czemu mam niestabilne auto??

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

stefanek81
Posty: 95
Rejestracja: 04 maja 2008, 17:55
Lokalizacja: częstochowa

23 lip 2008, 18:03

kurcze zalozylem seryjne sprezyny,ustawilem zbieznosc,i jakos sie jezdzi dziwnie;/autko jakos nosi na drodze,jak jest prosta to nawet luz,ale ja ksa kolejiny i nierownoasci to tzreba pracowac ostro rekami,mam do porownania corse d i micre k12 tam mozna poscic kierownice i jest pelen konfort a tu w mazdzie nie;/
moze za duze felgi mam?? bo mam 16
i jedno pytanko czy kierownica po ustawieniu zbieznosci musi byc idealnie prosta??czy moze byc skrzywiona np 1cm w prawa strone dla zachowania prostego toru jazdy?
Awatar użytkownika
cabriofun
Posty: 358
Rejestracja: 08 mar 2007, 23:46
Lokalizacja: Łódź

23 lip 2008, 19:08

kierownica powinna być prosta, jak w oryginale, jakiej szerokości masz opony, ja pamietam ze zaraz po kupnie miaty, też był problem z koleinami na oponach 205/50/15
ja zmieniłem na 195/50/15 to juz luzik. ale pierwsza trasa łódź wrocław mnie zmęczyła baardzo, zwłaszcza pierwsze 100 km. Cały czas walka o utrzymanie toru jazdy. zawias mam seryjny ... chyba.
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

23 lip 2008, 20:51

i jedno pytanko czy kierownica po ustawieniu zbieznosci musi byc idealnie prosta??


Tak. Coś chyba poszedłeś do jakiegoś kiepskiego zakładu, ze Ci tak skopali ustawienia. Jak jedziesz prosto to ma być prosto. Sprawdzałeś czy w ogóle dobre wszystkie kąty Ci ustawili ?

napisz jakie masz szerokie opony i felgi.
stefanek81
Posty: 95
Rejestracja: 04 maja 2008, 17:55
Lokalizacja: częstochowa

23 lip 2008, 20:58

no ustawiali godzine 150 zl zaplacilem i kierownica jest centymetr w prawo,kola mam 16 opony 205/45
wydruk niby jest ok wszytsko mniej wiecej w normach tylko ta kierownica lekko w prawo,ja taki szczegolarz jstem i mnie to w nerwia,nie wiem czy jechac zeby poprawili,bo to w sumie mala wada(chyba),jak hamuje to auto staje prosto.
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

23 lip 2008, 21:37

Nie ważne ile zapłaciłeś i ile to czasu robili tylko ważny jest efekt końcowy :P

Jeśli Cie wkurza to, że zapłaciłeś, tyle czasu ustawiali i że jest krzywo to jedź i niech zrobią to poprawnie. Przynajmniej ja osobiście bym to reklamował, bo ja musze mieć wszystko dopięte na ostatni guzik :P
weberski
Posty: 106
Rejestracja: 15 sty 2008, 10:01
Lokalizacja: Katowice

23 lip 2008, 22:29

stefanek81 pisze:czy kierownica po ustawieniu zbieznosci musi byc idealnie prosta?

Mój fachowiec od zawieszenia zawsze mówi, że jak kierownica jest krzywo mimo dobrego ustawienia kątów zawieszenia itp, to raczej pewne, że auto po wypadku. W najlepszym razie po większym uderzeniu np w krawężnik bokiem koła. Wówczas da się ustawić równo kierownicę pod warunkiem, że wymienisz wahacz itp, skorygujesz nastawy. Rozmiar felg nic nie ma do skrzywienia koła kierownicy, ma być równo przy 17" i przy 15". Tenże zakład sprawdza z dużą dokładnością przekątne między kołami, jak jest różnica, to dowód na zmianę geometrii wskutek wypadku.
"młodość to poczucie otwartości życia" L.Kołakowski
Standby
Posty: 907
Rejestracja: 01 lis 2007, 14:08
Lokalizacja: Vava Town
Kontakt:

23 lip 2008, 22:38

Aby kierownica znajdowała się w pozycji zero wystarczy przekręcić o ten sam kąt obydwa drążki kierownicze. Stefanek ustawiałeś samą zbieżność czy razem z geometrią? Jeśli tylko zbieżność to sprawdź wszystkie kąty w zakładzie, który ma porządny sprzęt z pomiarem laserowym.

Oczywiście szerokie opony też mogą mieć wpływ na prowadzenie. Jak Ci się jeździ na równej nawierzchni?

