Strona 1 z 13

DIY kompresor

: 15 sty 2009, 14:14
autor: blaise
w jednym z watkow wywiazla sie dyskusja o kompresorze. sprobujmy zebrac info co nam bedzie potrzebne zeby wsadzic kompresor do miatki.

z tego co sie doczytalem:
potrzebny nam bedzie kompresor - m45 (od mini i merca) m62 (od merca) lub mp62.
z tego co wiem trzeba by dorobic kolektor (bo chyba z kompresorem nie przychodzi) - czy to jest problem?
trzeba dorobic lapy do zamontowania kompresora - czy to jest problem?

czytalem o roznych sposobach montazu - jedna wersja z dwoma przepustnicami (trzeba by wytrzasnac skads ta druga) i wtedy nie trzeba bov'a. albo podlaczyc kompresor bov przepustnica - wtedy bedzie nam syczal przy hamowaniu silnikiem.
jest jeszcze jedna opcja (niech ktos mnie poprawi jesli sie myle) zastosowac m62 ze sprzeglem, ktore mozna podlaczyc do elektorniki sterujacej zalaczaniem kompresora - czy to jest trudne do zrobienia? czy np smt6 ma taka opcje?

czy przy doladowaniu rzedu 0.4bara dla nbfl 1.8 trzeba zmieniac wtryski?
czy trzeba stosowac jakas dodatkowa elektronike w stylu piggyback czy standalone'a? a moze fmu by wystarczylo?

przy wersji z bov w ktorym miejscu powinien byc wsadzony MAF i czujnik temperatury? (wersja NBFL 1.8)

czy jeszcze o jakis rzeczach trzeba pamietac?

moznaby IC zastosowac ale przy doladowaniu 0.4 bara chyba nie trzeba?

trzeba zastosowac dodatkowe rury / kolanka / filtr stozkowy.

ah i jeszcze pytanie co do naprezenia paska - trzeba chyba jakis napinacz zastosowac? i gdzie mozna dluzszy pasek dokupic? czy to ma byc ajkis specjlany (6rowkowy) pasek?

: 16 sty 2009, 9:31
autor: R.E.D.
blaise pisze:ah i jeszcze pytanie co do naprezenia paska - trzeba chyba jakis napinacz zastosowac? i gdzie mozna dluzszy pasek dokupic? czy to ma byc ajkis specjlany (6rowkowy) pasek?

a to nie montowalo sie dodatkowego paska i inne kolko zeby obsluzylo dwa na raz?

: 16 sty 2009, 9:49
autor: majk
kolektor może chyba zostać ten sam. myślę o dokładnie takim samym rozwiązaniu na moim 1.6,mam dużo miejsca pod maską jakby na to nie patrzeć. kojarzycie może jakąś firmę ogarniającą ten temat?

http://moto.allegro.pl/item525695197_sprzedam_kompresor_do_mercedesa_slk.html
http://moto.allegro.pl/item524698188_kompresor_silnika_turbo_mini_cooper_s_1_6_turbo.html
koszt nie jest taki największy,pytanie jak z elektroniką...

: 16 sty 2009, 10:13
autor: blaise
no wlasnie sam sie zastanawiam jak to jest z tym kolkiem. bo widzialem ze ludzie dopasowywali dluzszy pasek. ale rozwiazanie opierajace sie na np podwojnym kolko i dodatkowym pasku mogloby byc wygodniejsze.


mi chodzilo o kolektor ale kompresora. bo czesto kompresory sa sprzedawane bez kolektoro dolotowego i wylotowego. (do podlaczenia filtra, i do polaczenia z silnikiem)

: 16 sty 2009, 10:21
autor: majk
przydałoby się pogadać z kimś kto się ogarnia w dorabianiu takich rzeczy,bo zakup samego sprzętu nie jest najtrudniejszy

: 16 sty 2009, 13:33
autor: meiselp
Na www.miata.net natknąłem się kiedyś na film z instrukcją montażu kompresora do MX-5, z tym że był to kompresor Jackson przygotowany dla Miaty więc przeróbek nie było ale może to pozwoli Wam rozwiązać kwestie techniczne

