piwo pisze: ↑17 lis 2022, 5:01
ad08r miala mega twardy bo, twardszy niz michelin cup2. ale zeby byla ciezka nie powiedzialbym. twardosc bokow nie jest rownowazna z waga. ok cos tam mzoe dojsc do wagi opony, ale jesli opona jest dobrze skonstruowana czyli karkas z kewlaru to nie ma szans na duza wage.
co nie znaczy ze ad08r jest komfortowe bo nie jest. twardy bok zawsze daje o sobie znac na drodze.
inna kwestia ze poza twardym bokiem to ad08r zuzywa sie bardzo powoli jak cywilna opona, ma gleboki na 8mm bieznik jak cywilna opona, oraz nie halasuje jakos bardzo.
ot opona z twardym bokiem co daje troche wiecej filingu niz cywilna opona.
rsr zuzyje sie szybciej niz ad08r. ale konstrukcyjnie to opony dosc podobne w przeznaczeniu. nie za szybkie i dosc trwale .
jak szukasz komfortu to trzeba kupoowac opony cywilne a tych w 15' nie ma za duzo do wyboru. zwlaszcza dobrych.
jak ktos poleca ps3 to kupuj ps3. ja bym tak starego kapcia nie wrzucil (poczekalbym na test ad09) ale skoro nie ma nic lepszego to co zrobic.
Nie wiem jaką twardość ma AD08RS (RS, bo R nie ma już w sprzedaży), natomiast kolega pisze że podobną do Federala 595 RSR. Jeśli to prawda, bo na tym wzorowałem swoją wypowiedź, to jest to nie do zaakceptowania. Jak mówiłem, mnie interesuje jazda po drogach publicznych, głównie krajowych/wojewódzkich/powiatowych, czyli słynnych "drogach B" z przepisu na Miatę. Nie jestem lekko mówiąc fanem twierdzenia, że sportowa jazda musi oznaczać betonowy zawias, betonowe opony, betonowe tuleje i betonowe poduszki silnika. Jestem wielkim fanem frajdy jaką daje MX-5 na zwykłych drogach, gdzie przyjemności jest ogrom przy zachowaniu fajnego stosunku prowadzenia do komfortu. Stąd zdecydowanie bliżej mi do czegoś ze ścianką umiarkowanie sztywną - taką, która nie jest miękką kluchą, ale przy tym fajnie pracuje na nierównościach. Opona to "pierwsza linia obrony" zawieszenia. W aucie którego najmocniejszą stroną nie jest sztywność nadwozia opona nie może być moim zdaniem za twarda, bo inaczej bardzo dużo pracy spada na zawieszenie. Jeśli auto jest obniżone i amortyzator nie może z racji mniejszego skoku unieść pracy, jaką na niego wrzuca nawierzchnia, wszystko przenosi się na "miękkie" nadwozie. I stąd trzeszczenie, strzelanie i stukanie szyb. NA czy NB może dawać sporo komfortu, ale musi być zbudowane z głową. I dlatego jeśli nie jeździ się po idealnie równych drogach, warto zadbać o oponę lekką i komfortową, taką która pracuje i "broni" wyższe partie auta.
Wcześniej, gdy nie porównałem opony naprawdę cywilnej ze sportową, tj. konkretnie PS3 i RSR, nie wiedziałem że jest taka różnica między tymi oponami. Byłem w wielkim szoku, jak lekki, zwiewny, gibki, sprężysty, ot, taka jędrny, jest PS3, i jak twardy, ociężały jest Federal. Na PS3 na nadwozie idą tylko największe grzmoty, przy czym auto nadal świetnie się prowadzi i trzyma w zakrętach, również po deszczu. Jadąc na RSR mam wrażenie że za zawieszenie robią wspawane metalowe słupki, łączące nadwozie z kołami. Jak droga jest równa, to jest okej, ale umówmy się, polskie drogi B nie są idealne. A nie chcę siedzieć z mapą i planować, gdzie mi wolno pojechać, a gdzie nie wolno. Chcę jeździć i cieszyć się jazdą, bez wyrzeczeń.
Stąd taka a nie inna optyka z mojej strony
Zadając pytanie byłem ciekawy, czy w rozmiarze 15 cali, do NA/NB, pojawiło się coś, co jest lepsze pod tym względem od PS3. Jeśli nie ma opony którą wskazujecie jednym tchem, od razu (oprócz tych twardzieli o których mowa), to znaczy że chyba nic takiego nie miało miejsca.
