problem z temperatura oleju

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1097
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Góra Św.Anny/Warszawa

18 maja 2014, 11:13

wszystko zaczyna się pieknie
jakiś czas temu zamontowałem podkładkę pod filtr i zegar VDO look :lol:
no i się zaczeło
przy normalnej jeździe ma 100-110 przy pałowaniu na kamieniu śląskim 120-130 :?
robiłem jeden przejazd (z ciepłym went na max :D) i maska w góre i chłodzenie
przed imprezą wymieniłem olej z filtrem - brak poprawy
teraz wypłukałem chłodzenie k2 radiator flush, zalałem płyn chłodzący k2 wymieniłem termostat i uszczelkę - brak poprawy
wentylator od chłodzenia się nie włącza - musze sprawdzić temp płynu podczas nagrzania tylko nie wiem czym :(
może czujnik jest walnięty ale jak go sprawdzić ?

jakieś pomysły ktoś :D ?
MIATA nim jak szatan
Obrazek
ubek
Donator
Donator
Posty: 1349
Rejestracja: 24 lis 2012, 22:05
Lokalizacja: Łańcut

18 maja 2014, 11:16

A ciśnienie w normie ma pacjent?
White NA BP'95
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1097
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Góra Św.Anny/Warszawa

18 maja 2014, 11:17

tak ciśnienie jest ok
wskazówka leciutko się przycina (bardziej niż poprzednio) ale tłumacze to podkładką
MIATA nim jak szatan
Obrazek
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

18 maja 2014, 11:50

SponeR pisze:wentylator od chłodzenia się nie włącza

Sprawdź na krótko sam wentylator czy jest sprawny, sprawdź przekaźnik wentylatora.
1.6 ma czujnik na rurce od termostatu do chodnicy, 1.8 ma czujnik z tyłu sinika i załączeniem wentylatora steruje ECU.
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1097
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Góra Św.Anny/Warszawa

18 maja 2014, 11:59

wentylator działa bo przy wymianie oleju chciałem wentylator od klimy do niego podpiąć żeby 2 chodziły :D
MIATA nim jak szatan
Obrazek
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4617
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

18 maja 2014, 12:23

oswieccie mnie bo chyba czegos nie rozumiem - mowimy o temperaturze chlodziwa czy oleju? Jedno z drugim ma zwiazek ale nie jest zalezne na sztywno zdaje sie.

Jakiego oleju uzywasz?
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

18 maja 2014, 12:51

SponeR pisze:wentylator działa

OK, a co z przekaźnikiem i czujnikiem? Jaki masz silnik bo zgadywanie nie ma sensu.
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1097
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Góra Św.Anny/Warszawa

18 maja 2014, 13:44

elf 5w40 syntetyczny
przekaźnik działa czujnik bede musiał sprawdzić
ale nawet jak wentylator naprzał przed zmianą chłodziwa nic to nie dawało
temat jest problem z temp oleju :D
MIATA nim jak szatan
Obrazek
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

18 maja 2014, 14:21

SponeR pisze:temat jest problem z temp oleju

Temperatura oleju nie ma bezpośredniego powiązania z temperaturą silnika. 110-120 stopni Celsjusza dla oleju to nie problem. Nawet 140 jeszcze wytrzymuje bez utraty parametrów.

Sprawdzałeś czy ten dołożony komplet (czujnik+wskaźnik) pokazują prawidłowo przynajmniej w 0 stopni i w 100 stopniach?

Jeżeli na postoju odpalisz samochód to po pewnym czasie jeżeli jest wszytko sprawne to wentylator musi się załączyć (silnik/płyn osiągnie temperaturę załączenia wentylatora). Wskazaniem wskaźnika zbytnio się nie sugeruj, to niego jest osobny czujnik (też z tyłu silnika).