: 16 sty 2009, 15:01
autor: majkel
Po treści posta zakładam że myślisz o kompresorze typu roots a nie centrifugal.
Wydaje mi się że musisz sobie odpowiedzieć na 2 generalne pytania i zależnie
od preferencji dobierać komponenty:
* jaką moc docelową chciałbyś osiągnąć
* czy bardziej interesuje Cię setup hotside czy coldside

blaise pisze:z tego co wiem trzeba by dorobic kolektor (bo chyba z kompresorem nie przychodzi) - czy to jest problem?

Przy hotside nie musisz kolektora dorabiać, dolotowy zostaje bez zmian, przy coldside
tak.
blaise pisze:trzeba dorobic lapy do zamontowania kompresora - czy to jest problem?

Nie jest, wszystko się da dorobić :mrgreen: Można też kupić mocowania od którejś z firm produkujących zestawy dedykowane, tam każda część zestawu jest dostępna.
czytalem o roznych sposobach montazu - jedna wersja z dwoma przepustnicami (trzeba by wytrzasnac skads ta druga) i wtedy nie trzeba bov'a. albo podlaczyc kompresor bov przepustnica

Nie kumam do końca, możesz trochę rozwinąć temat ? W większości przypadków zdejmujesz oryginalną przepustnicę wstawiając w to miejsce coś co się nazywa "dummy throttle body" a przepustnicę instalujesz na wejściu sprężarki w zależności od miejsca montażu.
blaise pisze:jest jeszcze jedna opcja (niech ktos mnie poprawi jesli sie myle) zastosowac m62 ze sprzeglem, ktore mozna podlaczyc do elektorniki sterujacej zalaczaniem kompresora - czy to jest trudne do zrobienia? czy np smt6 ma taka opcje?

Nie widziałem na MX-5 takiego setupu więc się nie wypowiem.
blaise pisze:czy przy doladowaniu rzedu 0.4bara dla nbfl 1.8 trzeba zmieniac wtryski?

Nie. 0.4 bara czyli 6 psi to jest doładowanie jakie daje podstawowy zestaw M45 np JRSC bez boost upgrade czyli większego kółka etc
blaise pisze:czy trzeba stosowac jakas dodatkowa elektronike w stylu piggyback czy standalone'a? a moze fmu by wystarczylo?

Tak, czymś musisz zwiększone zapotrzebowanie na paliwo obsłużyć... Gotowe zestawy są wyposażone w tej chwili w różne rodzaje piggyback (PCCard w zestawach JRSC na M45, PCCardPro w zestawach hotside MP62 Moss i coldside FFS). Sporo jest również lepiej lub gorzej funkcjonujących implementacji Greddy EMB i EMU. Ale osobiście to bym po prostu MS polecał, bardziej rozwojowa skrzynka :mrgreen:

temat pociągnę dalej wieczorem :mrgreen:

: 16 sty 2009, 15:16
autor: blaise
czekam z niecierpliwoscia na kontynuacje ;)
caly czas sie zastanawiam czy turbo czy moze wlasnie kompresor.

mozesz powiedziec jaka jest roznica miedzy coldside i hotside? piszac o kolektorach mialem na mysli dorobienie mocowoan do samego kompresora - do wlotu i wylotu z kompresora. ogolnie wybieralbym wersje hotside zeby nie dorabiac kolektora przy silniku

majac m62 ze sprzeglem najwyzej bede przyciskiem go zalaczal jak bede chcial poszalec ;)

docelowo chce zwiekszyc moc o ok 50km bez IC przy doladowaniu ok 0,4bara. da rade?. choc jesli kiedys zapragne wiekszy przyrost mocy to wolalbym miec juz wiekszy kompresor czyli zapewne bym bral wersje m62.

no wlasnie i skad wytrzasnac takie: dummy throttle body. oprocz tego ze moge sprowadzic sobie z usa z ajkiegos gotowego kitu :) moze wystarczy kupic uzywana przepustnice i ja jakos przebudowac? czym sie charakteryzuje takie dummy throttle body?

mowisz o standalone megasquirt? hmm chyba za drogie :) wolalbym cos prostszego ;) czy jakies proste FMU podejdzie? ewentualnie np smt6? albo ecumaster?

slyszales zeby ktos instalowal kompresor typu centrifugal w mx-5? z jakich uzywanych autek podchoda do miaty?

