Dystanse - tak czy nie?

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

damianlod
Posty: 6
Rejestracja: 29 lis 2015, 12:00
Model: Inny

18 kwie 2023, 16:38

Jakie są forumowe opinie na temat dystansów - zakładać czy nie zakładać?
Jakie są za i przeciw?
Jeżdżę NC, ale przydać się może również pozostałym genom, mitów narosło sporo, pytanie jak to wygląda w praktyce.
mutra
Donator
Donator
Posty: 3669
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

18 kwie 2023, 16:44

To zależy. Jaki dystans i dlaczego chcesz założyć? Dużo osób jeździ z dystansem 15-20mm i strasznych historii się nie słyszy za często.
Załóż 80mm na stronę i przyczepną oponę i różnie może być ;)
Załączniki
1629750269-af53c355d229dca89888615a392f7138.jpg
1629750269-af53c355d229dca89888615a392f7138.jpg (29.64 KiB) Przejrzano 1754 razy
damianlod
Posty: 6
Rejestracja: 29 lis 2015, 12:00
Model: Inny

18 kwie 2023, 16:47

mutra pisze:
18 kwie 2023, 16:44
To zależy. Jaki dystans i dlaczego chcesz założyć? Dużo osób jeździ z dystansem 15-20mm i strasznych historii się nie słyszy za często.
Załóż 80mm na stronę i przyczepną oponę i różnie może być ;)
25 - tyle dostałem w zestawie z autem
Powód to głównie kwestie wizualne
Są plany torowe/MC również
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3673
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

18 kwie 2023, 17:27

Na tor lepiej wez male kolo, dobra opone i dobre ET, bez dystansow. Do daily jak najbardziej 2x15-20mm przod i tyl 2x20-25mm. Auto wyglada o nieeeeebo lepiej i wg mnie lepiej sie nim jezdzi, zarowno w NC i ND. Moze to tylko placebo, ale jednak na plus.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
damianlod
Posty: 6
Rejestracja: 29 lis 2015, 12:00
Model: Inny

18 kwie 2023, 17:33

bjorm pisze:
18 kwie 2023, 17:27
Na tor lepiej wez male kolo, dobra opone i dobre ET, bez dystansow. Do daily jak najbardziej 2x15-20mm przod i tyl 2x20-25mm. Auto wyglada o nieeeeebo lepiej i wg mnie lepiej sie nim jezdzi, zarowno w NC i ND. Moze to tylko placebo, ale jednak na plus.
@bjorm Dlaczego tor lepiej bez?
Jakie ET polecasz?
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3673
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

18 kwie 2023, 18:11

Z ET to roznie, zalezy jaka felga, ciezko tak o dobrac ad hoc. Na to lepiej nie stosowac dystansow bo lepiej zeby cale naprezenia szly z piasty na felge a nie posrednio przez dystans, raczej niepotrzebne ryzyko. Chociaz pewnie jak dobre dystanse i nie za grube to powinno byc ok.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1605
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

18 kwie 2023, 21:12

bjorm pisze:
18 kwie 2023, 18:11
Z ET to roznie, zalezy jaka felga, ciezko tak o dobrac ad hoc. Na to lepiej nie stosowac dystansow bo lepiej zeby cale naprezenia szly z piasty na felge a nie posrednio przez dystans, raczej niepotrzebne ryzyko. Chociaz pewnie jak dobre dystanse i nie za grube to powinno byc ok.
Moment, ale na mój mały rozumek z fizyki na poziomie trochę lepszego liceum, nie ma zasadniczo wielkiego znaczenia czy będzie dystans, czy ET - moment na piaście i tak się bierze z efektywnego offsetu.
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
mutra
Donator
Donator
Posty: 3669
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

18 kwie 2023, 21:44

TerminatorPi pisze:
18 kwie 2023, 21:12
bjorm pisze:
18 kwie 2023, 18:11
Z ET to roznie, zalezy jaka felga, ciezko tak o dobrac ad hoc. Na to lepiej nie stosowac dystansow bo lepiej zeby cale naprezenia szly z piasty na felge a nie posrednio przez dystans, raczej niepotrzebne ryzyko. Chociaz pewnie jak dobre dystanse i nie za grube to powinno byc ok.
Moment, ale na mój mały rozumek z fizyki na poziomie trochę lepszego liceum, nie ma zasadniczo wielkiego znaczenia czy będzie dystans, czy ET - moment na piaście i tak się bierze z efektywnego offsetu.
Ano. Dźwignią taka sama
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3673
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

18 kwie 2023, 21:59

Chodzilo mi o to ze lepiej napierac na OEM szpilki niz na szpilki dystansow i jezscze pozniej piasty, nie wiem cyz to ma przelozenie na fizyke.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
Marcin_L
Posty: 100
Rejestracja: 04 maja 2022, 15:29
Model: ND
Lokalizacja:

19 kwie 2023, 16:34

Założyłem po 2cm na przód i po 3 cm na tył.

