Strona 1 z 2
problem z temperatura oleju
: 18 maja 2014, 11:13
autor: SponeR
wszystko zaczyna się pieknie
jakiś czas temu zamontowałem podkładkę pod filtr i zegar VDO look
no i się zaczeło
przy normalnej jeździe ma 100-110 przy pałowaniu na kamieniu śląskim 120-130
robiłem jeden przejazd (z ciepłym went na max

) i maska w góre i chłodzenie
przed imprezą wymieniłem olej z filtrem - brak poprawy
teraz wypłukałem chłodzenie k2 radiator flush, zalałem płyn chłodzący k2 wymieniłem termostat i uszczelkę - brak poprawy
wentylator od chłodzenia się nie włącza - musze sprawdzić temp płynu podczas nagrzania tylko nie wiem czym

może czujnik jest walnięty ale jak go sprawdzić ?
jakieś pomysły ktoś

?
Re: problem z temperatura oleju
: 18 maja 2014, 11:16
autor: ubek
A ciśnienie w normie ma pacjent?
Re: problem z temperatura oleju
: 18 maja 2014, 11:17
autor: SponeR
tak ciśnienie jest ok
wskazówka leciutko się przycina (bardziej niż poprzednio) ale tłumacze to podkładką
Re: problem z temperatura oleju
: 18 maja 2014, 11:50
autor: wojteks
SponeR pisze:wentylator od chłodzenia się nie włącza
Sprawdź na krótko sam wentylator czy jest sprawny, sprawdź przekaźnik wentylatora.
1.6 ma czujnik na rurce od termostatu do chodnicy, 1.8 ma czujnik z tyłu sinika i załączeniem wentylatora steruje ECU.
Re: problem z temperatura oleju
: 18 maja 2014, 11:59
autor: SponeR
wentylator działa bo przy wymianie oleju chciałem wentylator od klimy do niego podpiąć żeby 2 chodziły

Re: problem z temperatura oleju
: 18 maja 2014, 12:23
autor: Alex
oswieccie mnie bo chyba czegos nie rozumiem - mowimy o temperaturze chlodziwa czy oleju? Jedno z drugim ma zwiazek ale nie jest zalezne na sztywno zdaje sie.
Jakiego oleju uzywasz?
Re: problem z temperatura oleju
: 18 maja 2014, 12:51
autor: wojteks
SponeR pisze:wentylator działa
OK, a co z przekaźnikiem i czujnikiem? Jaki masz silnik bo zgadywanie nie ma sensu.
Re: problem z temperatura oleju
: 18 maja 2014, 13:44
autor: SponeR
elf 5w40 syntetyczny
przekaźnik działa czujnik bede musiał sprawdzić
ale nawet jak wentylator naprzał przed zmianą chłodziwa nic to nie dawało
temat jest problem z temp oleju

