alternatywne hamulce
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
też się podpinam. Moje small brakei w NA są tragiczne i nie hamują i myślę nad czymś mocniejszym (poluje na midbrakei chyba, że tutaj pojawi się lepsze/tańsze a tak samo dobre rozwiązanie ) 

Downhill, Cars & Rock'n Roll
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Miata na '91 http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=22281
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Miata na '91 http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=22281
Standardowy już mod, na przód heble z Mercedesa W220 przed liftem + tarcze z Opla Insignia + adapter made by Andy
Miejcie tylko na uwadze to, że 15" już raczej nie wejdą + wymagany będzie dystans w zależności od parametrów felgi.
Miejcie tylko na uwadze to, że 15" już raczej nie wejdą + wymagany będzie dystans w zależności od parametrów felgi.
właśnie fajnie by było żeby weszły do 15' (jr11 8j et25). to chyba zostaje jedynie swap na mid brakei
Ostatnio zmieniony 05 maja 2017, 14:57 przez Phill, łącznie zmieniany 1 raz.
Downhill, Cars & Rock'n Roll
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Miata na '91 http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=22281
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Miata na '91 http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=22281
ok, pozbierałem
NB
PRZOD
tarcze (np Opla Insignia ) w220 305/314mm podszlifowania zwrotnicy i podcięcia wahacza. Druga sprawa to kwestia felg. Przy tarczy 314mm 15" nie wejdzie bankowo.
zaciski brembo 4 tłoczkowe z w220
NA
PRZOD
tarcze 305mm (moze byc z alfy 159 ae trzeba wiercic nowe dziury)z zaciskami merecedes w220 przedlift
TYŁ
tył 256 z opla astry. zacisk omega A 2 tłoczki 38 mm
NB
PRZOD
tarcze (np Opla Insignia ) w220 305/314mm podszlifowania zwrotnicy i podcięcia wahacza. Druga sprawa to kwestia felg. Przy tarczy 314mm 15" nie wejdzie bankowo.
zaciski brembo 4 tłoczkowe z w220
NA
PRZOD
tarcze 305mm (moze byc z alfy 159 ae trzeba wiercic nowe dziury)z zaciskami merecedes w220 przedlift
TYŁ
tył 256 z opla astry. zacisk omega A 2 tłoczki 38 mm
bezmiatowy //
- luki_92_92
- Donator
- Posty: 1065
- Rejestracja: 27 wrz 2014, 23:09
- Model: NC
- Wersja: PRHT '08 2.5
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Kontakt:
sophisty pisze:Standardowy już mod, na przód heble z Mercedesa W220 przed liftem + tarcze z Opla Insignia + adapter made by Andy
Miejcie tylko na uwadze to, że 15" już raczej nie wejdą + wymagany będzie dystans w zależności od parametrów felgi.
Orientujesz się, czy przy felgach z ET35 będzie potrzebny dystans a jeśli tak to jaki? Na lato mam ET22 to tam pal sześć ale zimówki 16" ET35

Phill pisze:właśnie fajnie by było żeby weszły do 15' (jr11 8j et25). to chyba zostaje jedynie swap na mid brakei
Big brejki z NBFL też wchodzą na 15'' i do NA montujesz bez kombinacji.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990.
Jest NA 1990.
-
- Donator
- Posty: 253
- Rejestracja: 05 cze 2016, 14:18
- Model: NC
- Wersja: 2.0
- Lokalizacja: Częstochowa
Według mnie nie ma. Lepiej Midbrejki doposażyć w lepszą tarcze i klocek. Tym bardziej że do Mid jest większy wybór producentów klocków i tarcz. No i cena tychże komponentów jest również lepsza dla naszego portfela.Zeby nie było to mam porównanie moje NA na Mid i kolegi NBfl na Big.
Jak dla mnie to tylko przesiadka na coś właśnie customowego lub rzeźba z innego auta.No ale wtedy pojawia się problem z felga a jak wiadomo prowadzenie Miaty jest wrażliwe na zmianę felg.
Jak dla mnie to tylko przesiadka na coś właśnie customowego lub rzeźba z innego auta.No ale wtedy pojawia się problem z felga a jak wiadomo prowadzenie Miaty jest wrażliwe na zmianę felg.
- turbo pchała
- Posty: 4336
- Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
- Model: NB FL
- Wersja: Silver Blues
- Lokalizacja: Warszawa
Łukasz pisze:Według mnie nie ma. Lepiej Midbrejki doposażyć w lepszą tarcze i klocek. Tym bardziej że do Mid jest większy wybór producentów klocków i tarcz. No i cena tychże komponentów jest również lepsza dla naszego portfela.Zeby nie było to mam porównanie moje NA na Mid i kolegi NBfl na Big.
Jak dla mnie to tylko przesiadka na coś właśnie customowego lub rzeźba z innego auta.No ale wtedy pojawia się problem z felga a jak wiadomo prowadzenie Miaty jest wrażliwe na zmianę felg.
Łukasz porównaj wagę NA i nbfl a potem mów że nie ma różnicy w hamulcach. Takie porównanie nie ma sensu bo różnica w wadze to grubo ponad 100kg. Włożenie o 40cm większej tarczy do NA musi poprawić hamowanie.
Po drugie niektóre tarcze i klocki do BB są tańsze niż do mid.
Po trzecie choćby dr. Kokon jeździ na bb w NA i to mocno dłubniętej i nie narzeka.
Wg. mnie zregenerowany bb + oplot i dobre tarcze\klocki zrobią mega robote. U mnie nawet słaby klocek czy jak ostatnio spalony hamuje lepiej niż niejeden na midach.
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."
Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60

