Czaterja działu technicznego

pytania różne...

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Hantkus
Donator
Donator
Posty: 2803
Rejestracja: 17 lut 2012, 17:59
Model: NB MSM
Wersja: Szarik
Lokalizacja: Poznań

25 wrz 2015, 23:04

Tomai pisze:
Grudzien19 pisze:Szybkie pytanie : sprężyny ze ''zwykłej'' nb/nbfl, a sportive..różnią się twardością?



Tak, nie jakoś bardzo dużo ale różnicę czuć.


Bzdura.
Sportive miał w serii B6 i rozpórki podwozia springi te same.
Rules are made to be broken
kacper-k48
Posty: 230
Rejestracja: 05 gru 2013, 17:12
Model: NA
Lokalizacja: Leszno k.Wawy

26 wrz 2015, 0:07

Zmienilem w alternatorze cala plytke z regulatorem i szczotkami, mechanik partacz zerwal mi gwint do tych prowadnic na pasek, czy kupujac nowy wirnik bede mial pewnosc ze wszystko jest ok czy jest poza tymi czesciami cos co mogloby sie jeszcze zepsuc ?
Obrazek
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

26 wrz 2015, 5:57

Hantkus pisze:
Tomai pisze:
Grudzien19 pisze:Szybkie pytanie : sprężyny ze ''zwykłej'' nb/nbfl, a sportive..różnią się twardością?



Tak, nie jakoś bardzo dużo ale różnicę czuć.


Bzdura.
Sportive miał w serii B6 i rozpórki podwozia springi te same.


Bzdura.
Sprężyny są twardsze i trochę niższe od zwykłych.( Hard Suspension) Sprawdzone w ASO. Mają inne oznaczenie.
Zresztą jeżdżę na takich i sam je montowałem.
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4595
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

26 wrz 2015, 7:50

kammich pisze:Potrzebuję kupić kilka konektorów do wtyczki ECU

ktoś wie gdzie mogę tego szukać ewentualnie jakie to ma oznaczenia?

musza byc nowe? bo jak nie to mam wtyczki ECU z NA z fragmentem okablowania, moge kilka konektorow z nich wyciagnac i ci dac
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

26 wrz 2015, 8:16

Szukam nowych bo chciałem je zacisnąć a nie lutować. Dzisiaj sprawdzę czy uda mi się rozebrać moje i je na nowo zacisnąć. Jak mi się nie uda to skorzystam z twojej oferty i będę lutował te kilka kabelków. Moich się nie da bo są ucięte przy samej wtyczce :D
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

26 wrz 2015, 8:25

kammich pisze:Szukam nowych bo chciałem je zacisnąć a nie lutować. Dzisiaj sprawdzę czy uda mi się rozebrać moje i je na nowo zacisnąć. Jak mi się nie uda to skorzystam z twojej oferty i będę lutował te kilka kabelków. Moich się nie da bo są ucięte przy samej wtyczce :D

Nie uciete, a rozwiercone :D
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

26 wrz 2015, 9:12

Oj tam oj tam :D
Davey
Posty: 556
Rejestracja: 20 kwie 2010, 16:26
Lokalizacja: Lublin

26 wrz 2015, 9:52

Mozecie mi poradzic jak uzdrowic przeciwmglowe w NA? Gdzie ten kabelek przylutowac/przykrecic?
[img]
20150916_175036.jpg
[/img]

Zdjecie sie wgralo do gory nogami nie wiem czemu.. Jesli dobrze,nie,widac to przy tym przerdzewialym jest kabelek z koleczkiem na koncu, jakby masa, pod zarowka,go widac na zdjeciu :)
Załączniki
uploadfromtaptalk1443257563566.jpg
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

26 wrz 2015, 11:31

kammich pisze:ktoś wie gdzie mogę tego szukać ewentualnie jakie to ma oznaczenia?


Całe konektory są na RS Components. Oznaczenia mogę w środę mieć. A jak nie to powinno się dopasować jakieś wsuwki piny od konektorów molexa... musiałbyś z tym podskoczyć do jakiegoś lepszego sklepu z elektroniką.
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

26 wrz 2015, 11:45

Byłem w kilku i nie mieli. Jak mi się dzisiaj nie uda to dam znać.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

26 wrz 2015, 15:20

Kurak pisze:A jak nie to powinno się dopasować jakieś wsuwki piny od konektorów molexa...

zapomnij, to nie system molexa, to wtyczki AMP.
piny większe: 173631 http://pl.farnell.com/te-connectivity-amp/173631-1/contact-receptacle-20-16awg-crimp/dp/6393299?ost=173631&categoryId=700000005000
piny mniejsze: 173716 http://pl.farnell.com/te-connectivity-amp/173716-1/contact-crimp-receptacle-22-20awg/dp/2308828?ost=173716

Miałem rulon takowych nowych pinów, ale na 99% już wyszedł niestety :cry:
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
Ziolkov
Posty: 309
Rejestracja: 07 gru 2012, 11:09
Lokalizacja: Warszawa

26 wrz 2015, 15:43

Dzień dobry,
Pytanie może trochę naiwne ale wbrew pozorom nie całkiem bezpodstawne....