Marcinos pisze: ↑17 lis 2022, 8:17
No i ciekawa dyskusja się wywołała:)
Ja trochę wychodzę za założenia, że mówienie o komforcie w ponad 20 letnim aucie (mowa o moim NB) mija się z celem. Te samohody są twarde, głośne, nie wygodne:D wiec naprawde mi nie robi różnicy czy włoże tam PS3 czy Fedki/Yoko. I tak będzie mało komfortowo. Pisałem wcześnie gdzieś, że szukam opony, która bedzie kleić na suchym i dawać fun na mokrym i te dwie "twarde" opony spełniają te wymagania
Od komfortu to ja mam volvo
Tworzysz teorię, że NB nie jest komfortowe, a później piszesz, że w związku z tym (parafrazując) można założyć nawet krążki z betonu, bo nie ma różnicy. Ja się z tym kompletnie nie zgadzam. NB może być komfortowe, nawet twierdzę że jest komfortowe, natomiast to zależy oczywiście jak jest zbudowane. Auto na seryjnym zawieszeniu które ma sprężyny bodajże 3/2 albo 4/3 kg, wysoko zawieszone, z lekką seryjną felgą i w miarę sprężystą oponą może jak najbardziej dawać komfort jazdy pod względem zawieszenia (pomijam dyskomfort związany z przestrzenią dla kierowcy lub hałasem, ale nie o tym rozmawiamy). Podobnie jest z autem na dobrym gwincie, które nie leży na podłodze i w którym amortyzator ma odpowiedni skok, by mógł pracować. Natomiast to wszystko można zepsuć słabym zawieszeniem, twardymi sprężynami pokroju 8/6 czy 9/7 kg, albo masą nieresorowaną. Ciężkie koło, twarda opona, twarde tuleje - to wszystko powoduje wzrost NVH, tj. hałasu, wibracji i trzasków, bo niedoskonałości drogi przenoszą się na nadwozie. W dodatku w aucie o tej konstrukcji, które ma problemy ze sztywnością nadwozia, zawieszenie by design ma utrudnioną pracę, więc wpływ twardego ogumienia czy złego zawieszenia odbija się na tym komforcie o wiele bardziej niż np. w sedanie czy coupe pokroju RX-8.
A co do Volvo, no to ja mam Saaba 9-3 Aero. I po zakupie MX-5 NBFL z zawieszeniem Hard S (Bilstein B6) o dziwo stwierdziłem, że to Miata jest bardziej komfortowa
Znacznie sprężyściej pracuje zawieszenie, stock vs stock (a konkretnie Sachs vs Bilstein).
No chyba że mamy problem semantyczny i Ty o hałasie, miejscu na nogi i dwustrefowej klimie, a ja o pracy samego zawieszenia
piwo pisze: ↑17 lis 2022, 12:24
no ja po avon zzr (betonowy bok) tak mnie wytrzeslo na kazdej dziurze ze stwierdzilem ze jednak opona musi pracowac na boku cokolwiek. to nie jest takie super gdy masz beton w zawiasie. moze na torze rownym jak poznan jest do przelkniecia. ale zycie to nie tylko tor poznan. sa jeszcze ulez, lodz i inne bardziej nierowne tory gdzie potrzeba pracy zawieszenia. nie moawiac o ulicy. wszystko zalezy od amorow jakie sie ma bo zawias pracuje od scianki bocznej po amortyzatory. wiec jak jedno jest beton to drugie nie powinno byc. a jak amory miekkie to i oponby moga byc sztywniejsze.
O to to
Wiem, że trochę przydługo, ale chciałem nakreślić swój punkt widzenia. Jest dość specyficzny, więc może być niezrozumiały bez objaśnienia dla fanów wyjeżdżania MX-5 jedynie kilka razy w miesiącu, by poszaleć na dobrej drodze i znowu schować ją do garażu (co rozumiem), lub dla fanów nisko i szeroko
Decyzje mają konsekwencje, po prostu. Należy podejmować je świadomie. Ja komfort, ktoś inny maksymalnie precyzyjne prowadzenie na niskoprofilowym 225
Dla każdego coś dobrego
Jakby jednak było coś lepszego niż PS3 w 15 calach pod to co nakreśliłem, to dajcie znać