Zwiększenie mocy - dyskusja ogólna

luźne mysli nieuczesane

Turbo, kompresor, podtlenek azotu, modyfikacje wolnossaka

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

08 lis 2010, 16:26

sebna pisze:że w Irlandii nie ma benzyny 98 oktanowej...

straszny kraj... Na czym wy tam jeździcie ?
sebna pisze:A w N/A proste przyrosty są jakieś niemrawe / wątpliwe i w dodatku kosztowne :(

Cóż, cytując klasyka forumowego "Turbo moze miec kazdy, na N/A nie kazdego stac :)" :mrgreen:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
kapoost
Posty: 350
Rejestracja: 07 lip 2010, 13:20
Lokalizacja: Zamość / Warszawa

08 lis 2010, 16:52

sebna, na maxol jest 99 oktanowe E5 - ale to 'zielone' paliwo (5% zawartości etanolu). Ogólnie zbierało dobre opinie ale... warto dowiedzieć się o nim więcej zanim się zacznie lać.

Znajomy karmi tym skyline'a i nie narzeka.
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

08 lis 2010, 18:16

Właśnie czytałem dziś, że faktycznie jest i tak jak mówisz z dodatkiem etanolu.

Ale też czytałem, że coś tam nie do końca zawsze się lubi ta benzyna z silnikami i kilku ludzi narzekało na długotrwałe nie odwracalne efekty ale to wstępne info jakie znalazłem.

Pozdro

EDIT:

A zrobienie całego wydechu plus dolotu i wystrojenie dajmy na to DETem ile mogło by dać? Ktoś potrafi ocenić ile dało by się wycisnąć? czy lepiej sobie głowy nie zawracać?
Awatar użytkownika
thekingisback
Posty: 486
Rejestracja: 18 lip 2009, 14:31
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: częstochowa

08 lis 2010, 19:01

u mnie kolektor 4-1 i wydech 2' dał 10 km a stozek w obudowie simoty nic nie dał
"Woda, której dotykasz w rzece, jest ostatkiem tej, która przeszła, i początkiem tej, która przyjdzie; tak samo teraźniejszość."
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

09 lis 2010, 0:09

sebna pisze:A zrobienie całego wydechu

tak dopiero spojrzałem na tabelkę... Pozycja 11, chyba wszystko jasne ? Jedyny przypadek spośród innych NB/NBfl gdzie był zrobiony kompletny wydech (łącznie z kolektorem) i największe przyrosty. Nie wiem co prawda co to jest "bagpotte" i "MS knast" ale to chyba nie o burbo chodzi :mrgreen:
EDIT: dobra, bagpotte to tłumik a knast to krzywka wałka...

thekingisback pisze:u mnie kolektor 4-1 i wydech 2' dał 10 km

tzn wyszło Ci 150 hp, czy 10 koni więcej od stanu jak wymieniłeś zużyte graty ?

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

09 lis 2010, 0:54

Pozycja 11 tak jak mówisz ma cały wydech zrobiony na 2.5 cala orurowaniu plus przelotowego kata.

Dodatkowo to jest wersja USA z Cam od MSM ale podobno EU NBFL tez maja cam MSM.

Planowałem wsadzić wydech cały razem z przelotowym katem na 2.25 poza kolektorem, który jest podobno całkiem niezły i trudny do poprawienia w NBfl.

Ale teraz się zastanawiam...

Pozdro
Awatar użytkownika
thekingisback
Posty: 486
Rejestracja: 18 lip 2009, 14:31
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: częstochowa

09 lis 2010, 11:06

przed zmiana mialem 130 km a po zmianie 140
"Woda, której dotykasz w rzece, jest ostatkiem tej, która przeszła, i początkiem tej, która przyjdzie; tak samo teraźniejszość."
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

10 lis 2010, 6:53

Nawet nie 140, a 139 ;) Podejrzewam ze zysk wynika głównie z wywalenia katalizatora.

