drobne dylematy świeżego właściciela mx-5

drobne dylematy świeżego właściciela mx-5

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

simone
Posty: 106
Rejestracja: 24 maja 2014, 17:40

12 cze 2014, 16:31

dzień dobry udało mi się nabyć mx5 w ogólnie ładnym stanie, właściwie nie mam żadnych obiekcji co do jej stanu.
mam natomiast kilka wątpliwości i drobnych problemów (być może ktoś z szacownych kolegów mógł by mi pomóc)
pierwsza rzecz to dziwnie utrzymujące się obroty ca. 1500-1700, które to po chwili opadają do 800-900 - już czytałem że trzeba zająć się czyszczeniem przepustnicy i kontrolą styków, jednak natrafiłem również na sprzeczne posty z których wynika że tak właśnie ma być w tym pojeździe - nie wiem jak to interpretować.?
kolejnym problemem jest wlew paliwa który wybiją w trakcie tankowania - czy winny jest jakiś przewód odpowietrzający ? zawór ? właściwie zatankowanie go do pełna jest syzyfową pracą...
ostatnim z kluczowych tematów jest kwestia ogumienia - założone 17ki 215/40 może są ładne ale moja żona wymiękła wczoraj za kierownicą jadąc po koleinach..... zastanawiam się nad downgrade tych kół a jako że o rozmiarach , calach , szerokościach i et mam znikłe pojęcia może ktoś podpowie mi czy fabryczne 195/50/15 a 195/40/16 to jakaś duża równica (tak łopatologicznie poproszę).
z góry dziękuję za ewentualne refleksję i pomoc.

pozdrowienia!
MX-5 NB 1998 1.6 110PS
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

12 cze 2014, 16:46

simone pisze:pierwsza rzecz to dziwnie utrzymujące się obroty ca. 1500-1700, które to po chwili opadają do 800-900 - już czytałem że trzeba zająć się czyszczeniem przepustnicy i kontrolą styków, jednak natrafiłem również na sprzeczne posty z których wynika że tak właśnie ma być w tym pojeździe - nie wiem jak to interpretować.?


Tu musisz więcej trochę napisać. Teoretycznie jak odpalisz zimnego to chwilkę może popracować na wyższych, żeby się dogrzać.

simone pisze:kolejnym problemem jest wlew paliwa który wybiją w trakcie tankowania - czy winny jest jakiś przewód odpowietrzający ? zawór ? właściwie zatankowanie go do pełna jest syzyfową pracą...

Spróbuj pod innym kątem włożyć pistolet. U mnie w NA ślicznie pracuje jak wkładasz go prostopadle do bocznej "krawędzi" samochodu natomiast ciągle odbija jeśli włożysz go równolegle.

simone pisze:ostatnim z kluczowych tematów jest kwestia ogumienia - założone 17ki 215/40 może są ładne ale moja żona wymiękła wczoraj za kierownicą jadąc po koleinach..... zastanawiam się nad downgrade tych kół a jako że o rozmiarach , calach , szerokościach i et mam znikłe pojęcia może ktoś podpowie mi czy fabryczne 195/50/15 a 195/40/16 to jakaś duża równica (tak łopatologicznie poproszę).

Całe auto się obniży, Oznacznie 195 to szerokość, 50 to wysokość opony, a dalej masz rozmiar felgi w calach. Zatem 50/16 będzie miała 7.5*2.54 + 5 [cm] a 40/16 będzie 8*2.54+4 [cm]. Oczywiście im niższy profil opony tym gorszy komfort, ale chyba lepsze trzymanie w zakrętach (nie ugina się opona). Natomiast jeśli będzie za twarda (niska) to też będzie nieco gorzej skręcać. Fela o mniejszej szerokośći przy tym samym ET bardziej się schowa do środka auta. (ET to odległość osadzenia od osi - efektywnie znaczy to czy felga wchodzi bardziej do środka samochodu czy bardziej na zewnątrz. My lubimy niskie ET).
Necro
Posty: 594
Rejestracja: 03 lip 2013, 7:48
Model: Inny
Lokalizacja: W-wa/Sz-n

12 cze 2014, 17:00

Na pierwsze pytanie nie odpowiem niestety, ale jeśli chodzi o resztę:

Tankując trzymaj pistolet dystrybutora równolegle do krawędzi samochodu, z wężem w kierunku rufy, nawet lekko w głąb samochodu. Trzymając prostopadle odbija :? .