: 17 sty 2009, 12:38
autor: majkel
no to ciągniemy wątek dalej...

Kompresor centri czy roots ? z czego robi się gotowe kity ?
- "nowy" JacksonRacing zapowiada kit oparty na centri Rotrex:
http://www.kraftwerksusa.com/product-details.php?productId=57
http://www.jacksonracing.com/
- VF robi kity oparte na pompce centri Vortecha, takie jak ten:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170286753293
- MOSS, FM, FFS bazują na pompach roots Eaton:
http://www.magnusonproducts.com/mp45.htm
http://www.magnusonproducts.com/mp62.htm

(mała dygresyjka, był wątek o chipowaniu MX-5... VF jest jedyną chyba firmą robiącą gotowe kity, która modyfikuje fabryczne ECU. W powyższym linku widać taki chip GIAC który zawiera zmodyfikowane mapy do fabrycznego ECU)

Osobiście jakoś nie widzę żadnej zalety pompy centri w porównaniu z klasycznym turbo, więc zróbmy robocze założenie że interesuje nas kompresor roots. No więc jeśli chcemy sobie taki kompresor założyć, kolejnym pytaniem na jakie trzeba sobie odpowiedzieć
jest coldside czy hotside. Popularne gotowe kity coldside (oparte na MP62) produkuje FFS. Zalety/wady setupu coldside w stosunku do hotside ?
in plus:
- ze względu na minimalną pojemność dolotu pomiędzy pompą a silnikiem podobno rewelacyjna reakcja na depnięcie w gaz
in minus:
- trudniejsza instalacja
- ze względu na brak możliwości instalacji intercoolera wersja coldside ma ograniczoną maksymalną moc. Wersja podstawowa kitu FFS daje około 160-170 whp. Jest też wersja pełna, na 190 whp w której jest zastosowane chłodzenie ewaporyczne (dotrysk paliwa
za pomocą piątego wtryskiwacza, parowanie paliwa powoduje obniżenie tempratury powietrza w kolektorze dolotowym)

Ponieważ temat jest DYI, a my jesteśmy leniuchy okropne i nie lubimy się za bardzo męczyć, załóżmy sobie instalację kompresora roots po gorącej stronie. W międzyczasie podpatrzymy co przychodzi w gotowym kicie i jak nam to każą instalować:
FFS MP62 coldside:
http://www.fastforwardsuperchargers.com/Install/Coldside-Install-01-03-PC-Pro-CARB-C.pdf
FFS MP62 hotside:
http://www.fastforwardsuperchargers.com/Install/Hotside-Install-94-97-PC-Pro-CARB.pdf
MOSS/FlyingMiata MP62 hotside:
http://www.mossmotors.com/graphics/products/instructions/999-815_816_818_INST.pdf
MOSS/JRSC M45/MP45 hotside:
http://www.miatamania.com/graphics/products/instructions/999-280.pdf

Powyżej pominąłem oczywiście dość istotny element... Jakiej wielkości kompresor
potrzebujemy aby osiągnąć założony poziom mocy ?
Aby nie błądzić jak marynarz we mgle sięgnijmy do klasyków tematu i skorzystajmy z ich magicznych wzorów. No więc zacytuję te obliczenia później, jak znajdę książkę odpowiednią, bo mi ją gdzieś wcięło chwilowo.

Dobra. Wiemy już jaki kompresor chcemy, udało nam się go gdzieś kupić, i na dodatek wygląda zewnętrznie podobnie jak wersja z gotowego kitu.

Co jeszcze trzeba kupić albo sobie dorobić żeby odtworzyć gotowy kit i pudełeczko zainstalować ??

