Co zrobić aby zwiększyć moc ? – informacje ogólne, przykładowe modyfikacje i orientacyjne koszty
I NA 1,6 90 km
- posiadając taki silnik najefektywniejszym rozwiązaniem będzie swap czyli wymiana silnika na mocniejszy.
1. Aby było p&p do wyboru mamy 2 silniki z mx-5 NA:
1.6 – 115
1.8 -130
Jak już mamy się w to bawić ,oczywiście lepszym wyborem będzie silnik 1.8
Co potrzebujemy do przeprowadzenia tej operacji ?
- silnik wraz z kolektorami
- komputer
- przepływomierz ??
Wiazka pozostaje ta sama.
2. Na miejsce starego silnika możemy władować również silnik z NB /NBFL ( 1.8 140/145 km). Z tym zabiegiem jednak jest trochę więcej zabawy – trzeba dodatkowo wymieniać całą wiązkę.
KOSZTY:
-używany silnik - 1,2- 2 tys
-komputer -400 – 800 zl
-robocizna - ?? zależy
3. Duzo zabawy , nie p&p
-Swap na silnik V8
Tniemy , krzesamy iskry w pocie czoła rozwalając przy tym poł samochodu. Dużo roboty , duże koszta. Tutaj nie ma się co rozpisywać. Zależy co komu do głowy przyjdzie.
EFEKT :
W ten sposób zyskaliśmy 25- 55 km ( zależy którą opcję wybraliśmy – nie dotyczy V8).
i mamy dobrą bazę do kolejnych modyfikacji jeżeli ta nam nie wystarczyła. Przechodzimy do następnego rozdziału.
II. Wszystkie silniki.
W tym momencie należy się zastanowić ile docelowo chcemy uzyskać mocy i jakim kosztem. Mamy 3 wyjścia.
1. Mój samochód jest całkiem żwawy , nie zależy mi na super osiągach ale…..trochę mi jednak brakuje i niedużym kosztem chciałbym z niego jeszcze coś wykrzesać oraz żeby pozostał bezawaryjny -
rozdział III
2. Potrzebuję sporo więcej ale chcę pozostać przy silniku wolnossącym. -
Rozdzial IV.
3. Idę w tubo !

/ kompresor - rozwojowy projekt który da mi spory zastrzyk mocy -
Rozdział V.
III. Modyfikacje:
- wymiana układu wydechowego:
wydech przelotowy od kolektora wydechowego o średnicy 2,25- 2,5 cala , oparty na 1 tłumiku końcowym z katalizatorem lub bez.
-kolektor wydechowy ( niekoniecznie jeśli ogranicza nas budżet)
-układ dolotowy
dolot zimnego powietrza - czyli wywalamy oryginalny filtr powietrza wraz z jego calym doprowadzeniem do kolektora i na jego miejsce ląduje ładna rura z nierdzewki zakonczona filtrem stożkowym, poprowadzona w miejsce z którego zasysać będzie możliwie najchłodniejsze powietrze.
Efekt :
-wydech + dolot ok. 15 km
-wydech +kolektor + dolot ok. 20-25km
KOSZTY:
-wydech – jeżeli chcemy ładny z nierdzewki i zlecimy to firmie która się tym zajmuje – ok. 2 tys. Jak chcemy taniej kupujemy rury ,jakiś tłumik przelotowy o odpowiedniej średnicy przelotu i gniemy, spawamy sami jeśli umiemy. Nie umiemy/nie mamy możliwości zlecamy jakiemuś majsterkowiczowi

Wychodzi połowa ceny.
Szukamy gotowych układów wydechowych ( ebay, sklepy internetowe)
- Kolektor wydechowy – j.w.
- układ dolotowy
- gotowy dedykowany / na zamówienie ok. 600- 800 zl ( strata kasy)
robimy sami :
- filtr ok. 200zl
- rura 50-100zl
-slikonowy łacznik 20 -120 zl ( samco

)
IV. Wszystkie modyfikacje z rozdziału III +
- elektronika - jakis piggyback np.. ecu master ,smt6 lub lepszy i droższy standalone -MegaSquirt
- większe wtryski
- ostre wałki rozrządu , lekkie regulowane koła
-lekkie koło zamachowe
- modyfikacje głowicy
- modyfikacja dolotu na IRTB (zamiast zimnego dolotu)
-zwiększanie pojemności silnika
-wzmocnione sprzęgło
- i jeszcze pewnie sporo innych modyfikacji
EFEKT:
Fajny
KOSZTY:
Duuuże, spokojnie mogą przewyższyć koszt uturbienia, z tym że mamy tu wolną rękę i możemy wykonać tylko niektóre z tych modyfikacji.
V. TURBO / KOMPRESOR
Modyfikacja która pozwoli osiągnąć więcej mocy niż z silnika wolnossącego a wcale nie musi być droższa ( chyba ze robimy potwora hehe). Silniki z doładowaniem są niestety bardziej awaryjne niż wolnossące dlatego modyfikacje tą trzeba przeprowadzać z głową.
Co nam potrzebne i ile wydamy ? Oczywiście cena zależy od tego jaki chcemy mieć efekt
Gotowy turbo kit – od 2tys $
Kompletujemy sami sensowny zestaw który będzie można rozwijać dalej w miarę rosnącego apetytu
-turbo – 1000zl używane, nowe ok. 3,5 tys zl
-kolektor -500 -2000 zl uzywany/nowy
-intercooler- od 400zl nowy
-orurowanie intercoolera – tutaj różnie, zależy od materiału i wykonania – wiadomo ze jak zrobimy sami to będzie taniej, np. 400 zl
-filtr powierza – ok 200zl
-blow off –od 300 zl nowy
-sprzegło –od 800 zl nowe, lub wzmacniamy nasz docisk – taniej
-wtryski – uzywane pasujące od innych aut można dorwac za 200-300zl
- elektronika od 500 zl za piggyback’a albo ok. 1000zl lub wiecej za MegaSquirt’a + koszt strojenia .
-wskaznik doładowania – od 200 zl nowy
- dochodzi cena wężyków ( np. do turbiny) i jakiś pierdoł - jak to zawsze wychodzi w praniu :p
- robimy sami w garażu i nie wydajemy pieniędzy na mechaników
-
Tym sposobem mamy turbo miate za cene ok. 5 -6 tys.
EFEKT:
Mocno zależny od kosztow. Za cene przedstawionego, optymistycznego projektu , na doładowaniu 0.5 bara dostaniemy z 50 kunia
Projekt można oczywiście dalej rozwijać i ingerować w silnik.
KOSZTY:
Od 5 tys zł , chociaż podobno da się taniej ( prawda Majk?

) . Górna granica – nieznana :p
Koszty wsadzenia kompresora są podobne lecz kompresor jest bardziej ograniczoną modyfikacja od turbo tzn. z turbo można więcej wyciągnąć ale za to przy zastosowaniu kompresora inaczej rozkłada się moc/moment.