Nie czuję jakiejś radykalnej różnicy przy dynamicznej jeździe codziennej, ale wizualnie dla mnie to super wypadło (w połączeniu z obniżeniem sprężynami).
Awatar użytkownika
monkahead
Donator
Donator
Posty: 1384
Rejestracja: 31 gru 2019, 8:56
Model: NC FL
Wersja: Summer Edition '12
Lokalizacja: Sosnowiec

19 kwie 2023, 16:38

@Marcin_L wrzuć jakieś fotki

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1605
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

19 kwie 2023, 16:40

bjorm pisze:
18 kwie 2023, 21:59
Chodzilo mi o to ze lepiej napierac na OEM szpilki niz na szpilki dystansow i jezscze pozniej piasty, nie wiem cyz to ma przelozenie na fizyke.
Powiedziałbym, że jedyne co tu może ucierpieć "bardziej" to szpliki dystansów. Ale przy tym samym efektywnym ET - w sensie sił na piaście i szpilkach piasty nie powinno być żadnej różnicy.
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
Awatar użytkownika
Marcin_L
Posty: 100
Rejestracja: 04 maja 2022, 15:29
Model: ND
Lokalizacja:

20 kwie 2023, 18:49

monkahead pisze:
19 kwie 2023, 16:38
@Marcin_L wrzuć jakieś fotki

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
Załączniki
B84567B4-8AD2-4DAC-B472-A8A7D9F392D4.jpeg
B84567B4-8AD2-4DAC-B472-A8A7D9F392D4.jpeg (2.1 MiB) Przejrzano 1599 razy
Awatar użytkownika
monkahead
Donator
Donator
Posty: 1384
Rejestracja: 31 gru 2019, 8:56
Model: NC FL
Wersja: Summer Edition '12
Lokalizacja: Sosnowiec

20 kwie 2023, 18:58

No dobra, to może bardziej precyzyjnie. Wrzuć proszę jakieś zdjęcia pokazujące jak to koło siadło względem błotnika na tych dystansach, przód i tył.

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Marcin_L
Posty: 100
Rejestracja: 04 maja 2022, 15:29
Model: ND
Lokalizacja:

20 kwie 2023, 19:08

monkahead pisze:
20 kwie 2023, 18:58
No dobra, to może bardziej precyzyjnie. Wrzuć proszę jakieś zdjęcia pokazujące jak to koło siadło względem błotnika na tych dystansach, przód i tył.

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
Ok, to jutro :)
Awatar użytkownika
TomekD
Donator
Donator
Posty: 185
Rejestracja: 05 lip 2021, 10:11
Model: NC
Wersja: Blue Lagoon ;-)
Lokalizacja: Wawa

21 kwie 2023, 7:35

Rozumiem, że po założeniu dystansów niezbędne jest udanie się na ustawienie geometrii?? Czy tylko zalecane?
NC 2006r. 2,5 (by Five) + inne "bzdety"
Awatar użytkownika
latar
Donator
Donator
Posty: 468
Rejestracja: 12 sie 2020, 14:48
Model: NB FL
Lokalizacja: DLW

21 kwie 2023, 8:07

Geometria po założeniu dystansów się nie zmienia więc nie trzeba nic robić.
Awatar użytkownika
czarobest
Posty: 151
Rejestracja: 13 mar 2022, 17:34
Model: NB FL
Wersja: Icon 1.8
Lokalizacja: Łódź

21 kwie 2023, 9:47

Teoretycznie z geomterii zmienia się chyba jedynie promień zataczania, ale to jest jakby nie do przestawienia za bardzo na "geometrii" :).
Z moich odczuć po dołożeniu dystansów, to jak na razie jedynie szybsze/mocniejsze prostowanie kierownicy przy wyjściu z zakrętu w NBFL.
Moja Miatka na forum oraz Instagram
I mój blog motoryzacyjno/miatowo/modelarski - revvedup.pl
Awatar użytkownika
Marcin_L
Posty: 100
Rejestracja: 04 maja 2022, 15:29
Model: ND
Lokalizacja:

21 kwie 2023, 17:13

monkahead pisze:
20 kwie 2023, 18:58
No dobra, to może bardziej precyzyjnie. Wrzuć proszę jakieś zdjęcia pokazujące jak to koło siadło względem błotnika na tych dystansach, przód i tył.

