Opony asymetryczne założone odwrotnie

Czy można i co mi grozi?

Turbo, kompresor, podtlenek azotu, modyfikacje wolnossaka

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Sebof01
Posty: 305
Rejestracja: 24 kwie 2013, 5:54
Lokalizacja: Konin

23 lip 2014, 12:16

Mam oponki bridgestone potenza re050a:
Obrazek

posiadają one oznaczenie "outside" , czyli wiadomo.

Ze względu na kąty kół i geometrię + udział mmc (ostre ruszanie, hamowanie, utraty przyczepności przodu i tyłu) + jazda po mieście (utraty przyczepności tyłu itd), okazało się że opony zużywają się równo (przód i tył) ale w sposób taki że zostało mi 3,5mm bieżnika po wewnętrznej stronie opon i ok 5-5,5mm po zewnętrznej.

I teraz pytanko czy mogę sobie założyć te opony częścią zewnętrzną do wewnątrz? Co mi grozi?
Mój plan jest generalnie taki,

1.założyć na przód nowe opony (już symetryczne) a na tył założyć 2 opony odwrotnie

2 jak się zetrą to kolejne 2 odwrotnie

3 prawdopodobnie wtedy nowe opony na przód (symetryczne) i te z przodu zamienić stronami i dać na tył


Czy może konstrukcja opon raczej wyklucza taką możliwość na co dzień (nasuwa mi się ewentualnie konstrukcja samej opony + zachowanie bieżnika na wodzie) .

Jeżeli na co dzień jest to nierozsądne to może na MMC zastosować taką strategię?
Awatar użytkownika
himber
Donator
Donator
Posty: 2223
Rejestracja: 07 cze 2011, 20:26
Model: NB FL
Lokalizacja: LBN
Kontakt:

24 lip 2014, 10:43

Fantastyczny plan :kciuk: Zakladaj i się nie przejmuj.

Za mało agresywnie pokonujesz zakręty :geeejj: Ja mam negaty 2 tyl, 1.5 przód, a mimo to opony scierają mi się szybciej na zewnątrz ;)
MazDRUnia NC 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=30297
DorotkaMonster NB 1.6T - viewtopic.php?f=22&t=6665
Ozonowanie Lublin
Sebof01
Posty: 305
Rejestracja: 24 kwie 2013, 5:54
Lokalizacja: Konin

24 lip 2014, 12:51

himber pisze:Fantastyczny plan :kciuk: Zakladaj i się nie przejmuj.

Za mało agresywnie pokonujesz zakręty :geeejj: Ja mam negaty 2 tyl, 1.5 przód, a mimo to opony scierają mi się szybciej na zewnątrz ;)


Myślę że załatwiłem je ciśnieniem bo nie upuszczałem podczas jazdy na torze, więc może to miało wpływ (ostre hamowanie i ruszamoe z mielącymi kołami)...

A jak masz geometrię ustawioną, bo może to wina mojej rozbieżności i jazdy codziennej ? (tylko znowu tył jest zbieżnie, więc powinny być chyba różnice jakieś... no cóż jak się człowiek nie zna to musi zgadywać :bang: )

W każdym razie dziś zakładam nowe opony a bridgestony na koła zimowe i chyba zarzucę je na tył w Gostyniu. Zresztą zadecyduję ostatecznie po powrocie z Bałkanów, będzie już nakulane z 6000km na nowych oponach to wszystko będzie wiadomo, jak się ścierają podczas codziennej jazdy.
Awatar użytkownika
himber
Donator
Donator
Posty: 2223
Rejestracja: 07 cze 2011, 20:26
Model: NB FL
Lokalizacja: LBN
Kontakt:

24 lip 2014, 13:25

Aktualnie zbieżność calkowita przod i tyl +0.10. Zwrotnica + 5. Ale to NB.

W temacie geometrii wszystko zostało już odkryte.... Poczytaj
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=167092
http://mx5cartalk.com/forum/viewtopic.p ... 8&start=15

Co do opon, negaty w codziennej jeździe zużywają opony wewnątrz. Podczas krętych pojeżdżawek pracuje silnie zewnętrzna część opony i to ona głównie się ściera. W twoim przypadku rozwiązanie jest jedno. WIĘCEJ MMC! :kciuk:
MazDRUnia NC 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=30297
DorotkaMonster NB 1.6T - viewtopic.php?f=22&t=6665
Ozonowanie Lublin
Sebof01
Posty: 305
Rejestracja: 24 kwie 2013, 5:54
Lokalizacja: Konin

24 lip 2014, 17:29

himber pisze:Aktualnie zbieżność calkowita przod i tyl +0.10. Zwrotnica + 5. Ale to NB.

