Pobór prądu w MX-5 NC

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Roriert11
Posty: 4
Rejestracja: 11 maja 2022, 21:13
Model: NC
Wersja: 2.0
Lokalizacja: Bielsko-Biała

12 maja 2022, 7:56

Cześć,
Mam problem z poborem prądu gdy samochód nie jest włączony.
Samochód: MX-5 NC 2.0 Europa 5 biegowy manual
Jedynym widocznym odbiornikiem prądu jest oryginalne radio (nigdy nie wyjmowane), które nie chce się wyłączyć (wyjęcie bezpiecznika nie pomaga).
U elektronika na starym akumulatorze pobór wynosił 0.24A, po wyjęciu radia jedyne 0.01A mniej. Poza tym elektronik sprawdził sterownik silnika, panel klimatyzacji i licznik. Nic z tych podzespołów nie pobiera prądu.
Myślałem, że to zwarcie na celi akumulatora więc wymieniłem dość świeży akumulator (03.2021) na nowy. Problem dalej ten sam.
Po podpięciu do aku początkowo prąd wynosi ok 2A. Jak już wszystko się wybudzi to pobór spada do 0, jednak po czasie pobór znowu wraca do wartości ok 2.3A.
Sprawdziłem wszystkie bezpieczniki. Na żadnym nie ma przerwy i przez żaden nie płynie napięcie.
Ponadto sprawdziłem wszystkie przekaźniki multimetrem, każda cewka ma ciągłość i żaden styk nie jest wzbudzony na wyjętym przekaźniku.
Proszę o pomysły co może być nie tak i tak to sprawdzić?
Jeśli ktoś posiada schemat elektryczny lub listę punktów masowych samochodu to będę bardzo wdzięczny.
Awatar użytkownika
monkahead
Donator
Donator
Posty: 1381
Rejestracja: 31 gru 2019, 8:56
Model: NC FL
Wersja: Summer Edition '12
Lokalizacja: Sosnowiec

12 maja 2022, 10:26


Roriert11 pisze: Jedynym widocznym odbiornikiem prądu jest oryginalne radio (nigdy nie wyjmowane), które nie chce się wyłączyć (wyjęcie bezpiecznika nie pomaga).
U elektronika na starym akumulatorze pobór wynosił 0.24A, po wyjęciu radia jedyne 0.01A mniej.
No to radio musi mieć podłączenie po jakimś niezależnym, lewym kablu, bo to jest niemożliwe, żeby działało po wyjęciu bezpiecznika. Było coś majstrowane w OEM wiązce? Bo zakładam, że dodatkowy kabel byś zauważył.



Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4589
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

12 maja 2022, 11:02

troche sie zgubilem, na nowym aku pobiera 2.3A czy 0.23A? jakby nie bylo troche duzo

zakladam ze wiesz ze skrzynki bezpiecznikow sa dwie: pod maska i druga w aucie.

schematy masz np. tu
https://ncmiata-servicemanual.com/

Nie ma cudow - w ktoryms obwodzie (oryginalnym albo dokladamym jesli cos masz) musi plynac prad ;) Powodzenia w poszukiwaniach!

lampka w bagazniku sprawdzona? ;)
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
marycha1101
Donator
Donator
Posty: 108
Rejestracja: 23 gru 2021, 7:39
Model: NC FL2
Wersja: Grand Touring 2013
Lokalizacja: Podlaskie

12 maja 2022, 11:03

Z tego co piszesz , radio nie jest problemem , ponieważ po jego wyjęciu pobór prądu spadł tylko o 10mA . To , że po wyjęciu bezpiecznika działa może świadczyć , że ktoś coś przerabiał.
Lokalizacja podzespołu , który pobiera prąd , jest żmudna ale da się powoli to znaleźć . Podepnij amperomierz na plusowym kablu akumulatora , poczekaj aż wskazania się ustabilizują po wstępnym uruchomieniu modułów , następnie wyjmuj po kolei bezpieczniki i zwracaj uwagę na wskazania multimetru. W momencie kiedy wskazania spadną z tych 2,3A na 0A będziesz wiedział w której gałęzi jest pobór prądu . Następnie należy skorzystać ze schematu i sprawdzić tę gałęź element po elemencie . Bynajmniej ja bym tak postąpił :-)
Miata 2013 Grand Touring - Dolphine Gray Mc
Roriert11
Posty: 4
Rejestracja: 11 maja 2022, 21:13
Model: NC
Wersja: 2.0
Lokalizacja: Bielsko-Biała

