Olej do mazdy

w nawiązaniu do pytania jakie Wam zadałem

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Marcinos
Posty: 317
Rejestracja: 18 maja 2013, 13:25
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

27 lut 2014, 0:28

a ja właśnie zakupiłem Elfa Evolution 900 SXR 5W30 (w miarę nowy następca zwykłego evolution, którego 2 litry dolałem do dexeli, która już tam była).

Jeszcze filtr i wymieniam. Zobaczymy jak się sprawdzi.
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

27 lut 2014, 6:29

h8r pisze:że dobre oleje dają świetne smarowanie w przedziale 85-120C, a słabe 90-100

Ale tu jest rozmowa czy dobry olej jest lepszy niż dobry olej, porównywanie współczesnego oleju 5W40 i 10W40 z pominięciem reszty oznaczeń to dyskusja trochę akademicka. Ale nawet przyglądając się oznaczeniu 5W i 10W które oznacza parametry oleju przy ujemnych temperaturach (jest jeszcze 0W) można przyjąć że w naszym klimacie wystarczy 10W czyli olej zalecany do temperatury otoczenia -25*C (5W do -30*C) i druga część oznaczenia 40 jest do temperatury +35*C, 50 do 50*C, 60 powyżej.
Wielu producentów do normalnej eksploatacji zaleca oleje 0W30, 5W30 z tego względu że są rzadkie na zimno i na gorąco (małe straty na tłoczenie oleju, tarcie itp.), niestety taki olej mocno zagrzany będzie bardzo rzadki.

Moim zdaniem do normalnej eksploatacji wystarczy 5W30 czy 5W40, do upalania pasuje jednak 5W50 czy nawet 5W60 wlewać, straty na gęstszym oleju w wysokiej temperaturze i tak nie będą widoczne w doładowanych samochodach a ciśnienie oleju będzie właściwe. Inna sprawa to chłodnica oleju w doładowanym samochodzie która powinna utrzymać temperaturę oleju na właściwym poziomie.
Awatar użytkownika
Wojtek JDM
Posty: 2286
Rejestracja: 10 maja 2012, 14:28
Model: NB MSM
Wersja: Mazdaspeed
Lokalizacja: Bełchatów

28 lut 2014, 18:30

Ja obecnie latam na oleju Mazdy 5W-30. Jeśli bym miał zmieniać to tylko na Valvoline VR1 5W-50 :)
Black SUPERCHARGED Betty - NB 1.6 '00 - SOLD
MAZDASPEED❤ - OEM 2004 MSM Velocity Red
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

28 lut 2014, 18:46

Wojtek JDM pisze:Jeśli bym miał zmieniać to tylko na Valvoline VR1 5W-50

Jeżeli nie masz HLA to może być.
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

28 lut 2014, 19:41

wojteks pisze:Jeżeli nie masz HLA to może być.


Ciężko o HLA w NB ;)
Obrazek
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

28 lut 2014, 20:20

fifomaniak pisze:
wojteks pisze:Jeżeli nie masz HLA to może być.


Ciężko o HLA w NB ;)

Skoro mozna miec diesela w NA, to mozna HLA w NB :grin:
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

28 lut 2014, 20:38

ree pisze:
fifomaniak pisze:
wojteks pisze:Jeżeli nie masz HLA to może być.


Ciężko o HLA w NB ;)

Skoro mozna miec diesela w NA, to mozna HLA w NB :grin:


A co jest w LS3? HLA? Bo się nie znam :lol:
Obrazek
arturo_ga
Posty: 717
Rejestracja: 31 gru 2011, 11:48
Model: NA
Lokalizacja: Ustrzyki Dolne

28 lut 2014, 21:22

wojteks pisze:
Wojtek JDM pisze:Jeśli bym miał zmieniać to tylko na Valvoline VR1 5W-50

Jeżeli nie masz HLA to może być.



czy zatem 5W50 w NA 1,8 z HLA to źle?
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

01 mar 2014, 6:34

arturo_ga pisze:czy zatem 5W50 w NA 1,8 z HLA to źle?

