Baza przyspieszeń

na dwójce 2k - 6k rpm

Turbo, kompresor, podtlenek azotu, modyfikacje wolnossaka

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

17 kwie 2011, 16:16

Witam,

Przeczytałem taki wątek na Nutzach i uważam, że to bardzo ciekawy pomysł zrobić coś takiego.

Cel? Porównanie wpływu modyfikacji plus możliwość sprawdzenia czy z samochodem jest w miarę wszystko ok w kwestii przyspieszenia na tle innych MX5 (plus daje to łatwy sposób śledzenia efektów zmian w aucie).

Co robimy? Wiadomo, płaska droga dwójka, toczymy się 2krpm, które utrzymujemy przez kilka sekund i maksymalne skuteczne przyspieszenie do 6krpm z zegarkiem w ręku.

Podajemy czas tu wraz z generacja, silnikiem, ilością biegów i modyfikacjami lub ich brakiem.

Postaram się dziś zrobić swój pomiar, dla przykładu, ciekawe co wyjdzie.

Pozdro

[ Dodano: 17-04-2011, 19:22 ]
Ok wpisujcie może według takiego wzoru:

Model: NBfl 1.8, Sportive (normalnie piszcie NBfl 1.8 chyba że to w jakaś specjalna wersja, albo np Kanadyjczyk lub coś odbiegającego od normy)
Biegi: 6
Guma: 205/45/16 Turnaza ER300
Doładowana: Nie
Mody: Tłumik Larini 2.25 cala
Czas: 5.025s

U mnie to średnia z 4 przejazdów, które wszystkie były w granicach 0.1 różnicy od siebie.

6 biegówki mają zazwyczaj lepszy czas według takiego samego testu na Nutzach więc się nie łamcie jak by wam wyższy wychodził. Proszę nie traktujcie tego jako konkurs i nie bądźmy kreatywni :)

Pozdro
Ostatnio zmieniony 18 kwie 2011, 17:06 przez sebna, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

17 kwie 2011, 20:55

bedzie przeklamanie w zaleznosci od rozmiaru opon...
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

17 kwie 2011, 21:01

Na drugim biegu jest to totalnie bez sensu - nie zdążę klikać na stoperze. Mogę ściągnąć czas z ecumastera, ale przy bucie w podłodze nie będę miał trakcji totalnie. Może lepiej przyśpieszenia 100-180? Wtedy obroty pomiędzy 3000 a 5000 i większy czas, raczej bez utraty trakcji ;)
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

17 kwie 2011, 21:05

Skala jak dla mnie może być dowolna, oby test był tylko prosty w zrealizowaniu i bezpieczny w miarę.

Taki wziąłem bo są od razu ciekawe dane do porównania plus można połączyć bazy.

[URL=http://www.mx5nutz.com/forum/index.php?showtopic=70593&st=80]-> Wątek <-[/URL] z Nutzów
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

17 kwie 2011, 21:18

sebna pisze:Skala jak dla mnie może być dowolna, oby test był tylko prosty w zrealizowaniu i bezpieczny w miarę.

Taki wziąłem bo są od razu ciekawe dane do porównania plus można połączyć bazy.

[URL=http://www.mx5nutz.com/forum/index.php?showtopic=70593&st=80]-> Wątek <-[/URL] z Nutzów


Po prostu większość doładowanych aut jak otworzy przepustnicę na drugim biegu bardzo prawdopodobne, że zerwie przyczepność i pomiar będzie bez sensu. Może być bardzo wąski zakres rzędu 120-160km/h (przelicz to sobie na mile), też będzie dość miarodajny.

