Olej do mazdy

w nawiązaniu do pytania jakie Wam zadałem

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

mck159
Posty: 92
Rejestracja: 05 gru 2014, 15:00

18 mar 2019, 22:09

Tak, szybko mi poszło :D Piękna Montana z 2002 :)

1. Ok, dzięki za info, 5w40 chyba daje sużo większy wybór. Jeśli kupię 5w30 żeby się trzymać książki (tak mam) to też będzie ok? Ktoś też mówił że 5w30 minimalnie lepszy do ostrej jazdy bo większa gęstość, ale obsat
2. Widziałem tylko mineralne SJ, więc chyba nie jest to dobry pomysł :)
3. Hmm, w książce serwisowej mam napisane 5w30 A1 lub A3, więc chyba była brana pod uwagę. Może książka serwisowa w UK się różni od kontynentalnej

Widzę że dobrze się na tym znasz: polecisz coś konkretnego? Raczej bez limitu cenowego, ale w granicach rozsądku. Bez sensu chyba kupować olej racingowy, jak nie zamierzam upalać :)

Tak przy okazji: jeśli nie wiem co było wlane do samochodu (właściciel oddawał do serwisu i mówił "zróbcie full service"), to bezpieczenie jest lać full sytentyk?
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

18 mar 2019, 22:20

1. 5w30 będzie ok. Generalnie 5w40 będzie zazwyczaj miał lepsze parametry do upalania niż 5w30, ale to duże uogólnienie - lepiej porównać parametry dwóch interesujących Cie olei a nie tylko klasy lepkości
2. szczerze mówiąc od lat nie widziałem mineralnego oleju (poza olejami do klasyków) innego niż 15w40
3. Obie moje książki serwisowe są z UK ;) z czego jedna jest z auta z 2002 roku

Ja do swoich aut zalewam fuchs racing pro S, do mazdy z takim silnikiem jak Twoja, do drugiej z 1.8 140 i do zafiry mojej dziewczyny leje 5w40 Do swojego daily leję 5w30. Nie jest super tani(poniżej 50GBP za 5l) ale póki co jestem zadowolony. Możesz też zalać millersa, valvoline albo motula albo jakikolwiek inny pełen syntetyk. Jakbyś się decydował na race pro S 5w30 to zwracaj uwagę na wersję bo robią też ten olej w wersji C1/C3.
mck159
Posty: 92
Rejestracja: 05 gru 2014, 15:00

18 mar 2019, 22:27

Właśnie patrze na stronę Fuchsa, bo też myślałem o tej opcji i nie podają normy ACEA :( Jest podana tylko API (to samo na stronie opieoils, napisałem do nich maila w tej sprawie)

Ten będzie ok, czy szukać czegoś innego/lepszego? https://www.opieoils.co.uk/p-197006-val ... e-oil.aspx

No i czy nie będzie problemu jak zaleje sytentyk a był tam wlany semi albo mineral?

Szkoda że motul nie robi 5W40 A3, nie miał bym wtedy wątpliwości, bo bardzo lubię ten olej (po wlaniu go do BMW samochód przestał brać olej)
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

18 mar 2019, 22:34

Ja od dwóch sezonów 10w60. Zmieniam 2x na sezon. Silnik z turbo

Auto na tor, zauważalnie niższa, stabilna temp. pracy bez chłodnicy oleju.

Minusy, długo się nagrzewa, poniżej 5*C ciężko osiągnąć temp roboczą na prędkościach autostradowych. W zimie bez zatkania wlotu jechać by się nie dało. Ale w zimie nie jeździ więc luz.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

18 mar 2019, 22:36

mck159 pisze:
18 mar 2019, 22:27
Właśnie patrze na stronę Fuchsa, bo też myślałem o tej opcji i nie podają normy ACEA :( Jest podana tylko API (to samo na stronie opieoils, napisałem do nich maila w tej sprawie)

Ten będzie ok, czy szukać czegoś innego/lepszego? https://www.opieoils.co.uk/p-197006-val ... e-oil.aspx

No i czy nie będzie problemu jak zaleje sytentyk a był tam wlany semi albo mineral?