Chodziło mi konkretnie o VR1 a nie o to że 5W50, niektóre oleje klasy 5W50 będą się gorzej zachowywać z HLA (będzie klekotanie słychać).
arturo_ga
Posty: 717
Rejestracja: 31 gru 2011, 11:48
Model: NA
Lokalizacja: Ustrzyki Dolne

01 mar 2014, 8:35

ja mam właśnie VR1 - ale specjalnie jakoś nie słychać zaworów
Awatar użytkownika
SPAM
Posty: 1004
Rejestracja: 01 lis 2013, 18:59
Model: NA
Wersja: #RetroTurboMiata
Lokalizacja: Łódzkie

01 mar 2014, 8:55

Panowie mało się znam na olejach
Pomożecie?

Na 115km ok 250tyś na budziku. Często albo i zawsze słychać klekotanie :D
Sporo się bawię w górnych zakresach obrotów.

Ja skłaniałem się ku 6100 Synergie+ 10W40 motula oraz valvoline MaxLife 10W-40
pokazało mi jeszcze motula VR1 Racing Oil 20W-50 ale nie widzę go w sprzedaży nigdzie
a wy co polecicie?
Awatar użytkownika
funky
Donator
Donator
Posty: 4077
Rejestracja: 29 lip 2011, 9:30
Model: NC
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Warszawa

01 mar 2014, 9:01

10w40 valvo maxlife. A wcześniej płukanka.
Obrazek

miatasm.com
Awatar użytkownika
Wojtek JDM
Posty: 2286
Rejestracja: 10 maja 2012, 14:28
Model: NB MSM
Wersja: Mazdaspeed
Lokalizacja: Bełchatów

01 mar 2014, 15:34

funky pisze:10w40 valvo maxlife. A wcześniej płukanka.


+1 :)
Black SUPERCHARGED Betty - NB 1.6 '00 - SOLD
MAZDASPEED❤ - OEM 2004 MSM Velocity Red
Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

01 mar 2014, 20:01

Wojtek JDM pisze:
funky pisze:10w40 valvo maxlife. A wcześniej płukanka.


+1 :)


Dokładnie tak, jak Panowie piszą...
Od sierpnia jeżdżę tylko na w/w Valvoline i różnica jest ogromna (wcześniej motor był głośniejszy od 2 litrowego diesla).
Kilka dni temu zalałem jeszcze stary olej tym specyfikiem (THX Aro :D):
http://sklep.texpert.pl/wynn-s-wynn-s-p ... 89,pl.html
Jest jeszcze milej :)
Obrazek
Awatar użytkownika
SPAM
Posty: 1004
Rejestracja: 01 lis 2013, 18:59
Model: NA
Wersja: #RetroTurboMiata
Lokalizacja: Łódzkie

02 mar 2014, 8:21

Ok tak zrobie.

w tym specyfiku napisali
"- Dodać do oleju silnikowego.
- Produkt może pozostać w oleju silnikowym do czasu jego wymiany"

A) Dolać do starego i pojeździć ile?? wylać i nalać tylko nowy olej.
b) Dodać no nowego niech tam sobie długo działa?
Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

02 mar 2014, 9:12

SPAM pisze:Ok tak zrobie.

w tym specyfiku napisali
"- Dodać do oleju silnikowego.
- Produkt może pozostać w oleju silnikowym do czasu jego wymiany"

A) Dolać do starego i pojeździć ile?? wylać i nalać tylko nowy olej.
b) Dodać no nowego niech tam sobie długo działa?