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
Załączniki
E97E401C-EE21-4692-98DB-8EBB399A6D69.jpeg
E97E401C-EE21-4692-98DB-8EBB399A6D69.jpeg (1.4 MiB) Przejrzano 1516 razy
2F48D6FC-B842-42E2-AEDA-096E2A4FA9E3.jpeg
2F48D6FC-B842-42E2-AEDA-096E2A4FA9E3.jpeg (1.08 MiB) Przejrzano 1516 razy
F2CAB9BE-22F2-447F-900F-06A0A107EDCC.jpeg
F2CAB9BE-22F2-447F-900F-06A0A107EDCC.jpeg (1.1 MiB) Przejrzano 1516 razy
0F08D28D-5D6A-4A3A-9420-DA7E6156F12F.jpeg
0F08D28D-5D6A-4A3A-9420-DA7E6156F12F.jpeg (2.68 MiB) Przejrzano 1516 razy
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2640
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

21 kwie 2023, 18:55

Nigdy nie miałem dystansów więc się wypowiem :)
Na pewno piasty z plasteliny w ND nie lubią ani dystansów, ani małego ET... ale jakoś dają radę, choć z tego co obserwuję to łożyska poddają się szybciej niż w NC. Ale to chyba generalnie zmęczenie materiału a ET nie pomaga.

Druga sprawa to, kto i jak używa samochodu i kół. Jeżdżąc często na tor czy mając kilka różnych kompletów kół z różnymi konfiguracjami ET, każdorazowe przekładanie dystansów, pamiętanie o dwukrotnie większej ilości śrub, które trzeba dociągać i pilnować... dla mnie po prostu no-go. Nie wiem jak teraz, ale nie tak dawno temu, runda MC bez odkręconego koła w trakcie jazdy to nie runda :)

Osobiście zawsze szukałem felg z odpowiadającym ET a dystanse traktowałem jako ostateczność. Jakąś tam opcją są przelotowe, ale to zaś szpilki do wymiany. Potem nie każda nakrętka pasuje. Z drugiej strony jak ktoś ma jedne koła na lato, zimą auto stoi, to czemu nie. Tylko coś markowego, sprawdzonego i zakładać z głową.
Awatar użytkownika
Marcin_L
Posty: 100
Rejestracja: 04 maja 2022, 15:29
Model: ND
Lokalizacja:

21 kwie 2023, 19:12

irekJ pisze:
21 kwie 2023, 18:55
Z drugiej strony jak ktoś ma jedne koła na lato, zimą auto stoi, to czemu nie. Tylko coś markowego, sprawdzonego i zakładać z głową.
Pierwsza zima za mną, auto rzadko używane, nawet nie kupiłem zimówek.

Od wiosny używane prawie codziennie.

Dystanse to Eibachy.
Awatar użytkownika
latar
Donator
Donator
Posty: 468
Rejestracja: 12 sie 2020, 14:48
Model: NB FL
Lokalizacja: DLW

21 kwie 2023, 19:23

Irek mówi o gościach majacych 3 komplety kół w codziennej rotacji a do tego na tor puszką dowożone walce.
Nic zbliżonego do normalnego cywila.

PS Mając jeden/dwa komplety kół przekładane sezonowo to dystanse to żaden problem. Mimo wszystko warto pamiętać aby je zdjąć z raz do roku i wyczyścić szczotką drucianą albo/i papierem ściernym.
Awatar użytkownika
monkahead
Donator
Donator
Posty: 1384
Rejestracja: 31 gru 2019, 8:56
Model: NC FL
Wersja: Summer Edition '12
Lokalizacja: Sosnowiec

22 kwie 2023, 8:35

Dzięki za zdjęcia, myślałem że na tym +20/30mm felga zlicuje się z błotnikiem, a tak nie jest, szok.