- mocowania kompresora do bloku
- kolektorek na wyjściu kompresora, podobny do tego:
http://www.miatamania.com/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=58316
lub tego:
http://www.miatamania.com/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=33921
- mocowanie do przykręcenia przepustnicy na wejściu kompresora
- zdjęliśmy przepustnicę, więc w jej miejsce ląduje DTB, jak to:
http://www.miatamania.com/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=34128
- napinacz paska napędowego:
http://www.miatamania.com/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=57297
http://www.trackdogracing.com/website/sc_accessories/tensioner.htm
a może taki automatyczny bajer:
http://www.fastforwardsuperchargers.com/AutoTensioner.wmv
- kółko paska napędowego na wał i na kompresor
- rurki, złączki i filtr do dolotu
- no i trochę różnych metalowych mocowań żeby te graty które przenosimy albo dokładamy jakoś zamocować.

Do tego jeszcze elektronika, trochę wolnego czasu na montaż i strojenie i już...

O czymś zapomniałem ? Komentarze mile widziane :mrgreen:

: 17 sty 2009, 12:48
autor: radek77
wow:))

: 17 sty 2009, 13:33
autor: Dr.KoKoN
<brawo>

a tak z czystej ciekawości dało by rade zrobić bi kompresor?;>
jeden coldside drugi hotside ? i jak by oba miały doładowanie 0,5 bara to razem dmuchały by 1 bar? dobrze rozumiem?

: 17 sty 2009, 13:43
autor: majk
GRATULACJE! Nareszcie ktoś rozwiał wszystkie wątpliwości:)
Proszę o zrobienie szybkiej kalkulacji na potrzeby mojego apetytu bo chciałbym jeszcze wiedzieć ile może kosztować strojenie przy kompresorze i wszystkie tego typu "drobiazgi" - krótko mówiąc komplet kosztów to...?

: 18 sty 2009, 11:53
autor: majkel
Sluba pisze:a tak z czystej ciekawości dało by rade zrobić bi kompresor?;>
jeden coldside drugi hotside ? i jak by oba miały doładowanie 0,5 bara to razem dmuchały by 1 bar? dobrze rozumiem?

Heh... Taki układ /szeregowy/ dwu kompresorów czyli pomp z taką samą charakterystyką
to byłby raczej bez sensu... Poza tym w takim układzie to drugi musiałby pracować tak jakby dmuchał nie 0,5 tylko 1 bar... Lepiej już zrównoleglić turbo + kompresor... Zresztą fotka takiego czegoś już na forum była, więc jak widać w MX-5 też się da -)):
http://forum.mx5klubpolska.pl/viewtopic.php?p=6549&highlight=#6549

: 18 sty 2009, 15:20
autor: majkel
majkel_c pisze:jak znajdę książkę odpowiednią, bo mi ją gdzieś wcięło chwilowo

No więc proszę bardzo:

Trochę teorii do przemyślenia. Poniższe wzorki pochodzą z publikacji "Supercharged! Design,Testing and installation of Supercharger Systems" by Corky Bell.
Dla nieznających, Corky Bell to jest BEGI, więc chyba mu można wierzyć na słowo...

1. Założenia:
MX-5 NBfl, pojemność 1840, moc 146 hp przy 7000 rpm
chcemy uzyskać moc 190 hp przy 7000 rpm, mając pod ręką kompresor eaton MP45 bez intercoolera.

2. no to do dzieła. Bierzemy się za wzorki. To są wersje dla zastosowań praktycznych i takich laików jak my, dla naukowców są bardziej rozbudowane i zależne od siebie. :mrgreen:

PR = PressureRatio = DHP / (EHP * DR * VER * DPE)
DR = density_ratio = (460 + 90) / (460 + 90 + TG)
TG = temperature_gain = ((PR^0,28 - 1) * 550 * (1 - ICE)) / CTE
BOOST = (PR - 1) * 14,7

gdzie:
DHP = desired_horsepower = 190 hp
EHP = existing_horsepower = 146 hp
VER = volumetric_efficiencies_ratio = compressor_Ve / engine_Ve = 0,92 / 0,8
DPE = drive_power_efficiency = 0,9
CTE = compressor_thermal_efficiency = 0,55
ICE = intercooler_efficiency = 0

wartości VER,DPE i CTE Corky podaje jako słuszne... Chyba mu wierzymy, trochę silników w życiu widział... ICE = 0 bo na razie intercoolera nie chcemy.