Zawsze możesz kupić drugi czujnik taki jak masz do temperatury oleju i zamocować go gdzieś w układzie chłodzenia (np. w obudowę termostatu), wtedy po przełączeniu wskaźnika na czujnik temperatury płynu zobaczysz prawdziwą temperaturę płynu.
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1097
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Góra Św.Anny/Warszawa

18 maja 2014, 14:39

kupie drugi czujnik, podłącze do zegarów i po nagrzaniu wsadze przez korek do chodnicy :D
może czujnik jest zrąbany
ale jeśli jest dobry i faktycznie mam taką temp oleju to ?
MIATA nim jak szatan
Obrazek
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

18 maja 2014, 16:02

SponeR pisze:i faktycznie mam taką temp oleju to ?

To nic, nie miałbyś czujnika to nie wiedziałbyś jak większość.

SponeR pisze:i po nagrzaniu wsadze przez korek do chodnicy

Z otwieraniem chłodnicy na nagrzanym silniku bym był ostrożny, nie ryzykowałbym jeżeli tam jest ponad 100 stopni Celsjusza.
Wentylator po nagrzaniu silnika na postoju ma się włączać, jeżeli tak nie jest to coś jest uszkodzone. Czujnik lub instalacja (może bezpiecznik).

Zewrzyj do masy kabel od wyłącznika wentylatora, wyłącznik jest do termostatu od góry zamontowany, jest do niego doskonały dostęp. Jeżeli wentylator się załączy to znaczy że cała instalacja jest OK.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4617
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

19 maja 2014, 9:08

ja bym sprawdzil jeszcze czujnik i wskaznik, o ile znana jest jego nominalna charakterystyka.

Jesli np. wiadomo jaka rezystancje ma przy powiedzmy 90 stopni to taki opornik wlaczylbym w obwod zamiast czujnika i zobaczyl jak wychyli sie wskaznik. Nastepnie zmierzylbym rezystancje czujnika przy spokojnej jezdzie i na podstawie tego moze by sie udalo wysnuc wniosek o co chodzi.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1097
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Góra Św.Anny/Warszawa

20 maja 2014, 18:46

wiatrak dzisiaj zafurgotał przy temp oleju pomiędzy 120-150 czyli jakieś 130pare :facepalm:
i to 10 minutach latania 4-6 tyś obrotów
masakra
kiedy mi obróci panewki ?
MIATA nim jak szatan
Obrazek
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

20 maja 2014, 19:36

SponeR pisze:kiedy mi obróci panewki ?

Sprawdziłeś nasze sugestie? Bo my się produkujemy a Ty i tak robisz co chcesz.

SponeR pisze:i to 10 minutach latania 4-6 tyś obrotów

Ponowię pytanie, czy wentylator włącza się na postoju na wolnych obrotach (po nagrzaniu silnika)? Czy wszystko w obwodzie wentylatora jest sprawne (test opisałem wcześniej)? Termostat działa?
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1097
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Góra Św.Anny/Warszawa

20 maja 2014, 19:42

przecież napisałem że zafurgotał :P podczas jazdy bym nie słyszał czy chodzi :P
pogazowałem na postoju i znowu się włączył czyli jest okej
tak termostat się otwiera rury gorące płyn jest w zbiorniczku (sie odpowietrzył)
poziom oleju równo na HI
po jeździe nie można dotkąć pokrywy zaworów :(
żadnych wartości czujnika znaleźć nie mogłem ( w sensie jakie powinny byc przy jakich temp)
więc kupiłem drugi czujnik autogałgana a tego posprawdzam miernikiem
MIATA nim jak szatan
Obrazek
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

20 maja 2014, 20:50

SponeR pisze:pogazowałem na postoju i znowu się włączył czyli jest okej

Bez gazowania ma się załączać.

SponeR pisze:po jeździe nie można dotkąć pokrywy zaworów

To raczej normalne, 80-100 stopni trudno dotknąć.