W temacie geometrii wszystko zostało już odkryte.... Poczytaj
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=167092
http://mx5cartalk.com/forum/viewtopic.p ... 8&start=15

Co do opon, negaty w codziennej jeździe zużywają opony wewnątrz. Podczas krętych pojeżdżawek pracuje silnie zewnętrzna część opony i to ona głównie się ściera. W twoim przypadku rozwiązanie jest jedno. WIĘCEJ MMC! :kciuk:


Więcej MMC!!! OŁ YES :kciuk:

Przeczytałem te tematy + inne które znalazłem + zalecenia flyin miata, brian goodwin, i jakieś jeszcze inne
Główne różnice to to że niektórzy proponują
-zbieżność przodu ( absolutnie nie działa i przód wyjeżdża jak głupi)
-przód na 0 (ok, ale dalej ucieka)
-przód rozbieżny (moje ustawienie i jeździ zajebiście)
Niestety po 5000-7000 mam 2mm różnicy wewnątrz a zewnątrz, a wg niektórych źródeł nie powinno tak być w NC przy takich ustawieniach.
Jak napisałem zobaczymy po trasie, jak będzie ok/ w miarę ok to znaczy że załatwiłem temat za dużym ciśnieniem + mielenie kołami, przeginaniem z prędkością w zakręcie (przód) + ostrym hamowaniem...
Pożyjemy, zobaczymy, nauczymy się, przekażemy innym...
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

24 lip 2014, 18:14

Jeśli miałaby to być tylko kwestia ciśnienia, to zwiększone zużycie miałbyś po obu bokach opony - wewnątrz i na zewnątrz (chyba, że twardość gumy w asymetrycznych jest nierównomierna - np. twardsza na zewnątrz - ale chyba owa niesymetryczność polega tylko na wycięciu bieżnika, nie?).

Jeśli zjechałeś je tak na torze, to inna sprawa - ciężko na sucho stwierdzić, nie widząc, jak jeździsz, jak mocno się ślizgasz, czy masz szperę i jak dobrze spina. Ale, jeśli zdarły się tak przy codziennej jeździe, to musi być kwestia pochylenia kół. Wydaje mi się, że zbieżność/rozbieżność na poziomie 0.1, czy 0.2 nie ma tu znaczenia. Zbyt małe odchylenia, żeby mogły mieć aż taki wpływ na zużycie. Gdyby problem dotyczył tylko kół przednich, przyczyną mógłby być zbyt duży kąt wyprzedzenia zwrotnicy, co powoduje, że w zwykłej jeździe (kiedy koło nie pochyla się w zakręcie, czy przy hamowaniu, tak mocno, jak "na torze") opony na skręconych kołach trochę bardziej "stają na wewnętrznych krawędziach". To jest zresztą mój patent na wjechanie do podziemnego garażu bez odzierania zderzakiem - skręcam koła i przód podnosi się o centymetr, stając na krawędziach opon 8-). No, ale na tylnej osi też Ci się zdzierają tylko od środka, więc to musi być albo za duży negatyw, albo faktycznie opony są miększe "inside".

Poprawcie mnie, jeśli się mylę :>

P.S. Albo po prostu masz luzy na kołach i w zakrętach wewnętrzne pochylają się do środka, "wleką się" po asfalcie i zdzierają wewnętrzną krawędź :ryjezesmiechu:
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

24 lip 2014, 21:04

nickesh pisze:Jeśli miałaby to być tylko kwestia ciśnienia, to zwiększone zużycie miałbyś po obu bokach opony - wewnątrz i na zewnątrz (chyba, że twardość gumy w asymetrycznych jest nierównomierna - np. twardsza na zewnątrz - ale chyba owa niesymetryczność polega tylko na wycięciu bieżnika, nie?).