3. No to lecimy z rozwiązaniem takiego zadania, i po paru iteracjach wychodzi że:
PR = PressureRatio = 1,5
BOOST = 7,34 psi
DR = density_ratio = 0,84
TG = temperature_gain = 106 F

DR i TG trochę słabo wygląda, zaczynamy się grzać... Ale nic, twardzi jesteśmy i liczymy dalej...

4. Jak już wiemy ile trzeba ciśnienia wdmuchać, liczymy ile powietrza nasza biedna pompka będzie musiała naładować:
BEAR = basic_engine_airflow_rate = (engine_cid * rpm * 0,5 * EVE) / 1728 = 182 cfm
DEAR = desired_airflow_rate = BEAR * PR = 273 cfm (stóp sześciennych na minutę)
gdzie EVE = engine_volumetric_efficiency = 0,8, rpm = 7000, cid = 112 cali sześciennych

stąd wynika, że jeśli MP45 pompuje 45 cali sześciennych na obrót, to musimy go kręcić
10471 rpm aby dostarczyć 273 stopy powietrza na minutę...
sprawdzamy teraz wykres producenta czy on może się z taką prędkością kręcić ? no jakoś da radę.
więc jeśli nasza założona moc ma być przy 7000 rpm a kompresor ma mieć 10471 rpm, to
przełożenie na rolkach powinno wynosić 1,5.

5. No i kolejne obliczenie. Ile tak naprawdę mocy silnika kosztuje napędzanie kompresora:

DPC = (BOOST * DEAR) / (229 * 0,97 * 0,6) hp. Czyli w naszym przypadku 15 hp,
uwzględnijąc straty mocy na pasku napędowym (to jest to 0,97) i adiabatyczne w układzie kompresora (to jest to 0,6).

podsumowując. założyliśmy MP45 które doładowując 7,34 psi daje nam przy 7000 rpm
190 hp, zużywając z tego 15 hp na siebie samego. Tak przynajmniej uczeni w piśmie mówią.
Górale i Depresjanci, Saharyjczycy i Eskimosi muszą sobie odpowiednie poprawki względem lokalnego ciśnienia i temperatury powprowadzać.
Zresztą to wyliczenie wymaga od razu przeliczenia jeszcze raz, bo już widać że przy tym
zakresie obrotów jaki nam wyszedł Ev tego kompresora według danych eatona jest nieco niższy niż 92% które wzięliśmy do obliczeń.

Ale ponieważ współczynnik density_ratio wyszedł nam w tym przypadku trochę słabo, robimy drugie ćwiczenie koncepcyjne. Co by było, gdybyśmy sobie intercooler założyli. W tym celu zmieniamy w punkcie 2 parametr ICE na sprawność naszego intercoolera. Na stronach TDR piszą, że ich top-klasowy icek ma sprawność 80-84 % i kosztuje jedyne 1000 dolarów. Ale ponieważ nie mamy ochoty wydawać tauzena, a ponadto nie mamy zielonego pojęcia od czego i jak taka sprawność zależy (pewnie od prędkości powietrza i różnicy temperatur), kupujemy na alledrogo jakiś chiński top-klasowy badziew i do wzoru sobie wprowadzamy sprawność... a niech mu będzie 60%
w tym przypadku wyniki obliczeń z punktu 3 wychodzą następująco:
PR = PressureRatio = 1,33
BOOST = 4,81 psi
DR = density_ratio = 0,95
TG = temperature_gain = 31 F
i dalej: DEAR = 241 cfm, obroty kompresora 9270 rpm, przełożenie 1,32, strata DPC 9 hp.