Czy jeśli wyjmę cały softtop wraz z tymi "obręczami" mocującymi jego izolację i założę hardtop to uszczelki w HT wystarczą żeby powstrzymać przeciekanie wody do wnętrza samochodu?
Bedę musiał niedługo zdjąć ST żęby wykonać pewne prace konserwujące ( piaskowanie mocowań uszczelnienia, obszycie rantów i rynienek itp.) i właśnie się zastanawiam czy powinienem teraz wkładać z powrotem stary ST z NA czy mogę sobie oszczędzić pracy i jeździć tylko z HT.

Pozdrawiam
Lexx
Donator
Donator
Posty: 1269
Rejestracja: 22 cze 2013, 9:20
Model: NA
Wersja: Eunos
Lokalizacja: Bristol

26 wrz 2015, 16:34

Zdaje sie za tak. Sporo ludzi na zime demontuje ST i smigaja z samym HT.
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

26 wrz 2015, 18:15

majkel pisze:
Kurak pisze:A jak nie to powinno się dopasować jakieś wsuwki piny od konektorów molexa...

zapomnij, to nie system molexa, to wtyczki AMP.
piny większe: 173631 http://pl.farnell.com/te-connectivity-amp/173631-1/contact-receptacle-20-16awg-crimp/dp/6393299?ost=173631&categoryId=700000005000
piny mniejsze: 173716 http://pl.farnell.com/te-connectivity-amp/173716-1/contact-crimp-receptacle-22-20awg/dp/2308828?ost=173716

Miałem rulon takowych nowych pinów, ale na 99% już wyszedł niestety :cry:




dokładnie to te piny :) dzięki majkel :kciuk:
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

26 wrz 2015, 19:17

Na miata.net kiedyś czytałem o tych sprężynach, faktycznie mają inne oznaczenia. Mam je wyjęte z auta, jak ktoś ma zwykle to możemy porównać.
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4595
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

29 wrz 2015, 16:50

Pomozcie w temacie przegrzewajacej sie NA 1.6 Zaczelo sie od tego ze wskazowka podczas normalnej jazdy zaczela stac lekko w prawo (poprzednio bylo lekko w lewo raczej), przy upalaniu dosc szybko dochodzilo pod 3/4 skali i trzeba bylo odpuscic. Zmienilem plyn: zero efektu. Wymienilem kolejno: pompe wody, termostat, termowylacznik wentylatora + pobraz drugi w tym roku swiezy plyn. Nadal zero efektu. Zrobilem wczoraj mod linearyzacji wskaznika temperatury i jest tak:
- przy ultra delikatnej emeryckiej jezdzie mam ok 95st
- przy normalnej jezdzie ok 98-100st
- blyskawicznie po przydepnieciu np 1ka i 2ka do 7000 z 95st robi sie 100
- Wentylator wlacza sie w okolicach 100 st
- Wlaczenie wentylatora na stale zworka nie zmienia zauwazalnie temperatury
- Wlaczanie/wylaczanie ogrzewania nie zmienia zauwazalnie temperatury
- Co bedzie przy upalaniu nie sprawdzilem (Ulez w sobote) ale obawiam sie ze bedzie slabo


Wydaje mi sie ze temp silnika jest za wysoka o przynajmniej 5stopni. Mam racje? Co robic dalej, jak szukac przyczyny??
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Matick7
Donator
Donator
Posty: 257
Rejestracja: 19 wrz 2015, 10:14
Model: NB FL
Wersja: Memories III
Lokalizacja: Pruszków

29 wrz 2015, 16:58

Witam

Przytrafiła mi się dziwna sprawa wracając do domu. Mianowicie krążąc w poszukiwaniu miejsca silnik zaczął wydawać dziwny wysoki jednostajny dźwięk podczas jałowej pracy, dodatkowo po chwili po kabinie rozniósł się równie dziwny i bardzo niepokojący zapach, coś jak spalenizna ale nie do końca. Pytanie co to może być i czy dojadę z czymś takim do mechanika. Mogę nagrać dźwięk silnika i wstawić tutaj jeśli ktoś znajdzie taką potrzebę. Nie zauważyłem zmian na wskazówce temperatury silnika czy ciśnienia oleju i bez problemu silnik wkręcał się na wyższe obroty.
kermit01
Posty: 1417
Rejestracja: 29 wrz 2012, 11:55
Model: Inny
Wersja: Japoński :P
Lokalizacja: Warszawa