PS Przy autach z większą mocą mierzy się często przyśpieszenia 100-200km/h ze względu na to, że pomiary 0-100km/h są bardzo mocno zależne od kierowcy: zmiana biegów, umiejętność utrzymania trakcji itd...
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Marian
Posty: 98
Rejestracja: 10 kwie 2011, 19:04
Model: NB
Lokalizacja: WW/Piaseczno

17 kwie 2011, 21:22

Kiedyś leciał odcinek Top Gear w którym Jeremy testował Evo 9 i postanowił zobaczyć jego przyśpieszenie. On jechał Evo a ktoś inny jakimś Fiatem czy innym padłem - rozpędzili się do 50 km/h wbili ostatni bieg(w ich przypadku była to piątka) i buta! Jeremy przez kilometr czy dwa nie mógł się zbliżyć do Fiata kiedy te go łykało. Może coś na wzór tego?
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

17 kwie 2011, 23:58

Marian pisze:Kiedyś leciał odcinek Top Gear w którym Jeremy testował Evo 9 i postanowił zobaczyć jego przyśpieszenie. On jechał Evo a ktoś inny jakimś Fiatem czy innym padłem - rozpędzili się do 50 km/h wbili ostatni bieg(w ich przypadku była to piątka) i buta! Jeremy przez kilometr czy dwa nie mógł się zbliżyć do Fiata kiedy te go łykało. Może coś na wzór tego?

Sorry stary ale co ma piernik do wiatraka?

Czy sobie posty po prostu nabijasz?
Marian
Posty: 98
Rejestracja: 10 kwie 2011, 19:04
Model: NB
Lokalizacja: WW/Piaseczno

18 kwie 2011, 12:43

Podrzucam pomysł, nie wolno mi? A postów nie nabijam bo nie ma licznika, poza tym mam swoją Miate i chce się udzielać w klubie. Ja nie być troll, psze Pana :P
Awatar użytkownika
MiC
Posty: 830
Rejestracja: 02 kwie 2010, 14:35
Model: NB
Wersja: najmocniejsze N/A
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

18 kwie 2011, 13:07

ale na co pomysł?
żeby co pokazać?
że mazda z turbo o wielkości wiadra ma takiego laga że wolnossące 1.6 ją objedzie na 5 biegu z rolki 50-150?
N/A is best!!!
LOUD pipes save lives!!!
Awatar użytkownika
thekingisback
Posty: 486
Rejestracja: 18 lip 2009, 14:31
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: częstochowa

18 kwie 2011, 13:23

ja bym był za tym zeby zrobic od 100-180 ;)
"Woda, której dotykasz w rzece, jest ostatkiem tej, która przeszła, i początkiem tej, która przyjdzie; tak samo teraźniejszość."
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

18 kwie 2011, 13:42

thekingisback pisze:ja bym był za tym zeby zrobic od 100-180 ;)


Seryjnym 1.6 może to zająć na prawdę dużo czasu... Zresztą to jest 4ty bieg do odcięcia :mrgreen:

Może 3ci bieg i 50-130? :razz: :roll:
Ostatnio zmieniony 18 kwie 2011, 13:42 przez Mayk, łącznie zmieniany 1 raz.
110@???KM
134@???Nm
Marian
Posty: 98
Rejestracja: 10 kwie 2011, 19:04
Model: NB
Lokalizacja: WW/Piaseczno

18 kwie 2011, 13:42

MiC, dobra jestem laikiem, nie odzywam się. Posłucham waszych pomysłów...
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

18 kwie 2011, 13:55

Ten test 2k do 6k rpm na dwójce o ile zgadzam się nie jest idealny, to jest prosty w wykonaniu i jest bezpieczny.

Jeżeli wzięlibyśmy wariant 100 - 180 czy 100 - 150 czy 120 - 150 to mamy kilka problemów. Po pierwsze trzeba znaleźć kawałek długiej prostej, po drugie trzeba złamać prawo (nie zachęcam do tego), po trzecie i przede wszystkim nie jest to bezpieczne. Sam lubię jeździć szybko, niestety nie zawsze na torze ( :mrgreen: ) i dlatego wiem, że jechanie 150 kiedy jedna półkula mózgu ;) jest zajęta śledzeniem prędkościomierza / obrotomierza a druga pochłonięta jest kontrolowaniem palca na stoperze to umówimy się nie jest to e najbezpieczniejsze rozwiązanie.

I po czwarte, taki test, także ze względu na powyższe powody, oraz na osiągane prędkości może nam zawężyć grupę biorącą udział do ludzi o zacięciu sportowym... a przecież to nie wszyscy forumowicze.

