bjorm pisze: ↑12 lut 2022, 15:30
@kociol Rozumiesz dlaczego po zalozeniu lekkiego kola finalna moc na kolach zmalala?
Niedawno przeciez @grzes reklamowal swoje lekkie kola na swoim FB i tam tlumaczyl skad wiecej koni i Nm po zalozenia jego kola.
Twoj lekki zamach jakiej jest produkcji? Nie zmieniles w miedzyczasie kół (lato/zima czy 17 vs inne?) moze?
Na wykresie to jest różnica wynoszącą około 1.5-2% czyli błąd pomiarowy.
Z tego co mnie uczyli i z hamowanych kilku samochodów z lekkimi kołami, masa koła nie ma większego wpływu na osiągi silnika [EDIT] w 100% seryjnym aucie/silniku [END EDIT]. To nie jest opór dodatkowy typu napęd sprężarki klimatyzacji, itp.
Masa koła zamachowego ma wpływ na stany przejściowe - czytaj silnik szybciej przejdzie po obrotach gdy ciśniemy na gaz. Fabryczne koła są projektowane tak, żeby auto nie zaskakiwało "narowistością" i nie telepało budą na wolnych obrotach, bo poprostu ludzie tego nie lubią. W motorsporcie wolne obroty mogą być na 2k i może telepać budą ile chce, ważne żeby silnik wkręcał się maksymalnie szybko na obroty.
Owszem, można założyć, że obniżając masę układu korbowo-tłokowego możemy kręcić silnik wyżej i dzięki temu urwać te kilka km, ale bardziej tyczy się to masy tłoków i korbowodów.
Lekkie koło jest od Grzesia, ale to jest NC.
[EDIT] Zdecydowanie w ND poświęcili więcej uwagi projektując i wykonując to koło i nie skupiali się tylko na maksymalnym obniżeniu masy, ale na jej odpowiednim rozłożeniu. Z tego co wiem, to trochę tego testowali na żywym organizmie.
Mój NCek jest w takiej samej konfiguracji - te same koła (17" z oponami zimowymi 205/40 R17), porównywalna ilość paliwa (około 3/4 baku), paliwo z Orlenu 95 oktan, olej wymieniany około 1000 km przed pierwszym hamowaniem, ta sama hamownia, ten sam człowiek który hamował
Następne hamowanie po wymianie kolektora
@Tomai niby w papierach jest, że ma mieć 160 PS, ale w Stanach NCfl chyba miało 170 fabrycznie. Wydaje mi się, że może te wpisane 160 jest spowodowane tym, że Mazda nie chciała przeprowadzać kolejnej procedury homologacyjnej, albo coś... Sam nie wiem... Z tego co zasłyszałem, to NCfl i NCfl2 przeważnie wychodzą około 170 PS.