Geometria - jakie ustawienia?
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
a ktoś testował te ustawienia z SuperMiata 949racing ?? http://949racing.com/miata-race-alignment-info.aspx
i ma jakieś porównanie do flyin miata lub cokokolwiek może się wypowiedzieć?
i ma jakieś porównanie do flyin miata lub cokokolwiek może się wypowiedzieć?
Bukos
Hej.
NC 1.8 ze sprężynami Eibach -30mm
Z mojej strony uważam to za kompromis pomiędzy wyglądem auta a prowadzeniem. Tzn. tak: oryginalnie auto stało wysoko jak terenówka, ale za to łatwo się nim jeździło na codzień. Teraz wygląda o niebo lepiej, jest jak przyklejone i przeciążenia w zakrętach są eleganckie, jednak podczas wolniejszej jazdy niż 50 km/h czyli w mieście, kierownica staje się bardzo ciężka. Czyli do jazdy miejskiej lub dla kobiety może być to uciążliwe. Również podczas nierówności potrafi mocno kierownicą szarpnąć.
Winę za to ponosi wyprzedzenie swożnia, czyli ang.caster. Niestety przy obniżonym zawieszeniu jest niemożliwe (przynajmniej w NC) zejść poniżej 5.30. U mnie nawet tyle się nie dało.
Ale z drugiej strony to ustawienie zwane fast road jest takie, że przy jeździe na wprost auto jedzie jak po szynach. Nie trzeba trzymać kierownicy
Tak było po założeniu sprężyn około listopada:
Przód
Camber
Left - 0.57 Right - 0.53
Caster
Left 6.32 Right 6.43
Toe
Left 0.05 Right 0.05
Tył
Camber
Left - 1.44 Right - 1.47
Toe
Left 0.13 Right 0.06
Ustawienia z wczoraj (chciałem 5.30 na castor, ale nie dało się tyle przy reszcie zadanych kątów). Szczerze mówiąc nie czuję różnicy. Może ciut ciut lżej kręcić kierą niż przy 6.30.
Jednak miesięcznie robię ok. 1500 km, z tego 1400 na dwupasmówkach z kilkoma rondami, więc dla mnie stabilność na prostej jest ważna. Choć przyznam, że nie do końca jestem zadowolony. Kupując MX5 chyba spodziewałem się, że to będzie conajmniej Cayman
NC 1.8 ze sprężynami Eibach -30mm
Z mojej strony uważam to za kompromis pomiędzy wyglądem auta a prowadzeniem. Tzn. tak: oryginalnie auto stało wysoko jak terenówka, ale za to łatwo się nim jeździło na codzień. Teraz wygląda o niebo lepiej, jest jak przyklejone i przeciążenia w zakrętach są eleganckie, jednak podczas wolniejszej jazdy niż 50 km/h czyli w mieście, kierownica staje się bardzo ciężka. Czyli do jazdy miejskiej lub dla kobiety może być to uciążliwe. Również podczas nierówności potrafi mocno kierownicą szarpnąć.
Winę za to ponosi wyprzedzenie swożnia, czyli ang.caster. Niestety przy obniżonym zawieszeniu jest niemożliwe (przynajmniej w NC) zejść poniżej 5.30. U mnie nawet tyle się nie dało.
Ale z drugiej strony to ustawienie zwane fast road jest takie, że przy jeździe na wprost auto jedzie jak po szynach. Nie trzeba trzymać kierownicy
Tak było po założeniu sprężyn około listopada:
Przód
Camber
Left - 0.57 Right - 0.53
Caster
Left 6.32 Right 6.43
Toe
Left 0.05 Right 0.05
Tył
Camber
Left - 1.44 Right - 1.47
Toe
Left 0.13 Right 0.06
Ustawienia z wczoraj (chciałem 5.30 na castor, ale nie dało się tyle przy reszcie zadanych kątów). Szczerze mówiąc nie czuję różnicy. Może ciut ciut lżej kręcić kierą niż przy 6.30.
Jednak miesięcznie robię ok. 1500 km, z tego 1400 na dwupasmówkach z kilkoma rondami, więc dla mnie stabilność na prostej jest ważna. Choć przyznam, że nie do końca jestem zadowolony. Kupując MX5 chyba spodziewałem się, że to będzie conajmniej Cayman
Mam pytanie odnośnie ustawienia Flyin Miata.