Nie podałeś jaki model/rocznik Miatki. W NBFL od roku 2003 seryjne były felgi 16", zaś w NB i w pierwszych latach NBFL były 15". Podobno na 15-kach jest trochę wygodniej, ale 16ki są dobrym kompromisem między look a wygoda. Poza tym opony 195/40/16 dobrze wyglądają przy mocno zglebionych, w innym wypadku 205/45/16 dają w pewnym stopniu wizualne obniżenie ;) . Takie przynajmniej moje zdanie.
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

12 cze 2014, 17:04

Kurak pisze:Całe auto się obniży, Oznacznie 195 to szerokość, 50 to wysokość opony, a dalej masz rozmiar felgi w calach. Zatem 50/16 będzie miała 7.5*2.54 + 5 [cm] a 40/16 będzie 8*2.54+4 [cm].


Was? 50 to profil opony i jest podany procent jej szerokości :P A nie jest to grubość w milimetrach. Pomijam już fakt, że nie wiem skąd 7,5 a skąd 8 ;)

Zobacz jak wygląda np. 185/65 a jak np. 205/65. Czyli przy 195/50 grubość opony to 195*50%=97,5 (mm). Z tym że masz tą grubość po obu stronach felgi. 15*2,54+9,75*2 i masz średnicę zewnętrzną opony razem z felgą w cm (przy 195/50R15)
Obrazek
simone
Posty: 106
Rejestracja: 24 maja 2014, 17:40

12 cze 2014, 22:30

Panowie, dziękuję za podpowiedzi! co do tankowania - będę jutro testował, fakt faktem że niektóre fury mają fanaberie z tankowaniem - ot choćby fiesta sport "ex mojej mamy" gdzie nie wolno wkładać pistoletu do wlewu zbyt głęboko....
ale tak poważnie - czy to jest czymś powodowane? nie wierzę że tak ma być...czy TA rurka która idzie równolegle z przewodem zasilającym bak wymaga "przepchania" przeczyszczenia?

co do obrotów - tak wiem że zwykle w każdym silniku zazwyczaj na zimnym jest zwiększona mieszanka co skutkuje większymi RPM...
ja pytam o sytuację kiedy wyrzucam na luzzz auto powiedzmy toczy się do świateł i "trzyma obroty" ca. 1600 , potem staje i po chwili te właśnie obroty spadają do właściwej wartości - ale dość leniwie...

dziękuję !
MX-5 NB 1998 1.6 110PS
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

12 cze 2014, 22:50

simone pisze:ale tak poważnie - czy to jest czymś powodowane? nie wierzę że tak ma być...czy TA rurka która idzie równolegle z przewodem zasilającym bak wymaga "przepchania" przeczyszczenia?


Ta rurka odprowadza deszczówkę z tego zagłębienia w którym jest korek wlewu paliwa. Przeczyszczenie nie zaszkodzi :)
simone
Posty: 106
Rejestracja: 24 maja 2014, 17:40

13 cze 2014, 9:37

niestety... jak kolwiek umieścił bym pistolet w baku wybija cały czas. na 100% coś nie tak jest z odpowietrznikiem, jak odkręcam korek też zdrowo syczy.... czy tam jest jakiś zawór czy też rurka odpowietrzająca się zasyfiła?/
MX-5 NB 1998 1.6 110PS
simone
Posty: 106
Rejestracja: 24 maja 2014, 17:40

16 cze 2014, 10:41

Kurak pisze:
simone pisze:ale tak poważnie - czy to jest czymś powodowane? nie wierzę że tak ma być...czy TA rurka która idzie równolegle z przewodem zasilającym bak wymaga "przepchania" przeczyszczenia?