Danillo pisze:Dzięki, tak czułem podskórnie, że 15 mm w średnicy szału w drodze hamowania nie zrobi. Rzeźba dopiero po założeniu turbo, jak wróce ze Stanów
Większa średnica przedkłada się na większą pojemność cieplną, jak dla mnie to jest główną zaletą big brake'ów nad mid czy Small brake'ami. Różnica na torze w temperaturze klocków była bardzo zauważalna, niestety nie pamiętam cyferek.
Wysłane z mojego HTC One przy użyciu Tapatalka
-
- Donator
- Posty: 3695
- Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
- Model: ND
- Wersja: GT Sport nav+
- Lokalizacja: Nottinghamshire
turbo pchała pisze:Łukasz porównaj wagę NA i nbfl a potem mów że nie ma różnicy w hamulcach. Takie porównanie nie ma sensu bo różnica w wadze to grubo ponad 100kg. Włożenie o 40cm większej tarczy do NA musi poprawić hamowanie.
Po drugie niektóre tarcze i klocki do BB są tańsze niż do mid.
Po trzecie choćby dr. Kokon jeździ na bb w NA i to mocno dłubniętej i nie narzeka.
Wg. mnie zregenerowany bb + oplot i dobre tarcze\klocki zrobią mega robote. U mnie nawet słaby klocek czy jak ostatnio spalony hamuje lepiej niż niejeden na midach.
Danillo pisze:A czy między midbrake a bigbrake będzie tak znacząca różnica w sile hamowania, że warto robić taki swap?
Wydaje mi sie że dużo zależy od zastosowania auta. Za sprawność hamowania w warunkach drogowych w większości odpowiada przyczepność opona/podłoże - jeżeli układ hamulcowy jest w stanie zblokować koła/doprowadzić do uruchomienia ABSu to zmian tarcz i klocków dużo nam nie pomoże. Lepszą inwestycja będzie zmiana opon na bardziej przyczepne.
Trochę inaczej sprawy się mają jeżeli układ hamulcowy pracuje w warunkach dużego obciążenia ( tor, hamowanie z duzych prędkości) wtedy wielkość tarcz poprawia wydajność hamulców. Poprawa skuteczności wynika z większej pojemności cieplnej dużej tarczy (tzw. "heat sink") a nie z większej siły samego tłoczka.
w bardzo dużym skrócie:
czy większe tarcze/zaciski poprawiają siłę hamowania? To zależy od powierzchni styku tarcza/klocek i powierzchni tłoczka i nacisku płynu hamulcowego (wydajności pompy hamulcowej) Można sobie obliczyć dokładną siłę dla danego zestawu jeżeli ma się wszystkie dane. Czy większa siła hamowania wpływa na lepsze hamowanie? Tak, ale tylko jeżeli opony mają przyczepność większą od siły generowanej przez układ hamulcowy - w praktyce większość opon drogowych zerwie przyczepność zanim układ wygeneruje maksymalną siłę.
Czy większe tarcze zaciski mają sens? IMO tak, jeżeli hamulców intensywnie. Jeżeli układ z mniejszą tarczą się przegrzewa to najprostszym rozwiązaniem jest zastosowanie większego rozmiaru tarcz.
W tym temacie: https://youtu.be/tOlBec2APvs polecam też inne filmy Jasona - bardzo przystępnie wyjaśnia kwestie dla nas istotne z punktu widzenia fizyki/mechaniki