Chodzi mi dokładniej o negatywy - z tego co zrozumiałem, to im większy negatyw, tym oś jest przyczepniejsza - czy nie lepsze byłoby ustawienie negatywu w tym samym stopniu (i zachowanie neutralności obu osi). Czy samochód z większymi negatywami z tyłu o te 0.5 stopnia nie będzie miał większej tendencji do uciekania przodu?
Zastanawiam się jak ustawić geometrię w mojej Miacie - seryjne zawieszenie, felgi sportiv, opony 205, dystanse - tak, by nieco zwiększyć jej przyczepność. Nie chcę zrobić torowego potwora do pokonywania zakrętów z prędkościami rzędu 200km/h, lecz auto nieco przyczepniejsze, a do tego równie zwrotne co przy oryginalnym ustawieniu.
Chodzi mi dokładniej o negatywy - z tego co zrozumiałem, to im większy negatyw, tym oś jest przyczepniejsza - czy nie lepsze byłoby ustawienie negatywu w tym samym stopniu (i zachowanie neutralności obu osi). Czy samochód z większymi negatywami z tyłu o te 0.5 stopnia nie będzie miał większej tendencji do uciekania przodu?
Zastanawiam się jak ustawić geometrię w mojej Miacie - seryjne zawieszenie, felgi sportiv, opony 205, dystanse - tak, by nieco zwiększyć jej przyczepność. Nie chcę zrobić torowego potwora do pokonywania zakrętów z prędkościami rzędu 200km/h, lecz auto nieco przyczepniejsze, a do tego równie zwrotne co przy oryginalnym ustawieniu.
- irekJ
- Donator
- Posty: 2646
- Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
- Model: ND
- Wersja: Mocny Full
- Lokalizacja: PL | CH | IT
Mam pytanie do ludzi jeżdżących NC na ProKicie i geometrii FlyinMiata.
U mnie setup: Eibach ProKit, Felgi ET45 7.5", opony Dunlop SportMaxx RT R17 215/45. Geometria z FM, nie wszystko udało się idealnie ustawić ale jest blisko.
Po 8000km przednie opony mam zauważalnie ścięte na zewnątrz. Obie identycznie więc zakładam, że ustawienia.
Ktoś zauważył coś podobnego?
Czym najlepiej pokręcić aby zniwelować zjawisko? Za tydzień mają wpaść nowe gumy. Nie chcę zjechac po jednym sezonie.
U mnie setup: Eibach ProKit, Felgi ET45 7.5", opony Dunlop SportMaxx RT R17 215/45. Geometria z FM, nie wszystko udało się idealnie ustawić ale jest blisko.
Po 8000km przednie opony mam zauważalnie ścięte na zewnątrz. Obie identycznie więc zakładam, że ustawienia.
Ktoś zauważył coś podobnego?
Czym najlepiej pokręcić aby zniwelować zjawisko? Za tydzień mają wpaść nowe gumy. Nie chcę zjechac po jednym sezonie.
- flatline
- Donator
- Posty: 2194
- Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom+Recaro
- Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
- Kontakt:
No tak, ale zbieżność raczej może spowodować większe generalne zużycie (opona "ciągnie się" po nawierzchni) natomiast ścięte opony z zewnątrz lub od wewnątrz to raczej camber albo to jak opona pracuje w zakręcie - np. może to też być związane z ciśnieniem. U mnie w szczurze mimo negatywu rzędu 1,5 i z za niskim ciśnieniem skasowałem zewnętrzne brzegi w jeden trackday. Jak fajnie się uczyć na własnych błędach
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."
Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Tsundere - pocket-sized fastback
- irekJ
- Donator
- Posty: 2646
- Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
- Model: ND
- Wersja: Mocny Full
- Lokalizacja: PL | CH | IT
Na razie zamieniłem koła tył/przód zobaczymy czy coś je będzie brało. Choć pewnie za mało kilometrów zrobię aby coś zauważyć.