Szkoda że motul nie robi 5W40 A3, nie miał bym wtedy wątpliwości, bo bardzo lubię ten olej (po wlaniu go do BMW samochód przestał brać olej)
będzie ok, jak chcesz motula to możesz wziąć Motul ester sport (tyle że to jest 5w40). Nowoczesne oleje estrowe ( w tym race pro S) z zapasem spełniają wszystkie normy przewidziane dla Twojego silnika.
Tutaj masz data sheet producenta (opie nie zamieszcza ich na swojej stronie :bang: )
Co do wlewania syntetyka po mineralu: zrób płukankę i tyle
mck159
Posty: 92
Rejestracja: 05 gru 2014, 15:00

19 mar 2019, 1:02

Chyba data sheet się nie załączył
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

19 mar 2019, 5:17

mck159
Posty: 92
Rejestracja: 05 gru 2014, 15:00

20 mar 2019, 14:14

Szybkie pytanko (tak, wiem ze przesadzam z dbaniem o auto i ze wiekszosc ludzi po prostu kupila by 5w30 dobrej marki i wlala nie przejmujac sie :D ):

Moge wymienic na syntetyczny jednak bez plukanki jesli nie wiem jaki olej byl wczesniej? Troche boje sie plukanki, widze ze opinie sa podzielone, wiec wolalbym nie ryzykowac
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

20 mar 2019, 15:42

Aaaaaaaaa straszna płukanka wypłucze nagary i rozszczelni silnik ;)
Pewnie że możesz bez płukanki. Rozgrzej porzadnie olej przed spuszczeniem żeby zlać tak duzo jak się da i wszystko bedzie ok.
mck159
Posty: 92
Rejestracja: 05 gru 2014, 15:00

20 mar 2019, 18:08

mutra pisze:
20 mar 2019, 15:42
Aaaaaaaaa straszna płukanka wypłucze nagary i rozszczelni silnik ;)
Pewnie że możesz bez płukanki. Rozgrzej porzadnie olej przed spuszczeniem żeby zlać tak duzo jak się da i wszystko bedzie ok.
Dokladnie tak, albo syf oderwie sie ze scianki cylindra i zatka kanaly olejowe :P Ale przynajmniej ciekawe informacje mozna znalezc czytajac fora na temat plukanki: np. ktos pisal ze powinno sie wlewac olej tej samej marki do silnika i do skrzyni, to wtedy bedzie zdrowo dla podzespolow :D :D

A tak serio to po prostu nigdy nie uzywalem plukanki i bylo ok, wiec nie chce jej teraz uzyc i pozniej spedzic 5 wieczorow czytajac czy dym ktore widze z rury moze byc przez plukanke (niestety albo stety tak mam jesli chodzi o samochody). Mimo tego ze pewnie plukanka robi troche dobrego i zero zlego

Dzieki za wszystkie informacje, w takim razie jutro do Miaty wlewam tego Valvoline, bez plukanki :)
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

20 mar 2019, 18:51

Na klimat UK/PL 5W40 jest dobrym wyborem, w zasadzie każdy współczesny i markowy olej przewyższa parametry olejów z 2000r.

Valvoline nie polecam.
Awatar użytkownika
beecon
Posty: 94
Rejestracja: 23 mar 2015, 13:14
Model: NA
Wersja: 1.8T
Lokalizacja: Pruszcz Gdański

02 kwie 2019, 12:06

wojteks pisze:
20 mar 2019, 18:51
Valvoline nie polecam.
Więcej konkretówna temat valvo? Jaka alternatywa?

Ja własnie stoję na wymianie oleju w turbo Miacie i poprzedni właściciel zalewał valvoline vr1 5w50

A moje pytanie dodatkowo jest takie, ile lejecie do uturbionych projektów?
Wiadomo ze układ się przecież powiększa, mamy dodatkowo chłodnice oleju i obieg do turbo jakaś porada?
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

02 kwie 2019, 13:56

Lejesz do Max :)

Zaskakująco dużo było "puk puk panewka" w silnikach jeżdżących na vr1. Ja bym nie wlał, ot tak dla bezpieczeństwa.

Często wymieniać to najważniejsze. Osobiście leje xado

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

03 kwie 2019, 8:55

beecon pisze:
02 kwie 2019, 12:06
A moje pytanie dodatkowo jest takie, ile lejecie do uturbionych projektów?
Wiadomo ze układ się przecież powiększa, mamy dodatkowo chłodnice oleju i obieg do turbo jakaś porada?
Do MAX na bagnecie (po odpaleniu i zgaszeniu trzeba zwykle uzupełnić) i wymiana co 3-6 tys km jak używasz turbo.
mckomp
Posty: 29
Rejestracja: 03 mar 2019, 16:06
Model: NC
Lokalizacja: Gniezno