Więc instrukcja podaje 500 kilometrów, a później wymiana...
Obrazek

Generalnie ja odlałem troszku oleju, dolałem całą puszę płukanki i za 500 kilometrów (przyszły weekend) wylewam wszystko, wymieniam filtr ... i zobaczymy :).
Obrazek
Awatar użytkownika
SPAM
Posty: 1004
Rejestracja: 01 lis 2013, 18:59
Model: NA
Wersja: #RetroTurboMiata
Lokalizacja: Łódzkie

02 mar 2014, 9:20

Też tak robię w pon wszystko kupuje. :kciuk:


Edit:
A jednak nie lepiej wybrać takiego valvolina 10w-60? czyli lepiej pracujący w wysokich temp? Też półsyntetyk
aukcja z odbiorem w Łodzi
http://allegro.pl/valvoline-vr1-racing- ... 37054.html
Strona firmowa valvoline
http://www.valvolineeurope.com/polish/p ... g/cid(1846)/vr1_racing_10w-60

Zaszkodzić raczej nie powinien?

tutaj aukcja też z odbiorem w Łodzi 10w40 maxlife
http://allegro.pl/valvoline-maxlife-10w ... 16805.html
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4621
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

02 mar 2014, 11:41

Jak chcesz kupic valvoline to w lodzi jest firma agloprima - autoryzowany dystrybutor. Ja u nich kupuje valvo od paru lat, zawsze to wieksza pewnosc ze olej nie kombinowany. Z vr1 jest jeszcze 5w50 uzywam go w hondzie, ew. Jak ktos lubi mocno krecic 10w60

tez zamowilem plukanke wynnsa, zobaczymy czy pomoze na HLA w slicznotce - u niej graja calkiem losowo, raz na zimno raz na goraco. Jeszcze jakies oleum trzeba by zamowic ...
Ostatnio zmieniony 03 mar 2014, 8:41 przez Alex, łącznie zmieniany 1 raz.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC 2.5 RomDrop , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko 2.5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2566
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

02 mar 2014, 12:21

Ja latam na Motul 300V 20W60, który pracuje poprawnie do 150 stopni C.
W zimie nie latam.

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

03 mar 2014, 19:18

IMO oleje typu xW60 w seryjnym aucie nawet do upalania to trochę overkill, chociaż w naprawdę skrajnej sytuacji mogło by to mieć sens.

Muszę się pochwalić, że po zrobieniu płukanki Liqui Moly przed wymianą i zalaniu oleju LM 4100 5W40 jedyny raz kiedy usłyszałem HLA to po 4 miesiącach stania bez odpalania na króciutką chwilę. Na Ułężu też nie miałem okazji usłyszeć HLA, niby długa próba, ale przy deszczu i chłodnicy oleju raczej ekstremalne zagrzanie nie jest możliwe.
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2566
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

03 mar 2014, 19:38

RS pisze:IMO oleje typu xW60 w seryjnym aucie nawet do upalania to trochę overkill, chociaż w naprawdę skrajnej sytuacji mogło by to mieć sens.

Muszę się pochwalić, że po zrobieniu płukanki Liqui Moly przed wymianą i zalaniu oleju LM 4100 5W40 jedyny raz kiedy usłyszałem HLA to po 4 miesiącach stania bez odpalania na króciutką chwilę. Na Ułężu też nie miałem okazji usłyszeć HLA, niby długa próba, ale przy deszczu i chłodnicy oleju raczej ekstremalne zagrzanie nie jest możliwe.


Hmmm, nie mam seryjnego auta :kciuk: .

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
Hantkus
Donator
Donator
Posty: 2803
Rejestracja: 17 lut 2012, 17:59
Model: NB MSM
Wersja: Szarik
Lokalizacja: Poznań

03 mar 2014, 20:56

RS pisze:IMO oleje typu xW60 w seryjnym aucie nawet do upalania to trochę overkill, chociaż w naprawdę skrajnej sytuacji mogło by to mieć sens.


