Wydech, kolektor-kompresor

Turbo, kompresor, podtlenek azotu, modyfikacje wolnossaka

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Szafaa
Posty: 25
Rejestracja: 05 cze 2017, 11:16
Model: NB
Lokalizacja: Wołomin

26 wrz 2017, 20:19

Panowie, rozjasnijcie mi proszę kilka spraw. Czytałem podobne tematy, ale się nie dowiedziałem.
Sypie mi się ulepiony przez poprzedniego właściciela przelot. Mam zamiar uzbroić mazde w kompresor, więc miło zrobić wydech od razu pod niego.

1. Mam zamiar, przynajmniej na razie, zostawic kolektor seryjny. Jeżeli zrobię przelot 2,5', połącze go flansza z kolektorem seryjnym, gdzie wylot jest mniejszej średnicy, czy tak jest ok? Czy wylot kolektora też musi być 2,5'?

2. Co mi powiecie o kolektorze skrzynkowym w mx5 z kompresorem?

3. Gdzieś mi się przewinęło takie info: downpipe przy turbo i kompresorze i wydechu 2,5' powinna mieć 2,75', prawda? Dlaczego? Ew jaka długość powinna być?

4. Też nie znalazłem dokładego info. Jaki kolektor jest najleoszy pod ten mod:
-4_2_1 czy 4_1?
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

26 wrz 2017, 20:31

Poczytaj jeszcze raz to co jest na forum.

1. Będzie działać.
2. Ale jak i po co? Skrzynkowy kolektor robi się bo jest tani i łatwo się odlewa przy produkcji wielkoseryjnej, a w tym wypadku lepiej zostawić seryjny rurowy.
3. Wydech do układu z kompresorem ma zdecydowanie więcej wspólnego z wolnossakiem niż turbem.
4. Ciężkie pytanie i zależy od konkretnego setupu. Przy Eatonie 4-1, przy odśrodkowych można myśleć o 4-2-1.
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

26 wrz 2017, 20:40

Robienie wydechu o większej średnicy niż kolektor jest kiepskim pomysłem. Opcje są dwie wszystko tej samej średnicy lub węższe z tyłu. Co do średni uderz do Andy'ego, On Ci wszystko ładnie ogarnie i w niezłych pieniądzach. Ogólnie rzecz biorąc więcej niż 2,5" w mojej opinii pod kompresor będzie nadmiarem. Co do kolektora skrzynkowego ma on sens tylko do turbo, jako odlew z żeliwa jest zwykle odporniejszy termicznie i tańszy niż kolektory typu baran, niestety nie daje tak dobrych efektów. Do kompresora to zależy, ale jak RS pisał.
Poważnie polecam napisz do Andy'ego lub zadzwoń (mogę podesłać Ci nr na priv), dobrze Ci doradzi, a jeśli zechcesz to i wykona wydech. W sumie to nasz taki forumowy specjalista od wydechów.
Awatar użytkownika
SPAM
Posty: 1004
Rejestracja: 01 lis 2013, 18:59
Model: NA
Wersja: #RetroTurboMiata
Lokalizacja: Łódzkie

27 wrz 2017, 7:57

Mam kolektory i wydech od Andy-ego, jestem mega zadowolony polecam :winner:

Tak jak Ci napisali wcześniej. Wydech a zwłaszcza kolektor turbo i kompresor to zdecydowanie inne tematy.
Andy
Posty: 1147
Rejestracja: 30 maja 2012, 19:48
Lokalizacja: Gorzów wlkp

27 wrz 2017, 10:30

Wydech pod kompresor to bardziej jak wolnossak z dużą pojemnościa. Kolektor to już zależy jaką charakterystykę chcesz osiągnąć.