No to na razie tyle. Mam nadzieję że się nigdzie nie walnąłem przy przepisywaniu z excela. Jak ktoś ma ochotę, może sobie zrobić takie obliczenia w każdym punkcie przebiegu mocy standardowej i podstawiając odpowiednie wartości z danych producenta kompresora wyznaczyć teoretyczną krzywą przebiegu mocy po jego instalacji.
I oczywiście disclaimer, ja za te wzory, ich uproszczenia i użyte wartości stałych nie odpowiadam, literaturę mam i jak ktoś chce mogę pożyczyć. Dla miłośników turbo, posiadam też odpowiednią pozycję Corky'ego odnośnie turbin ...

Miłego popołudnia :mrgreen:
Michał

: 27 sty 2009, 10:27
autor: blaise
wow genialnie zebrane info.

Jeszcze jakbys mogl powiedziec cos o elektronice - jakie sa mozliwosci.

z tego co wiem sa komputery standalone w stylu megasquirt oraz typu piggyback jak smt6 czy ecumaster, jeszcze cos slyszalem o fmu.

czy moglbys cos dokladniej opisac i powiedziec ktore z rozwiazan jest najtansze dla softdoladowania.

powiedz tez czym musi sie charakteryzowac dummy throttle body. (musi miec jakies specjalne wejscia/wyjscia czy jest to tylko lacznik miedzy dolotem a kolektorem?)

: 27 sty 2009, 10:50
autor: Mayk
blaise pisze:ktore z rozwiazan jest najtansze dla softdoladowania.


Najtańsze i najbardziej efektywne zastosowanie do softdoładowania to mechaniczne FMU :)

: 27 sty 2009, 11:34
autor: blaise
czy dobrze widze ze przy instalacji FMU nie trzeba robic zadnego dodatkowego strojenia? rozumiem ze trzeba bedzie inne swiece wsadzic?

upatrzyles gdzies w polsce sklep gdzie mozna kupic dobre FMU? na allegro sa jakies dziwne z cisnieniomierzami.

jesli zastosuje kompresor z elektromagnetycznym sprzeglem to czy przy wylaczeniu go przyciskiem w kabinie bede tez musial jakos odlaczac FMU? czy FMU jest na tyle uniwersalne ze bedzie dobrze dzialalo nawet gdy nie bedzie zadnego doladowania?

: 27 sty 2009, 15:37
autor: Mayk
FMU podnosi ciśnienie na listwie paliwowej kiedy ciśnienie rośnie w dolocie. Jeśli nie będziesz dmuchał to FMU mieszanki nie wzbogaci i zostanie standardowa. W skrócie - poradzi sobie rewelacyjnie przy proponowanym przez Ciebie zastosowaniu.

Osobiście kupiłem FMU od kolesia z allegro, który zmienił koncepcję. Moje FMU jest firmy OBX ze Stanów.

Przy FMU nie potrzebujesz dodatkowego strojenia, pamiętaj jednak o wydajniejszej pompie paliwa. Nic Ci nie da wyższe ciśnienie na listwie paliwowej jak paliwa zabraknie ;)

W Polsce pewnie gdzieś dostaniesz - przy czym nie orientowałem się więc nie mam pojęcia gdzie...

: 27 sty 2009, 15:52
autor: blaise
jestes pewien, ze przy softdoladowaniu i wersji 1.8 nbfl potrzebuje wydajniejszej pompy? jesli tak to jaka pompe powinienem kupic?

: 27 sty 2009, 16:06
autor: przemasi
Mayk, raczej odwrotnie :razz: potrzebujesz wyższego ciśnienia, bo wydajność pompy będzie wystarczająca, ale ciśnienia nie wytworzy odpowiedniego. Dlatego polecane pompy - przynajmniej w NA - to bodajże walbro 190 lph hp...niestety zmiana pompy to też wzrost hałasu, ale 190-tka chyba nie jest tragiczna pod tym względem :razz: Fakt, że musisz sobie policzyć jakie ma być ciśnienie na listwie, jakie wtryski i wtedy dobrać coś.