to chyba ja mam jakieś bardzo słabe klocki plus tarcze bo small brakei w NA praktycznie wcale mi nie hamują, ciężko zblokować koła w gorące dni na suchym. Czy też moze ten typ tak ma i dlatego w NAfl zrezygnowano ze small brake ?
nie wiem czy kupować dobre tarcze+klocki do small brakeów czy robić swapa na mid. Zastosowanie głównie na ulice, tor jeśli zobaczy to rekreacyjnie raz do roku, może dwa
nie wiem czy kupować dobre tarcze+klocki do small brakeów czy robić swapa na mid. Zastosowanie głównie na ulice, tor jeśli zobaczy to rekreacyjnie raz do roku, może dwa
Downhill, Cars & Rock'n Roll
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Miata na '91 http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=22281
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Miata na '91 http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=22281
-
- Donator
- Posty: 1200
- Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
- Model: NA
- Wersja: 1.6 '92
- Lokalizacja: Warszawa
Phill, to kwestia stanu hamulców. U mnie na smallach jestem w stanie zablokować koła na Federalach bez nadmiernego wysiłku, niemniej wszystkie cztery zaciski mam po regeneracji.
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
-
- Donator
- Posty: 2292
- Rejestracja: 24 lip 2014, 9:52
- Model: Inny
- Wersja: ND1
- Lokalizacja: W-wa
jerzj pisze:Danillo pisze:Dzięki, tak czułem podskórnie, że 15 mm w średnicy szału w drodze hamowania nie zrobi. Rzeźba dopiero po założeniu turbo, jak wróce ze Stanów
Większa średnica przedkłada się na większą pojemność cieplną, jak dla mnie to jest główną zaletą big brake'ów nad mid czy Small brake'ami. Różnica na torze w temperaturze klocków była bardzo zauważalna, niestety nie pamiętam cyferek.
Wysłane z mojego HTC One przy użyciu Tapatalka
To teraz mam mętlik w głowie, dzieki

Pozdrawiam, Danillo
rrutek pisze:Phill, to kwestia stanu hamulców. U mnie na smallach jestem w stanie zablokować koła na Federalach bez nadmiernego wysiłku, niemniej wszystkie cztery zaciski mam po regeneracji.
to w takim razie nie bd nic zmieniał tylko zregeneruje dam dobre tarcze i klocki i powinno smigac

Downhill, Cars & Rock'n Roll
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Miata na '91 http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=22281
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Miata na '91 http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=22281
- turbo pchała
- Posty: 4336
- Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
- Model: NB FL
- Wersja: Silver Blues
- Lokalizacja: Warszawa
Mid jest tak tani że najpierw to bym zrobił
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."
Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60