Michal
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

10 lis 2010, 7:18

Czym zastąpiłeś kata? rurą zwykłą? taki patent w wolnossącym silniku nie odpręża go za nad to ?
spilner
Posty: 847
Rejestracja: 06 lut 2009, 9:02
Lokalizacja: Wwa

10 lis 2010, 8:32

mszczyrek pisze:Podejrzewam ze zysk wynika głównie z wywalenia katalizatora.

+10 KM po wycięciu kata w seryjnej miacie to byłby niewątpliwie ewenement.
I know I get a lot of stick from the other two idiots about thinking this, but the MX-5 is a car that smiles when you drive it. It wants to be driven, in the way that those husky dogs actually enjoy pulling sledges. - James May
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

10 lis 2010, 8:40

mszczyrek pisze:Podejrzewam ze zysk wynika głównie z wywalenia katalizatora

Zapchanego na dodatek :razz: Wyobraźmy sobie taki eksperyment, znajdujemy klubową miatę która ma wymieniany swój stary zdemolowany wydech na nowy kompletnie seryjny. Hamujemy ją przed i po operacji, tego samego dnia, na tej samej hamowni z tym samym operatorem... Ciekawe, czego byśmy się dowiedzieli :mrgreen: Thekingisback pewnie zyskał parę koni na górze z racji innego kolektora, ale w 10 hp powątpiewam... Reszta to odrabianie strat wynikających z zużytych starych gratów.

Po
Em
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

10 lis 2010, 11:06

Jestem w kontakcie z gościem z UK który ma u siebie rotrexa pod kontrola SA adaptronica.

On mi właśnie powiedział ze przy standardowym setupie z ograniczeniem do 5-7 psi jest bliski detonacji na 98 oktanowej (bez IC)... co więcej ma losowe dropy obrotów na 1sek raz na pewien czas.

Cały setup był strojony i montowany przez P5 perforamance czyli jednych z bardziej znanych (lepszych?) typów od kręconych Mx-5 na wyspach a efekty nie brzmią zachęcająco :mrgreen: plus ponownie robocizna jest ekstremalnie droga tu - dlatego wola bym zacząć od świnki z zestawu a potem ewentualnie SA jakieś jak będę czuł potrzebę.

Nie znam się na strojeniu - ryzyko detonacji, o której mówił mogło by być zminimalizowane lub dostosowane do możliwości 95 oktanów przez zmniejszenie otrzymywanej mocy przez odpowiednie strojenie czy to nie tak działa?

Pozdro
Awatar użytkownika
thekingisback
Posty: 486
Rejestracja: 18 lip 2009, 14:31
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: częstochowa

10 lis 2010, 11:20

zamiast kata jest tłumik przelotowy , ale wczesniej jeszcze wycinalem kata i wstawialem zwykla rurke i zero poprawy osiagow , dlatego wydaje mi sie ze najwieksza role odegral tutaj kolektor.
"Woda, której dotykasz w rzece, jest ostatkiem tej, która przeszła, i początkiem tej, która przyjdzie; tak samo teraźniejszość."
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

10 lis 2010, 11:22

sebna pisze:On mi właśnie powiedział ze przy standardowym setupie z ograniczeniem do 5-7 psi jest bliski detonacji na 98 oktanowej (bez IC)... co więcej ma losowe dropy obrotów na 1sek raz na pewien czas.


Wysokie doładowanie jak na brak IC - nic dziwnego, że jest na granicy stuku. Pewnie zapłon też nie jest agresywny bo być nie może przy tak wysokiej temperaturze powietrza w silniku :)
110@???KM
134@???Nm
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

10 lis 2010, 11:31

Mayk pisze:Wysokie doładowanie jak na brak IC - nic dziwnego, że jest na granicy stuku.

+1
A zanikające obroty -> problem z instalacją, przetwornikiem ECU albo oprogramowaniem... Zdarza się...