Dokładnie tak, dla mnie przerost formy nad treścią.
Poprzedni właściciel lał 300V...a lepiej by tą kasę zainwestował w sondę czy turbo zegar, ale każdy sam pozbywa się swoich pieniędzy. Ja wiem jedno że 300v musiałem dolewać podobnie jak 8100 a VR1 nie dolewam wcale :kciuk:
A to że auto nie jeździ zimą nie znaczy że tak gęsty olej ułatwia zimny rozruch nawet w lecie 8-)
No offence pmcomp at all :kciuk:
Rules are made to be broken
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2566
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

03 mar 2014, 21:43

Hantkus pisze:
RS pisze:IMO oleje typu xW60 w seryjnym aucie nawet do upalania to trochę overkill, chociaż w naprawdę skrajnej sytuacji mogło by to mieć sens.


Dokładnie tak, dla mnie przerost formy nad treścią.
Poprzedni właściciel lał 300V...a lepiej by tą kasę zainwestował w sondę czy turbo zegar, ale każdy sam pozbywa się swoich pieniędzy. Ja wiem jedno że 300v musiałem dolewać podobnie jak 8100 a VR1 nie dolewam wcale :kciuk:
A to że auto nie jeździ zimą nie znaczy że tak gęsty olej ułatwia zimny rozruch nawet w lecie 8-)
No offence pmcomp at all :kciuk:


Latam na tym oleju od trzech sezonów i nie ma żadnych problemów z uruchamianiem.

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

04 mar 2014, 5:31

pmcomp pisze:Hmmm, nie mam seryjnego auta

Przecież wiem, że jesteśmy w tej samej gildii ciemnej strony mocy.

pmcomp pisze:Latam na tym oleju od trzech sezonów i nie ma żadnych problemów z uruchamianiem.

Dlaczego byś miał mieć? Przecież tysiące aut latają na 10Wx i nie nie mają problemów.
Hantkus
Donator
Donator
Posty: 2803
Rejestracja: 17 lut 2012, 17:59
Model: NB MSM
Wersja: Szarik
Lokalizacja: Poznań

04 mar 2014, 6:19

pmcomp pisze:
Hantkus pisze:
RS pisze:IMO oleje typu xW60 w seryjnym aucie nawet do upalania to trochę overkill, chociaż w naprawdę skrajnej sytuacji mogło by to mieć sens.


Dokładnie tak, dla mnie przerost formy nad treścią.
Poprzedni właściciel lał 300V...a lepiej by tą kasę zainwestował w sondę czy turbo zegar, ale każdy sam pozbywa się swoich pieniędzy. Ja wiem jedno że 300v musiałem dolewać podobnie jak 8100 a VR1 nie dolewam wcale :kciuk:
A to że auto nie jeździ zimą nie znaczy że tak gęsty olej ułatwia zimny rozruch nawet w lecie 8-)
No offence pmcomp at all :kciuk:


Latam na tym oleju od trzech sezonów i nie ma żadnych problemów z uruchamianiem.

Pozdro


Nie chodzi o odczuwalne problemy ale o fakt że Twój olej potrzebuje więcej czasu aby osiągnąć optymalną temperaturę pracy a co za tym idzie optymalne smarowanie.Odczuwalnie dla użytkownika auto wolniej się rozgrzewa
Rules are made to be broken
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2566
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

04 mar 2014, 7:16

Hantkus pisze:
pmcomp pisze:
Hantkus pisze:
RS pisze:IMO oleje typu xW60 w seryjnym aucie nawet do upalania to trochę overkill, chociaż w naprawdę skrajnej sytuacji mogło by to mieć sens.


Dokładnie tak, dla mnie przerost formy nad treścią.
Poprzedni właściciel lał 300V...a lepiej by tą kasę zainwestował w sondę czy turbo zegar, ale każdy sam pozbywa się swoich pieniędzy. Ja wiem jedno że 300v musiałem dolewać podobnie jak 8100 a VR1 nie dolewam wcale :kciuk:
A to że auto nie jeździ zimą nie znaczy że tak gęsty olej ułatwia zimny rozruch nawet w lecie 8-)
No offence pmcomp at all :kciuk:


Latam na tym oleju od trzech sezonów i nie ma żadnych problemów z uruchamianiem.

