Dystanse - tak czy nie?
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
-
- Donator
- Posty: 3669
- Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
- Model: ND
- Wersja: GT Sport nav+
- Lokalizacja: Nottinghamshire
To zależy. Jaki dystans i dlaczego chcesz założyć? Dużo osób jeździ z dystansem 15-20mm i strasznych historii się nie słyszy za często.
Załóż 80mm na stronę i przyczepną oponę i różnie może być
Załóż 80mm na stronę i przyczepną oponę i różnie może być
- Załączniki
-
- 1629750269-af53c355d229dca89888615a392f7138.jpg (29.64 KiB) Przejrzano 1754 razy
25 - tyle dostałem w zestawie z autem
Powód to głównie kwestie wizualne
Są plany torowe/MC również
Na tor lepiej wez male kolo, dobra opone i dobre ET, bez dystansow. Do daily jak najbardziej 2x15-20mm przod i tyl 2x20-25mm. Auto wyglada o nieeeeebo lepiej i wg mnie lepiej sie nim jezdzi, zarowno w NC i ND. Moze to tylko placebo, ale jednak na plus.
@bjorm Dlaczego tor lepiej bez?
Jakie ET polecasz?
Z ET to roznie, zalezy jaka felga, ciezko tak o dobrac ad hoc. Na to lepiej nie stosowac dystansow bo lepiej zeby cale naprezenia szly z piasty na felge a nie posrednio przez dystans, raczej niepotrzebne ryzyko. Chociaz pewnie jak dobre dystanse i nie za grube to powinno byc ok.
- TerminatorPi
- Donator
- Posty: 1605
- Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom
- Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)
Moment, ale na mój mały rozumek z fizyki na poziomie trochę lepszego liceum, nie ma zasadniczo wielkiego znaczenia czy będzie dystans, czy ET - moment na piaście i tak się bierze z efektywnego offsetu.bjorm pisze: ↑18 kwie 2023, 18:11Z ET to roznie, zalezy jaka felga, ciezko tak o dobrac ad hoc. Na to lepiej nie stosowac dystansow bo lepiej zeby cale naprezenia szly z piasty na felge a nie posrednio przez dystans, raczej niepotrzebne ryzyko. Chociaz pewnie jak dobre dystanse i nie za grube to powinno byc ok.
-
- Donator
- Posty: 3669
- Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
- Model: ND
- Wersja: GT Sport nav+
- Lokalizacja: Nottinghamshire
Ano. Dźwignią taka samaTerminatorPi pisze: ↑18 kwie 2023, 21:12Moment, ale na mój mały rozumek z fizyki na poziomie trochę lepszego liceum, nie ma zasadniczo wielkiego znaczenia czy będzie dystans, czy ET - moment na piaście i tak się bierze z efektywnego offsetu.bjorm pisze: ↑18 kwie 2023, 18:11Z ET to roznie, zalezy jaka felga, ciezko tak o dobrac ad hoc. Na to lepiej nie stosowac dystansow bo lepiej zeby cale naprezenia szly z piasty na felge a nie posrednio przez dystans, raczej niepotrzebne ryzyko. Chociaz pewnie jak dobre dystanse i nie za grube to powinno byc ok.
- monkahead
- Donator
- Posty: 1384
- Rejestracja: 31 gru 2019, 8:56
- Model: NC FL
- Wersja: Summer Edition '12
- Lokalizacja: Sosnowiec
@Marcin_L wrzuć jakieś fotki
Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
人馬一体 | NCFL1: Red Hot Chili Pepper
- TerminatorPi
- Donator
- Posty: 1605
- Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom
- Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)
Powiedziałbym, że jedyne co tu może ucierpieć "bardziej" to szpliki dystansów. Ale przy tym samym efektywnym ET - w sensie sił na piaście i szpilkach piasty nie powinno być żadnej różnicy.
- monkahead
- Donator
- Posty: 1384
- Rejestracja: 31 gru 2019, 8:56
- Model: NC FL
- Wersja: Summer Edition '12
- Lokalizacja: Sosnowiec
No dobra, to może bardziej precyzyjnie. Wrzuć proszę jakieś zdjęcia pokazujące jak to koło siadło względem błotnika na tych dystansach, przód i tył.
Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
人馬一体 | NCFL1: Red Hot Chili Pepper
- czarobest
- Posty: 151
- Rejestracja: 13 mar 2022, 17:34
- Model: NB FL
- Wersja: Icon 1.8
- Lokalizacja: Łódź
Teoretycznie z geomterii zmienia się chyba jedynie promień zataczania, ale to jest jakby nie do przestawienia za bardzo na "geometrii" .
Z moich odczuć po dołożeniu dystansów, to jak na razie jedynie szybsze/mocniejsze prostowanie kierownicy przy wyjściu z zakrętu w NBFL.