Ta rurka odprowadza deszczówkę z tego zagłębienia w którym jest korek wlewu paliwa. Przeczyszczenie nie zaszkodzi :)

ok, już znalazłem rozwiązanie - wygląda banalnie do naprawy... ->http://www.youtube.com/watch?v=ZuVpMvnW4CM
MX-5 NB 1998 1.6 110PS
simone
Posty: 106
Rejestracja: 24 maja 2014, 17:40

27 cze 2014, 9:53

Kurak pisze:Całe auto się obniży, Oznacznie 195 to szerokość, 50 to wysokość opony, a dalej masz rozmiar felgi w calach. Zatem 50/16 będzie miała 7.5*2.54 + 5 [cm] a 40/16 będzie 8*2.54+4 [cm]. Oczywiście im niższy profil opony tym gorszy komfort, ale chyba lepsze trzymanie w zakrętach (nie ugina się opona). Natomiast jeśli będzie za twarda (niska) to też będzie nieco gorzej skręcać. Fela o mniejszej szerokośći przy tym samym ET bardziej się schowa do środka auta. (ET to odległość osadzenia od osi - efektywnie znaczy to czy felga wchodzi bardziej do środka samochodu czy bardziej na zewnątrz. My lubimy niskie ET)


ok, to już względnie zrozumiałe:) czy felgi mazdowskie z ET 50 będą pasować do NB? otwór centrujący 54,1 4 x 100 i ETR zamiast 40 jest 50 - to rozumiem 1 centymetr BARDZIEJ wystających kół?
MX-5 NB 1998 1.6 110PS
Awatar użytkownika
szymeker
Donator
Donator
Posty: 239
Rejestracja: 19 kwie 2014, 20:45
Model: NC FL
Lokalizacja: Kraków

27 cze 2014, 16:14

Była Zielona NB, obecnie ncfl.
simone
Posty: 106
Rejestracja: 24 maja 2014, 17:40

27 cze 2014, 17:05


SUPER!! to wszystko wyjaśnia.
dziękuje
MX-5 NB 1998 1.6 110PS
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4684
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

27 cze 2014, 17:19

1cm bardziej schowane, więc będzie wyglądało słabo, jeśli w ogóle wejdzie.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990.
Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

27 cze 2014, 17:23

Alan pisze:1cm bardziej schowane, więc będzie wyglądało słabo, jeśli w ogóle wejdzie.


Dokładnie tak...
Idziesz w złym kierunku :)
Im ET mniejsze, tym bliżej rant felgi zbliża się do obrysu pojazdu... (ET 20 to, chyba, prawie idealnie z nadkolami stoi bez rzeźby)
Im ET większe, tym głębiej 'w samochód' felga wchodzi...

Zresztą tu masz fajny kalkulator ...
http://www.felgi.pl/narzedzia-do-felg/k ... r-et-felgi
Obrazek
simone
Posty: 106
Rejestracja: 24 maja 2014, 17:40

27 cze 2014, 17:25

Arvinski pisze:
Alan pisze:1cm bardziej schowane, więc będzie wyglądało słabo, jeśli w ogóle wejdzie.