Mayk pisze:Może 3ci bieg i 50-130? :razz: :roll:


To już bardziej :) - tylko zamiast prędkości lepszy jest moim zdaniem zakres obrotów, bo obroty są uniwersalnym mianownikiem, eliminującym różnice wynikające z różnych przełożeń, dyfrów i wielkości opon, które mogą wpływać na długość trójki i prędkości na niej osiągane (z 50 - 130 mogło by się okazać, że dla kogoś to jest 2jka do 4ki itp itd zamiast czysta 3rjka) .

Pozdro
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5473
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

18 kwie 2011, 14:47

1. Obroty - odczytane na oko
2. Pomiar czasu - stoperem
3. Inne skrzynie i przełożenia główne
Taaa to będą wiarygodne i bardzo nadajace się do porównań wyniki.... co te pomiary maja na celu skoro nie daje sie ich ze sobą zestawic?
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

18 kwie 2011, 15:04

Wszystko prawda Five, że to na oko - ale zawsze lepsze niż nic.

A zestawić się da choćby w obrębie danego silnika i generacji - np wybierasz do porównana tylko NA 1.6 5 biegowe.

Albo można właśnie różne generacje porównać jeżeli wyniki nie będą znacząco odbiegać od siebie w obrębie tej samej generacji :)

Itp itd może jakieś mody N/A dadzą się zauważyć w wynikach typu kolektor / stożek / co tam jeszcze kto ma:)

Takie tam :) - to tylko zabawa może z jakimś pożytkiem, ciekawym wnioskiem.

Plan jest taki żeby uwzględnić jak najwięcej parametrów (typu konie wiadomo silniki 1.6 i 1.8 miały kilka wariantów), biegi, doładowanie a potem tworzy prosty plik exelowy gdzie sobie będzie można posortować (po naciskać guziczki) według interesujących nas parametrów i coś być może nawet konstruktywnego zobaczyć z danych :mrgreen: - a być może nie :mrgreen:
Marian
Posty: 98
Rejestracja: 10 kwie 2011, 19:04
Model: NB
Lokalizacja: WW/Piaseczno

18 kwie 2011, 15:21

Przepraszam że się wtrącę, ale jak na razie temat zapełniamy jakimiś teoriami - może czas przejść do praktyki i zobaczyć co będzie najlepsze. Może wybierzemy na raz kilka wariantów? Albo wybierzmy jakiś zakres prędkościowy dla porównania samochodów i oddzielny zakres dla kierowców - może taka opcja wykaże różnice pomiędzy naszymi umiejętnościami a możliwościami auta. Przede wszystkim trzeba od czegoś zacząć, nieprawdaż? :wink: Nie wiem jak wy ale ja spróbuje znaleźć sobie wolny czas i popróbuje kilka wariantów - tak się akurat składa że mam blisko prostą o długości kilometra.
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

18 kwie 2011, 15:24

Ciesze się, że ktoś to w końcu powiedział :)

Popieram Marian.
kwijatkowski
Posty: 295
Rejestracja: 05 kwie 2010, 20:33
Lokalizacja: Warszawa

18 kwie 2011, 16:53

W takim razie trzeba by podawać również rozmiar opon bo ma to spory wpływ na przyspieszenia :wink:
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

18 kwie 2011, 17:04

Jak najbardziej, dorzucam do pierwszego posta.
Misza
Posty: 551
Rejestracja: 02 paź 2007, 18:59
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

19 kwie 2011, 9:52

sebna pisze:To już bardziej :) - tylko zamiast prędkości lepszy jest moim zdaniem zakres obrotów, bo obroty są uniwersalnym mianownikiem, eliminującym różnice wynikające z różnych przełożeń, dyfrów i wielkości opon, które mogą wpływać na długość trójki i prędkości na niej osiągane (z 50 - 130 mogło by się okazać, że dla kogoś to jest 2jka do 4ki itp itd zamiast czysta 3rjka)


Mniejsza opona - szybsze wkręcanie się na obroty
Krótsza skrzynia - szybsze wkręcanie się na obroty
Krótsze przełożenie główne/dyfer - szybsze wkręcanie się na obroty.

A więc test ten w żaden sposób nie "eliminuje różnic wynikających z różnych...", stąd robienie "bazy danych" jest bez sensu, bo Miaty między poszczególnymi modelami i właścicielami różnią się tymi parametrami.

Co nie zmienia faktu, że jest to dobrym testem "dla siebie" przy różnych modach i zakładając identyczne warunki testu (koła, przełożenia, warunki pogodowe, ten sam odcinek toru/drogi itp.). Przy czym modyfikacje zwykle robi się w określonym celu, np. wyścigi, 1/4 itp., gdzie nie korzysta się z całego zakresu obrotów silnika, więc zwykle bez sensu patrzeć na przyspieszenie z 2k do 6k obrotów, a np. z 5k do 7k na 3-cim biegu - i takie testy się robi.
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

19 kwie 2011, 10:27

Misza pisze:A więc test ten w żaden sposób nie "eliminuje różnic wynikających z różnych...", stąd robienie "bazy danych" jest bez sensu, bo Miaty między poszczególnymi modelami i właścicielami różnią się tymi parametrami.


Otóż eliminuje, ponieważ daje wspólny mianownik dla tych wszystkich różnic, pozwalając je porównać i zanalizować.

Bo ja nie chce testować kierowcy tutaj, bo to nie o to chodzi, tylko samochód. Cała sprawa ma służyć do znalezienia trendów między modelami różniącymi się właśnie wymienionymi przez Ciebie parametrami.

Żeby można było zobaczyć różnice między tymi parametrami, potrzebny jest test testujący stricte sprzęt a nie człowieka. Test który będzie obarczony jak najmniejszym błędem / umiejętnościami kierowcy - stąd wariant w którym kierowca nie musi zmieniać biegów bo nie testujemy koordynacji ruchowej, refleksu plus ogólnie wiedzy o optymalnym zakresie mocy właściciela samochodu bo te wszystkie parametry odgrywały by role gdybyśmy założyli test związany z zakresem prędkości i przekłamywały by wyniki (wyniki już wystarczająco będą przekłamane przez fakt, że to człowiek musi skoordynować stoper ze stopą.. nie potrzebne są do tego jeszcze biegi).

Według Twojej wizji wszystkie auta powinny być dokładnie takie same w teście, bo wtedy mają takie same gumy, przełożenia, moce itp itd. - tylko to nie jest żaden test. Ja Ci mogę od razu powiedzieć jakie trend by się z tego testu wyłonił - że te auta są plus minus takie same :D...

Może zamiast gadać po prostu spróbujemy? To nie projekt za 100m unijnych Euro - nie musi być idealny :)
dmd
Posty: 112
Rejestracja: 27 wrz 2010, 14:41

19 kwie 2011, 12:41

Witam,
nie chce sie za bardzo wtrącać, bo jeszcze nie mam własnej miaty, a moja konserwa mimo prawie 200KM mało nadaje sie na takie testy :bang: . Chciałem jednak zaproponować rozwiązanie, które stosowane jest już od lat w świecie motoryzacyjnym.

jeżeli chodzi o dokładny rozwój mocy i chcemy sprawdzić jedynie maszyne to pozostaje hamownia :lol:
Gazety motoryzacyjne stosuja jednak porownanie przyspieszen w nastepującej kolejnosci:
80 -120 km/h (4 bieg)
80 - 120 km/h (bieg wyższy lub niższy).
W tym momencie wystarczy podać czas w s' oraz bieg na którym była robiona próba.
Sposób wykonania:
potrzebne rzeczy: możliwie gładka prosta, najlepiej pasażer ze stoperem (bezpieczniej +dokładniej), troche paliwa :mrgreen:

ważne jest aby jechać już jakiś czas ze stałą prędkością 80km/h i wtedy właczyc stoper jednoczesnie przyspieszajac.
Na tym samym odcinku i tego samego dnia robimy 6 przejazdów, po 3 w kazdym kierunku (eliminuje to w wiekszosci wplyw warunkow zewnetrznych - nachylenie szosy,wiatr)
obliczamy srednia i staramy sie być obiektywni :lol:

W realnych warunkach drogowych w Polsce, zakres 80-120 jest IMHO najbardziej przydatny - wyprzedzanie etc.

Ograniczenia dotyczace typow opon i kół dopisałbym po prostu do sekcji: "modyfikacji" :wink:

pozdrawiam i zycze bezpiecznego testowania
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

19 kwie 2011, 12:50

Jak innym to pasuje bardziej niż opcja proponowana przez mnie to mi to żadna różnica jak już wspominałem :mrgreen: byle tylko zacząć :) - dajcie znać czy taki wariant jak dmd proponuje jest dla nas bardziej atrakcyjny i lecimy z koksem :)

Tak na marginesie gdzie Polaków 2 tam zdań 120 ... strasznie to męczące :P (to jako podsumowanie wątku nie bezpośrednio do Ciebie dmd - swoją drogą dzięki za sugestie)

Pozdro
JarMan
Posty: 252
Rejestracja: 11 kwie 2009, 16:18
Lokalizacja: Kraków

19 kwie 2011, 13:14

Są jakies aplikacje na telefony ktore można zastosować i wyjdzie nam wszystko duzo dokładniej. Jeżeli to miałby być wynik który będzie można potem jakoś szerzej porównywać to dlaczego nie robić zwyczajnego 400m ?

Pozdrawiam J.
" Potentissimus est, qui se habet in potestate "
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

19 kwie 2011, 14:51

Poroponuje użycie Racechrono - darmowy, działa na platformie Windows Mobile. Wyniki w opinii uzytkowników są dość dokładne, na pewno dokładniejsze niż pomiar stoperem "na oko". Co do referencyjnego testu, to chyba najlepszy byłby rzeczywiście 50-130 na III biegu, jako wykorzystujący najcześciej w Miacie "odwiedzany" zakres obrotów, a dodatkowo - legalny i w miare bezpieczny na polskich drogach. Jedziemy np. 45kmh, wciskamy gaz, przy 50 RC zaczyna liczyć czas i kończy przy 130. Gotowe.

Michał
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

19 kwie 2011, 15:22

mszczyrek pisze:Poroponuje użycie Racechrono - darmowy, działa na platformie Windows Mobile. Wyniki w opinii uzytkowników są dość dokładne, na pewno dokładniejsze niż pomiar stoperem "na oko".

Ćwiczone na żywo, warto mieć do niego GPS 10Hz...

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
sunday_driver
Posty: 232
Rejestracja: 16 sty 2010, 15:03
Model: Inny
Lokalizacja: Wa

19 kwie 2011, 21:18

To może są chętni co mają jako taki sprzęt do pomiaru z różnych rejonów Polski i mogliby przy okazji zlotów, spotkań zmierzyć komuś czas. Wymaga to pewnego poświęcenia i organizacji ale warto. Pomysł bardzo fajny brakuje tego typu rzeczy na forum.
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

19 kwie 2011, 21:33

majkel_c pisze:Ćwiczone na żywo, warto mieć do niego GPS 10Hz...


Dokładnie tak, w przypadku jego użycia błąd nie powinien przekraczać 0,2 [s] (maksymalna pomyłka przy starcie + zatrzymaniu pomiaru).

Jeśli ktoś ma GPSa 1Hz to może sobie w sumie podarować takie pomiary ;) 2 sekundy możliwego błędu to już coś :)
110@???KM
134@???Nm
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

20 kwie 2011, 15:43

No właśnie to jest ciekawe :mrgreen: Rozumowałem tak samo i takiego spodziewalem się bledu, ale po wykonaniu ok 10 pomiarów przyśpieszeń różnica max-min nie wynosila więcej niż 0.5s (GPS 1Hz)...

Michal
Awatar użytkownika
Kim Son San
Posty: 2018
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
Model: ND
Wersja: 200+
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

20 kwie 2011, 15:53

a coś na androida? najlepiej kamiennego 1.5 :roll:
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
ODPOWIEDZ