12 maja 2022, 12:27

monkahead pisze:
12 maja 2022, 10:26
Roriert11 pisze: Jedynym widocznym odbiornikiem prądu jest oryginalne radio (nigdy nie wyjmowane), które nie chce się wyłączyć (wyjęcie bezpiecznika nie pomaga).
U elektronika na starym akumulatorze pobór wynosił 0.24A, po wyjęciu radia jedyne 0.01A mniej.
No to radio musi mieć podłączenie po jakimś niezależnym, lewym kablu, bo to jest niemożliwe, żeby działało po wyjęciu bezpiecznika. Było coś majstrowane w OEM wiązce? Bo zakładam, że dodatkowy kabel byś zauważył.



Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
Radio jest seryjne i widać, że nie było wyciągane do czasu jak ja to zrobiłem (przewody sklejone oryginalną taśmą w taki sposób, że nie dało by się ich połączyć po wyjęciu radia)
Problem wystąpił nagle, do tego czasu wszystko było ok.
Alex pisze:
12 maja 2022, 11:02
troche sie zgubilem, na nowym aku pobiera 2.3A czy 0.23A? jakby nie bylo troche duzo

zakladam ze wiesz ze skrzynki bezpiecznikow sa dwie: pod maska i druga w aucie.

schematy masz np. tu
https://ncmiata-servicemanual.com/

Nie ma cudow - w ktoryms obwodzie (oryginalnym albo dokladamym jesli cos masz) musi plynac prad ;) Powodzenia w poszukiwaniach!

lampka w bagazniku sprawdzona? ;)
Dokładnie, elektronik sprawdził na starym aku i był pobór 0.23A. Ja sprawdziłem na nowym to jest 2.3A.
Wiem, że są dwie skrzynki z bezpiecznikami, wszystkie bezpieczniki sprawdzone. Żaden nie jest spalony, ponadto przez żaden nie płynie napięcie. Nie sprawdziłem jedynie tych dużych przeźroczystych pod maską ponieważ nie mają wyprowadzonych blaszek, żeby sprawdzić spadek napięcia.
Lampka w bagażniku nie sprawdzona, ale przełącznik na niej zmieniłem na off. Sprawdzę później w domu.
Dziękuję za schemat, na pewno się przyda.
marycha1101 pisze:
12 maja 2022, 11:03
Z tego co piszesz , radio nie jest problemem , ponieważ po jego wyjęciu pobór prądu spadł tylko o 10mA . To , że po wyjęciu bezpiecznika działa może świadczyć , że ktoś coś przerabiał.
Lokalizacja podzespołu , który pobiera prąd , jest żmudna ale da się powoli to znaleźć . Podepnij amperomierz na plusowym kablu akumulatora , poczekaj aż wskazania się ustabilizują po wstępnym uruchomieniu modułów , następnie wyjmuj po kolei bezpieczniki i zwracaj uwagę na wskazania multimetru. W momencie kiedy wskazania spadną z tych 2,3A na 0A będziesz wiedział w której gałęzi jest pobór prądu . Następnie należy skorzystać ze schematu i sprawdzić tę gałęź element po elemencie . Bynajmniej ja bym tak postąpił :-)
Tak jak wspomniałem, radio seryjne. Brak śladów ingerencji we wtyczki, do niedawna wszystko działało w porządku.
Bezpieczniki też nic nie zmienią skoro nie płynie przez nie prąd.