-
- Donator
- Posty: 3695
- Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
- Model: ND
- Wersja: GT Sport nav+
- Lokalizacja: Nottinghamshire
Danillo pisze:jerzj pisze:Danillo pisze:Dzięki, tak czułem podskórnie, że 15 mm w średnicy szału w drodze hamowania nie zrobi. Rzeźba dopiero po założeniu turbo, jak wróce ze Stanów
Większa średnica przedkłada się na większą pojemność cieplną, jak dla mnie to jest główną zaletą big brake'ów nad mid czy Small brake'ami. Różnica na torze w temperaturze klocków była bardzo zauważalna, niestety nie pamiętam cyferek.
Wysłane z mojego HTC One przy użyciu Tapatalka
To teraz mam mętlik w głowie, dziekiAle z trzeciej strony jeśli na dogrzanym Federalu już mój midbrake bez problemu go zablokuje (jeżdże z ABS) na mocnych dohamowaniach, to gdzie byłaby przewaga BB?
przewaga jest głównie w pojemności cieplnej tarcz - hamulce będą się wolniej nagrzewać/przegrzewać
turbo pchała pisze:Mid jest tak tani że najpierw to bym zrobił
co jest potrzebne do zalozenia midbrakeów zamiast small ?
-zaciski
-tarcze
-klocki
coś jeszcze ?
Downhill, Cars & Rock'n Roll
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Miata na '91 http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=22281
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Miata na '91 http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=22281
eiti pisze:a w przypadku zaciskow z merca potrzebna jest tez customowa pompa-servo?
To zależy. W zależności od roczników 1990-00 masz pompę z średnicą cylindra 7/8" a 2001- 15/16". Ogólnie praca tej drugiej pompy jest już na granicy akceptowalności. Co do zamienników p&p jeszcze tematu nie rozgryzłem. Może ktoś będzie wiedział coś więcej.
-
- Donator
- Posty: 1200
- Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
- Model: NA
- Wersja: 1.6 '92
- Lokalizacja: Warszawa
Były różne wersje serwa, dające różną siłę wspomagania hamulców. Niżej wklejam przydatną notkę na ten temat z miata.net
Z: https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=363284
Z: https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=363284
Keith pisze:First, I've always stated that the non-Sport 1990-02 brakes all use a 7/8" master cylinder. Turns out that's not correct. 1990-00 cars use a 7/8" master and all 2001-05 cars use the 15/16". I confirmed this with a non-Sport 2002 that's sitting in the shop right now. If you want to know what size your master cylinder is, by the way, it's cast into the top of the master just under the reservoir. You can easily read it with the parts installed. If you discover your car came from the factory with a different master, I'd love to hear about it.
Now, brake boosters. Boosters take the force applied by the pedal and multiply it. The ratio between the input force and the output is called the boost ratio. Say, if you put 100 lb-ft of force on the pushrod and the booster exerts 250 lb-ft of force on the master, you have a boost ratio of 2.5:1.
It turns out there are at least 3 boosters that were used in the Miata, and I didn't expect some of the variations. Here's how it breaks down.
1990-00: 4.74:1 <- this is a bit approximate, as Mazda gives a range of output pressures as acceptable
2001-05 non-Sport and Sport with ABS, except for MSM: 9.7:1. Yes, that's about double. This booster is visibly fatter, and I suspect it has dual diaphragms inside instead of a single.
2001-05 Sport without ABS and MSM: 6.4:1
There's more to it than the boost ratio, of course. That larger master cylinder in the 2001-05 cars means less pedal travel and more effort with a given caliper size. Taking both the master cylinder size and the boost ratio into account, here's how it shakes out.
1990-97:754-796 psi of line pressure for 44 lb-ft
2001-02 non-Sport and 2001-05 ABS: 1038 psi of line pressure for 44 lb-ft on the pedal
2001-5 Sport non-ABS and MSM: 638 psi for 44 lb-ft
Sport cars (all of them) use larger pistons in the front and rear calipers, so the amount of braking force is going to change. But from this, we can tell that the 2001-02 non-Sport cars will have the pedal with the least travel of any stock car, but should also have the lightest touch.
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
eiti pisze:ok, pozbierałem
NB
PRZOD
tarcze (np Opla Insignia ) w220 305/314mm podszlifowania zwrotnicy i podcięcia wahacza. Druga sprawa to kwestia felg. Przy tarczy 314mm 15" nie wejdzie bankowo.
zaciski brembo 4 tłoczkowe z w220
NA
PRZOD
tarcze 305mm (moze byc z alfy 159 ae trzeba wiercic nowe dziury)z zaciskami merecedes w220 przedlift
TYŁ
tył 256 z opla astry. zacisk omega A 2 tłoczki 38 mm
Kurde, powiem wam że wrzucanie hebla 300+ na przód nie ruszając tyłu, albo wrzucając tarcze 256 na tył to jest pomysł który moim zdaniem pogorszy hamowanie.
O ile pojemność cieplna będzie większa, to balans hamowania może być mocno dyskusyjny (przód łapie a tył ledwo co)
Sam teraz wrzuciłem bigbrejki, zregenerowane, pomalowane zaciski, nowe tarcze (Zimmerman Sport/Coat Z/Ferrodo Premier (P/T)) I nie podoba mi się jak to hamuje. W sensie za mało hamuje mi tył. Jak latam bokiem I wale w hamulec to blokuje mi przód, a nie jak w mojej starej beemce wrzuca się kąt.
Mam wypięty ABS I robiłem sobie 10 zahamowań ze 100 I patrzyłem ile ręcznego muszę dać żeby tył się zablokował ( zdecydowanie za dużo)
Więc jeśli wrzuciłem tarcze 270/275 I mam problem z balansem to pesymistycznie patrze na wrzucanie 300 +
Ktoś lata na takim setupie 300+ na przodzie? Nie odczuł takiego problemu?
brożyn miał racje.
urabura pisze:który moim zdaniem pogorszy hamowanie
Nie pogorszy.
urabura pisze:Ktoś lata na takim setupie 300+ na przodzie? Nie odczuł takiego problemu?
Przynajmniej kilka osób i każdy sobie bardzo chwali. Seryjne heble mx-5 są moim zdaniem do dupy. Nawet BBK ale to moja opinia. Jak nie odpowiada tobie balans zawsze istnieje coś takiego jak regulowany korektor hamowania.