Re: problem z temperatura oleju
: 18 maja 2014, 14:21
autor: wojteks
SponeR pisze:temat jest problem z temp oleju
Temperatura oleju nie ma bezpośredniego powiązania z temperaturą silnika. 110-120 stopni Celsjusza dla oleju to nie problem. Nawet 140 jeszcze wytrzymuje bez utraty parametrów.
Sprawdzałeś czy ten dołożony komplet (czujnik+wskaźnik) pokazują prawidłowo przynajmniej w 0 stopni i w 100 stopniach?
Jeżeli na postoju odpalisz samochód to po pewnym czasie jeżeli jest wszytko sprawne to wentylator musi się załączyć (silnik/płyn osiągnie temperaturę załączenia wentylatora). Wskazaniem wskaźnika zbytnio się nie sugeruj, to niego jest osobny czujnik (też z tyłu silnika).
Zawsze możesz kupić drugi czujnik taki jak masz do temperatury oleju i zamocować go gdzieś w układzie chłodzenia (np. w obudowę termostatu), wtedy po przełączeniu wskaźnika na czujnik temperatury płynu zobaczysz prawdziwą temperaturę płynu.
Re: problem z temperatura oleju
: 18 maja 2014, 14:39
autor: SponeR
kupie drugi czujnik, podłącze do zegarów i po nagrzaniu wsadze przez korek do chodnicy
może czujnik jest zrąbany
ale jeśli jest dobry i faktycznie mam taką temp oleju to ?
Re: problem z temperatura oleju
: 18 maja 2014, 16:02
autor: wojteks
SponeR pisze:i faktycznie mam taką temp oleju to ?
To nic, nie miałbyś czujnika to nie wiedziałbyś jak większość.
SponeR pisze:i po nagrzaniu wsadze przez korek do chodnicy
Z otwieraniem chłodnicy na nagrzanym silniku bym był ostrożny, nie ryzykowałbym jeżeli tam jest ponad 100 stopni Celsjusza.
Wentylator po nagrzaniu silnika na postoju ma się włączać, jeżeli tak nie jest to coś jest uszkodzone. Czujnik lub instalacja (może bezpiecznik).
Zewrzyj do masy kabel od wyłącznika wentylatora, wyłącznik jest do termostatu od góry zamontowany, jest do niego doskonały dostęp. Jeżeli wentylator się załączy to znaczy że cała instalacja jest OK.
Re: problem z temperatura oleju
: 19 maja 2014, 9:08
autor: Alex
ja bym sprawdzil jeszcze czujnik i wskaznik, o ile znana jest jego nominalna charakterystyka.
Jesli np. wiadomo jaka rezystancje ma przy powiedzmy 90 stopni to taki opornik wlaczylbym w obwod zamiast czujnika i zobaczyl jak wychyli sie wskaznik. Nastepnie zmierzylbym rezystancje czujnika przy spokojnej jezdzie i na podstawie tego moze by sie udalo wysnuc wniosek o co chodzi.
Re: problem z temperatura oleju
: 20 maja 2014, 18:46
autor: SponeR
wiatrak dzisiaj zafurgotał przy temp oleju pomiędzy 120-150 czyli jakieś 130pare
i to 10 minutach latania 4-6 tyś obrotów
masakra
kiedy mi obróci panewki ?
Re: problem z temperatura oleju
: 20 maja 2014, 19:36
autor: wojteks
SponeR pisze:kiedy mi obróci panewki ?
Sprawdziłeś nasze sugestie? Bo my się produkujemy a Ty i tak robisz co chcesz.
SponeR pisze:i to 10 minutach latania 4-6 tyś obrotów
Ponowię pytanie, czy wentylator włącza się na postoju na wolnych obrotach (po nagrzaniu silnika)? Czy wszystko w obwodzie wentylatora jest sprawne (test opisałem wcześniej)? Termostat działa?
Re: problem z temperatura oleju
: 20 maja 2014, 19:42
autor: SponeR
przecież napisałem że zafurgotał

podczas jazdy bym nie słyszał czy chodzi
pogazowałem na postoju i znowu się włączył czyli jest okej
tak termostat się otwiera rury gorące płyn jest w zbiorniczku (sie odpowietrzył)
poziom oleju równo na HI
po jeździe nie można dotkąć pokrywy zaworów
żadnych wartości czujnika znaleźć nie mogłem ( w sensie jakie powinny byc przy jakich temp)
więc kupiłem drugi czujnik autogałgana a tego posprawdzam miernikiem
Re: problem z temperatura oleju
: 20 maja 2014, 20:50
autor: wojteks
SponeR pisze:pogazowałem na postoju i znowu się włączył czyli jest okej
Bez gazowania ma się załączać.
SponeR pisze:po jeździe nie można dotkąć pokrywy zaworów
To raczej normalne, 80-100 stopni trudno dotknąć.
Nadal nic z tego nie wynika ale stawiam że dokładność wskazań autogauga pozostawia wiele do życzenia. Dokładność odczytu 120-150 stopni to jakaś porażka.
Re: problem z temperatura oleju
: 20 maja 2014, 21:18
autor: SponeR

