 2794 razy
Moja Miatka na forum oraz Instagram
I mój blog motoryzacyjno/miatowo/modelarski - revvedup.pl
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

27 mar 2023, 12:39

niechże mi ktoś użyczy NBfla bym sie mogl pobawic, pliiis Obrazek. Jest duuuuza szansa ze kolejne podejscie zakonczy sie sukcesem :twisted: Obiecuje nic nie zepsuć. Poważnie.

odnosnie flatshiftow sądzę że bez DBW tez powinno dzialac. Można wycinać wtryski i przycinac zapłon. Sprawa na później
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Lately
Posty: 137
Rejestracja: 07 mar 2019, 12:42
Model: NA
Lokalizacja: Płock

27 mar 2023, 22:10

Mogę pożyczyć jak coś. Śle PW.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

30 mar 2023, 19:04

Pali, jeździ Obrazek

https://youtu.be/3BVIglZ7yIQ

- odpala
- da się jeździć
- wolne obroty udało się ogarnąć stabilne (closed loop)
- ladowanie i kontrolka aku (programowalna) działa
- sterowanie wentylatorem działa
- obrotomierz dziala prawie dobrze
- korekta BARO dziala
- sterowanie klima powinno działać ale auto nie posiada

Na dziś wystarczy Obrazek

Ostatnio zmieniony 30 mar 2023, 19:04 przez Alex, łącznie zmieniany 1 raz.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
latar
Donator
Donator
Posty: 468
Rejestracja: 12 sie 2020, 14:48
Model: NB FL
Lokalizacja: DLW

30 mar 2023, 19:29

Gratulacje :winner:
Trzymam kciuki za postęp prac :D
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

13 kwie 2023, 10:11

w oczekiwaniu na kolejne eksperymenty rzucilem elementy na PCB. Zaczyna to cos przypominac ;)
pnp pcb.jpg
pnp pcb.jpg (27 KiB) Przejrzano 2586 razy

Przygotowałem też kontroler z sonda Lsu4.9 do odpalenia na szybko. Przydałby się adapter do wydechu Obrazek



Zastanawiam się czy mógłbym coś jeszcze uwzględnić w projekcie by było na pokladzie. Jest już:
- wejście sygnału sondy szerokopasmowej na niewykorzystanym pinie
- 2 dodatkowe wyjścia zapłonu by latwo przejść na COPsy
- wejście VSS
- wejscie czujnika sprzęgła do LC/FS
- 2 dodatkowe wejścia analogowe 0-5V na nieużywanych pinach
- 4 wyjścia wysokopradowe: idle, boost, VCT/WMI, grzałka sondy lambda
- zworki do wyboru 1.6/1.8/MSM
- gniazdo do modułu BT

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
WSR
Posty: 406
Rejestracja: 24 wrz 2018, 11:05
Model: Inny

13 kwie 2023, 18:26

Race tcs? Nawet jako osobne, dodatkowe wejście.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

15 kwie 2023, 11:23

RaceTCS to fajna zabawka, fakt :kciuk:

kontrola trakcji nie jest poki co wspierana przez Speeduino, ktos probowal cos dzialac w tym kierunku z wykorzystaniem dodatkowo skonstruowanego modulu, zbyt wiele konkretow sie nie pojawilo

Niemniej jednak dodatkowe wejscia cyfrowe zrobie, bedzie je mozna wykorzystac np. do przelaczania zestawow map, dodam tez np. wejscie z czujnika PSP by niepotrzebnie nie spadaly obroty gdy sie manewruje na postoju. Zawsze to odrobina komfortu ;)

tymczasem udalo sie wczoraj spalic troche paliwa i np.
- dostroic mapy tak że 1.6 jezdzi normalnie, prawie jak seria
- uruchomic odsysanie par paliwa (EVAP), dziala wystarczajaco dobrze.
- uruchomic BT

zostalo dopracowac kawalek mapy by poprawic reakcje na gaz z wolnych obrotow przy ruszaniu ale z tym jest zawsze najtrudniej, zwlaszcza gdy uzywa sie nadal waskopasmowej sondy Obrazek , usprawnic odpalanie

Czas na 1.8 - Czarobest wpadaj Obrazek
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
czarobest
Posty: 149
Rejestracja: 13 mar 2022, 17:34
Model: NB FL
Wersja: Icon 1.8
Lokalizacja: Łódź