Miata to nie plebsowóz i wymaga szczególnej troski :) Jak będziesz dbał o nią lepiej niż o kobietę, to odwdzięczy Ci się wielkim uśmiechem :)
Ostatnio zmieniony 23 lip 2008, 22:49 przez Standby, łącznie zmieniany 2 razy.
Łoś
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

23 lip 2008, 22:47

stefanek81 pisze:kurcze zalozylem seryjne sprezyny,ustawilem zbieznosc,i jakos sie jezdzi dziwnie;/autko jakos nosi na drodze,jak jest prosta to nawet luz,ale ja ksa kolejiny i nierownoasci to tzreba pracowac ostro rekami...


ja mam też 16" 205/45, samochód po obniżeniu i do tego dystanse na felgach i fakt, że szerokie koła o niskim profilu nie lubią kolein - tor jazdy samochodu trzeba pilnować... Ten efekt jest w każdym samochodzie podobny - kiedy koła są zbyt szerokie...jeśli rzuca za mocno to warto sprawdzić amortyzatory, jeśli po prostu na koleinach sama skręca wyszarpująć kierownice - to koła zbyt szerokie
stefanek81
Posty: 95
Rejestracja: 04 maja 2008, 17:55
Lokalizacja: częstochowa

24 lip 2008, 6:05

geometrie ustawiali,musze podjechac zeby mi lekko wyprostowali kierownice,na plaskim asfaldzie jest rewelacja tylko na tych krzywych drogach walka,wiec zmienie kola na 14 ,jaki baon mozna zalozyc najwiekszy?zeby zredukowac szczeliny i byl komfort?
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

24 lip 2008, 9:04

Jak 14-tki to 185 na 60 bo takie seryjnie z tego co pamiętam dawali.
Tylko że wtedy samochód nie ma wyglądu... przynajmniej dla mnie.


i tak naprawdę to komfort będą miały felgi a nie Ty ;) Ty na takich balonach w zakrętach będziesz się czuł jak byś miał opony z galaretki ;)
Don Corleone
Posty: 1320
Rejestracja: 05 maja 2008, 19:54
Model: Inny
Wersja: RevolutionReloaded
Lokalizacja: Pruszków

24 lip 2008, 10:35

stefanek81 pisze:na plaskim asfaldzie jest rewelacja tylko na tych krzywych drogach walka


Jeżeli na płaskim jedzie normalnie to znaczy że tylko i wyłącznie opony. Ja też mam u siebie 205 tyle że 17" i tez jest ciężko w koleinach. Przyzwyczaj się albo zmień :wink:
.
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

24 lip 2008, 13:41

Don Corleone pisze:
stefanek81 pisze:na plaskim asfaldzie jest rewelacja tylko na tych krzywych drogach walka


Jeżeli na płaskim jedzie normalnie to znaczy że tylko i wyłącznie opony. Ja też mam u siebie 205 tyle że 17" i tez jest ciężko w koleinach. Przyzwyczaj się albo zmień :wink:


I to by było na tyle w tej kwestii :cool:
stefanek81
Posty: 95
Rejestracja: 04 maja 2008, 17:55
Lokalizacja: częstochowa

24 lip 2008, 19:44

jutro zmieniam na 14 stki ma mjzu felgi,tylko nie wiem czy zalozyc balon 60 czy 65/185
AGENt
Posty: 2019
Rejestracja: 10 lis 2006, 18:52
Model: NA
Wersja: oryginalna
Lokalizacja: Bayern

24 lip 2008, 20:25

:cry: ale każdy ma swoją wolę i swoje gusta...
krzych31
Posty: 154
Rejestracja: 01 lut 2008, 23:03
Lokalizacja: Gdańsk

24 lip 2008, 20:35

zamiast grzebać w geomerti i przestawiać drążki to kierownica jest na drobnym wieloklinie i wystarczy ustawić auto prosto odkręcić jedną śrube pod klaksonem i przestawić kierownicę na wieloklinie a 205 nie zależnie czy 14" czy 15" pływają na polskich koleinach w tak lekkim aucie
dimmu
Posty: 125
Rejestracja: 07 paź 2007, 8:49
Lokalizacja: bielsko-biała
Kontakt:

24 lip 2008, 21:27

Mam 215/40/16 i obniżone zawieszenie, auto prowadzi sie bardzo nieprzyjemnie nawet na "najlepszych" drogach czuć drgania i trzeba pilnowac kierownicy w porównaniu do innych aut jest tragedia, trzeba się przyzwyczaic.
Jesli zaplaciles 150 za geometrie to wracaj do tego zakladu i każ ustawic poprawnie kierownice nie baw sie w zadne odkrecanie itp, to ich wina tez mialem ten sam problem
ponadto pamietaj ze ustawia sie obie osie a nie tylko jedna ( w jednym zakladzie mi kit wciskali ze tylko przod sie robi )
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

24 lip 2008, 21:57

dimmu pisze:Jesli zaplaciles 150 za geometrie to wracaj do tego zakladu i każ ustawic poprawnie kierownice


Dokładnie.