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

10 lis 2010, 11:43

majkel_c pisze:
Mayk pisze:Wysokie doładowanie jak na brak IC - nic dziwnego, że jest na granicy stuku.

+1
A zanikające obroty -> problem z instalacją, przetwornikiem ECU albo oprogramowaniem... Zdarza się...

Po
eM


Lub w przypadku świni zbyt gwałtowne jego cofnięcie - zdarza się czasem u mnie też, jak cofnę o kilka stopni zapłon i skacze między -5' a 0' :wink:
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

10 lis 2010, 11:46

Tak to już bywa kiedy synchronizacja czujników wału i wałków się rozjeżdża :twisted:
110@???KM
134@???Nm
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

10 lis 2010, 11:57

No dobra ale czy da się to wystroić przy jego takich objawach na 98 żeby działało na 95 bez IC?

Waszym zdaniem? - przez "da się" mam na myśli - tak nie ma problemu będzie działać jak ta lala :D - a nie wariant - 5% szansa na to ze się uda, ale jest teoretycznie możliwe :D

Pozdro

EDIT: O ehhh nie wiem czy to ja przez pomyłkę za postowalem w tym wątku zamiast o swapie ECU czy zostaliśmy przeniesieni przez wiecznie czuwającego Majkela :D
Ostatnio zmieniony 10 lis 2010, 12:02 przez sebna, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

10 lis 2010, 12:01

Nie ma szansy bez cofnięcia dość konkretnie zapłonu. Bez IC zwłaszcza w lecie ma cholernie gorące powietrze (przy 7psi w szczycie to może być pod 120'C z tego co kiedyś liczyłem i pamiętam) i do tego 95.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

10 lis 2010, 12:02

Jeśli przy 98 jest na granicy stuku to nie ma opcji by dało się to wystroić na 95 nie dodając IC :)
110@???KM
134@???Nm
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

10 lis 2010, 12:05

I to że Rotrex szczyci się bardzo duża sprawnością nie będzie miało znaczącego wpływu na to? Podobno pompuje o wiele chłodniejsze powietrze przy zadanym ciśnieniu doładowania niż MP62.

EDIT: acha ok już mi odpowiedzieliście.

No właśnie koszty rosną :D

Chciałem zrobić sobie wydech cały - ale jak podliczyłem koszty to mi wyszło przy obecnym kursie dolara ze w zasadzie za nie wiele więcej mojego mieć kit Rotrexa PNP :D

który okazał się nie do końca taki PNP :D jak już to wiemy co powoduje ze koszty dramatycznie rosną i znowu wróciłem do punktu wyjścia :)

To że kilka dni temu zmieniłem stan cywilny też nie pomaga :D z moimi planami :D
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

10 lis 2010, 12:18

Po pierwsze nie ma sprężarki, która pompuje "cieplejsze" i "zimniejsze" powietrze przy tym samym ciśnieniu - sprężanie powoduje ogrzewanie powietrza, to czysta fizyka.

Po drugie koszt IC i orurowania nie jest taki wielki, więc nie wiem jaki jest sens doładowywać silnik i nie zainwestować paruset zł na to...
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

10 lis 2010, 12:26

dmk pisze:Po pierwsze nie ma sprężarki, która pompuje "cieplejsze" i "zimniejsze" powietrze przy tym samym ciśnieniu - sprężanie powoduje ogrzewanie powietrza, to czysta fizyka.


To też nie do końca tak, wielkość sprężarki ma znaczenie - takie o małym przelocie przy wysokich ciśnieniach doładowania powodują wyższy wzrost temperatury niż większe jednostki.