Nadal nic z tego nie wynika ale stawiam że dokładność wskazań autogauga pozostawia wiele do życzenia. Dokładność odczytu 120-150 stopni to jakaś porażka.
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1097
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Góra Św.Anny/Warszawa

20 maja 2014, 21:18

Obrazek
taki więc nie ma jakiś rewelacji
zobaczę z drugim czujnikiem albo pojade do kumpla ma termometr laserowy może strzeli w miske i sprawdzi temp rzeczywistą
MIATA nim jak szatan
Obrazek
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

20 maja 2014, 21:45

Chciałem kiedyś coś robić na podobnym czujniku.
Kiedyś robiłem na szybko pomiary jakiegoś podobnie wyglądającego termistora.
Weź jakich przyzwoity multimetr i porównaj opory:
temperatura(stopnie Celsjusza) opór ogrzewanie(Ohm) opor stygniecie (mniejszy blad pomiaru,Ohm)
20 2060
25 1690 1570
30 1370 1250
35 1150 900
40 950
45 795 710
50 670 593
55 560 500
60 485 416
65 415 355
70 350 300
75 300 261
80 257 225
85 218 192
90 194 162
95 163 138
100 135 120
105 105 103
110 89 89
115 77.5 77.5
120 67.5 67.5
125 58.5 58.5
129 52 52
135 45 45
140 39.3 39.3
145 34.8 34.8
150 31.3 31.3
155 29 29
160 26 26
165 24.5 24.5
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1097
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Góra Św.Anny/Warszawa

20 maja 2014, 22:25

o dzięki dzieki posprawdzam
MIATA nim jak szatan
Obrazek
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

21 maja 2014, 21:35

SponeR pisze:o dzięki dzieki posprawdzam

zamiast mierzyć opór i robić sobie kolejny błąd pomiaru, zagotuj w garnku z litr wody, włóż do niej czujnik i powiedz co przeczytasz na wskaźniku.
to nie jest pierwszy "wskaźnik" temperatury, który w wyniku bylejakiej konstrukcji albo błędów montażu pokazuje takie bzdury, że najlepiej do do schowka wrzucić
i tam nie zaglądać :D

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1097
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Góra Św.Anny/Warszawa

22 maja 2014, 19:17

przy uruchomieniu 1800 łom
przy 50C 800 łom
przy 120 144 łomy

jak przyjdzie nowy to wezme go do wody wrzuce zagotowanej
MIATA nim jak szatan
Obrazek
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

22 maja 2014, 19:47

SponeR pisze:przy uruchomieniu 1800 łom
przy 50C 800 łom
przy 120 144 łomy

Czyli patrząc w tabele od RS'a
1800 to temperatura otoczenia z 18 stopni. 800 to jakieś 40-45 stopni a 144 to 90-95 stopni więc całkiem normalna temperatura pracy dla oleju w normalnie nagrzanym silniku.

Czyli zrób tak:
majkel pisze:że najlepiej do do schowka wrzucić
i tam nie zaglądać
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1097
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Góra Św.Anny/Warszawa

22 maja 2014, 20:32

jeszcze zobacze na nowym czujniku
ewentualnie okabluje na nowo
jak to nie pomoże to sprzedam to w pierony :evil:
MIATA nim jak szatan
Obrazek
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

22 maja 2014, 20:44

SponeR pisze:jeszcze zobacze na nowym czujniku
ewentualnie okabluje na nowo
jak to nie pomoże to sprzedam to w pierony :evil:

Wez go przetestoj w wodzie i sobie markerem zrob nowa podzialke na zegarze :grin:
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

22 maja 2014, 20:51

ree pisze:przetestoj w wodzie

W oleju raczej. Naniesienie skali >100 stopni w wodzie jest trudno wykonalne.
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

23 maja 2014, 0:57

RS pisze:
ree pisze:przetestoj w wodzie

W oleju raczej. Naniesienie skali >100 stopni w wodzie jest trudno wykonalne.