Tak przy kącie 0,0. Nie przy negatywach - tam wewnętrzna część będzie się bardziej zużywać, bo na prostej zewnętrzna będzie bardziej odstawać przy większym ciśnieniu.
Obrazek
Milo
Donator
Donator
Posty: 371
Rejestracja: 01 mar 2014, 15:18
Model: NA
Wersja: '90
Lokalizacja: Warszawa

24 lip 2014, 21:17

nickesh pisze:To jest zresztą mój patent na wjechanie do podziemnego garażu bez odzierania zderzakiem - skręcam koła i przód podnosi się o centymetr, stając na krawędziach opon 8-)


Raczej nie twój a 99% kierowców zglebionych aut :kciuk:

A co do tematu, to wg mnie musi być kwestia dziwnie ustawionej geometrii, niemożliwe żeby się tak opony starły nierówno od ciśnienia czy stylu jazdy.
Sebof01
Posty: 305
Rejestracja: 24 kwie 2013, 5:54
Lokalizacja: Konin

25 lip 2014, 6:39

Jak sobie ustawiłem geometrię że mi bardzo pasuje do jazdy, to się teraz opony zdzierają nierówno...
Ehhh, nie cierpię fizyki -przynajmniej do kiedy nie rozwiążę problemu.

Zobaczymy, najwyżej zmienię nastawy geometrii na
-20 minut rozbieżnie przód
jak dalej będzie źle to
-10minut przód
-20minut tył
1st negat przód
1,5 st negat tył

obecnie mam
obecnie ma rozbieżność 30min + zbieżność 30min

Co do szpery to spina, nowa w końcu jest.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

03 sie 2014, 14:18

Sebof01 pisze:ak sobie ustawiłem geometrię że mi bardzo pasuje do jazdy, to się teraz opony zdzierają nierówno...

No cóż, taki klimat :D Nie da się mieć wszystkiego naraz :D
Natomiast o ile na torze można popróbować takiego odwrotnego ustawienia opony to w codziennej drogowej jeździe nie polecam, szczególnie na mokro. Raz tak kiedyś jechałem po rozwaleniu dwu kół na dziurze. Miałem nawet jeszcze gorzej, z przodu jedno koło było normalnie a drugie "do tyłu". Kierowało się takim układem słabo zdecydowanie.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

03 sie 2014, 19:13

majkel pisze:
Sebof01 pisze:ak sobie ustawiłem geometrię że mi bardzo pasuje do jazdy, to się teraz opony zdzierają nierówno...

No cóż, taki klimat :D Nie da się mieć wszystkiego naraz :D
Natomiast o ile na torze można popróbować takiego odwrotnego ustawienia opony to w codziennej drogowej jeździe nie polecam, szczególnie na mokro. Raz tak kiedyś jechałem po rozwaleniu dwu kół na dziurze. Miałem nawet jeszcze gorzej, z przodu jedno koło było normalnie a drugie "do tyłu". Kierowało się takim układem słabo zdecydowanie.

Po
eM



Ale te Bridgestony nie są kierunkowe, a asymetryczne. Przy kierunkowych to na pewno na odwrót na wodzie to aquaplaning gwarantowany. Tutaj natomiast może nie być źle, ale chyba bieżnik jest wzmacniany bliżej zewnętrznej, trzeba by poczytać więćej o oponie ;)
Obrazek
Sebof01
Posty: 305
Rejestracja: 24 kwie 2013, 5:54
Lokalizacja: Konin

05 sie 2014, 8:52

E tam poczytać, chyba lepiej popisać takimi oponami po asfalcie :poslizg:
A tak w zasadzie to zastanawiam się nad opcją na tył na gostyń lub na wszystkie koła, tylko że:
- napinka powoduje że wolałbym jechać na nowych federalach co by wylądować wyżej niż 4 miejsce
- z drugiej strony muszę te opony zjechać do zimy, żeby mieć na co zimówki założyć
- katować samochodu na suchym na co dzień to znowu mi szpery szkoda
-same się mogą na codzień nie zjechać tak szybko bo mam zamiar zmniejszyć zbieżność i rozbieżność i kąty na
przód 1st 7,5 minuty na stronę (ew 8)
tył 1,5st 7,5 minuty na stronę (ew 8)

Co zrobić, co zrobić ...
remik
Posty: 2477
Rejestracja: 09 lut 2012, 21:12
Model: Inny
Wersja: DC2R K20 inside
Lokalizacja: PZ

08 sie 2014, 16:51

Sebof01 pisze:Co zrobić, co zrobić ...


Poluzować gumę, i #beznapinki :mrgreen:
ODPOWIEDZ