Z moich odczuć po dołożeniu dystansów, to jak na razie jedynie szybsze/mocniejsze prostowanie kierownicy przy wyjściu z zakrętu w NBFL.
- Załączniki
-
- E97E401C-EE21-4692-98DB-8EBB399A6D69.jpeg (1.4 MiB) Przejrzano 1516 razy
-
- 2F48D6FC-B842-42E2-AEDA-096E2A4FA9E3.jpeg (1.08 MiB) Przejrzano 1516 razy
-
- F2CAB9BE-22F2-447F-900F-06A0A107EDCC.jpeg (1.1 MiB) Przejrzano 1516 razy
-
- 0F08D28D-5D6A-4A3A-9420-DA7E6156F12F.jpeg (2.68 MiB) Przejrzano 1516 razy
- irekJ
- Donator
- Posty: 2640
- Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
- Model: ND
- Wersja: Mocny Full
- Lokalizacja: PL | CH | IT
Nigdy nie miałem dystansów więc się wypowiem
Na pewno piasty z plasteliny w ND nie lubią ani dystansów, ani małego ET... ale jakoś dają radę, choć z tego co obserwuję to łożyska poddają się szybciej niż w NC. Ale to chyba generalnie zmęczenie materiału a ET nie pomaga.
Druga sprawa to, kto i jak używa samochodu i kół. Jeżdżąc często na tor czy mając kilka różnych kompletów kół z różnymi konfiguracjami ET, każdorazowe przekładanie dystansów, pamiętanie o dwukrotnie większej ilości śrub, które trzeba dociągać i pilnować... dla mnie po prostu no-go. Nie wiem jak teraz, ale nie tak dawno temu, runda MC bez odkręconego koła w trakcie jazdy to nie runda
Osobiście zawsze szukałem felg z odpowiadającym ET a dystanse traktowałem jako ostateczność. Jakąś tam opcją są przelotowe, ale to zaś szpilki do wymiany. Potem nie każda nakrętka pasuje. Z drugiej strony jak ktoś ma jedne koła na lato, zimą auto stoi, to czemu nie. Tylko coś markowego, sprawdzonego i zakładać z głową.
Na pewno piasty z plasteliny w ND nie lubią ani dystansów, ani małego ET... ale jakoś dają radę, choć z tego co obserwuję to łożyska poddają się szybciej niż w NC. Ale to chyba generalnie zmęczenie materiału a ET nie pomaga.
Druga sprawa to, kto i jak używa samochodu i kół. Jeżdżąc często na tor czy mając kilka różnych kompletów kół z różnymi konfiguracjami ET, każdorazowe przekładanie dystansów, pamiętanie o dwukrotnie większej ilości śrub, które trzeba dociągać i pilnować... dla mnie po prostu no-go. Nie wiem jak teraz, ale nie tak dawno temu, runda MC bez odkręconego koła w trakcie jazdy to nie runda
Osobiście zawsze szukałem felg z odpowiadającym ET a dystanse traktowałem jako ostateczność. Jakąś tam opcją są przelotowe, ale to zaś szpilki do wymiany. Potem nie każda nakrętka pasuje. Z drugiej strony jak ktoś ma jedne koła na lato, zimą auto stoi, to czemu nie. Tylko coś markowego, sprawdzonego i zakładać z głową.
Irek mówi o gościach majacych 3 komplety kół w codziennej rotacji a do tego na tor puszką dowożone walce.
Nic zbliżonego do normalnego cywila.
PS Mając jeden/dwa komplety kół przekładane sezonowo to dystanse to żaden problem. Mimo wszystko warto pamiętać aby je zdjąć z raz do roku i wyczyścić szczotką drucianą albo/i papierem ściernym.
Nic zbliżonego do normalnego cywila.
PS Mając jeden/dwa komplety kół przekładane sezonowo to dystanse to żaden problem. Mimo wszystko warto pamiętać aby je zdjąć z raz do roku i wyczyścić szczotką drucianą albo/i papierem ściernym.
- monkahead
- Donator
- Posty: 1384
- Rejestracja: 31 gru 2019, 8:56
- Model: NC FL
- Wersja: Summer Edition '12
- Lokalizacja: Sosnowiec
Dzięki za zdjęcia, myślałem że na tym +20/30mm felga zlicuje się z błotnikiem, a tak nie jest, szok.
Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
人馬一体 | NCFL1: Red Hot Chili Pepper
-
- Donator
- Posty: 3669
- Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
- Model: ND
- Wersja: GT Sport nav+
- Lokalizacja: Nottinghamshire
Jeszcze zależy czy i ile masz obniżone auto. To jest moje +20tył i +15przod na standardowym zawieszeniu z wersji gt.