Chodzilo mi o taka wersje latwa, ze zaznaczasz tylko 100st C jak pkt odniesiena. Wiadomo ze idealnie jest miec termopare, albo termometr laboratoryjny ze skala do 150 i sobie zapisywac.
skyactivwalker
Posty: 83
Rejestracja: 27 lis 2013, 19:14
Lokalizacja: gorzów

23 maja 2014, 20:18

Hejka
widzę kilka błędów w założeniu
po pierwsze olej rządzi się nieco innymi prawami niż ciecz chłodząca dlatego jego temperatura może a nawet powinna być wyższa niż cieczy chłodzącej. Olej penetruje najbardziej narażone na wysoką temperaturę czeluści silnika, smaruje tuleje cylindrowe, jest natryskiwany na denka tłoka. Niejednokrotnie w tłoku, na wysokości pierwszego pierścienia tłokowego ma swój kanał, aby odbierać od niego temperaturę. Bezpieczna temperatura dla oleju to zakres do mniej więcej 120-130 stopni C. Olej mineralny ulega degradacji w zakresie powyżej 150-160 stopni C. Czy jeździsz na minerale? Syntetyki znoszą wyższe temperatury. Zerknij w klasyfikację API. Olej chłodzi te części silnika gdzie ciecz chłodząca nie dałaby rady.
Na Twoje odczyty ma wpływ wiele czynników tj. jakość czujnika i wskaźnika, stan wiązki a także lokalizacja czujnika, gdybyś umieścił czujnik w misce - spałbyś spokojnie.

po drugie temperatura oleju nie wpływa na załączanie się wentylatora chłodnicy, tylko temperatura cieczy ma na to wpływ

po trzecie gdyby temperatura oleju miała być niska, po co stosowałoby się wymienniki olej-woda? żeby podgrzewać olej? przecież w układzie chłodzenia, ciecz ma nierzadko temperaturę ponad 115-120 stopni C.
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

23 maja 2014, 21:00

skyactivwalker pisze:widzę kilka błędów w założeniu

Przeczytaj temat od początku, to że olej może się nagrzać powyżej temperatury płynu to wiemy i nikt tego nie kwestionuje natomiast problem jest w dokładności pomiaru tej temperatury zakupionym zestawem czujnik-wskaźnik.

skyactivwalker pisze: jakość czujnika i wskaźnika, stan wiązki a także lokalizacja czujnika,

O lokalizacji jeszcze nie było mowy a jest to istotny czynnik natomiast o czujniku, wskaźniku i wiązce była mowa.

skyactivwalker pisze:tylko temperatura cieczy ma na to wpływ

Tak ale jak temperatura płynu jest 90 stopni to olej jednak nie będzie miał 130 stopni.

skyactivwalker pisze: ciecz ma nierzadko temperaturę ponad 115-120 stopni C.

Wtedy olej będzie miał może 130-140 stopni.

Cały temat sprowadza się do marnej jakości wskaźnika.
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1097
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Góra Św.Anny/Warszawa

23 maja 2014, 21:15

wojteks pisze:
skyactivwalker pisze:widzę kilka błędów w założeniu

Przeczytaj temat od początku,

no właśnie :D
nie nie jeżdzę na mineralnym :P było w temacie
lokalizacja też ejst może nie napisałem tego wprost ale napisałem że zamontowałem podkładkę pod filtr
fakt winny jest słabej jakości zegar i czujnik - człek się uczy na błędach i prawdopodobnie zakupi lepszy :D
MIATA nim jak szatan
Obrazek
skyactivwalker
Posty: 83
Rejestracja: 27 lis 2013, 19:14
Lokalizacja: gorzów

23 maja 2014, 21:33

Wątek przeczytałem
Wydawało mi się że wyrażasz obawy w związku z wysoką temperaturą oleju, martwisz się o wysoką temp.pokrywy zaworów itd.
postarałem się podsumować wszystko w swoim poście, następnym razem będę oszczędniejszy w słowach :)

pytanie o olej mineralny było retoryczne...

wojteks nie zgodzę się że przy 90 stopniach temp cieczy nie można mieć 130 stopni temp oleju, zależność pomiędzy temperaturami oleju i cieczy nie jest wprost proporcjonalna i jest zależna od warunków pracy

aaaa no i na koniec, oczywiście zrozumiałem że wskaźnik jest podejrzany o podawanie niewłaściwych odczytów i zgadzam się z tym ;)
ODPOWIEDZ