Problem z obrotami

jednocześnie włącza się i wyłącza wentylator chłodnicy

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

sieraq87
Posty: 102
Rejestracja: 30 wrz 2009, 17:01
Lokalizacja: wlkp

08 lip 2011, 21:42

Cześć wszystkim :mrgreen:
Zakupiłem niedawno nową Mizię i mam niestety problem.

Po odpaleniu silnika, często zdarza się, że skaczą obroty w zakresie 1000-1500 - głównie gdy stoję na jałowym. Silnik po rozgrzaniu, ma 1000 obrotów, bardzo rzadko schodzi na 850 (gdy już tak się dzieje, po krótkiej chwili znowu zaczyna falować i stabilizuje się na 1000rpm).

Przeczytałem wszystkie związane z tym tematy na forum i postanowiłem wstępnie przeczyścić przepustnicę

No i dzisiaj przeczyściłem lekko przepustnice płynem do gaźników. Nic nie pomogło' a wręcz zrobiło się jeszcze gorzej, silnik częściej i gwałtowniej skacze nawet na 1800. Co dziwne, w trakcie jazdy, gdy puszczam nogę z gazu np na 3 biegu przy ok 2tys. obrotów, silnik nie schodzi z obrotami w dół, brak hamowania silnikiem (nie zdarza się to zawsze, ale dość często).
Kolejna sprawa, myślę powiązana z tym falowaniem - podniosłem maskę przy włączonym silniku, po chwili zaczął swoje skoki na obrotach i równo w tym momencie zaczął się włączać i wyłączać wentylator chłodnicy (w ciągu 10sek może z 10 razy). W tym samym czasie co załączenie wentylatora i skoki obrotów, słychać strzelanie z przekaźnika (chyba to jakiś przekaźnik :cool: ) za bezpiecznikami, Wrzucam fotkę o co mi dokładnie chodzi.

Czy ktoś może spotkał się z takimi objawami?
Z góry dziękuję za pomoc.

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/856/94948145.jpg/]Obrazek[/URL]

Uploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageShack.us[/URL]
emzet.
Posty: 81
Rejestracja: 20 lut 2011, 20:17
Lokalizacja: Kraków

08 lip 2011, 23:21

1500 po zapaleniu to norma, też byłem przerażony po zakupie, ale we wszystkich tak jest.

Przy ciepłym silniku obroty spadają u mnie na 800, ale widziałem też zdrowe egzemplarze które trzymają 900, a nawet 1000. Nie znam się, za bardzo ale widzę zależność - po zatrzymaniu się na światłach obroty spadają tak do 750, a po ok.dwóch sekundach jest korekta, jakby od komputera na docelowe 800. Słyszałem o regulacji przepustnicy w trybie serwisowym komputera, aby zredefiniować te "docelowe" obroty - może spróbuj w tę stronę? 
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

08 lip 2011, 23:33

sieraq87 pisze:Czy ktoś może spotkał się z takimi objawami?

NB 1.6 w opisie to ten egzemplarz ?
sieraq87 pisze:Kolejna sprawa, myślę powiązana z tym falowaniem - podniosłem maskę przy włączonym silniku, po chwili zaczął swoje skoki na obrotach i równo w tym momencie zaczął się włączać i wyłączać wentylator chłodnicy (w ciągu 10sek może z 10 razy). W tym samym czasie co załączenie wentylatora i skoki obrotów, słychać strzelanie z przekaźnika (chyba to jakiś przekaźnik :cool: ) za bezpiecznikami, Wrzucam fotkę o co mi dokładnie chodzi.

Pomijając kwestie jakiś niesprawności typu kontakty w wiązce (bo mało wiemy o samochodzie i Ci nie wywróżymy). Zainteresowałbym się czujnikiem temperatury cieczy chłodzącej. Jazdy z odczytami tego czujnika mogą powodować jednocześnie cuda z obrotami i załączanie/wyłączanie wiatraka chłodnicy. To tak na szybko nie widząc pacjenta.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
sieraq87
Posty: 102
Rejestracja: 30 wrz 2009, 17:01
Lokalizacja: wlkp

09 lip 2011, 9:07

majkel, tak to NB 1.6, a w którym miejscu zlokalizowany jest ten czujnik temperatury? Rozumiem, że po wypięciu go, wentylator powinien chodzić awaryjnie cały czas - może wtedy szło by to zdiagnozować i nie występowały by skoki obrotów.