taki więc nie ma jakiś rewelacji
zobaczę z drugim czujnikiem albo pojade do kumpla ma termometr laserowy może strzeli w miske i sprawdzi temp rzeczywistą
Re: problem z temperatura oleju
: 20 maja 2014, 21:45
autor: RS
Chciałem kiedyś coś robić na podobnym czujniku.
Kiedyś robiłem na szybko pomiary jakiegoś podobnie wyglądającego termistora.
Weź jakich przyzwoity multimetr i porównaj opory:
temperatura(stopnie Celsjusza) opór ogrzewanie(Ohm) opor stygniecie (mniejszy blad pomiaru,Ohm)
20 2060
25 1690 1570
30 1370 1250
35 1150 900
40 950
45 795 710
50 670 593
55 560 500
60 485 416
65 415 355
70 350 300
75 300 261
80 257 225
85 218 192
90 194 162
95 163 138
100 135 120
105 105 103
110 89 89
115 77.5 77.5
120 67.5 67.5
125 58.5 58.5
129 52 52
135 45 45
140 39.3 39.3
145 34.8 34.8
150 31.3 31.3
155 29 29
160 26 26
165 24.5 24.5
Re: problem z temperatura oleju
: 20 maja 2014, 22:25
autor: SponeR
o dzięki dzieki posprawdzam
Re: problem z temperatura oleju
: 21 maja 2014, 21:35
autor: majkel
SponeR pisze:o dzięki dzieki posprawdzam
zamiast mierzyć opór i robić sobie kolejny błąd pomiaru, zagotuj w garnku z litr wody, włóż do niej czujnik i powiedz co przeczytasz na wskaźniku.
to nie jest pierwszy "wskaźnik" temperatury, który w wyniku bylejakiej konstrukcji albo błędów montażu pokazuje takie bzdury, że najlepiej do do schowka wrzucić
i tam nie zaglądać
Po
eM
Re: problem z temperatura oleju
: 22 maja 2014, 19:17
autor: SponeR
przy uruchomieniu 1800 łom
przy 50C 800 łom
przy 120 144 łomy
jak przyjdzie nowy to wezme go do wody wrzuce zagotowanej
Re: problem z temperatura oleju
: 22 maja 2014, 19:47
autor: wojteks
SponeR pisze:przy uruchomieniu 1800 łom
przy 50C 800 łom
przy 120 144 łomy
Czyli patrząc w tabele od RS'a
1800 to temperatura otoczenia z 18 stopni. 800 to jakieś 40-45 stopni a 144 to 90-95 stopni więc całkiem normalna temperatura pracy dla oleju w normalnie nagrzanym silniku.
Czyli zrób tak:
majkel pisze:że najlepiej do do schowka wrzucić
i tam nie zaglądać
Re: problem z temperatura oleju
: 22 maja 2014, 20:32
autor: SponeR
jeszcze zobacze na nowym czujniku
ewentualnie okabluje na nowo
jak to nie pomoże to sprzedam to w pierony

Re: Odp: problem z temperatura oleju
: 22 maja 2014, 20:44
autor: ree
SponeR pisze:jeszcze zobacze na nowym czujniku
ewentualnie okabluje na nowo
jak to nie pomoże to sprzedam to w pierony