Pozdro


Nie chodzi o odczuwalne problemy ale o fakt że Twój olej potrzebuje więcej czasu aby osiągnąć optymalną temperaturę pracy a co za tym idzie optymalne smarowanie.Odczuwalnie dla użytkownika auto wolniej się rozgrzewa


No wiem o tym i ... ?
Ale też wytrzymuje wyższe temperatury pracy zachowując swoje własności smarujące.

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
Hantkus
Donator
Donator
Posty: 2803
Rejestracja: 17 lut 2012, 17:59
Model: NB MSM
Wersja: Szarik
Lokalizacja: Poznań

04 mar 2014, 7:21

Temperatury których Twój silnik zwyczajnie nigdy nie osiąga, ale jak powiedziałem każdy leje co chce, a jakie plusy dla silnika daje dużo szybciej rozgrzewający się olej pisać nie będę, bo każdy winien to wiedzieć.
Rules are made to be broken
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2566
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

04 mar 2014, 8:03

Hantkus pisze:Temperatury których Twój silnik zwyczajnie nigdy nie osiąga, ale jak powiedziałem każdy leje co chce, a jakie plusy dla silnika daje dużo szybciej rozgrzewający się olej pisać nie będę, bo każdy winien to wiedzieć.


Co Ty wiesz o moim silniku?

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

04 mar 2014, 10:02

Hantkus pisze:a jakie plusy dla silnika daje dużo szybciej rozgrzewający się olej

Olej rozgrzewa się tak samo szybko jak cały silnik. Istotne różnice zauważymy stosując 5w30 (0W30) a 5W60 czy 5W50 w wyższych temperaturach otoczenia. Przy stosowaniu oleju o wyższej lepkości (5W50, 5W60) trudniej zerwać film olejowy np na gładzi cylindrów, łatwiej utrzymać prawidłowe ciśnienie oleju w gorącym silniku, niestety są większe straty na tarcie (grubszy film olejowy, gęstszy olej) ale zawsze jest coś za coś. Do jazdy normalnej, nawet autostradowej ze stałymi prędkościami spokojnie wystarczy w naszym klimacie 5W30 czy nawet 0W30 (oleje stosunkowo rzadkie) co innego przy doładowanym silniku, częstej jeździe do odcinki, szybkich redukcjach i jazdy torowej gdzie chłodzenie jest mniej wydajne a silnik wydziela mnóstwo ciepła optymalny będzie 5W50 lub 10W60.

Oczywiście to wszystko dyskusja akademicka, każdy leje olej jaki chce/lubi/może/ma i na każdym z nich silnik będzie działał.
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2566
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

04 mar 2014, 12:00

Zgadzam się w 100 %-ach. Dla mnie przy doładowanym silniku najważniejsze jest jego bezpieczeństwo.

Proponuję pośmigać na południowym wybrzeżu Francji w temperaturze 35-40 stopni C i poobserwować temperatury cieczy chłodzącej i oleju przy bardziej zdecydowanym i gwałtownym otwarciu przepustnicy. I wtedy pogadamy nt. oleju 20W60.
Moje auto nie służy do codziennej jazdy tylko do takiej właśnie zabawy często w dość ekstremalnych warunkach, także na torze.

Na seryjnym silniku jeździłem na Motulu 5W40 i było OK.

A jeszcze nadmienię że za 300V 20W60 płacę ok. 90 zł za dwa litry co jest uważam znakomitą ceną. Po drugie ten olej jest tak mało popularny że nikomu nie opłaca się go podrabiać :kciuk:

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
ODPOWIEDZ