[ Dodano: 09-07-2011, 12:56 ]
Przed chwilą wypiąłem tą wtyczkę zlokalizowaną za bezpiecznikami, jedno połączenie było lekko zaśniedziałe, jakiś nalot. Przeczyściłem. Dodatkowo wypiąłem bezpiecznik od wentylatora i podpiąłem ponownie. Nagle jak ręką odjął! Obroty stabilne 850rpm :shock: Wentylator Off.
Awatar użytkownika
Kim Son San
Posty: 2020
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
Model: ND
Wersja: 200+
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

09 lip 2011, 14:00

majkel_c, posty które leczą :winner: :mrgreen:
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

09 lip 2011, 20:29

sieraq87 pisze:Przed chwilą wypiąłem tą wtyczkę zlokalizowaną za bezpiecznikami,

Trafiłeś bardzo dobrze, tamtędy idą między innymi czujniki temperatury. Jest jeszcze wtyczka na samym czujniku (z tyłu głowicy, duża chyba zielona lub szara wtyczka).
Warto czasami przy jakimś czyszczeniu komory zajrzeć do wtyczek. Skorodowane połączenia generują bardzo często takie kompletnie zadziwiające efekty jak u Ciebie :mrgreen:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
sieraq87
Posty: 102
Rejestracja: 30 wrz 2009, 17:01
Lokalizacja: wlkp

13 lip 2011, 20:43

Falowanie ustąpiło, silnik chodzi równo, tyle że na 1000rpm.
Symptom jest taki, że po odpaleniu rozgrzanego silnika, obroty schodzą na 850, po 2 sekundach 1200 by po chwili zejść na 1000 i tak się trzymają.

Kolejne ciekawe zjawisko z obrotami to fakt, że w trakcie jazdy, gdy wrzucę luz, obroty spadają na 1500 i trzymają się tak do momentu zatrzymania pojazdu. Wtedy dopiero opadają na 1000. Dodatkowo, wentylator chłodnicy kręci się non stop, nie pomaga wypięcie go.
Już nie wiem co to może być, podejrzewam czujnik włączenia wentylatora, który chyba jak jest walnięty to i tak negatywnie może oddziaływać na pracę silnika - mimo wypięcia go..
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

14 lip 2011, 2:05

sieraq87 pisze:Falowanie ustąpiło, silnik chodzi równo, tyle że na 1000rpm.

Więc na razie tego nie ruszaj. Spróbuj najpierw rozwiązać problem z wiatrakiem.
sieraq87 pisze:Kolejne ciekawe zjawisko z obrotami to fakt, że w trakcie jazdy, gdy wrzucę luz, obroty spadają na 1500 i trzymają się tak do momentu zatrzymania pojazdu. Wtedy dopiero opadają na 1000.

To normalne. Dopóki samochód się porusza (nawet na luzie) wolne obroty są podbijane aby podtrzymać systemy wspomagania. Czy akurat powinno być 1500 czy nieco mniej to inna sprawa. Problem by był wtedy, kiedy tego podbicia by w ogóle nie było.
sieraq87 pisze:Dodatkowo, wentylator chłodnicy kręci się non stop, nie pomaga wypięcie go.

Jak to wypięcie go nie pomaga ? Odłączasz od niego zasilanie a on się nadal kręci ?
sieraq87 pisze:czujnik włączenia wentylatora

Nie ma czegoś takiego jak czujnik włączenia wentylatora. Sprawdź jeszcze przekaźnik wentylatora.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
sieraq87
Posty: 102
Rejestracja: 30 wrz 2009, 17:01
Lokalizacja: wlkp

14 lip 2011, 8:13

majkel_c
z tym wypięciem wentylatora chodziło mi, że nie pomaga odnośnie efektu z obrotami :D
Dzisiaj się pobawię w takim razie regulacją przepustnicy (tą śrubą). Może rozwiązanie tych wysokich obrotów jest proste.
sieraq87
Posty: 102
Rejestracja: 30 wrz 2009, 17:01
Lokalizacja: wlkp

17 lip 2011, 19:38

Przy okazji mycia komory silnika i maski od strony wewnętrznej, sprawdziłem jak się ma filtr powietrza. Okazało się, że obejma rury dolotowej, po stronie od filtra nie była dokręcona, co skutkowało lewym powietrzem. Tak prosta rzecz, a tyle problemów... :shock:
Jak ręką odjął - silnik chodzi równiutko.
ODPOWIEDZ