Wez go przetestoj w wodzie i sobie markerem zrob nowa podzialke na zegarze

Re: problem z temperatura oleju
: 22 maja 2014, 20:51
autor: RS
ree pisze:przetestoj w wodzie
W oleju raczej. Naniesienie skali >100 stopni w wodzie jest trudno wykonalne.
Re: Odp: problem z temperatura oleju
: 23 maja 2014, 0:57
autor: ree
RS pisze:ree pisze:przetestoj w wodzie
W oleju raczej. Naniesienie skali >100 stopni w wodzie jest trudno wykonalne.
Chodzilo mi o taka wersje latwa, ze zaznaczasz tylko 100st C jak pkt odniesiena. Wiadomo ze idealnie jest miec termopare, albo termometr laboratoryjny ze skala do 150 i sobie zapisywac.
Re: problem z temperatura oleju
: 23 maja 2014, 20:18
autor: skyactivwalker
Hejka
widzę kilka błędów w założeniu
po pierwsze olej rządzi się nieco innymi prawami niż ciecz chłodząca dlatego jego temperatura może a nawet powinna być wyższa niż cieczy chłodzącej. Olej penetruje najbardziej narażone na wysoką temperaturę czeluści silnika, smaruje tuleje cylindrowe, jest natryskiwany na denka tłoka. Niejednokrotnie w tłoku, na wysokości pierwszego pierścienia tłokowego ma swój kanał, aby odbierać od niego temperaturę. Bezpieczna temperatura dla oleju to zakres do mniej więcej 120-130 stopni C. Olej mineralny ulega degradacji w zakresie powyżej 150-160 stopni C. Czy jeździsz na minerale? Syntetyki znoszą wyższe temperatury. Zerknij w klasyfikację API. Olej chłodzi te części silnika gdzie ciecz chłodząca nie dałaby rady.
Na Twoje odczyty ma wpływ wiele czynników tj. jakość czujnika i wskaźnika, stan wiązki a także lokalizacja czujnika, gdybyś umieścił czujnik w misce - spałbyś spokojnie.
po drugie temperatura oleju nie wpływa na załączanie się wentylatora chłodnicy, tylko temperatura cieczy ma na to wpływ
po trzecie gdyby temperatura oleju miała być niska, po co stosowałoby się wymienniki olej-woda? żeby podgrzewać olej? przecież w układzie chłodzenia, ciecz ma nierzadko temperaturę ponad 115-120 stopni C.
Re: problem z temperatura oleju
: 23 maja 2014, 21:00
autor: wojteks
skyactivwalker pisze:widzę kilka błędów w założeniu
Przeczytaj temat od początku, to że olej może się nagrzać powyżej temperatury płynu to wiemy i nikt tego nie kwestionuje natomiast problem jest w dokładności pomiaru tej temperatury zakupionym zestawem czujnik-wskaźnik.
skyactivwalker pisze: jakość czujnika i wskaźnika, stan wiązki a także lokalizacja czujnika,
O lokalizacji jeszcze nie było mowy a jest to istotny czynnik natomiast o czujniku, wskaźniku i wiązce była mowa.
skyactivwalker pisze:tylko temperatura cieczy ma na to wpływ
Tak ale jak temperatura płynu jest 90 stopni to olej jednak nie będzie miał 130 stopni.
skyactivwalker pisze: ciecz ma nierzadko temperaturę ponad 115-120 stopni C.
Wtedy olej będzie miał może 130-140 stopni.
Cały temat sprowadza się do marnej jakości wskaźnika.
Re: problem z temperatura oleju
: 23 maja 2014, 21:15
autor: SponeR
wojteks pisze:skyactivwalker pisze:widzę kilka błędów w założeniu
Przeczytaj temat od początku,
no właśnie

nie nie jeżdzę na mineralnym

było w temacie
lokalizacja też ejst może nie napisałem tego wprost ale napisałem że zamontowałem podkładkę pod filtr
fakt winny jest słabej jakości zegar i czujnik - człek się uczy na błędach i prawdopodobnie zakupi lepszy

Re: problem z temperatura oleju
: 23 maja 2014, 21:33
autor: skyactivwalker
Wątek przeczytałem
Wydawało mi się że wyrażasz obawy w związku z wysoką temperaturą oleju, martwisz się o wysoką temp.pokrywy zaworów itd.
postarałem się podsumować wszystko w swoim poście, następnym razem będę oszczędniejszy w słowach

pytanie o olej mineralny było retoryczne...
wojteks nie zgodzę się że przy 90 stopniach temp cieczy nie można mieć 130 stopni temp oleju, zależność pomiędzy temperaturami oleju i cieczy nie jest wprost proporcjonalna i jest zależna od warunków pracy
aaaa no i na koniec, oczywiście zrozumiałem że wskaźnik jest podejrzany o podawanie niewłaściwych odczytów i zgadzam się z tym