Osobiście lubię długie 4-1 ale każdy wie że średnio mi przeszkadza lag i brak dolu ;)
I drugą rzecz. Na kij ten kompresor. Turbo kosztuje tyle samo, a daje nieporównywalnie lepsze efekty.
Szafaa
Posty: 25
Rejestracja: 05 cze 2017, 11:16
Model: NB
Lokalizacja: Wołomin

27 wrz 2017, 12:12

Co do wydechu, ok, czli 2,5' plus przelotowy środkowy i końcowy, nie chce żeby darl jape. Jeżeli mniejsza średnica kolektora nie przeszkadza, więc zostawiam stary jak chciałem.
W planach mam eaton m62 lub m45.

A chce kompresor, ponieważ z tego co wyczytałem i obejrzałem jest mniej skomplikowany w zamontowaniu, a chce to zrobić sam i wydaje się mniej awaryjny, poza tym do 0,5 bara nie muszę montować IC (nie wiem jak w turbo), więc koszta póki co idą też w dół.
Awatar użytkownika
SPAM
Posty: 1004
Rejestracja: 01 lis 2013, 18:59
Model: NA
Wersja: #RetroTurboMiata
Lokalizacja: Łódzkie

27 wrz 2017, 12:17

IC zawsze wskazany.

Dobrze zrobiona robota ma taki sam poziom trudnosci. Kompresor vs turbo
Koszta też niemal identyczne.

jeju jak ja nienawidzę jęczących samochodów, pierwszy powód dla którego nigdy nie chciałem kompresora dodawać
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

27 wrz 2017, 14:17

Szafaa pisze:więc koszta póki co idą też w dół.

A jak zamierzasz sterować zapłonem i paliwem?
Szafaa
Posty: 25
Rejestracja: 05 cze 2017, 11:16
Model: NB
Lokalizacja: Wołomin

27 wrz 2017, 15:08

Wojteks, chyba raczej nie IC:)
Komputer swoją drogą, zdaje sobie sprawę że to też wydatek i póki co nie miałem okazji zobaczyć jak wygląda strojenie, więc nie ogarniam tematu tak jakbym chciał, ale chcę ogarnac:)
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

27 wrz 2017, 15:35

Wiesz, że na seryjnym kompie mazdy nie pojedziesz. Można dać det'a ale to też lipa. Większość projektów kończy na standalone.

Wysłane z mojego XT1562 przy użyciu Tapatalka
Szafaa
Posty: 25
Rejestracja: 05 cze 2017, 11:16
Model: NB
Lokalizacja: Wołomin

27 wrz 2017, 18:37

ree pisze:Wiesz, że na seryjnym kompie mazdy nie pojedziesz. Można dać det'a ale to też lipa. Większość projektów kończy na standalone.

Wysłane z mojego XT1562 przy użyciu Tapatalka


Tak wiem.
Dlaczego det lipa?
Mógłbyś rozwinąć?
Jaki komputer byłby najlepszym rozwiązaniem, nie rujnujacym też kieszeni?

Pytania może i proste, ale moja wiedza na ten temat nie jest duża, staram się czytać wszystko o tym, ale są rozbieżne info. :)
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

27 wrz 2017, 18:45

Szafaa pisze:
ree pisze:Wiesz, że na seryjnym kompie mazdy nie pojedziesz. Można dać det'a ale to też lipa. Większość projektów kończy na standalone.

Wysłane z mojego XT1562 przy użyciu Tapatalka


Tak wiem.
Dlaczego det lipa?
Mógłbyś rozwinąć?
Jaki komputer byłby najlepszym rozwiązaniem, nie rujnujacym też kieszeni?

