Zapłon (ustawienia)

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

pcemek
Posty: 69
Rejestracja: 07 cze 2009, 20:23
Model: NA
Lokalizacja: Po....

23 sie 2009, 11:58

Witam wszystkich.
Pytanie jak w temacie.
Zyski,straty,niebezpieczeństwa?Kto z was testował różne opcje i jakie opinie.
Dziękuje za odpowiedzi i wszystkich pozdrawiam.
uczen79
Posty: 130
Rejestracja: 09 maja 2009, 23:28

23 sie 2009, 14:47

Ja testowałem i nie widzę różnicy.
Możesz sobie zrobić 14 stopni, ale tak naprawde sens ma to dopiero w przypadku poważniejszch modów, wiec jak już je zrobię to będe bawił się dalej :wink:
pcemek
Posty: 69
Rejestracja: 07 cze 2009, 20:23
Model: NA
Lokalizacja: Po....

23 sie 2009, 18:19

Dziękuję.
Może ktoś jeszcze kilka groszy dorzuci. :wink:
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

23 sie 2009, 18:44

(mx5.prv.pl )

Domowy tjuning silnika



Przyspieszenie kąta wyprzedzenia zapłonu to najtańszy i najskuteczniejszy sposób zwiększenia mocy silnika w MX-5 NA o kilka KM. MX-5 jest jednym z niewielu współczesnych aut z silnikami sterowanymi elektroniką gdzie na kąt wyprzedzenia zapłonu można wpływać ręcznie. W nowych autach (n.p.w NB) czujniki spalania stukowego pozwalają na maksymalne opóźnienie zapłonu tak aby następował na granicy spalania stukowego i nic tu poprawić się nie da. W MX-5 NA nie ma takiego czujnika jednak komputer zmienia ten kat w oparciu o ustawienie bazowe, które jest ustawione konserwatywnie na -10 stopni i które można zmienić wpływając w ten sposób na wyprzedzenie zapłonu w całym zakresie obrotów i obciążenia silnika. Ustawienie fabryczne zakłada możliwość wystąpienia byle jakiego paliwa i temperatur otoczenia ponad 35 stopni. W warunkach europejskich można spokojnie zwiększyć wyprzedzenie do 12 albo nawet 14 stopni do jazdy na 95 oktanowej benzynie, 16 stopni jeśli zdecydujecie się jeździć na 98 okt. benzynie lub 95 podczas polskiej zimy. Różne auta różnie na to reagują jednym lepiej przy -12, innym -14 trzeba poeksperymentować - różnice w jeździe są wyczuwalne szczególnie przy wyższych obrotach.

Co należy zrobić, otóż:

Będziemy potrzebować lampę stroboskopowa do ustawiania zapłonu, spinacz biurowy, klucz nasadkowy 12 mm i ew. śrubokręt oraz biały płyn korekcyjny.


Na najniższym kole napędzanym paskiem klinowym (tym z otworami na zewnętrznej krawędzi), na zewnętrznym obwodzie trzeba znaleźć leciutkie wcięcie - taki malusieńki ząbek. Często jest on oznaczony dodatkowo biała kropka. Jeśli kropki nie ma lub jest słabo widoczna dobrze jest ja zrobić n.p. białym korektorem to nam bardzo pomoże w kolejnych krokach. Kropki potrafią być w innych miejscach - najważniejsze jest to leciutkie nacięcie.
Jeżeli nacięcia są dwa (tylko w niektórych 1.8) - właściwe jest to z lewej.
Następnie wyprostowanym spinaczem biurowym robimy zwarcie, w kostce do której przyłącza się złącze diagnostyczne (czarne pudełko przy lewym błotniku), styków o oznaczeniu GND i TEN. Tylko wtedy komputer zapamięta nasze zmiany. Odpalamy silnik, który powinien być rozgrzany i pracować nieobciążony światłami ani innymi odbiornikami prądu. Jeśli włączy się wiatrak chłodnicy poczekajmy aż się wyłączy. Zgodnie z instrukcja podłączamy lampę stroboskopowa - najlepsze są indukcyjne z żabką zakładaną na przewód wysokiego napięcia pierwszego cylindra. Powinniśmy mieć obroty na biegu jałowym 850 obr/min. Jeżeli są mniejsze lub wyższe trzeba je ustawić na 850 obr./min. W tym celu kręcimy śrubką, którą widać na tym zdjęciu przy haśle "Idle speed adjustment" http://www.miata.net/garage/bcam.jpg .Na ogół jest ukryta pod małym gumowym kapturkiem. Obroty można ustalić z obrotomierza w aucie lub jeżeli używamy lampy stroboskopowej ze wskaźnikiem obrotów można go użyć przy czym jeśli będzie pokazywał wartości 2 razy wyższe niż by logicznie wynikało z pracy silnika a mechanik zrobi bardzo głupią mine to trzeba podzielić odczyt przez 2 - czyli ustawić wskazanie na lampie 1700 obr. i głupią mina się nie przejmować. Mając ustalone obroty jałowe i podłączoną lampę stroboskopowa zbliżamy ją do koła z nacięciem biała kropeczka i na podziałce widocznej na tym zdjęciu http://www.miata.net/garage/timingmarks_closeup.jpg powinniśmy widzieć nasza białą kropkę w świetle lampy jak "wisi" w okolicach liczby 10.