29 wrz 2015, 17:22

Moze alternator? Kontrolka akumulatora sie nie zaświeciła?
Matick7
Donator
Donator
Posty: 257
Rejestracja: 19 wrz 2015, 10:14
Model: NB FL
Wersja: Memories III
Lokalizacja: Pruszków

29 wrz 2015, 17:47

Żadna kontrolka się nie zaświeciła, oleju też nie wziął ani grama przez ostatnie 1000km. Nagrałem filmik może rozjaśni nieco:

https://www.youtube.com/watch?v=2tFZYdhVVf8
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

29 wrz 2015, 17:53

Alex pisze:Co robic dalej, jak szukac przyczyny?

Sprawdzić chłodnicę
Alex pisze:Co robic dalej, jak szukac przyczyny?

Stawiam na przytkaną chłodnicę, do wymiany na nową (może grubą) jak chcesz upalać, zaleciłbym też zimniejszy termostat i drugi wentylator (taki od klimatyzacji pasuje PnP).
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

29 wrz 2015, 17:58

Matick7 pisze: Nagrałem filmik może rozjaśni nieco:

Jeżeli to dźwięk z okolicy alternatora to pewnie szybko go trzeba regenerować, zapach był palonej gumy czy inny?
kermit01
Posty: 1417
Rejestracja: 29 wrz 2012, 11:55
Model: Inny
Wersja: Japoński :P
Lokalizacja: Warszawa

29 wrz 2015, 18:05

Matick7 pisze:Żadna kontrolka się nie zaświeciła, oleju też nie wziął ani grama przez ostatnie 1000km. Nagrałem filmik może rozjaśni nieco:

https://www.youtube.com/watch?v=2tFZYdhVVf8


Miałem podobny dżwiek - niczym kompresor. Był też swąd tak jak opisujesz. I u mnie to był alternator. Zobaczysz jutro..jeśli nie odpali to wszystko jasne :)
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

29 wrz 2015, 19:05

Alex pisze:Pomozcie w temacie przegrzewajacej sie NA 1.6 Zaczelo sie od tego ze wskazowka podczas normalnej jazdy zaczela stac lekko w prawo (poprzednio bylo lekko w lewo raczej), przy upalaniu dosc szybko dochodzilo pod 3/4 skali i trzeba bylo odpuscic. Zmienilem plyn: zero efektu. Wymienilem kolejno: pompe wody, termostat, termowylacznik wentylatora + pobraz drugi w tym roku swiezy plyn. Nadal zero efektu. Zrobilem wczoraj mod linearyzacji wskaznika temperatury i jest tak:


A olej jest? :D Robiłeś jakąś płukankę kiedyś?
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4595
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

29 wrz 2015, 20:03

Kurak pisze:A olej jest? :D Robiłeś jakąś płukankę kiedyś?

Jaja sobie towarzyszu robicie? Jasne ze jest, max stanu. Plukanke robie przed kazda wymiana
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

29 wrz 2015, 21:16

Alex, bez wymiany chłodnicy na start, dalsze kombinowanie jest chyba bezcelowe. I czy przy zmianie płynu chłodniczego weszło Ci tyle nowego, ile powinno (chyba ponad 5l, ale nie wiem dokładnie, ile powinno wejść do NAl)?
Matick7
Donator
Donator
Posty: 257
Rejestracja: 19 wrz 2015, 10:14
Model: NB FL
Wersja: Memories III
Lokalizacja: Pruszków

29 wrz 2015, 22:00

Dzięki za szybką pomoc :kciuk: Po ostygnięciu dziwny odgłos ustał, przejechane 5km nie oszczędzając i nic nie wróciło, jak będę gdzieś dalej jechał to przyjrzę się ponownie, ale z tyłu głowy głos będzie na co się przygotować z naprawą ;)

Mam jeszcze jedno pytanie zauważyłem, ale nie wspomniałem wcześniej. Czy wentylatory na chłodnicy powinny pracować oba? Ten po lewej stronie (patrząc stojąc przodem do maski) nie kręcił się w ogóle po dzisiejszych 40km, ani po krótkim gazowaniu (z włączoną klimą) przed chwilą. Prawy ładnie się załącza i wyłącza, a lewy ani drgnie, ten typ tak ma, że włącza się tylko w sytuacji awaryjnej czy po prostu padł?
Yogi
Posty: 406
Rejestracja: 10 maja 2014, 8:26
Lokalizacja: EL