Pytania może i proste, ale moja wiedza na ten temat nie jest duża, staram się czytać wszystko o tym, ale są rozbieżne info. :)
Det jest stary i ma małe możliwości sterowania. Poza tym popatrz po forumowych projektach większość, która zaczynała na det'ach kończyła z SA. Dobrym kompem jest EMU, ale kosztuje sporo. Tańszy ale i trochę gorszy jest MS (mega squirt) 2 lub 3 generacji. Sporo projektów zwłaszcza w USA jest na MS. Są jeszcze wynalazki w stylu easy ecu, ale tu jest mało info i raczej negatywne informacje. Podsumowując jak ma być dobrze na lata, to nie ma co robić dziwnych oszczędności (np. be IC, itd). Zrobienie doładowania (turbo czy kompresor) za mniej niż 10000pln w częściach i strojeniu ( montaż samemu) jest mało możliwe, albo ryzykowne.
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

27 wrz 2017, 20:16

IC i dwa kolanka aluminiowe w kosztach projektu to nie są duże kwoty, a na pewno nie na tyle duże, żeby w erze chińskich przyzwoitych IC opłacało się to robić bez, a później przerabiać.

Co do kompa poparz na to tak - kupisz deta i myślisz: dołożyć by szerokopasmówkę, EGT, temperatura oleju też by się przydała. I jak zaczynasz sumować ceny kontrolerów, to cena EMU zaczyna coraz mniej odbiegać od ceny DETa. MS jest bardzo fajny jak jesteś w stanie zlutować go samemu. DET dużo lepiej sprawdza się w układach z bardziej powszechnymi w Europie triggerami zapłonu (60-2, 36-1), czyli Opel, BMW, Fiat i pewnie wiele innych.

Z praktyki potwierdzam, że dobre założenie kompresora i turba to ten sam nakład pracy i kosztów. Jestem zwolennikiem turba, elektroniczne sterowanie doładowaniem, to piękna rzecz.

EDIT:
Cena podana przez ree jest całkiem realna, żeby to zrobić porządnie, ale dolicz do tego kilkaset godzin na zgłębianie tematu, różne rozważania i przeczytanie literatury.

Maximium boost i Supercharged C. Bella.
Andy
Posty: 1147
Rejestracja: 30 maja 2012, 19:48
Lokalizacja: Gorzów wlkp

28 wrz 2017, 14:47

Turbo jest dużo prostsze jeśli chodzi o kontrolę boostu
Szafaa
Posty: 25
Rejestracja: 05 cze 2017, 11:16
Model: NB
Lokalizacja: Wołomin

28 wrz 2017, 21:52

Dzieki za dużo informacji, zdaje sobie sprawę że to nie będzie kosztować 2k. Jak na razie wszyscy odradzacie kompresor, same minusy itp. Zapytam, jakie są plusy w porównaniu do turbo, ok brak turbo dziury w tym kopie od razu, co jeszcze?
I kolejne pytanie do właścicieli mx5 z kompresorem którzy to czytaja, dlaczego kompresor ?
Awatar użytkownika
SPAM
Posty: 1004
Rejestracja: 01 lis 2013, 18:59
Model: NA
Wersja: #RetroTurboMiata
Lokalizacja: Łódzkie

29 wrz 2017, 10:53

Jak dasz turbine wielkosci td04-13 to też jest brak turbo dziury. a wyjdzie Ci z 220+ konia
Awatar użytkownika
tekkenfan
Posty: 265
Rejestracja: 06 lis 2011, 20:09
Model: Inny
Wersja: 500+
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

29 wrz 2017, 11:46

Szafaa pisze: Zapytam, jakie są plusy w porównaniu do turbo, ok brak turbo dziury w tym kopie od razu, co jeszcze?

W kompresorze nie będziesz miał tego "kopa", bo ten jest pędzony paskiem i doładowanie narasta z obrotami co w teorii daje efekt auta z większą pojemnością? (nigdy nie miałem tego cuda więc mogę się tutaj mylić).
Co do zalet kompresora to jedyne co mi przychodzi do głowy to:
- brak konieczności dziergania kolektora wydechowego,
- brak konieczności przerabiania miski pod spływ olejowy,
- brak konieczności dorabiania przewodów smarowania i ewentualnie chłodzenia turbo
- liniowe narastanie mocy
- teoretycznie łatwiejszy montaż (ze względu na 3 pierwsze podpunkty)
- silnik pracuje w troche niższych temperaturach (nie masz na wydechu 800-900stopni +)
Wady:
- tanie kompresory mają mocno ograniczone max doładowanie (eaton chyba przestaje być efektywny przy 0,8bara?)
- upierdliwe sterowanie doładowaniem (kombinacje z dorabianiem kółek chcąc więcej)
- z racji pędzenia paskiem zabierają trochę bazowej mocy
- upierdliwy montaż ze względu na dorabianie mocowania kompresora, rolek prowadzących i napinacza paska
- straszny wyjec :D