Dokładnie tak...
Idziesz w złym kierunku :)
Im ET mniejsze, tym bliżej rant felgi zbliża się do obrysu pojazdu... (ET 20 to, chyba, prawie idealnie z nadkolami stoi bez rzeźby)
Im ET większe, tym głębiej 'w samochód' felga wchodzi...

ok. teraz jasne. nie wiem ale myślałem dokładnie odwrotnie...:)
dziękuje chłopaki! kalkulatory rozmiaròw sà great!
MX-5 NB 1998 1.6 110PS
simone
Posty: 106
Rejestracja: 24 maja 2014, 17:40

04 lip 2014, 21:08

zastanawiam się nad felgami oz racing GT lub F1 , ma ktoś może doświadczenie jak to w mx-sie się sprawdza? parametrowo wszystko gra ET jest w tych modelach 40 lub 35-37 dla wersji 7,5 cala.
pozostaje też kwestia szerokości - czy na 7,5 cala opona 195 to już będzie german style...? a na 7 cala? 195/45/16 to rozmiar opon w jakie celuje.
MX-5 NB 1998 1.6 110PS
Awatar użytkownika
funky
Donator
Donator
Posty: 4077
Rejestracja: 29 lip 2011, 9:30
Model: NC
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Warszawa

05 lip 2014, 8:38

A co rozumiesz przez dżerman stajla?
Obrazek

miatasm.com
Awatar użytkownika
Rafa
Donator
Donator
Posty: 2320
Rejestracja: 13 cze 2013, 10:49
Model: Inny
Lokalizacja: Łódź

05 lip 2014, 9:27

Na dżermana to trzeba było z grupy VAG zakupić wypaśnego Golfa 3,bądź jakieś stjuningowane E36...a i dobry sub,aby kalwi i remi dobrze dudnił;-)
Jak ma być nisko,szeroko i z naciągiem to 9cali,et 10 i do tego oponki 205.

Pozdr
Rafa
:jupi: :bicz:
matpilch pisze:(...)pamiętaj, że dla mas liczy się moment, bo przecież powyżej 3500rpm silniki wybuchają.

Madzia 1.6 06.13-05.14
Biała Perła-Miti Stens 1.8 12.13-06.16
Bokken 1.8 Anni 09.16-12.16
simone
Posty: 106
Rejestracja: 24 maja 2014, 17:40

05 lip 2014, 11:08

funky pisze:A co rozumiesz przez dżerman stajla?

rozumiem że bardzo nie chciał bym mieć kòł ktòre zajade na krawężnikach w dwa dni:)
MX-5 NB 1998 1.6 110PS
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

05 lip 2014, 11:21

Wejdź sobie tyrestretch i popacz co i jak się ciągnie. Dla jednego 195 na 8 calach to już naciąg. A inny wciągnie 165 na 9J.

Musisz rozróżnić, czy chcesz german czy stance? Bo to nie jest to samo.
Awatar użytkownika
funky
Donator
Donator
Posty: 4077
Rejestracja: 29 lip 2011, 9:30
Model: NC
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Warszawa

05 lip 2014, 11:23

tyrestretch.com, ale 7,5cala i 195 to nie naciąg...
Obrazek

miatasm.com
simone
Posty: 106
Rejestracja: 24 maja 2014, 17:40

05 lip 2014, 11:28

DEXTER pisze:Wejdź sobie tyrestretch i popacz co i jak się ciągnie. Dla jednego 195 na 8 calach to już naciąg. A inny wciągnie 165 na 9J.

Musisz rozróżnić, czy chcesz german czy stance? Bo to nie jest to samo.

nie chce, tak jak napisałem powyżej.
a felga 7 cali i 195? rant bedzie odsłonięty?
MX-5 NB 1998 1.6 110PS
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

05 lip 2014, 11:29

funky jaki masz rozmiar opon w swojej NA?
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

05 lip 2014, 11:38

simone pisze:nie chciał bym mieć kòł ktòre zajade na krawężnikach w dwa dni

Musisz zmienić styl jazdy, zapomnieć o jeździe blisko krawężnika i o wjeżdżaniu na krawężniki (nawet niskie). Zawsze jest coś za coś.
Awatar użytkownika
funky
Donator
Donator
Posty: 4077
Rejestracja: 29 lip 2011, 9:30
Model: NC
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Warszawa