Blaise, ile chcesz dmuchać? Przy soft powinno wystarczyć, ale...słabo znam konstrukcję NBfl, więc niech ktoś to potwierdzi :wink:

: 27 sty 2009, 16:32
autor: blaise
chcialbym dmuchac w granicach 0,4 bara. przynajmniej na poczatku ;) ale jak bede chcial wiecej to bede musial dodac intercooler, zmienic wtryski i pewnie pompe paliwa.

: 27 sty 2009, 17:38
autor: Mayk
przemasi pisze:Mayk, raczej odwrotnie :razz: potrzebujesz wyższego ciśnienia, bo wydajność pompy będzie wystarczająca, ale ciśnienia nie wytworzy odpowiedniego.


Masz rację! przyznam, że w pośpiechu czytałem post na miataturbo.net ;)

Seryjna pompa daje nam maksymalnie 80-85psi, w założeniu jest tak, że odejmujesz od tego 10psi i jest to bezpieczna granica... To daje nam możliwość obsłużenia 0,3-0,4bara doładowania i to na granicy możliwości.

Dlatego zakładamy pompę większą korzystając z usług FMU

Fakt faktem głównie przy użytkowaniu FMU trzeba zakładać mocniejszą pompę by ograniczyć inne wydatki. Gdyby kombinować w inny sposób można by po prostu założyć większe wtryski ( max 30% więcej od serii, inaczej ECU oryginalne sobie nie poradzi ) i wystroić to jakąś świnką. Przy czym wtedy koszta są dużo większe.

Pozdrawiam!

: 27 sty 2009, 18:16
autor: majkel
Mayk pisze:Masz rację! przyznam, że w pośpiechu czytałem post na miataturbo.net ;)
Seryjna pompa daje nam maksymalnie 80-85psi, w założeniu jest tak, że odejmujesz od tego 10psi i jest to bezpieczna granica... To daje nam możliwość obsłużenia 0,3-0,4bara doładowania i to na granicy możliwości.

W niektórych (a być może we wszystkich) specyfikacjach europejskich seryjna pompa bywa o mniejszej wydajności niż w US. Jest taki wątek na miata.net kiedy kolega z Finlandii uruchamiał swój projekt i tego faktu nie przewidział :mrgreen: W efekcie w ostatnim cylindrze mieszanka mu się mocno zubożyła a pozostałe 3 twardo się kręciły... Efekt możecie łatwo przewidzieć, jak gdzieś to odnajdę zalinkuję fotki tego cylindra po tym wydarzeniu... Ja bym na pompie nie oszczędzał, koszt nie jest duży a 190tka w zupełności wystarcza i jeszcze ma zapas... Co do hałasu, to do pomp walbro są takie kity montażowe które między innymi zawierają taką prezerwatywkę akustyczną która trochę hałas izoluje...

: 27 sty 2009, 18:27
autor: Mayk
majkel_c pisze:Efekt możecie łatwo przewidzieć, jak gdzieś to odnajdę zalinkuję fotki tego cylindra po tym wydarzeniu...


Nie mogło to być ciekawe...

btw. pompę mam od kolesia z allegro, 310zł nowa Walbro 190l/h HP ;)

: 27 sty 2009, 18:34
autor: przemasi
Mayk pisze:btw. pompę mam od kolesia z allegro, 310zł nowa Walbro 190l/h HP ;)

To masz idealną pompę do takich zabaw :mrgreen: Kiedy, kiedy...i ile będzie? :razz:

: 27 sty 2009, 21:31
autor: Fiveopac
majkel_c pisze:Co do hałasu, to do pomp walbro są takie kity montażowe które między innymi zawierają taką prezerwatywkę akustyczną która trochę hałas izoluje...

Nic to nie daje. Sprawdzone. Wycia walbro 255 nic nie zaglulszy. Masakra. Zamienilem na 190 i wogule jej nie slychac. Polecam.

: 28 sty 2009, 9:29
autor: blaise
powiedzcie jeszcze czym musi sie charakteryzowac dummy throttle body. (musi miec jakies specjalne wejscia/wyjscia czy jest to tylko lacznik miedzy dolotem a kolektorem?). czy w polsce da sie dostac jakis zamiennik lub czy mozna go samemu zrobic?

czy cos takiego nada sie jako FMU?: http://www.mtuning.pl/sklep/product_info.php?products_id=1421

czy lepiej z usa cos sprowadzic?