W sumie jakieś 75% przebiegu zrobiłem po winklach próbując dogonić Adi'ego + trochę kilometrów na torze... może po prostu tak ma być
W sumie jakieś 75% przebiegu zrobiłem po winklach próbując dogonić Adi'ego + trochę kilometrów na torze... może po prostu tak ma być
sciete opony na zewnatrz moga byc wynikiem tarcia o nadkola. inna kwestia to za male katy pochylenia kol, ale to wydaje sie malo realne bo nawet auta z katami na zero nie powinny zuzywac mocno zewnetrzych czesci opony przy normalnej jezdzie. duza (roz)zbieznosc zabija najbardziej opony. ale zjada wtedy wewnetrzna czesc opony a nie zewnetrzna. moje podejrzenia to tez wujowe opony czytaj z za miekkimi bokami jak rainsporty itd. moze zmien opony na jakies ad08r albo cos w tym stylu i wtedy powiedz czy sie poprawilo...
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Ja przy mega zapadnientym kole (sportiv) też mam przednie opony zjechane na zewnątrz. Z obserwacji wnioskuję, że to za mały kąt (<0.5 stopnia). Przy skręcie koło dość mocno kładzie się na zewnętrznym rancie.
Spróbuję w tym sezonie polatać z większymi negatywnymi i dam znać
Mógłby ktoś przeliczyć mi 1/8 i 1/16 w zbieżności na stopnie (tu pewnie minuty). Ktoś udostępniał jak to liczyć, ale nie potrafię się połapać za bardzo w tym
Edit: Ogarnięte: ułamek mnoży się razy cal (ok. 2.4), wynik otrzymujemy w stopniach. By przeliczyć na minuty mnożymy razy 60.
1/32 = 2.4/32 = 0.075st = 4.5min
1/16 = 9min
1/8 = 18min
Poprawcie mnie jeśli się mylę
Spróbuję w tym sezonie polatać z większymi negatywnymi i dam znać
Mógłby ktoś przeliczyć mi 1/8 i 1/16 w zbieżności na stopnie (tu pewnie minuty). Ktoś udostępniał jak to liczyć, ale nie potrafię się połapać za bardzo w tym
Edit: Ogarnięte: ułamek mnoży się razy cal (ok. 2.4), wynik otrzymujemy w stopniach. By przeliczyć na minuty mnożymy razy 60.
1/32 = 2.4/32 = 0.075st = 4.5min
1/16 = 9min
1/8 = 18min
Poprawcie mnie jeśli się mylę
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2017, 10:37 przez Enzis, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Donator
- Posty: 1200
- Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
- Model: NA
- Wersja: 1.6 '92
- Lokalizacja: Warszawa
IMO Piwo dobrze kombinuje: miękka ścianka boczna opony + agresywna jazda, od siebie dołożyłbym jeszcze być może zbyt niskie ciśnienie.
irekJ, upalanie na winklach też daje mocno w kość oponie. Nie wiem jak przypadku Twojej opony i rozmiaru NCka, ale u mnie w przypadku NA i Federali 595RS-R w wersji XL zejście poniżej 2.0-2.1 bara na zimnej oponie (na rozgrzanej staram się trzymać ok. 2.5 bar) skutkuje ścinaniem zewnętrznej krawędzi.
irekJ, upalanie na winklach też daje mocno w kość oponie. Nie wiem jak przypadku Twojej opony i rozmiaru NCka, ale u mnie w przypadku NA i Federali 595RS-R w wersji XL zejście poniżej 2.0-2.1 bara na zimnej oponie (na rozgrzanej staram się trzymać ok. 2.5 bar) skutkuje ścinaniem zewnętrznej krawędzi.
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
Miałem taki problem raz w mx6 że mi z przodu zjadło opony na zewnątrz. Geometria wyglądała tak że diagnosta pytał mi się czy opon nie miałem wcześniej źle założonych - zamienionych stronami. Zmieniłem opony i problem się nie powtórzył więc obwiniam konstrukcję opony. Tamte opony to były toyo proxes s 205/40 r17 zmieniłem na federale 595rs 205/45. Kombinowalem z ciśnieniami ale nie znalazłem ustawienia ktore by zatrzymało zużycie opony na krawędzi.
- turbo pchała
- Posty: 4336
- Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
- Model: NB FL
- Wersja: Silver Blues
- Lokalizacja: Warszawa
Gdy miałem kąty ustawione na 2,5 na torze opony były zjadane na zewnątrz... po zmianie zbieżności oraz zmianie ciśnienia w oponach (RSR) z niskich na wyższe (do 2.1) opony zaczęły zużywać się równomiernie.
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."
Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
- irekJ
- Donator
- Posty: 2646
- Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
- Model: ND
- Wersja: Mocny Full
- Lokalizacja: PL | CH | IT
No ja od kiedy jeżdżę na Dunlopach to ciągle miałem wrażenie, że opona ma miękką ścianę i kładzie się w zakrętach. Dopiero wrzucenie szerszej felgi poprawiło sytuację. Ale od samego początku nie byłem zadowolony z opon.
Dlatego też w przyszłym tygodniu powinny wpaść Federale 595 RS-R
@rrutek, wcześniej nie zwróciłem uwagi, że są wersje tych opon (np XL). Możesz rozwinąć temat?
Dlatego też w przyszłym tygodniu powinny wpaść Federale 595 RS-R
@rrutek, wcześniej nie zwróciłem uwagi, że są wersje tych opon (np XL). Możesz rozwinąć temat?
-
- Donator
- Posty: 1200
- Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
- Model: NA
- Wersja: 1.6 '92
- Lokalizacja: Warszawa
irekJ, korzystam akurat z rozmiaru 205/50R15, który występuje wyłącznie w wersji XL, czyli ze wzmacnianymi ściankami bocznymi. Raz for fun pojechałem na Jastrząb z Firestone'ami 185/60R14, w zasadzie niezależnie od ciśnienia (w granicach rozsądku i takiego, które daje w ogóle jakąkolwiek trakcję) opona zużywała się nawet na ściance bocznej.
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
-
- Posty: 29
- Rejestracja: 23 maja 2016, 23:02
- Model: NC FL
- Wersja: 2.0 PL
- Lokalizacja: Warszawa
Koledzy,
Ja się podepnę pod temat - gdzie w Wawie zrobić geometrię?
Chce sprawdzić, czy jest ok i ewentualnie pomyśleć nad zmiana na FM.
Dzięki!
Ja się podepnę pod temat - gdzie w Wawie zrobić geometrię?
Chce sprawdzić, czy jest ok i ewentualnie pomyśleć nad zmiana na FM.
Dzięki!
Była NBFL 1.6 /// NC 2.0 Sport AT USA
Jest NCFL 2.0 Sport PRHT PL
Będzie... ???
Jest NCFL 2.0 Sport PRHT PL
Będzie... ???
- Maniek19PL
- Donator
- Posty: 337
- Rejestracja: 10 lip 2018, 16:10
- Model: NA
- Wersja: Przedlift
- Lokalizacja: Pomorskie
- VooR
- Donator
- Posty: 750
- Rejestracja: 15 maja 2017, 15:47
- Model: NB
- Wersja: Miatoza
- Lokalizacja: Poznań
Zależy do czego, ale to dobry punkt wyjścia i krzywdy nie zrobisz tymi ustawieniamiManiek19PL pisze:
ustawiać według : https://www.flyinmiata.com/tech/alignment.php
Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka
"A coward dies a thousand deaths, a Souljah dies but once."
Miatoza:
1. Czarna Szóstka - 1999 NB
2. Szarak Torostwór - 2002 NBFL
3. Kafelek - 2016 ND1 ST
4. Cukierek - 2003 NBFL
5. Lifted #4 - 1999 NB/FL
Miatoza:
1. Czarna Szóstka - 1999 NB
2. Szarak Torostwór - 2002 NBFL
-
- Posty: 8
- Rejestracja: 19 mar 2019, 12:05
- Model: NC FL
- Lokalizacja: Kraków
Witam serdecznie,
Kraków - geometria?
Polecacie kogoś w szczególności?
Pozdrawiam wszystkich i wszystkie mxy
Kraków - geometria?
Polecacie kogoś w szczególności?
Pozdrawiam wszystkich i wszystkie mxy
tak spoko choc przydaloby sie lekko wieksze negatywy z przodu chocby tyle co z tylu. ale powinno byc ok na ulice.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Chyba się nie bardzo da zrobić większe negatywy z przodu na obecnym zawieszeniu. Wydaje mi się że powinno być ok, większego wsz się nie da ustawić z jakiegoś powodu niż to co teraz jest bo się wartości pomiędzy kołami nie zgadzają. Prawego koła nie idzie wyrównać do tych 5st z lewej strony. Ale z tym co teraz jest też powinno być ok, trochę wolniej kiera wraca.
Wysłane z mojego SM-G780G przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-G780G przy użyciu Tapatalka
White NA BP'95
wiekszy kwsz powinien powodowac szybsze wracanie kiery.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód