Polerowanie felg aluminiowych

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

19 gru 2011, 19:43

Witam!
Nie znalazłem odpowiedniego tematu, więc założyłem ten (jeśli istnieje podobny to proszę o przeniesienie) :)

Ponieważ w temacie polerowania felg aluminiowych nie mam zbytnio pojęcia, liczę na pomoc teoretyczną z Waszej strony ;)

Sprawa wygląda tak:
kupiłem alufelgi na lato, które mają polerowane (ale zmatowiałe dość mocno) ranty.
I pytanie brzmi, czego Wy używacie do polerki? Jakich środków najlepiej użyć? Polerować ręcznie czy mechanicznie (wkrętarka? szlifierka kątowa? z odpowiednimi nakładkami)

I jeszcze jedno pytanie pochodne: jaką średnicę ma otwór centrujący w felgach enkei od NB/NBFL. 54 czy 55mm? ( widziałem różne dane w necie a nie mam obecnie jak zmierzyć :oops: )

Za (p)odpowiedzi bardzo dziękuje :)
Pozdrawiam
DEX
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

19 gru 2011, 19:47

DEXTER pisze:54 czy 55mm?


54 mm
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

19 gru 2011, 19:49

Tomai, za te błyskawiczne odpowiedzi będe Ci musiał postawić piwko kiedyś ;)
Spidi
Posty: 662
Rejestracja: 11 cze 2011, 14:18
Lokalizacja: Białystok

19 gru 2011, 19:55

Polerować można ręcznie, można też mechanicznie.
Dużo zależy od kształtu felg i sprzętu jakim dysponujesz.

Rozumiem, że rant już był polerowany tylko jest podniszczony... ważne jednak czy jest zalakierowany jakimś bezbarwnym czy masz surowe alu? No i wszystko zależy w jakim jest stanie.
Jeśli chodzi o ręczną robotę to zaczynasz od papieru(jakiego to już zależy własnie w jakim stanie są ranty). Im gorszy stan rantów ty bardziej gruboziarnistego papieru trzeba użyć, potem kolejno coraz łagodniejsze papiery aż po wodne o gradacji rzędu 2-3 tyś. Dopiero gdy uzyskasz idealnie gładką, matową powierzchnię bierzesz w garść pastę(jak dobrze przygotujesz powierzchnię dają radę nawet popularne marketówki typu Dursol, Autosol czy Automax) i polerujesz aż będzie lustro.

Oczywiście opisałem robotę zakładając, że rant nie jest polakierowany bo gdyby było inaczej musiał byś wcześniej pozbyć się lakieru.
Roboty gromada ale moim zdaniem efekt warty gażdej godziny tyrania... :cool:
SPIDI
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

19 gru 2011, 19:59

DEXTER pisze:Tomai, za te błyskawiczne odpowiedzi będe Ci musiał postawić piwko kiedyś ;)


Szybko łapiesz, nadajesz się na miatowicza :winner:

:mrgreen:
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

19 gru 2011, 20:00

Spidi, leżą i czekają aż w zimowe wieczory będe się nad nimi pastwić ;)

Już odpowiadam dokładniej jak wyglądają te ranty.

Nie są polakierowane ani zniszczone. Były polerowane ale straciły "blask". Jak popieściłem trochę szmatką z pastą tempo to zaczęły lśnić :mrgreen:
Kształt jest prosty, bo same parapety będe polerować. Myśle, że papiery mogę odpuścić bo chyba sytuacja tego nie wymaga. Zacznę od szmatki i pasty i rękodziełka ;) stąd było moje pytanie jakiej pasty użyć zamiast zwykłego "tempo".
Spidi
Posty: 662
Rejestracja: 11 cze 2011, 14:18
Lokalizacja: Białystok

19 gru 2011, 21:14

Jak jest tak jak mówisz i chcesz, żeby było perfekt przeleć delikatni papierkami wodnymi - powiedzmy 2000,2500 i 3000 i dopiero pastą.
Nie będzie to jakaś mega ciężka robota ale zobczysz, że efekt warty zachodu - wyrównasz w ten sposób powierzchnię z wszelkich mikro rysek, drobnych defektów i utlenionej warstwy alu i po polerce pastą będzie lśniło jak diabli! :cool:
SPIDI
Szczupak
Posty: 1631
Rejestracja: 02 sty 2011, 13:06
Lokalizacja: Warszawa

19 gru 2011, 21:48

to i ja się podłączę - może to trochę głupio zabrzmi, ale skąd mam wiedzieć, czy na felgach jest lakier?
Życie jest za krótkie, żeby jeździć nudnymi samochodami.
vampirek
Posty: 1064
Rejestracja: 01 wrz 2010, 22:11
Lokalizacja: Stolica

19 gru 2011, 22:09

DEXTER pisze:Kształt jest prosty, bo same parapety będe polerować. Myśle, że papiery mogę odpuścić bo chyba sytuacja tego nie wymaga. Zacznę od szmatki i pasty i rękodziełka ;) stąd było moje pytanie jakiej pasty użyć zamiast zwykłego "tempo".


Pasta Autosol Automax lub Jesli chcesz mieć konkretne lustro to musisz użyć past w miamieniu na filcu. Ale bez papieru się nie obejdzie nie da się spolerować samą pastą utlenionego aluminium

Spidi pisze:Jak jest tak jak mówisz i chcesz, żeby było perfekt przeleć delikatni papierkami wodnymi - powiedzmy 2000,2500 i 3000 i dopiero pastą.
Nie będzie to jakaś mega ciężka robota ale zobczysz, że efekt warty zachodu - wyrównasz w ten sposób powierzchnię z wszelkich mikro rysek, drobnych defektów i utlenionej warstwy alu i po polerce pastą będzie lśniło jak diabli! :cool:


Po co ci papier 3000? po 2500 już powierzchnia alu jest gotowa pod polerkę. Powiem ci wiecej jeśli używa się past kamiennych nie używa się papierów drobniejszych niż 800 bo nie ma po co :) Poza tym jeśli zacznie od 2000 to wiele nie zdziała, trzeba zacząć szlifowanie od papierow gradacji 600-800 w zależnosci od utlenienia rantu

Szczupak pisze:to i ja się podłączę - może to trochę głupio zabrzmi, ale skąd mam wiedzieć, czy na felgach jest lakier?


musisz sprawdzić w niewidocznym miejscu np śrubokrętem zarysowac jesli jest Alu gołe odrazu ci się będzie świecić w miejscu rysy jeśli lakier będzie po prostu ryska.

Zrobiłem już trochę kompletów felg więc służę pomocą :)

http://www.facebook.com/pages/VM-Polished-Wheels-Masters/153064924756601

Polecam zajrzeć na naszą stronkę gdzie są efekty naszej pracy (mojej i Majka)
Jeśli chcesz aby Twoje auto było bezawaryjne. Nie Tuninguj Go!
azbest1983
Posty: 1059
Rejestracja: 03 mar 2011, 16:23
Lokalizacja: Sulęcin

19 gru 2011, 22:39

pomijając wszystkie prace z papierami, u mnie najlepszy końcowy efekt dała wata stalowa w połączeniu z pastą do polerowania alu, dostępna w takich miejscach jak castorama (są różne wartości ścierania) ja używałem chyba 3 (nie pamiętam dokładnie) dała mi lepszą głębię, niż ten sam zabieg z filcem... polecam
vampirek
Posty: 1064
Rejestracja: 01 wrz 2010, 22:11
Lokalizacja: Stolica

20 gru 2011, 2:43

Zgadza się azbest jest to tez jedno z rozwiązań problem polega na tym ze sprawdza się w przypadku konkretnych stopow :) o ile na twardym stopie alu uzyskasz pełna glebie to na miękkim będziesz mieć mleko. Jeszcze jest kwestia jakich past uzyles. Jeśli plynnych ok filc nie da ci zadowalajacych efektów jeśli natomiast past kamiennych one wymagają wysokiej temp. I dają efekt lustrzany. Do wykonczeniowki np używam pasty zielonej. Natomiast z pierwszego szarej w efekcie jeśli trochę posiedzisz możesz usunąć rysy nawet po papierach gradacji 360 :)
Jeśli chcesz aby Twoje auto było bezawaryjne. Nie Tuninguj Go!
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

20 gru 2011, 6:56

U mnie rant nie jest utleniony, jest równy i gładki tylko pozbawiony blasku. Najlepiej będzie jak zrobię zdjęcie i pokażę.
saygoodbye
Posty: 119
Rejestracja: 07 lut 2011, 15:30
Lokalizacja: Tarnów

20 gru 2011, 7:19

polerka rantów idzie dobrze na autku, w tym przypadku dupka auta do góry, felga przykręcona bez opony, autko zapalone, wrzucony wybrany bieg i samo się poleruje :p
vox
Posty: 879
Rejestracja: 21 paź 2007, 5:29
Model: NB
Lokalizacja: Branice opolskie

20 gru 2011, 8:14

vampirek, widzę fachowość w Twoich wypowiedziach :cool:
Mam więc pytanie, jak sobie radzisz z uszczerbkami na rantach (po krawężnikach) :?:
Grześ mi kiedyś podpowiadał, że można to zrobić na podniesionym jednym bokiem aucie i dalej
saygoodbye pisze:felga przykręcona bez opony, autko zapalone, wrzucony wybrany bieg i
właśnie, który bieg :?: ile czasu potrzeba na spolerowanie jednej felgi tym sposobem :?: em
Czy takie ubytki (1-2 mm głębokie) można spróbować wyrównać, przykładając zgodnie z ruchem obrotu felgi jakiś stalowy przecinak, pilnik :?:

pzdr
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3651
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

20 gru 2011, 8:40

skoro mnie wywołano do tablicy to ja:
- jeżeli poleruję to na aucie bo nie zrobiłem sobie jeszcze maszynki, za to mam adapter dzięki któremu każdą felgę zapnę na służącą mi starą skodę
- jeżeli mam zadziory to "obtaczam" je właśnie jakimś solidnym stalowym elementem aż do równego, zaznaczam że OBTACZAMY, czyli kąt przyłożenia narzędzia do obracającej felgi jest przeciwny to kąta przyłożenia przy toczeniu/skrawaniu. Chyba każdy zrozumie.
- papierów używam do ~1000, dalej nie ma sensu
- najlepszy efekt mi daje autosol z filcem, ale próbowałem też past suchych, sprawdzają się ale nie z każdą felgą, autosol dużo wybacza takie mam wrażenie i nim łatwo zrobić zadowalający efekt, ale nie jestem specem, vampirek zna się widzę dobrze na sprawie, polecam również posty kolegi "pajko" z forum mazdaspeed, ja dużo czerpałem z niego swego czasu, jest bogiem od polerki;D
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4/ 19' 6 GJ/ 22' i20N/ 22' i30N
https://www.facebook.com/machinedperformance
vampirek
Posty: 1064
Rejestracja: 01 wrz 2010, 22:11
Lokalizacja: Stolica

20 gru 2011, 9:17

Zgadzam się z wypowiedzią grzesia choć autosol nada blasku a nie usunie głębszych rys które zostają po papierach w okolicach ~1000 natomiast co do toczenia używam nozy tokarskich lub piknia. Choć ostatnio spodobała mi się metoda mechaniczna. Wiertarka z tarcza slifierska papie 50-80 zadziory znikają. Polecam zobaczyć moje Remotece mialy rysy na rantach o głębokości około 1-2mm wszystko zostało wyprowadzone na gładko.

Co do biegu na aucie to różnie :) ja używam 2 i 5 tki jeśli robię robotę na aucie. Choć potem trzeba delikatnie usuwać pyl aluminiowy z lakieru bo można niezłe nabroic.

Grzes jeśli chodzi o pasty suche. Nadają się one do każdego rodzaju felgi problem polega na tym ze niektóre stopy są miękkie i niewprawiona ręka delikatnie przypalajac aluminium tworzy na nim efekt mleka.

Fakt pasty użytkownika "pajko" dają radę :) również miałem okazje z nimi pracować. Jesli chodzi o strikte wykończenie powierzchni polecam zamiast filcu Sciernice Bawelniana :) wygladza powierzchnie i daje efekt strikte głębokiego polysku.
Jeśli chcesz aby Twoje auto było bezawaryjne. Nie Tuninguj Go!
Spidi
Posty: 662
Rejestracja: 11 cze 2011, 14:18
Lokalizacja: Białystok

20 gru 2011, 13:17

vampirek, fakt, może z tymi delikatnymi papierkami to trochę nadgorliwość z mojej strony :wink: :oops:
Jednak z racji, że nie posiadałem pożądnego elektro-sprzętu do polerowania, wszystko robiłem ręcznie i zwyczajnie im więcej wyprowadziłem papierkiem tym łatwiej potem było mi uzyskać idealne "lustro" bez skaz, wykańczając ręcznie pastą. :wink:
SPIDI
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3651
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

20 gru 2011, 13:31

Spidi, twardziel...

umówmy się, felga musi się obracać, inaczej kicha.. a jak jeszcze dołożyły obracającą się głowicę którą polerujemy, np. tarcza filcowa.. to jesteśmy już znowu o krok do przodu, pozostaje kwestia obrotów, czy zgodne, przy przeciwne, spotkałem zwolenników obu metod, sam nigdy nie zgłębiałem.. Panowie do Polerowania! nie ma nic lepszego niż lśniący na furze rant:)
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4/ 19' 6 GJ/ 22' i20N/ 22' i30N
https://www.facebook.com/machinedperformance
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

20 gru 2011, 20:48

A jak zabezpieczacie te wypolerowane ranty przed utlenianiem ? Jakieś woski czy inne impregnaty ?
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

20 gru 2011, 20:53

Dziś je obejrzałem dokładniej ale nie wziąłem aparatu żeby cyknąć fotkę :/
Przy jednej feldze będe musiał powalczyć chyba z papierkami na samym rancie, bo troszkę obtarty jest od krawężnika. Reszta oki. Jutro wezme do pracy i sprawdzę na wyważarce jak wyglądają. Jedna będzie chyba do prostowania.
A potem już tylko zakup odpowiednich środków i ręczna robota :twisted: :mrgreen:

Podłączam się do pytania odnośnie zabezpieczenia parapetu ;)
vampirek
Posty: 1064
Rejestracja: 01 wrz 2010, 22:11
Lokalizacja: Stolica

20 gru 2011, 21:24

irakleo pisze:A jak zabezpieczacie te wypolerowane ranty przed utlenianiem ? Jakieś woski czy inne impregnaty ?


Jesli polakierujesz polerowany rant lakier bedzie odchodził. Chyba że użyjesz klaru modelarskiego ktory jest diabelnie drogi. Ale to najskuteczniejszy sposob na zabezpieczenie. Innym sposobem jest po prostu oswiezenie polerki Autosolem raz w miesiacu na szmatkę :) Każda nałożona powłoka to strata ok 30% połysku :( Po prostu trzeba sobie zrobić założenie że o rant trzeba dbać i nie jeździć w zimie

Dexter powodzenia z papierkami jesli chodzi o obcierkę o krawężnik :P bez pilnika nie podchodź lub papieru 50tki
Jeśli chcesz aby Twoje auto było bezawaryjne. Nie Tuninguj Go!
Spidi
Posty: 662
Rejestracja: 11 cze 2011, 14:18
Lokalizacja: Białystok

20 gru 2011, 21:27

grzes, jak się nie ma co się lubi... ;)
Ja polerowałem koła i różne graty w motocyklach więc tam co najwyżej ułatwić sobie sprawę(kręcącym się kołem) mogłem tylko z tylną felgą.

irakleo, ja nie zabezpieczałem. Lakierowanie częściowo zabija efekt a woskowania nie próbowałem. Zawsze po myciu wycierałem dokładnie do sucha i raz na jakiś czas(co 3-4 mycia przynajmniej) starałem się je przepolerować samą pastą - wystarczało na cały sezon a na wiosnę odświerzenie z papierkiem i pastą.
Wbrew pozorom nie było to aż tak uciążliwe jak mogłoby się wydawać...
SPIDI
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

20 gru 2011, 21:29

vampirek, mówiąc papierki miałem na myśli bardzo grube tak jak napisałeś i wzwyż, się zobaczy. Do wiosny dużo czasu.

A co do zabezpieczania to takiej odpowiedzi się spodziewałem ;)
vampirek
Posty: 1064
Rejestracja: 01 wrz 2010, 22:11
Lokalizacja: Stolica

20 gru 2011, 21:39

Co do eksploatacji Trzeba pamietać że polerowanych felg nie traktujemy chemią pod żadnym pozorem myjemy wodą z mydłem lub szamponem samochodowym z neutralnym pH w innym przypadku cała robota na marne.

Ja raz miesiącu robię ranty Autosolem do Alu :) i starcza na sezon nawet 2. Polecam użyć przy montażu opon ukrytych wentyli wiele ułatwiają i nie kaleczą rąk :)
Jeśli chcesz aby Twoje auto było bezawaryjne. Nie Tuninguj Go!
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

21 gru 2011, 15:54

miałem kiedyś polerowane elementy z aluminium na starym VW garbusie....raz na tydzień nakładałem jakiś preparat teflonowy (chyba Plastmal kupowany na stacji benzynowej) do lakieru który całkiem fajnie impregnował gołe aluminium bez utraty jakiegokolwiek połysku tworząc mikro/warstwę ochronną. Nie musiałem nigdy ponownie polerować elementów. Robiłem nawet próby wodą z solą na identycznych elementach zaimpregnowanych woskiem samochodowym i surowym alu, efekt był widoczny gołym okiem już po 2-3 dniach.
Kinio
Donator
Donator
Posty: 685
Rejestracja: 05 wrz 2011, 14:45
Model: NB FL
Lokalizacja: Warszawa

23 gru 2011, 14:07

Hmm a mógłby mi ktoś powiedzieć czy coś takiego jest do naprawienia? Praktycznie każda moja felga jest poobcierana od krawężników.
Gdzie w Warszawie można tanio takie rzeczy wykonać wraz z renowacją?
Vampirek i Majk, wy robicie takie rzeczy tylko dla siebie czy do was też można oddać ?
Obrazek
Obrazek

I dodatkowe pytanie powiązane z tematem, jak wyczyścić końcówkę rury wydechowej chyba oryginalnej?
Obrazek
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

23 gru 2011, 14:12

I ja podpinam się pod końcówkę fabrycznego wydechu ;) Mam taki sam problem. TZn. mam zamiar zaatakować ją pastą polerską do metalu żeby oczyścić, ale może są jakieś lepsze sposoby? No chyba, że jest to już nie odratowania :P
rafik14
Posty: 1414
Rejestracja: 20 kwie 2009, 19:59
Lokalizacja: Poznań

23 gru 2011, 14:15

DEXTER pisze:I ja podpinam się pod końcówkę fabrycznego wydechu ;) Mam taki sam problem. TZn. mam zamiar zaatakować ją pastą polerską do metalu żeby oczyścić, ale może są jakieś lepsze sposoby? No chyba, że jest to już nie odratowania :P


stary ale skuteczny babciny sposób...pasta do zębów. U mnie wydech po tym zabiegu lśni
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

23 gru 2011, 15:17

haha, spróbuje ;) a jakaś konkretna? :P mówię poważnie żeby nie było, że się nabijam. Może musi mieć jakiś składnik?
rafik14
Posty: 1414
Rejestracja: 20 kwie 2009, 19:59
Lokalizacja: Poznań

23 gru 2011, 15:36

spróbuj tą co masz i zdaj relację :mrgreen:
ODPOWIEDZ