Bierzemy klucz 12 mm i z tylu silnika u góry lokalizujemy czujnik położenia wału - na tym zdjęciu "crank angle sensor bolt" http://www.miata.net/garage/bcam.jpg Odkręcamy lekko śrubę (nie za mocno bo zacznie rzygać olejem) i kręcąc lekko całym czujnikiem zauważymy, ze biała kropka zacznie się przesuwać. Jak dojdzie do 12 lub 14 należy dokręcić śrubę, wyjąć spinacz z łącza diagnostycznego rozłączyć lampę i odbyć jazdę próbna. Poza tym, ze autko powinno być zdecydowanie żwawsze zauważycie ze trochę zmieni się brzmienie wydechu. Polecam poeksperymentowanie z różnymi ustawieniami - 12, 14 i znalezienie optymalnego dla waszego autka. Jeżeli przesadzicie - czyli wyprzedzenie większe niż 16 stopni przy benzynie 95 oktanów efektem, może być spalanie stukowe, które jest be. Prawdopodobieństwo, ze wystąpi jest mniejsze im niższe temperatury zewnętrzne i im lepsze paliwo. Korzyści z większej mocy kończą się gdzieś przy 16 Jak będziecie chcieli to zrobić z pomocą mechanika to trzeba mocno obstawać przy swoim i robić wszystkie te kroki po kolei. Ja z mistrzem Chojnackim dłuuugo walczyłem, żeby go przekonać ze to wszystko nie jest bez sensu ale w końcu się przekonał.

Dodatkowe referencje:
http://www.miata.net/garage/ignition

Jakby co służę pomocą - sam testowałem empirycznie na RedX. Przypominam, ze nie dziłla na NB natomiast na wszystkich silnikach NA tak.

Zastrzeżenie:
Wyżej wymienione czynności wykonujesz na własną odpowiedzialność - jak pól silnika rozleci się w wyniku stosowania się do tych wskazówek nie miej pretensji do mnie.

Pozdrawiam,

PiRedX
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
pcemek
Posty: 69
Rejestracja: 07 cze 2009, 20:23
Model: NA
Lokalizacja: Po....

23 sie 2009, 19:00

No i to jest piękna odpowiedź.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
tmx89
Posty: 3044
Rejestracja: 27 cze 2009, 20:49
Model: NA
Lokalizacja: Katowice

23 sie 2009, 22:20

a tak z ciekawosci spytam ... o ile koni dokladnie podnosi sie moc silnika :>??
Obrazek
Obrazek
uczen79
Posty: 130
Rejestracja: 09 maja 2009, 23:28

23 sie 2009, 23:39

ok. 3hp
Trzeba jednak zaznaczyć że ma to miejsce w przedziale wysokich wartości obrotowych, wiec przy normalnej spokojnej jeździe bezużyteczne, a podczas gonitwy na torze w ciasnych zakrętach bez znaczenia :wink:
Amatorskie kombinowanie IMHO jest stratą czasu i nabiera sensu dopiero po poważnej ingerencji w silnik gdzie można zyskać już kilkanaście koników modyfikując działanie zapłonu :razz:
Awatar użytkownika
tmx89
Posty: 3044
Rejestracja: 27 cze 2009, 20:49
Model: NA
Lokalizacja: Katowice

24 sie 2009, 8:40

dzieki :) za odp :)
Obrazek
Obrazek
McGyver
Posty: 59
Rejestracja: 23 lut 2010, 10:46
Lokalizacja: Kraków

20 wrz 2011, 0:09

Mam 2 pytania:
-w którą stronę należy kręcić aparatem zapłonowym aby przyspieszyć zapłon a w ktorą aby opóźnić ????
-czy zwieranie styków jest konieczne?? czy jeśli np ustawimy zapłon wyżej wymienioną metodą a następnie zresetujemy ecu odłączając akumulator na parę minut to efekt nie będzie taki sam??
Aro
Posty: 1215
Rejestracja: 03 wrz 2009, 15:39
Lokalizacja: Warszawa

20 wrz 2011, 6:31

McGyver pisze:-w którą stronę należy kręcić aparatem zapłonowym aby przyspieszyć zapłon a w ktorą aby opóźnić ????


Jeśli chodzi Ci o Mazdę MX-5 to w tym aucie nie ma aparatu zapłonowego... Jest czujnik położenia wałka... :lol:

McGyver pisze:-czy zwieranie styków jest konieczne??


Ostatni raz styki widziałem w swoim 126p w 1998 roku... :razz:

McGyver pisze:czy jeśli np ustawimy zapłon wyżej wymienioną metodą a następnie zresetujemy ecu odłączając akumulator na parę minut to efekt nie będzie taki sam??