29 wrz 2015, 22:14

jako że lubię robić sobie problemy to
chciałbym wymienić gnój w zbiorniku od płynu wspomagania...

jak to wymienić i na co ?
Obrazek nbfl 1.8 sportive
Ciap
Donator
Donator
Posty: 175
Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:16
Model: NB
Lokalizacja: Krk/Wro

30 wrz 2015, 7:20

płyn wspomagania możesz wymienić na dwa sposoby:

1. prosty.
bierzesz strzykawkę, wyciągasz co możesz ze zbiorniczka płynu wspomagania, podnosisz przód samochodu, odczepiasz oba węże idące od zbiornika do pompy i podkładasz pod nie cokolwiek, do czego będzie mógł się zebrać stary płyn. następnie siadasz za kierownicę i bez odpalania silnika kręcisz kilkanaście razy od odbicia do odbicia.
w ten sposób nie wymienisz jednak całego płynu.

2. przelewowy.
Bierzesz kumpla, którego sadzasz za kierownicą. Odpinasz wężyk powrotu płynu z pompy do zbiornika, pomocnik za kierownicą włącza silnik i zaczyna kręcić kierownicą, a płyn zaczyna uciekać z wężyka odpływowego. W tym samym czasie starasz się dolewać nowy płyn do zbiorniczka w taki sposób, żeby nie dopuścić do zapowietrzenia układu (czyli płyn cały czas musi być w obiegu). Tutaj trzeba uważać, bo pompa potrafi całkiem sporo płynu wypluć w krótkim czasie i trzeba być przygotowanym na dolewanie nowego oleju dość szybko. Gdy stwierdzisz, że z węża powrotu płynie już tylko nowy płyn - podpinasz wąż z powrotem do zbiorniczka, uzupełniasz (bądź odciągasz) płyn do poziomu max na miarce i dla świętego spokoju odpowietrzasz układ.
Przy tym sposobie trzeba uważać, bo płyn potrafi być dość gorący.

po całej procedurze trzeba odpowietrzyć układ, unosząc przód samochodu i kręcąc kierownicą od odbicia do odbicia (minimum kilkanaście razy) przy wyłączonym silniku - ze zbiorniczka powinno ubyć troszkę płynu, który trzeba uzupełnić. Potem procedurę trzeba powtórzyć na włączonym silniku i ponownie uzupełnić płyn jeśli jest taka potrzeba.
Po kilku dniach dobrze jest sprawdzić, czy niczego nie ubyło i uzupełnić ewentualne braki.

Do wspomagania wchodzi olej ATF (czerwony).
pecha
Donator
Donator
Posty: 133
Rejestracja: 25 lip 2015, 7:01
Model: NB FL
Lokalizacja: Łódź

30 wrz 2015, 7:37

Ciap pisze:Do wspomagania wchodzi olej ATF (czerwony).

BTW
u mnie w poprzednim samochodzie, w którym kłopotów z pompami wspomagania, chłodnicą wspomagania i maglownicą miałem co niemiara lepiej sprawdził się od zwykłego ATFu płyn do wspomagania Prestone (zwykły, nie ten z uszczelniaczem). Pompa się wyciszyła wtedy.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4595
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

30 wrz 2015, 11:22

nickesh v2.0 pisze:Alex, bez wymiany chłodnicy na start, dalsze kombinowanie jest chyba bezcelowe. I czy przy zmianie płynu chłodniczego weszło Ci tyle nowego, ile powinno (chyba ponad 5l, ale nie wiem dokładnie, ile powinno wejść do NAl)?

a to nie ty czasem wymieniales 2 razy chlodnice i to nie bylo to? :lol: Kurcze nie wiem ile plynu mi weszlo bo to juz troche bylo a za drugim razem wymienial Seba1433

Obawiam sie troche ze problem jest w silniku (jakies zatkane rurki, przewezenia) a nie w okolicy chlodnica-wiatrak-termostat. Bowiem czujnik wlacza wentylator raczej pozno (okolice 100st na czujniku z tylu silnika) a powinien chyba szybciej wiec tam jest moze chlodniej niz z tylu silnika gdzie jest czujnik. Poza tym nawet jakby dlugo hamowac silnikiem to nigdy temperatura ponizej 95 nie spada. No chyba ze nowy termostat (Vernet, jakis inny poleciacie??) jest do bani. Nowego faktycznie nie testowalem we wrzatku, za to stary otwieral sie dopiero w okolicach 92-95st :x

niemniej jednak rozwazam zakup nowej chlodnicy przed rozpoczeciem nastepnego sezonu i zalanie calosci mixem z WaterWetterem
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
ODPOWIEDZ