[NC] Sposoby na moc w NC

Turbo, kompresor, podtlenek azotu, modyfikacje wolnossaka

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

adino1
Donator
Donator
Posty: 859
Rejestracja: 07 lip 2012, 8:44
Model: NC
Wersja: NCEC_R
Lokalizacja: Szczecin

25 wrz 2012, 8:44

Witam...wiem że temat podniesienia mocy przewija się cały czas, ale jakoś tak ogólnikowo dla wszystkich generacji :razz: Tak więc postanowiłem założyć nowy temat dotyczący tylko NC :mrgreen: powszechne opinie co do tych silników montowanych w ostatnim modelu MX5 są takie, że nic się nie da z nim zrobić bez wywrotki kasy :roll: Znamy w zasadzie cztery kierunki którymi możemy pójść, wszystko zależy od nas samych i od tego co chcemy uzyskać przez Up naszych jednostek. Począwszy od podstaw jak wydech/dolot...a zakończonym na turbo. Mamy tez po drodze kompresor i zapomniane przez wszystkich (lub przez niektórych) ITB :twisted: powiem szczerze, że ta opcja dała mi wiele do myślenia. Można uzyskać nawet 300KM w N/A!!! To musi być masakra :mrgreen: zapewne nie raz wertując strony WWW trafiliście na wiele projektów, które Was zaciekawiły. Co dla Was byłoby idealnym rozwiązaniem, jakie kierunki chcecie/chcielibyście obrać. Co jest lepsze i ma swoje plusy, a co gorsze i ustępuje temu lepszemu rozwiązaniu.Zapraszam wszystkich do rozmowy :cool:

Pzdr. Adrian
Obrazek
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

25 wrz 2012, 8:52

300KM w NC 2,0 N/A (jeśli to w możliwe) to jeszcze większa wywrotka kasy niż przy projekcie turbo który i tak kosztuje prawie tyle co używana NC :mrgreen: Ani się obejrzysz i wydasz na swoją NC dwa razy tyle co na poprzedni projekt S13, jeśli pójdziesz w kierunku 300KM w NC :wink:
adino1
Donator
Donator
Posty: 859
Rejestracja: 07 lip 2012, 8:44
Model: NC
Wersja: NCEC_R
Lokalizacja: Szczecin

25 wrz 2012, 9:02

irakleo pisze:300KM w NC 2,0 N/A (jeśli to w możliwe) to jeszcze większa wywrotka kasy niż przy projekcie turbo który i tak kosztuje prawie tyle co używana NC :mrgreen:


300KM to jest już hardcore, ale 270KM do ogarnięcia:
-ITB 45
-obróbka kanałów głowicy
-wałki
-tłok
-mocniejsze sprężynki
-mocniejsze i trochę większe zawory
-wydech
-lepsze smarowanie
-strojenie
Obrazek
zoharek
Posty: 1304
Rejestracja: 24 maja 2010, 12:26
Model: Inny
Wersja: Subaru Outback H6
Lokalizacja: Łódź

25 wrz 2012, 9:35

Nie wiem ile w tym prawdy (jeśli piszę bzdury to proszę o skasowanie :P ), ale gdzieś czytałem, że uzyskanie tak bardzo dużej mocy N/A niewspółmiernie bardziej katuje silnik niż w przypadku doładowania, a co za tym idzie wypadałoby regularnie (i naprawdę bardzo często) robić przeglądy podzespołów do ostatniej śrubki w poszukiwaniu zużycia i celem wymiany tych gdzie takowe występuje.
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3651
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

25 wrz 2012, 9:43

generalnie jest tak że podnoszenie moce w wolnossącym silniku przychodzi najszybciej, najmniejszym kosztem i najmniej kłopotliwe za pomocą turbiny. Wszelkie inne rozwiązania to moim zdaniem wyższy koszt zł/KM, doładowanie daje największe i najszybsze możliwości, a w momencie kiedy zakujesz motor, generalnie nie znajdzie się nic co przebiję doładowanie z pomocą turbiny.
Generalnie ITB dla celów strikte mocy nadaje się w takim przypadku, gdzie chociażby z punktu widzenia przepisów w sporcie silnik musi pozostać wolnossącym, wtedy ma sens pakowanie worka $$ w tym kierunku. Jeżeli nie ma ciśnienia na N/A to każda inna metoda, również kompresor jest nie trafiona, bo po prostu daje efekty zawsze na niższym poziomie niż burbo.

Spotkałem się z silnikiem hondy który N/A wygenerował 200PS, z ITB bez obróbki 280PS, z obróbką i dogranymi szczegółami 3xxPS, ale Mazda to nie Honda;)

Kuć, turbić, nie kombinować.


Mam jeszcze jeden dosyć prosty ale dla mnie ważny argument;) Nawet najbardziej hardcorowy projekt burbo, na pełnym przelocie, nie dorówna w 50% tym jakie dźwięki i krzyki generuje wysilone N/A, bo mocy szukamy w każdym szczególne, a jakoś już tak jest ;) że zależność jest prosta, z tłumienia mocy nie będzie. MX5 która wymaga zatyczek? porażka;) to auto służy do czerpania i jeżdżenia, owszem rasowo bardzo chętnie, sam mam potworny przelot, ale to i tak nic w porównaniu do hałasu jaki generują N/A.