Przy turbo może być trochę więcej przeróbek na początku ale później będzie dużo łatwiej bo jak będziesz chciał więcej mocy to kilka kliknięć w kompie załatwia sprawę, Zależnie od ECU możesz sobie zrobić np. 2 mapki przełączane pstryczkiem. Turbo samo w sobie zwiększa sprawność silnika i daje Ci dużo większe możliwości i mniejsze spalanie przy normalnej jeździe. tak więc same zalety :lol:
www.facebook.com/BurboAstina/
2017: 60ft: 1.601; 1/8mili: 6.609 @180km/h; 1/4mili: 9.942 @ 242km/h; 0-100: 2.7; 100-200: 4.7
2018: 60ft: 1.667; 1/8mili: 6.423 @188km/h; 1/4mili: 9.706 @ 244km/h; 0-100: 2.7; 100-200: 4.5
Szafaa
Posty: 25
Rejestracja: 05 cze 2017, 11:16
Model: NB
Lokalizacja: Wołomin

30 wrz 2017, 18:41

Ok, powoli zaczynam się przekonywać:)

Wracając do samego wydechu, jeżeli chciałbym iść w stronę turbo, kolektor skrzynkowy pasi (przerobienie obecnego) ? Downpipe 2,75'? Jakiej długości? Dalej 2,5', srodkowy i końcowy, zgadza się?

Ew. Przeróbka kolektora i całego wydechu zajmie się mój znajomy spawacz.

Pytam jak na razie czysto teoretycznie, niezależnie w jaka stronę pójdę, a zaczynam się zastanawiać.
Awatar użytkownika
tekkenfan
Posty: 265
Rejestracja: 06 lis 2011, 20:09
Model: Inny
Wersja: 500+
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

08 paź 2017, 17:29

jak już chcesz robić skrzynkowy pod turbo to rób od 0, bo nie wiem po co ciachać dobry kolektor który można sprzedać?
Co do wydechu to wszystko zależy ile masz miejsca, jakie moce itp.
Obstawiam że jak poszukasz to albo tutaj albo na innych forach znajdziesz średnice zalecane pod jakieś moce....
www.facebook.com/BurboAstina/
2017: 60ft: 1.601; 1/8mili: 6.609 @180km/h; 1/4mili: 9.942 @ 242km/h; 0-100: 2.7; 100-200: 4.7
2018: 60ft: 1.667; 1/8mili: 6.423 @188km/h; 1/4mili: 9.706 @ 244km/h; 0-100: 2.7; 100-200: 4.5
Szafaa
Posty: 25
Rejestracja: 05 cze 2017, 11:16
Model: NB
Lokalizacja: Wołomin

18 paź 2017, 20:56

Szukam dalej.dzięki:)
Jakie macie doświadczenia z końcowym magnaflow?
Myślałem mniej więcej o ocxyms w tym stylu http://www.woboteam.pl/owalne-5-x-11/24 ... -56cm.html
Tylko nie wiem jaka wielkość, czym się charakteryzuje mniejszy, a czym większy? Lub 2x http://www.woboteam.pl/tlumiki-uniwersa ... -35cm.html jeden na każdą kincowkę. Zależy mi na dwoch końcówkach i czy będzie głośno?
sophisty
Donator
Donator
Posty: 1212
Rejestracja: 06 lut 2015, 8:08
Model: NB
Lokalizacja: Trójmiasto

19 paź 2017, 14:26

Bierz tłumiki od RM Motors. Normalne ceny i bd wykonanie.
ODPOWIEDZ