https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0371622613
Extra runda Miata Challenge - testowanie opon c.d. Tym razem porównywałem pary 205/15 Direzza 03G
(330+135km torowych na koncie), Advan 052 (160km+90km) w tym samym rozmiarze oraz świeże Kumho
V70A 205/16 (+45km).
Było ciepło 20-25st i słonecznie.
Auto z tendencją do nadsterowności, czyli najlepsze czasy do zrobienia z dobrym gripem z tyłu.
--> Na rozgrzewkę poszły 03G przód i A052 tył.
1. W drugiej sesji jeszcze przy ok 20st. z pełnym bakiem i otwartym dachem czasy porównywalne do ostatniej
rundy, dla przypomnienia wtedy było ponad 30st C. Było jeszcze dość ślisko i tłoczno więc best nie padł.
2. Nie było, tak jak wcześniej, wyraźnego spadku osiągów w ciągu 15 minutowych sesji. Wniosek: nie było za
gorąco dla A052.
3. Ze świeżo zainstalowaną tylną rozpórką kielichów zauważalna poprawa balansu z tyłu w lewych/prawych
zakrętach. Jeśli ktoś ma budę z bardziej nadsterowną charakterystyką w lewych zakrętach to polecam.
--> Na kolejne dwie sesje wleciały V70A, najpierw na tył.
1. Nastawiłem się na bicie PB a tu lipa - nie ma gripu. Czasy w dół o prawie 1s.
2. Po trzech kółkach tył pływał. 2.3 bar na ciepło to za dużo dla tej opony.
3. Potem zamiana z 03G i Kumho na przód plus obniżone ciśnienie o 0.2 bar. Tu mogłem zaobserwować jak
bardzo miękka jest ta opona, auto płużyło przodem i musiałem mocno kręcić kierownicą żeby uzyskać
wymagany skręt - nawet bardziej niż przy advanach z przodu.
4. Rezultat odrobinę lepszy ale cały czas słabo, brak przyczepności z przodu.
5. Mieszanka średnia k61 lepiła się do palców po sesji jak dzika, więc powinna mieć przewagę nad pozostałą
dwójką a było odwrotnie. Postawiłbym tezę, że ścianka jest na tyle miękka w tej oponie i lub jej 'kwadratowy'
przekrój powodowały, że powierzchnia styku nie była optymalna przy dość małych camberach 2-2.5 st. Sądzę że
A052 ma podobnie i chyba tylko direzza dobrze sobie radzi przy takim pochyleniu kół.
6. Ciekawostka - różnica pomiędzy otwartym a zamkniętym dachem na samej tylnej długiej prostej to ok 0.15s
--> Ostatnie dwie sesje to A052 i 03G zamiennie przód/tył.
1. Tym razem skorygowałem ciśnienia do 2.0 bar na ciepło i mogę powiedzieć że 03G w ogóle nie pracuje przy
ciśnieniu 1.6 na zimno.
2. W tych warunkach A052 pokazała wyraźnie swoją przewagę. Właściwie to zaczęła wreszcie spełniać
oczekiwania biorąc pod uwagę bardziej miękką mieszankę i szerszą o ok 10 mm (bliżej 215) powierzchnię
styku. Byłby best na poziomie 1:58.7 uwzględniając stratę w tłoku na ostatnim szybkim kółku.
3. Direzza nie dawała rady utrzymać narowistego tyłu w ryzach, co było ewidentne przy równym balansie
lewo/prawo. Ok 1s w plecy w porównaniu do A052 z tyłu.
Podsumowując:
1. Yokohama A052 to najszybsza opona w tej stawce do temp. ok 25st C i słońcu na torze. Byłoby pewnie
jeszcze lepiej przy mniejszych temp. Pytanie tylko jak długo jeszcze można na niej szybko jeździć?
2. V70A była najwolniejsza ale myślę że nie pracowała w optymalnych warunkach. Możliwe, że było nawet za
ciepło dla niej.
3. Direzza to prawdopodobnie najdłużej szybka opona biorąc pod uwagę zużycie bieżnika - do potwierdzenia po
kolejnych km torowych. Aż się boję co potrafi 03G w miękkiej mieszance.