Jeszcze coś mi się skojarzyło, bo to z "życia". Otóż ITB swoją największą sprawność gwarantuje tylko i wyłącznie przy maksymalnie nie ograniczonej stronie ssącej, nawet zwyczajna siateczka na "trąbkach" powoduje że odnotowujemy wyraźny (15-30KM przy 250-300) spadek mocy! sprawdzone;) więc ja bym nawet nie liczył że na ITB można osiągnąć w setupie możliwym do użytkowania na co dzień poziomu mocy porównywalnego z nawet soft turbo, o tym jak wykres wygląda nie wspomnę, każdy kocha moment;) przynajmniej ja tak.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4/ 19' 6 GJ/ 22' i20N/ 22' i30N
https://www.facebook.com/machinedperformance
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

25 wrz 2012, 10:04

grzes pisze:gdzie chociażby z punktu widzenia przepisów w sporcie silnik musi pozostać wolnossącym


Przypominam tylko, że w większości amatorskich motosportów doładowane silniki mają poważny mnożnik wrzucający 2-litrowe silniki do klasy niemal dwukrotnie większej pojemności :twisted:

grzes pisze:każda inna metoda, również kompresor jest nie trafiona, bo po prostu daje efekty zawsze na niższym poziomie niż burbo


A tu się nie zgodzę - kompresor to dużo mniej awaryjny układ od turbo - do codziennego użytku idealne rozwiązanie. Mocy można wyciągnąć tyle, ile wytrzymają korby. No tylko doznań nie ma takich jak ze ślimakiem :mrgreen:

Komfortowym rozwiązaniem byłoby przygotowanie silnika (zakucie) pod doładowanie i dorzucenie i kompresora i burbo - dobre zestrojenie i silnik będzie się zachowywał jak 5-litrowa V8ka :roll:
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3651
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

25 wrz 2012, 10:20

dmk pisze:Przypominam tylko, że w większości amatorskich motosportów doładowane silniki mają poważny mnożnik wrzucający 2-litrowe silniki do klasy niemal dwukrotnie większej pojemności

nie wiem nie pałam się z niskimi ligami, raczej opinię biorę z półki MP czy to rajdowych czy górskich bo w tym uczestniczę, ew. RPP, tam nie ma podobnych cyrków.

Swoją drogą kolega nie określił co ma autko robić..

dmk pisze:kompresor to dużo mniej awaryjny układ od turbo

argument? awaryjność turbo i kompresora jest taka sama, nie ma mniej lub bardziej awaryjnego, teoria o awaryjnej turbinie to teoria rodem "od lpg padnie Ci silnik bo się szybciej zużywa".
Owszem nie ma nic nieśmiertelnego, ale w 90% przypadkach dla np. EVO/WRX/STi padnięte turbo to skutego innej awarii, turbo padnięte w seryjnym samochodzie od zużycia to sporadyczny procent.

dmk pisze:Mocy można wyciągnąć tyle, ile wytrzymają korby

Jeżeli kogoś interesuje maksymalna moc jaką można uzyskać z podawanej ilości powietrza, to dla tego samego strumienia objętości jesteśmy z turbo o 20-30% do przodu i generujemy sporo więcej, ale tego chyba tłumaczyć nie trzeba.
Nie wspominając już o tym że mnogość turbin i jej dobór dokładnie pod oczekiwania jest chyba kilkakrotnie większa niż kompresorów, tutaj mogę się mylić nie siedzę w kompresorach ale nie ma ich przecież za wiele, a dobrze dobrana turbina wyda nawet lepszy wykres.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4/ 19' 6 GJ/ 22' i20N/ 22' i30N
https://www.facebook.com/machinedperformance
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

25 wrz 2012, 10:43

adino1 pisze:Tak więc postanowiłem założyć nowy temat dotyczący tylko NC

Nie jestem do końca przekonany do tego pomysłu :mrgreen: NC ma silnik jak inne, i sposoby na podniesienie mocy są takie same jak przy innych generacjach. Jak się zejdzie na szczegóły to różnica pomiędzy wczesnym NA a NBfl jest podobnego rodzaju co do NC...

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

25 wrz 2012, 11:08

A może potraktujmy temat jako zbiór gotowych rozwiązań służących podniesieniu mocy w NC/NCfl? Takiego tematu nie było a IMHO by się przydał.
Jeśli ma to być kolejny temat do luźnych dyskusji na temat wyższości F/I nad N/A i na odwrót - chyba faktycznie nie ma sensu zaczynać dyskusji od początku... :razz:
MX-5 ND SkyFreedom 8-)
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

25 wrz 2012, 12:28

grzes pisze:argument?


Nie chodzi o samą turbinę, a o układ: zasilanie olejem, wodą, kolektor wydechowy (pękający nawet w najbardziej doinwestowanych projektach).

PS Słuszna uwaga, aczkolwiek osoby posiadające budżet doskonale wiedzą, co można wsadzić, więc również będzie to niepotrzebne :mrgreen:
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
ODPOWIEDZ