26 kwie 2019, 21:01

Drodzy forumowicze, nie besztajcie od razu, ale pogubiłem się na 18 str a na 33 byłem skłonny kupić motula żeby frytki sobie zrobić bo taki dobry. Mam 2006r. Nc-ka 158tys. świeżo przyprowadzony od jakiejś Niemki Hildegardy Schmidth/ takie nazwisko w briefie/. Co mam wlać -serio nie wiem nic po lekturze 33 stron/ do końca nie dojechałem bo frytkownice włączyłem/. Madzia Będzie używana w słoneczne dni 3-4 razy w miesiącu od maja do października.Co jest wlane obecnie - nie wiem- coś czarnego na bagnecie zostaje po wyciągnięciu w celu sprawdzenia i to ledwo na czubeczku. Pomożecie?
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

26 kwie 2019, 21:36

mckomp pisze:
26 kwie 2019, 21:01
Drodzy forumowicze, nie besztajcie od razu, ale pogubiłem się na 18 str a na 33 byłem skłonny kupić motula żeby frytki sobie zrobić bo taki dobry. Mam 2006r. Nc-ka 158tys. świeżo przyprowadzony od jakiejś Niemki Hildegardy Schmidth/ takie nazwisko w briefie/. Co mam wlać -serio nie wiem nic po lekturze 33 stron/ do końca nie dojechałem bo frytkownice włączyłem/. Madzia Będzie używana w słoneczne dni 3-4 razy w miesiącu od maja do października.Co jest wlane obecnie - nie wiem- coś czarnego na bagnecie zostaje po wyciągnięciu w celu sprawdzenia i to ledwo na czubeczku. Pomożecie?
jakikolwiek pełen syntetyk 5w 30 (nie C3)
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3401
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Memories 2
Lokalizacja: Sosnowiec

10 maja 2019, 18:09

Cześć,

Jaki olej zalać do silnika 1.8 NBfl z USA z przebiegiem ok. 10 000 mil (niemalże zerowym) 74 000 km? Jakieś pomysły?

Edit: jednak nie ten silnik xD
Ostatnio zmieniony 13 maja 2019, 12:38 przez Hookie, łącznie zmieniany 2 razy.
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

10 maja 2019, 18:12

Hookie pisze:
10 maja 2019, 18:09
Cześć,

Jaki olej zalać do silnika 1.8 NBfl z USA z przebiegiem ok. 10 000 mil (niemalże zerowym)? Jakieś pomysły?
Jeżeli do twojego torowego auta to 5w40 full ester. Ewentualnie 5w50
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3401
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Memories 2
Lokalizacja: Sosnowiec

10 maja 2019, 18:22

Dziękuję! A przy uwzględnieniu tego, że jednak więcej czasu będzie jeździł po drogach, także zimą? Te oleje będą chyba problematyczne, co?
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

10 maja 2019, 19:12

5w50 moze byc. 5w40 Na pewno nie. Leje 5w40 full ester do takiego silnika od trzech lat. Jeżeli twój ma faktycznie najechane 10tys mil to masz unikalną okazję trzymać go od początku na dobrym oleju. Może nawet zrobisz milion mil jak Ci korba bokiem nie wyskoczy 😉
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3401
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Memories 2
Lokalizacja: Sosnowiec

10 maja 2019, 21:45

To jaki 5w40 polecasz z oferty polskich sklepów? Może Motul 300V Power 5W40? http://pro-choice.pl/300v-power-5w40-2l-p-48.html
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

11 maja 2019, 4:43

Ja polecam to co sam leje czyli fuhs Titan race pro S 5w40. Motul 300v też będzie super. Tak samo millers cfs (chociaż on z tego co widzę drogi jest w Polsce) pewnie parę innych też będzie się znalazło jakby poszukać
Awatar użytkownika
zawodnik
Posty: 317
Rejestracja: 29 maja 2014, 9:35
Model: NB
Lokalizacja: Skierniewice
Kontakt:

28 maja 2019, 14:50

co za olej silnikowy lejecie na jazdę torową?
wątek przeszperałem, ale może trendy się zmieniły :D
do bmw lałem valvo vr1 10w60 i nie było problemów ale tu czytam że panewki się kończą, więc jaka alternatywa? 5w50 lub 10w60,
aktualnie mam Gulf a 5w40
Awatar użytkownika
pudel
Posty: 402
Rejestracja: 24 sty 2017, 16:13
Model: ND
Wersja: 2.0
Lokalizacja: Kraków

29 maja 2019, 1:49

zawodnik pisze:
28 maja 2019, 14:50
co za olej silnikowy lejecie na jazdę torową?
wątek przeszperałem, ale może trendy się zmieniły :D
do bmw lałem valvo vr1 10w60 i nie było problemów ale tu czytam że panewki się kończą, więc jaka alternatywa? 5w50 lub 10w60,
aktualnie mam Gulf a 5w40
Cały zeszły sezon i także ten upalam na torze jak kolega wyżej na Fuchsie Race Pro S (PAO, ester) i muszę przyznać że olej daje radę. Jest dostępny w różnych klasach lepkości, coś sobie dobierzesz. Na prawdę polecam.
Wujkos
Posty: 18
Rejestracja: 05 kwie 2019, 15:15
Model: NC FL
Wersja: PRHT sport
Lokalizacja: Warszawa

02 cze 2019, 1:33

Witam, przez pierwsze 30 tys. km moja mx 5 jeździła na Dexelia 5w 30, potem zostało zmienione na Mobila1 5w50, auto ma obecnie 40 tys. przebiegu i teraz dylemat. Będę jeździł raczej krótkie odcinki 10 góra 20 km dziennie, czasem czerwone pole. Zmienić na coś innego (Fuchs Titan Race Pro S/ Motul 300V) czy ten Mobil może zostać (dość sceptycznie podchodzę do Mobila po długiej lekturze tego działu). Proszę o opinie, muszę zaraz zmienić olej. Będę wdzięczny. Pozdrawiam All.
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4665
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

02 cze 2019, 12:21

Z tego co mi wiadomo oleje 5w50 nie nadają się do jazdy na krótkich dystansach. Gorzej smarują zimny silnik i szybciej tracą właściwości (trzeba wymieniać co kilka tys km). Co innego jazda torowa z wysokimi temperaturami oleju. Do tego się nadają.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Wujkos
Posty: 18
Rejestracja: 05 kwie 2019, 15:15
Model: NC FL
Wersja: PRHT sport
Lokalizacja: Warszawa

02 cze 2019, 12:43

Fifkers pisze:
02 cze 2019, 12:21
Z tego co mi wiadomo oleje 5w50 nie nadają się do jazdy na krótkich dystansach. Gorzej smarują zimny silnik i szybciej tracą właściwości (trzeba wymieniać co kilka tys km). Co innego jazda torowa z wysokimi temperaturami oleju. Do tego się nadają.
No właśnie, tak to zrozumiałem, dzięki.
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

03 cze 2019, 9:27

Fifkers pisze:
02 cze 2019, 12:21
Co innego jazda torowa z wysokimi temperaturami oleju. Do tego się nadają.
Ale też trzeba często wymieniać.
PKzalew
Donator
Donator
Posty: 220
Rejestracja: 08 wrz 2019, 12:20
Model: NA
Wersja: 1.6 Turbo
Lokalizacja: Warszawa

14 wrz 2019, 13:55

Podłączę się do tematu. Kupiłem 1.8 NB FL 2001 r. ze Szwajcarii, nie wiadomo jaki olej był zalany. Przebieg wg licznika 198000. Mechanik proponuje mi Shella 10w40 (bo taki ma u siebie), oczywiście mogę przywieźć dowolny inny. I tu pytanie: nie kombinować i brać tego Shella, czy kupić np MOTUL 300V 5w30 ? Będę jeździł głównie po mieście, również w temperaturach zbliżonych do zera (chcę tylko unikać momentów solenia dróg), chętnie też okazyjnie wybiorę się pokatować na tor, powiedzmy max raz w miesiącu. I czy na wymianę oleju wystarczą 4 litry? Wg instrukcji wchodzi 3,6.
Jest: NA 1.6 Turbo
Była: NBFL 1.8
II Vice-Mistrz MC 2020 - klasa Stock
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

14 wrz 2019, 22:00

PKzalew pisze:
14 wrz 2019, 13:55
Podłączę się do tematu. Kupiłem 1.8 NB FL 2001 r. ze Szwajcarii, nie wiadomo jaki olej był zalany. Przebieg wg licznika 198000. Mechanik proponuje mi Shella 10w40 (bo taki ma u siebie), oczywiście mogę przywieźć dowolny inny. I tu pytanie: nie kombinować i brać tego Shella, czy kupić np MOTUL 300V 5w30 ? Będę jeździł głównie po mieście, również w temperaturach zbliżonych do zera (chcę tylko unikać momentów solenia dróg), chętnie też okazyjnie wybiorę się pokatować na tor, powiedzmy max raz w miesiącu. I czy na wymianę oleju wystarczą 4 litry? Wg instrukcji wchodzi 3,6.
Powiem co ja bym zrobił, A Ty zrobisz jak chcesz:)
Wlej 5W40, może być Shell, Valvoline,Motul.
Na wymianę 4 litry spokojnie starczą bo wejdzie Ci 3,4 - 3,6.
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
ODPOWIEDZ