Przykładowo takie turbiny T25 i T28, T25 osiągnie spokojnie na przykład 1,3 bara doładowania ale wzrost temperatury będzie wyższy niż T28 przez co późniejsze przyrosty mocy są marginalne gdyż straty powodowane przez gwałtowny wzrost temperatury niwelują przyrosty mocy...
110@???KM
134@???Nm
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

10 lis 2010, 12:42

Mayk pisze:To też nie do końca tak, wielkość sprężarki ma znaczenie - takie o małym przelocie przy wysokich ciśnieniach doładowania powodują wyższy wzrost temperatury niż większe jednostki.

Przykładowo takie turbiny T25 i T28, T25 osiągnie spokojnie na przykład 1,3 bara doładowania ale wzrost temperatury będzie wyższy niż T28 przez co późniejsze przyrosty mocy są marginalne gdyż straty powodowane przez gwałtowny wzrost temperatury niwelują przyrosty mocy...


No tak, jasne - ogrzewanie wynikające z przepływu strumienia przez mniejszy otwór (nie brałem tego nawet pod uwagę szczerze mówiąc). Ale różnice przy tym doładowaniu nie będą tak znaczące, jak możliwość odebrania kilkudziesięciu stopni przez IC ;)
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

10 lis 2010, 12:51

dmk pisze:Po pierwsze nie ma sprężarki, która pompuje "cieplejsze" i "zimniejsze" powietrze przy tym samym ciśnieniu - sprężanie powoduje ogrzewanie powietrza, to czysta fizyka.


dmk - sprawdź co oznacza słowo sprawność - jest to termin techniczny, wszystko Ci się wyjaśni. W skrócie jesteś w błędzie :mrgreen: - fizyka fizyką ale w układzie oprócz powietrza jest sprężarka od której sprawności dużo zależy (np temperatura powietrza).

Pozdro

EDIT: Plus to co mówi Mayk o czy ja nawet nie myślałem :)
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

10 lis 2010, 13:06

sebna pisze:
dmk pisze:Po pierwsze nie ma sprężarki, która pompuje "cieplejsze" i "zimniejsze" powietrze przy tym samym ciśnieniu - sprężanie powoduje ogrzewanie powietrza, to czysta fizyka.


dmk - sprawdź co oznacza słowo sprawność - jest to termin techniczny, wszystko Ci się wyjaśni. W skrócie jesteś w błędzie :mrgreen: - fizyka fizyką ale w układzie oprócz powietrza jest sprężarka od której sprawności dużo zależy (np temperatura powietrza).

Pozdro

EDIT: Plus to co mówi Mayk o czy ja nawet nie myślałem :)


Sprawność sprawnością, ale jest pomijalna w kontekście braku IC (co brutalnie pokazują kalkulatory temperatury w dolocie) ;)

PS Przyznałem rację Michałowi.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

10 lis 2010, 13:36

Grunt żeby zawitała u mnie sprężarka cała reszta to tylko szczegóły :mrgreen:

EDIT: jeszcze jedno pytanie które od dawna mnie zastanawia a nie widziałem nigdzie odpowiedzi.

Jak się już wsadzi taka sprężarkę i nie jest ona wystrojona to jak się dojeżdża do hamowni? - przyczepka / odpięta sprężarka / czy jakieś default mapy są bezpieczne?
yanik
Posty: 1049
Rejestracja: 13 gru 2006, 19:24
Lokalizacja: Marki

10 lis 2010, 14:10

tak sie jedzie zeby sprezarka nie dmuchała;) czyli bardzo powoli dodajemy gazu i pilnujemy zeby było podcisnienie w dolocie, mapa N/A powinna dac rade
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

10 lis 2010, 14:21

To w przypadku świni a jak się ma Stand Alone np MSa? To tak samo?
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

10 lis 2010, 15:44

sebna pisze:EDIT: O ehhh nie wiem czy to ja przez pomyłkę za postowalem w tym wątku zamiast o swapie ECU czy zostaliśmy przeniesieni przez wiecznie czuwającego Majkela

Machnąłeś się :mrgreen: Ale połączę oba wątki w jeden :mrgreen:
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
ODPOWIEDZ