W pierwszej części opisujesz prosty układ zapłonowy, taki w którym nie jest potrzebny żaden komputer. :lol:



Jeśli chodzi o Twoją NA to przyspieszasz obracając czujnikiem położenia wałka w lewo... Jeśli nie masz lampy stroboskopowej to tego nawet nie dotykaj...
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

20 wrz 2011, 7:06

McGyver pisze:czy jeśli np ustawimy zapłon wyżej wymienioną metodą a następnie zresetujemy ecu odłączając akumulator na parę minut to efekt nie będzie taki sam??

reset ECU nie zmienia ustawień.
Aro pisze:Ostatni raz styki widziałem w swoim 126p w 1998 roku... :razz:

Może jemu chodzi o styki gniazda diagnostycznego ?
Jak McGyver uzupełnisz profil o posiadany model, to Ci odpowiemy na to pytanie. To jest uzależnione od wersji silnika, którą posiadasz. W jednych jest konieczne, w innych nie.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Aro
Posty: 1215
Rejestracja: 03 wrz 2009, 15:39
Lokalizacja: Warszawa

20 wrz 2011, 7:08

majkel_c pisze:Może jemu chodzi o styki gniazda diagnostycznego ?


Napisał "styki", a przy rozmowie o zapłonie każdy mechanik powie mu o samo... :wink:

[ Dodano: 20-09-2011, 08:12 ]
McGyver pisze:kręcić aparatem zapłonowym


Jeszcze dodaj do tego "styki" i masz 126p... :wink:
Były NA 1,6; NB 1.8
Jest NA+1,8(NBFL)
Cywil GALANT 2,5 V6
McGyver
Posty: 59
Rejestracja: 23 lut 2010, 10:46
Lokalizacja: Kraków

20 wrz 2011, 7:44

Wyrażę się precyzyjniej w takim razie,chodziło mi oczywiście o obracanie czujnikiem położenia wałka rozrządu który potocznie nazwałem aparatem zapłonowym.A styki to oczywiscie styki GND i TEN opisane wyżej,myślałem że każdy zrozumie o co mi chodziło.Natomiast model to mazda mx5 NA z silnikiem 1.6 90KM
I skoro już tak zwracamy uwagę na poprawne określenia to lepsze byłoby określenie obrotu zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara lub przeciwnym bo określenie "w lewo" nie jest jednoznaczne :wink:
Aro
Posty: 1215
Rejestracja: 03 wrz 2009, 15:39
Lokalizacja: Warszawa

20 wrz 2011, 9:04

McGyver pisze:I skoro już tak zwracamy uwagę na poprawne określenia to lepsze byłoby określenie obrotu zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara lub przeciwnym bo określenie "w lewo" nie jest jednoznaczne



Moim zdaniem wskazówki zegara obracają się w prawo... :wink:
Oczywiście stoimy przed samochodem... :wink:
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

20 wrz 2011, 10:37

Aro pisze:majkel_c napisał/a:
Może jemu chodzi o styki gniazda diagnostycznego ?


Napisał "styki", a przy rozmowie o zapłonie każdy mechanik powie mu o samo... :wink:


Jak chodzi o aparat zapłonowy to to dla mnie zawsze były "platynki" :mrgreen:
110@???KM
134@???Nm
McGyver
Posty: 59
Rejestracja: 23 lut 2010, 10:46
Lokalizacja: Kraków

21 wrz 2011, 8:13

Szkoda tylko że nie dowiedziałem się niczego pozatym że nie wyrażam się precyzyjnie czy stylistycznie :cry: Proponuje zatem zmienić nazwę działu na "dział techniczny języka polskiego" :smile:
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

21 wrz 2011, 10:10

McGyver pisze:.Natomiast model to mazda mx5 NA z silnikiem 1.6 90KM

Nie musisz nic zwierać, po prostu przekręcasz czujnik. Mostkowanie jest potrzebne jedynie w późnych NA 1.8, gdzie jest korekta kąta podobna do NB.
McGyver pisze:myślałem że każdy zrozumie o co mi chodziło

McGyver pisze:Szkoda tylko że nie dowiedziałem się niczego pozatym że nie wyrażam się precyzyjnie czy stylistycznie

Może trochę mniej roszczeniowo ? Zresztą jakoś nie widzę aby jakiekolwiek pytanie pozostało bez odpowiedzi.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Aro
Posty: 1215
Rejestracja: 03 wrz 2009, 15:39
Lokalizacja: Warszawa

21 wrz 2011, 10:47

McGyver pisze:Szkoda tylko że nie dowiedziałem


Trzeba czytać ze zrozumieniem... Napisałem nawet gdzie stoisz obracając czujnikiem, cobyś się nie pomylił ze wskazówkami zegara...
Potrzebujesz klucza 12...

Z czystej złośliwości nie napiszę jak się podłącza lampę stroboskopową...
Były NA 1,6; NB 1.8
Jest NA+1,8(NBFL)
Cywil GALANT 2,5 V6
ODPOWIEDZ