17 kwie 2023, 12:51

Alex pisze:
15 kwie 2023, 11:23
Czas na 1.8 - Czarobest wpadaj Obrazek
Zabiegany jestem trochę ostatnio i weekendy zajęte :|. Niemniej chętnie, zgadamy się ;).
Moja Miatka na forum oraz Instagram
I mój blog motoryzacyjno/miatowo/modelarski - revvedup.pl
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

18 kwie 2023, 19:23

Wystarczy że auto mi zostawisz

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

15 maja 2023, 11:13

Updacik

Pod koniec tygodnia będzie produkowany prototyp mojej PCB do NBFL. Wersja do NA jest w końcowej fazie projektu, do NB gdzieś w srodkowej

Nbfl 1.6 jeździ na dotychczasowym module już całkiem przyzwoicie, sprawnie odpala

Obrazek

Jeśli ktoś chce udostępnić swoje NA/NB/NBfl do testów proszę dać znać. Serio - chce by było to prawdziwie pnp rozwiązanie do seryjnego auta i docelowo chciałbym by każda kombinacja generacji/silnika miała gotowa mapę


pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

22 maja 2023, 16:18

Przyszedl prototyp płytki. Po drobnych pieszczotach mieści się w obudowę seryjnego ECU. Biorę się za lutowanie i uruchamianie.

ObrazekObrazek

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
latar
Donator
Donator
Posty: 468
Rejestracja: 12 sie 2020, 14:48
Model: NB FL
Lokalizacja: DLW

22 maja 2023, 18:01

Działaj, działaj! Będę brał do swojej cyganki nbfl.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

05 cze 2023, 16:50

ruszyło. Przydałby się jakiś NBfl by się pobawić ;)

Tymczasem będę wprowadzać poprawki i pisać instrukcje by powstał prawdziwy zestaw PnP jak pisałem na początku.


pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
trzydziech
Posty: 55
Rejestracja: 24 lut 2015, 16:14
Model: NB FL
Lokalizacja: Toruń

06 cze 2023, 11:37

a nbfl turbo by się nadał?
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

06 cze 2023, 12:01

Pewnie. Obsługa doładowania jest, 4 cewki też na pokładzie i takie tam

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
latar
Donator
Donator
Posty: 468
Rejestracja: 12 sie 2020, 14:48
Model: NB FL
Lokalizacja: DLW

06 cze 2023, 13:46

Mój plan to NBFL burbo 🤘
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

17 cze 2023, 22:34

prosze, oto świeżutki materiał pt. "Speeduino plug and play wg Alexa"




jak widać prototyp działa, już nie na stole ale w aucie 8-) Montaż to moment i jeśli mody nie zajdą zbyt daleko - rownie łatwo można wrócić do serii

W seryjnym aucie by je odpalić i pojechać na strojenie wystarczy podłączyc TunerStudio i sprawdzić odczyty z czujników i je ew skalibrować. Są wgrane sensowne mapy (VE, AFR, zapłon, korekty IAT, BARO, wolne obroty, prosta korekcja od sondy lambda), auto normalnie jeździ.


Z nowości na pokładzie jest i funkcjonuje:

- odłączanie alternatora na czas rozruchu

- podbicie obrotów gdy zadziała czujnik ciśnienia PSP albo klima

- sterowanie grzałką sondy lambda

- powinno działać sterowanie klima ale kolejne auto trafiło się bez


Z innych kwestii tym razem zastosowałem wolne obroty regulowane w trybie PWM Open Loop + sterowanie wyprzedzeniem zapłonu (Idle Advance mode).


użyłem najnowszej wersji firmware 202305 wydanej ze 2 tygodnie temu. Trzeba protestować czy i jak działają nowe bajery


krótko mówiąc: produkcja sie zbliża 8-) jeśli ktoś się zastanawia nad zakupem proponuje już zacząć zbierać pieniądze bo gotowe zestawy wkrótce się pojawią :diablo:
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Grzybohun
Posty: 671
Rejestracja: 31 paź 2019, 18:12
Model: NA
Wersja: 1991
Lokalizacja: WWA

24 cze 2023, 9:11

Do NA również masz zestaw? Tam chyba z AFM jest trochę zabawy przy wysterowaniu

PS jakbyś chciał zlecić produkcje tego produktu na większa skalę, mogę pomóc- robię w montażu elektroniki
ODPOWIEDZ