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka


mutra
Donator
Donator
Posty: 3669
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

22 kwie 2023, 9:29

monkahead pisze:
22 kwie 2023, 8:35
Dzięki za zdjęcia, myślałem że na tym +20/30mm felga zlicuje się z błotnikiem, a tak nie jest, szok.

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
Jeszcze zależy czy i ile masz obniżone auto. To jest moje +20tył i +15przod na standardowym zawieszeniu z wersji gt.
Rant ochronny opony jest również z krawędzią błotnika.
205/45r17 potenza sport
Załączniki
16821521382487200016393102662123.jpg
16821521382487200016393102662123.jpg (4.8 MiB) Przejrzano 1464 razy
16821520374148877938786226375393.jpg
16821520374148877938786226375393.jpg (2.97 MiB) Przejrzano 1464 razy
16821519985832286829541474278288.jpg
16821519985832286829541474278288.jpg (2.14 MiB) Przejrzano 1464 razy
Awatar użytkownika
niezalogowany
Posty: 253
Rejestracja: 17 lut 2021, 20:40
Model: NC
Wersja: szybki ponton
Lokalizacja: Wrocław

22 kwie 2023, 12:45

latar pisze:
21 kwie 2023, 19:23
Irek mówi o gościach majacych 3 komplety kół w codziennej rotacji a do tego na tor puszką dowożone walce.
Nic zbliżonego do normalnego cywila.
Dla normalnego cywila Miata jest bezsensownym gokartem do którego nie wejdą nawet zakupy. A nawet jak przełknie taki brak praktyczności względem kombi, to nie zastanawia się on, tak jak w tym wątku, czy dystanse wpływają na prowadzenie auta. Zakłada ze jak szerzej to na pewno lepiej. W ogóle co to jest promień zataczania, jakieś teoretykowanie !!

A wracając do tematu... Jeśli się ma Miatę do dupowożenia na co dzień, to faktycznie lekki dystans pewnie nie zaszkodzi, a jak masz podchodzić do auta z większym bananem, bo ładnie koło siedzi w nadkolu, to nawet pomoże.
Na tor raczej bym dystanse odpuścił, a jeśli nie ma problemu z oponą ocierającą o plastiki nadkola to nie kombinowałbym też z ET. Na pewno zwiększenie promienia zataczania wpływa na zachowanie auta w mocniejszych dohamowaniach.
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1770
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

22 kwie 2023, 17:59

Ja tu widzę jeden niezaprzeczalny pozytyw, możemy się cieszyć z tego że Miata to całkiem lekkie auto, poszerzając auto dystansami można wprowadzić procedury bezpieczeństwa:
1. Odelżamy maksymalnie auto, dywaniki, boczki zbędne Bose, prujemy tapicerkę
2. Usuwamy wszystko do zera z bagażnika
3. Nie zabieramy na pokład żon 🤷‍♂️”Kochanie, względy bezpieczeństwa”

Po spełnieniu w/w spokojnie cieszymy się wyśmienitym „spasem”

A tak całkiem poważnie, jakoś nigdy „nie czułem” dystansów, a idealny spas uzyskiwałem rozmiarem felgi. Nie jestem i nigdy nie będę astrofizykiem, ale trzymając się fabrycznego ET i zakładając felę o dwa rozmiary większą, unikamy dystansów bez zmiany obciążenia na piastę przy jeździe na wprost, a w zakrętach obciążenie na piastę wzrośnie z uwagi na lepszą przyczepność. W mojej opinii przy dużych poszerzeniach warto również iść w malsymalnie dużą felgę, ponieważ felga wówczas poszerza w obydwu kierunkach, tym samym inne obciążenie statyczne / przy jeździe na wprost będzie przy feldze 7” vs 9” - inna sprawa to obciążenia w łuku. Niemniej jednak ja bałbym się dystansów od 30 mm w górę, wolałbym droższe rozwiązanie z felgami.
E264DF21-1DA8-483C-B518-982B10A4BD1E.jpeg
E264DF21-1DA8-483C-B518-982B10A4BD1E.jpeg (526.02 KiB) Przejrzano 1440 razy
E44B78B5-E0A6-4504-9B14-9DCC5EEBA7BE.jpeg
E44B78B5-E0A6-4504-9B14-9DCC5EEBA7BE.jpeg (549.59 KiB) Przejrzano 1440 razy
IMO dobrze to obrazuje, gdzie będzie większe obciążenie na piastę, tym samym mam nadzieję że choćby odrobinę pomogłem 🤚
ODPOWIEDZ