: 08 lut 2009, 14:28
autor: blaise
poczytalem troche i mysle ze takie dummy throttle body mozna zrobic z przepustnicy - tylko wyjac z srodka ta blache otwierajaca przelot.

w sumie to takie dummy throttle body niczym specjalnym sie nie charakteryzuje i mysle ze mozna by bez niego zainstalowac dolot tyle wtedy trzeba by pomyslec nad innym podlaczeniem silnika krokowego ktory standardowo przykrecany jest do przepustnicy.
(w usa sa zestawy do montazu silnika krokowego w innym miejscu - podbno lepiej pracuje niz przy przepustnicy - ciekawe dlaczego)

mam teraz kolejne pytanie w sprawie sprzegla elektromagnetycznego w kompresorze. powiedzmy ze odlocze kompresor (sprzeglem) - to skad silnik bedzie bral powietrze skoro kompresor sie nie kreci - czyzby byl jakis specjalny obieg powietrza?

i co sie robi ze zbiornikiem na plyn do spryskiwaczy? w zadnej instrukcji nie ma napisane gdzie sie go przeklada a na zdjeciach z tych instrukcji w ogole nie ma zbiornika na plyn....

: 10 lut 2009, 11:58
autor: majkel
blaise pisze:co sie robi ze zbiornikiem na plyn do spryskiwaczy? w zadnej instrukcji nie ma napisane gdzie sie go przeklada a na zdjeciach z tych instrukcji w ogole nie ma zbiornika na plyn....

Instrukcje pewnie robili na bazie MX-5 bez ABSu, wtedy zbiornik jest po prawej stronie komory, tam gdzie u nas jest pompa ABS (taki mniejszy, bardziej w kształcie butelki). Zbiornik wylatuje, rzuć okiem na katalog ilmotorsport, są gotowe zbiorniki montowane po prawej stronie komory, mniej więcej za reflektorem. Ewentualnie jakiś worek wrzucony w błotnik, albo w zderzak.
Ja się chyba za workiem będę rozglądać, bo zastosowanie na zbiornik za reflektorem to
już inne mam :mrgreen:

: 10 lut 2009, 16:58
autor: blaise
hmm skoro szukasz miejsca na zbiornik tzn ze tez go chcesz przezucic a to znaczy ze wkladasz kompresor? a moze turbo? ;)

i zdradz tajemnice co zajelo miejsce przy reflektorze gdzie mialby podpasowac zastepczy zbiornik?

kolejne pytanie: jak to jest z by pass valve w porownaniu do bov. tzn wiem ze bov wypuszcza powietrze do atmosfery a bypass valve ponownie wpycha powietrze do sprezarki. czy da sie polaczyc jakos te dwa mechanizmy zeby np tylko przy bardzo wysokich obrotach nam syczalo? no i podobno czasem z kompresorem zintegrowane sa bypass valve- czy to oznacza ze nie musze zadnego zewnetrznego by pass valva albo bov'a instalowac? jak taki zintegrowany by pass valve wlasciwie dziala?

kolejne zagadnienie: podobno trzeba wstawic zimniejsze swiece nawet przy soft doladowaniu. jakby tu sie sprawowalo po odlaczanie kompresora sprzeglem? czy zimniejsze swiece jakos negatywnie wplyna na prace przy silniku w trybie N/A? a moze lepiej by zostac przy standardowych swiecach?


ah no i caly czas aktualne jest pytanie apropos odlaczenia kompresora i udroznienia dolotu - z poprzedniej mojej wypowiedzi.


znalazlem taki oto pojemnik: http://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=1761&oid=3&depth=0&page=0&count=7 czy to wlasnie jest to? bo opis malo szczegolowy a slowo radiotor raczej nie wskazywaloby ze to jest na plyn do spryskiwacza :) niestety zadnego innego sensownego "tanka" tam nie ma