Rant ochronny opony jest również z krawędzią błotnika.
205/45r17 potenza sport
- Załączniki
-
- 16821521382487200016393102662123.jpg (4.8 MiB) Przejrzano 1464 razy
-
- 16821520374148877938786226375393.jpg (2.97 MiB) Przejrzano 1464 razy
-
- 16821519985832286829541474278288.jpg (2.14 MiB) Przejrzano 1464 razy
- niezalogowany
- Posty: 253
- Rejestracja: 17 lut 2021, 20:40
- Model: NC
- Wersja: szybki ponton
- Lokalizacja: Wrocław
Dla normalnego cywila Miata jest bezsensownym gokartem do którego nie wejdą nawet zakupy. A nawet jak przełknie taki brak praktyczności względem kombi, to nie zastanawia się on, tak jak w tym wątku, czy dystanse wpływają na prowadzenie auta. Zakłada ze jak szerzej to na pewno lepiej. W ogóle co to jest promień zataczania, jakieś teoretykowanie !!
A wracając do tematu... Jeśli się ma Miatę do dupowożenia na co dzień, to faktycznie lekki dystans pewnie nie zaszkodzi, a jak masz podchodzić do auta z większym bananem, bo ładnie koło siedzi w nadkolu, to nawet pomoże.
Na tor raczej bym dystanse odpuścił, a jeśli nie ma problemu z oponą ocierającą o plastiki nadkola to nie kombinowałbym też z ET. Na pewno zwiększenie promienia zataczania wpływa na zachowanie auta w mocniejszych dohamowaniach.
- MMRS
- Donator
- Posty: 1770
- Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
- Model: ND
- Wersja: SkyFreedom
- Lokalizacja: Warszawa
Ja tu widzę jeden niezaprzeczalny pozytyw, możemy się cieszyć z tego że Miata to całkiem lekkie auto, poszerzając auto dystansami można wprowadzić procedury bezpieczeństwa:
1. Odelżamy maksymalnie auto, dywaniki, boczki zbędne Bose, prujemy tapicerkę
2. Usuwamy wszystko do zera z bagażnika
3. Nie zabieramy na pokład żon ”Kochanie, względy bezpieczeństwa”
Po spełnieniu w/w spokojnie cieszymy się wyśmienitym „spasem”
A tak całkiem poważnie, jakoś nigdy „nie czułem” dystansów, a idealny spas uzyskiwałem rozmiarem felgi. Nie jestem i nigdy nie będę astrofizykiem, ale trzymając się fabrycznego ET i zakładając felę o dwa rozmiary większą, unikamy dystansów bez zmiany obciążenia na piastę przy jeździe na wprost, a w zakrętach obciążenie na piastę wzrośnie z uwagi na lepszą przyczepność. W mojej opinii przy dużych poszerzeniach warto również iść w malsymalnie dużą felgę, ponieważ felga wówczas poszerza w obydwu kierunkach, tym samym inne obciążenie statyczne / przy jeździe na wprost będzie przy feldze 7” vs 9” - inna sprawa to obciążenia w łuku. Niemniej jednak ja bałbym się dystansów od 30 mm w górę, wolałbym droższe rozwiązanie z felgami.
IMO dobrze to obrazuje, gdzie będzie większe obciążenie na piastę, tym samym mam nadzieję że choćby odrobinę pomogłem
1. Odelżamy maksymalnie auto, dywaniki, boczki zbędne Bose, prujemy tapicerkę
2. Usuwamy wszystko do zera z bagażnika
3. Nie zabieramy na pokład żon ”Kochanie, względy bezpieczeństwa”
Po spełnieniu w/w spokojnie cieszymy się wyśmienitym „spasem”
A tak całkiem poważnie, jakoś nigdy „nie czułem” dystansów, a idealny spas uzyskiwałem rozmiarem felgi. Nie jestem i nigdy nie będę astrofizykiem, ale trzymając się fabrycznego ET i zakładając felę o dwa rozmiary większą, unikamy dystansów bez zmiany obciążenia na piastę przy jeździe na wprost, a w zakrętach obciążenie na piastę wzrośnie z uwagi na lepszą przyczepność. W mojej opinii przy dużych poszerzeniach warto również iść w malsymalnie dużą felgę, ponieważ felga wówczas poszerza w obydwu kierunkach, tym samym inne obciążenie statyczne / przy jeździe na wprost będzie przy feldze 7” vs 9” - inna sprawa to obciążenia w łuku. Niemniej jednak ja bałbym się dystansów od 30 mm w górę, wolałbym droższe rozwiązanie z felgami.
IMO dobrze to obrazuje, gdzie będzie większe obciążenie na piastę, tym samym mam nadzieję że choćby odrobinę pomogłem