ukręcony odpowietrznik hamulcowy

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

tbone001
Posty: 63
Rejestracja: 08 wrz 2014, 20:40

19 paź 2014, 16:06

Chciałem wymienić płyn hamulcowy i okazało się, że na prawym tylnym kole odpowietrznik jest ukręcony (wystaje ok. 3mm).

Macie jakiś niezawodny patent na usuwanie ukręconych odpowietrzników? W razie czego mogę spróbować złapać go kombinerkami lub morsem. Na razie nie próbowałem, bo nie mam nowego odpowietrznika.

Drugie pytanie, w zasadzie istotniejsze, to: jaki odpowietrznik kupić? Wiem, że do odkręcania pozostałych służy klucz 8. Na stronie motointegratora wyskoczyło mi 41 różnych odpowietrzników (o różnych wymiarach), pomimo, że podałem dane auta (MX-5 1992 1.6 115KM). Nie mam ABS-u, jeśli to coś zmienia.
MX-5 NA 1.6 115KM 1992 Silver Stone Metallic
piotr-gka
Posty: 669
Rejestracja: 06 paź 2013, 11:13
Lokalizacja: gka

19 paź 2014, 16:09

Najlepszy do tego jest migomat. Przyspawujesz nakrętkę 6. Pod wpływem ciepła dodatkowo powinno odpuścić. Morsem zerwies resztę.
tbone001
Posty: 63
Rejestracja: 08 wrz 2014, 20:40

20 paź 2014, 8:50

Ok, no to sam tego nie zrobię, bo nie mam migomatu, ani warunków do spawania.

A jakie wymiary powinien mieć odpowietrznik?
MX-5 NA 1.6 115KM 1992 Silver Stone Metallic
FNT
Donator
Donator
Posty: 121
Rejestracja: 15 paź 2013, 12:56
Model: NB FL
Wersja: Memories
Lokalizacja: Warszawa

14 wrz 2015, 14:41

Pozwolę sobie odkopać temat, bo mam podobny problem. Ukręciłem odpowietrznik w tylnym zacisku NBFL
(midbrejki).

Czy ktoś może mi skazać zamiennik?
Lexx
Donator
Donator
Posty: 1269
Rejestracja: 22 cze 2013, 9:20
Model: NA
Wersja: Eunos
Lokalizacja: Bristol

14 wrz 2015, 16:10

Numeru odpowietrznika niestety nie znam, ale moge dodac od siebie sprawdzony sposob na wydobycie urwanego chama.
Taki extractor daje sobie z wiekszoscia nich rade, spawanie czasem nie gdy ten jest zapieczony.


http://www.screwfix.com/p/screw-extract ... kpid=18643
Awatar użytkownika
jerzj
Posty: 687
Rejestracja: 18 kwie 2011, 8:50
Model: NB
Wersja: Turbo
Lokalizacja: Warszawa

14 wrz 2015, 18:53

Dodam od siebie, że kupując zestaw naprawczy Frenkit do BBK znalazłem w nim odpowietrzniki, jednak ich gwint (bądź rozmiar - nie pamiętam) nie pasowały, także uwaga ;)
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

14 wrz 2015, 20:59

Lexx pisze:Taki extractor daje sobie z wiekszoscia nich rade,


Po naszemu nazywa się to wykrętak. Powinno pomóc w poszukiwaniach. O odpowietrznik zapytałbym w motoryzacyjnym.
FNT
Donator
Donator
Posty: 121
Rejestracja: 15 paź 2013, 12:56
Model: NB FL
Wersja: Memories
Lokalizacja: Warszawa

15 wrz 2015, 15:45

Dzięki za odpowiedzi.

Zamówiłem kilka odpowietrzników M7x1 i M8x1 o różnych długościach, któryś powinien się nadać. Jak przyjdą, to spróbuje wykręcić ten urwany TORX-em i zdam relację, który pasuje :)
FNT
Donator
Donator
Posty: 121
Rejestracja: 15 paź 2013, 12:56
Model: NB FL
Wersja: Memories
Lokalizacja: Warszawa

22 wrz 2015, 20:35

Okej, więc sprawy mają się tak...

Gwint odpowietrzników na tył 7x1 mm. Przód 8x1 mm, chociaż to akurat wyczytałem, empirycznie nie sprawdziłem.

Nie polecam metody z torxem, a już na pewno nie z hartowanej stali. Wbiłem tego torxa na głębokość 2 mm i natychmiast pękł. Skończyło się na spiłowaniu żeliwnej powierzchni zacisku o 2 mm (razem z fragmentem odpowietrznika), celem wyjęcia kawałka torxa. Gdybym wbił go głębiej to... albo bym go nie urwał i wykręcił odpowietrznik, albo go urwał i miał cały zacisk do wymiany - w kartowanej stali "słabo" się wierci. Nie polecam ryzykować, chyba że wkrętak byłby z niehartowanej stali.

Po wyjęciu kawałka torxa udało się rozwiercić ukręcony odpowietrznik i "wydłubać" skorupkę, która z niego została. Szczęśliwie bez naruszania gwintowania zacisku.

Lekcja na przyszłość - dokręcać odpowietrzniki bardzo delikatnie. Odpowietrzniki są puste w środku, co czyni je delikatnymi, a gwint stożkowy nie pomaga.

Nie wiem, co bym zrobił bez kochanego dziadka, emerytowanego tokarza :)
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

22 wrz 2015, 20:52

FNT pisze:Nie wiem, co bym zrobił bez kochanego dziadka

To co robi jakieś 70% świata, kupiłbyś nowe zaciski albo oddał do serwisu/mechanika. Dziadkowie rządzą w takich sytuacjach.
tbone001
Posty: 63
Rejestracja: 08 wrz 2014, 20:40

02 paź 2015, 16:26

U mnie wykrętakiem nie poszło. Niestety za głęboko wpadło mi wiertło, jak próbowałem rozwiercić, bo odpowietrznik jest bardzo miękki. Zacisk też do najtwardszych nie należy. Musiałem wymienić zacisk.
MX-5 NA 1.6 115KM 1992 Silver Stone Metallic
maciek01
Donator
Donator
Posty: 743
Rejestracja: 10 maja 2014, 8:22
Model: Inny
Wersja: Fiesta ST
Lokalizacja: Gdańsk

24 mar 2016, 8:38

Jest tu Ktoś pewny jaki odpowietrznik powinien być w NA z przodu? :)
#miatarri
ODPOWIEDZ