05 lip 2014, 11:59

kammich, mówisz setupie ze zdjęć? Jeździłem na 195/50/15 na 8 calach i było spoko, ale teraz będzie 205/50/15. Z trzech powodów: więcej trakcji, prawie brak naciągu, mięsisty look :)
Obrazek

miatasm.com
simone
Posty: 106
Rejestracja: 24 maja 2014, 17:40

05 lip 2014, 12:01

wojteks pisze:
simone pisze:nie chciał bym mieć kòł ktòre zajade na krawężnikach w dwa dni

Musisz zmienić styl jazdy, zapomnieć o jeździe blisko krawężnika i o wjeżdżaniu na krawężniki (nawet niskie). Zawsze jest coś za coś.

będzie ciężko... cywilnie jeżdżę land roverem więc jak sie domyślasz wcale nie zwracam uwagi na krawężniki... chcial bym aby auto dobrze prezentowało sie na felgach ale nie kosztem funkcjonalności. z moich obserwacji na aktualnych kołach cos a la 205 / 215 to za dużo na ten silniczek i mase. niesety felgi w jakie celuje sa wyłacznie 7 lub 7,5 cala...
Ostatnio zmieniony 05 lip 2014, 12:03 przez simone, łącznie zmieniany 1 raz.
MX-5 NB 1998 1.6 110PS
simone
Posty: 106
Rejestracja: 24 maja 2014, 17:40

05 lip 2014, 12:02

funky pisze:kammich, mówisz setupie ze zdjęć? Jeździłem na 195/50/15 na 8 calach i było spoko, ale teraz będzie 205/50/15. Z trzech powodów: więcej trakcji, prawie brak naciągu, mięsisty look :)

a dał byś proszem jaka fotke z bliższa felgi na aucie?
MX-5 NB 1998 1.6 110PS
Awatar użytkownika
funky
Donator
Donator
Posty: 4077
Rejestracja: 29 lip 2011, 9:30
Model: NC
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Warszawa

05 lip 2014, 12:04

Są u mnie w temacie w dziale nasze mazdy. Z telefonu tak szybko tego nie znajdę.
Obrazek

miatasm.com
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

05 lip 2014, 12:36

funky pisze:kammich, mówisz setupie ze zdjęć? Jeździłem na 195/50/15 na 8 calach i było spoko, ale teraz będzie 205/50/15. Z trzech powodów: więcej trakcji, prawie brak naciągu, mięsisty look :)


no właśnie o te zdjęcia mi chodzi, na nich ta 195/50/15 i tak wygląda bardzo mięsiście :) i do tego lekki naciąg, dla mnie gitara :)
offthe
Posty: 1178
Rejestracja: 25 lut 2012, 23:47
Model: NA
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

05 lip 2014, 14:13

simone pisze:cywilnie jeżdżę land roverem więc jak sie domyślasz wcale nie zwracam uwagi na krawężniki...

funky jezdzil/jezdzi jeepem, ja jezdzilem jeepem, i kilka osób z forum też jeździ na codzień większymi autami, wiec nie jesteś sam ;) da radę się tego nauczyć. po prostu na początku trzeba pamiętać o tym, że z krawężnikami będzie ciężko, a po kilku dniach takiej jazdy sam będziesz o tym pamiętał. To tak jak jezdzenie raz automatem raz manualem...Na początku ciężko, a potem luzik lajcik ;)

mam 175 na 7 calach..ścianka opony nie jest prosto i rant zdziebko odsłonięty, ale naciąg to nie jest.. pół cala wte czy wewte..cal to 2,54cm, wiec 0,5'' to żadna różnica w sumie..
I don't like being overtaken. It's a sign of weakness.
simone
Posty: 106
Rejestracja: 24 maja 2014, 17:40

05 lip 2014, 15:04

czyli konkludujac na 7 calach 195/45 powinno byc wzglednie "poprawnie"?
MX-5 NB 1998 1.6 110PS
ODPOWIEDZ