stefanek81 pisze:nie wiem czy zalozyc balon 60 czy 65/185


185/65 to moje zimówki :roll: Wchodzą na styk.
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

24 lip 2008, 22:36

W pożądnym warsztacie podczas ustawiania geometrii zaczyna się od zablokowania koła kierownicy w pozycji do jazdy na wprost. Jeśli wyregulujesz geometrię i położenie koła kierownicy nie jest stabilne to oznacza że troche sie pospieszyłeś. Żelazną zasadą przed ustawieniem geometrii jest idealny stan wszystkich podzespołów zawieszenia. Jesli jest inaczej to tak jakbyś wywalił kasę do śmietnika. Sprawdź czy nie ma luzów na sworzniach wachaczy, na przekładni kierowniczej, wewnętrznych i zewnętrznych końcówkach drążków kierowniczych....Warto sprawdzic w jakim stanie są łożyska piast kół oraz tuleje metalowo/gumowe na wahaczach - zwłaszcza dolnych. Jeśli wszystkie te podzespoły są w nienagannym stanie dopiero wówczas ruszaj do warsztatu w którym na profesjonalnym i nowoczesnym sprzęcie ustawią Tobie kąty wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, kąty nachylenia kół i zbierznośc kół - oczywiście przód i tył w MX-5. Jeśli w dalszym ciągu auto wędruje i kierownica zachowuje sie niestabilnie to juz tylko pozostaje wymiana opon. Mazda MX-5 mimo zaawansowanego wieku ma bardzo rozbudowane wielowachaczowe zawieszenie które wymaga wyjatkowej troski i nie należy do najtańszych w regeneracji. Dla przykladu wahacz przedni w Audi A3 to koszt 130zł a w MX-5 to około 700zł....różnica ogromna.....ale prowadzenie tych aut to również przepaśc....
weberski
Posty: 106
Rejestracja: 15 sty 2008, 10:01
Lokalizacja: Katowice

25 lip 2008, 7:53

irakleo pisze:kąty wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, kąty nachylenia kół i zbierznośc kół

btw - czy moge poprosić o namiary, gdzie to sprawdzić? mój Bąbel ma 85 tys i zamierzam mu zrobić geometrię (choć prowadzi się superowo) dla spokojnego sumienia; chcę się SAM zorientować, aby nie wciskali mi kitu w Katowicach.
"młodość to poczucie otwartości życia" L.Kołakowski
Standby
Posty: 907
Rejestracja: 01 lis 2007, 14:08
Lokalizacja: Vava Town
Kontakt:

25 lip 2008, 8:38

Tutaj: http://forum.mx5klubpolska.pl/viewtopic.php?t=1435
Łoś
piotr k.
Donator
Donator
Posty: 327
Rejestracja: 13 wrz 2006, 21:51
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

25 lip 2008, 10:35

Z powyższego linku szczególnie polecam to, co napisał Konrad. Dodam jeszcze, że przy ustawianiu zbieżności nikt Wam nie przestawia kierownicy. Przekręca się przy przy każdej regulacji zbieżności, gdy mechanikowi nie chce się regulować oboma drążkami kierowniczymi ,tylko jedną stroną. W takim wypadku zmienia się położenie kierownicy.
Jeśli np. zmniejszymy zbieżność przednich kół (czyli idziemy w kierunku rozbierzności) i zrobimy to zwiększając długość prawego drążka, przy jeździe na wprost kierownica przekręci się w lewo. Tak więc zanim nie zabierzecie się do regulacji zbieżności sprawdźcie jak "stoi" kierownica. Jeśli jest prosto, to każdą zmianę zbieżności trzeba robić oboma drążkami. Jeśli jest przekręcona natomiast, to można ją "naprostować" regulując zbieżność.
I tak przy okazji, jeśli kupujecie samochód z przekręconą kierownicą, to nie znaczy, że na pewno był uderzony- może to znaczyć, że ktoś nieumiejętnie regulował zbieżność.
I druga sprawa; lasery, komputery- to wszystko pomaga, ale bez człowieka, który to starannie ustawi i przy tym pomyśli, są nic nie warte. Więcej od tych urządzeń jest warty dokładny, myślący mechanik nawet ze zwykłym przymiarem, pionem, suwmiarką i kalkulatorem. Choć oczywiście najlepszy jest komplet- staranny mechanik i dobre urządzenia diagnostyczne. Szkoda, że w parze tak rzadko występują.
piotr k.
weberski
Posty: 106
Rejestracja: 15 sty 2008, 10:01
Lokalizacja: Katowice

25 lip 2008, 16:17

Dzięki za link! w pełni zgadzam się co do interpretacji - bez pomyślunku tego co ustawia, na nic wszystkie wskazówki.
"młodość to poczucie otwartości życia" L.Kołakowski
ODPOWIEDZ