Słyszałem jeszcze sugestię, że zepsute diody w alternatorze mogą powodować takie efekty.
Pytanie jak odpiąć alternator bez rozbierania połowy przodu? Z tego co widzę to wtyczka jest umiejscowiona pod kątem 45 stopni w dół po prawej stronie auta. Nie widziałem tam zbyt łatwego dostępu do odpięcia przewodów. Ewentualnie gdzie można odpiąć kable alternatora w innym miejscu niż na alternatorze?
Spróbuję w domu jeszcze wyjąć pojedynczo przekaźnik czy któryś jakimś cudem się nie wzbudza sam z siebie.
Roriert11
Posty: 4
Rejestracja: 11 maja 2022, 21:13
Model: NC
Wersja: 2.0
Lokalizacja: Bielsko-Biała

14 maja 2022, 13:49

Cześć
Udało mi się ograniczyć obszar poszukiwań.
Na multimetrze miałem ustawiony zbyt duży zakres dlatego nie widziałem spadku napięcia na dwóch bezpiecznikach.
Wyjęcie bezpiecznika Room pod maską wyłącza całkowicie pobór prądu z 2.3A do 0.
Wyjęcie bezpiecznika Audio w kabinie (radio w trybie standby) zmniejsza pobór prądu z 2.3 do 1.2A.
Jakieś sugestie jak dalej szukać przyczyny poboru?
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4589
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

14 maja 2022, 15:13

Tu masz rozpiskę bezpieczników, na ROOM akurat wisi dużo obwodów niestety

https://fuse-box.info/mazda/mazda-mx-5- ... 2015-fuses

Obstawiam radio. Jak coś to mam takie z przedlifta.

przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Roriert11
Posty: 4
Rejestracja: 11 maja 2022, 21:13
Model: NC
Wersja: 2.0
Lokalizacja: Bielsko-Biała

15 maja 2022, 6:40

Alex pisze:
14 maja 2022, 15:13
Tu masz rozpiskę bezpieczników, na ROOM akurat wisi dużo obwodów niestety

https://fuse-box.info/mazda/mazda-mx-5- ... 2015-fuses

Obstawiam radio. Jak coś to mam takie z przedlifta.

przy użyciu Tapatalka
Dzięki!

Zrobiłem jeszcze własne pomiary po odpięciu kilku podzespołów. Te zrobione przez elektronika miały niewiele wspólnego z prawdą.
Ogólnie pobór wynosi 2.3A.
Po odpięciu subwoofera spada o ok 0.9-1A (jedyna rzecz która pobiera z bezpiecznika Audio)
Odpięcie radia i panelu klimatyzacji zmniejsza pobór o 2A do 0.3A.
Także główny pobór generuje radio i wzbudzony przez nie subwoofer.
0.3 A to pewnie jakiś drobny układ który jest wzbudzony, ale niewiele robi (strzelam, że coś pokroju moduł komfortu czy coś).
Pobór 0.3A jest kiedy samochód jest otwarty lub zamknięty. W związku z tym awarię radia bym wykluczył (gdyby to było radio to jego wypięcie powinno wykluczyć jakikolwiek pobór)
Pytanie czy te pomiary dają więcej informacji, żeby ograniczyć poszukiwania usterki w instalacji?
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4589
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

15 maja 2022, 13:20

Przynajmniej na obecną chwilę skupiłbym się na radiu i subwooferze. Ponad 2A to pobór z którym normalne użytkowanie auta jest upierdliwe.

Jeśli radio jest oryginalne i nie chce się wyłączyć podmienilbym najpierw radio. Sub jest zapewne w bagażniku, sterowanie podpięte w okolicach anteny?

przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
tytusr
Posty: 541
Rejestracja: 13 cze 2015, 9:27
Model: NC FL
Wersja: 20th anniversary
Lokalizacja: Szczyrk
Kontakt:

15 maja 2022, 23:32

Ja miałem taki problem przy złym ustawieniu softu wideorejestratora. Wzbudzał się ponownie po kilkunastu minutach od wyłączenia zapłonu z powodu ustawień softu. Zmiana oprogramowania i wyłączenie trybu parkingowego rozwiązało problem poboru prądu.
NCFL 2.5/ 274 KM/ 323 Nm :bicz:
ODPOWIEDZ